شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (11 اسفندماه 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به خسارت‌هایی که بارندگی‌ها و سیلاب اخیر در مناطق جنوبی سیستان‌وبلوچستان به دنبال داشته‌ است، از «کوتاهی مسئولان و مدیریت کشور» در حل مشکلات مردم این مناطق انتقاد کردند و گفتند: مسئولان نظام و مدیران کشور به‌جای برنامه‌ریزی و هزینه برای «طرح سواحل مکران» که یک پروژۀ بزرگ و بلندپروازانه است، برای زیرساخت‌های مناطق سیل‌زده که در هر بارندگی گرفتار سیلاب و مشکلات می‌شوند، رسیدگی می‌کردند.


مدیریت کشور چرا نتوانسته برای جلوگیری از خسارات سیلاب در جنوب سیستان‌وبلوچستان برنامه‌ریزی کند؟!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: متاسفانه این چندین مرتبه است که دشتیاری و مناطق جنوب سیستان‌وبلوچستان در معرض سیل قرار می‌گیرند و مسئولان در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. مردم این مناطق برای نزول باران دعا کرده‌اند و منتظر بارندگی بوده‌اند، اما حالا که بعد از چند سال خشکسالی، باران آمده، زندگی آنان ویران شده است. مسئولان و مدیریت کشور چرا نتوانسته‌اند در این مناطق برنامه‌ریزی کنند تا با کارشناسی صحیح، زیرساخت‌ها درست بشوند و جلوی خسارات این سیل‌ها گرفته شود؟ این‌طور نمی‌شود که هر زمانی که بعد از چند سال، باران بیاید و سیل جریان پیدا کند، تمام دارایی مردم از بین برود.
ایشان ادامه دادند: احداث بسیاری از سدها نیز در سطح ایران کارشناسی‌شده نیستند و کمتر سدی در کشور هست که اصول و قواعد سدسازی در آنها رعایت شده باشد. برای زیر سدها نیز هیچ برنامه‌ریزی درستی صورت نگرفته است؛ چنان‌که یا آب این سدها تبخیر شده و یا اینکه آب در پشت سد وجود داشته و مردم پایین سد تشنه بوده‌اند، اما بر اثر پیش‌بینی‌های نادرست، این آب در اختیار مردم قرار نگرفته و به‌خاطر پیش‌بینی‌های ضعیف در زمان بارندگی، آب سد لبریز شده و خرابی به‌بار آورده است.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: بر مسئولان نظام و مدیران کشور لازم بود که به‌جای برنامه‌ریزی و هزینه برای «طرح سواحل مکران» که یک پروژۀ بزرگ و بلندپروازانه است، برای حل مشکلات مردمِ همین مناطق برنامه‌ریزی و هزینه می‌کردند. شما به‌جای اینکه مردم مناطق دیگر را بیاورید و در سواحل اسکان بدهید، نگذارید ساکنان همین سواحل در آب غرق شوند و زندگی‌شان تباه شود. هزینه‌هایی که می‌خواهید برای سواحل مکران و اسکان دیگران در این سواحل خرج کنید، این هزینه‌ها را برای رسیدگی به همین مردم و حل مشکلات زیرساختی آنها انجام بدهید. اینها ایرانی و ملت ایران هستند. چرا برای این مردم کار نشود که همواره در معرض طوفان و سیل قرار دارند؟!
ایشان افزودند: آبی که از ایران خارج می‌شود و به دریا می‌ریزد آب بسیار زیادی است و باید همین آب را نگهداری کنید. به‌جای اینکه آب دریا را شیرین کنید، که البته این هم پروژۀ خوبی‌ست، اما بهتر و کم‌هزینه‌تر آن است که آب باران که بهترین آب است نگهداری شده و مورد استفاده قرار بگیرد.


این مهم است که نگذاریم ملت ما در مقابل ملت‌های دیگر شرمنده شود

خطیب جمعه زاهدان گفتند: متاسفانه در کشور ما گاهی اوقات برای پروژه‌های بسیار بزرگ هزینه و سرمایه‌گذاری می‌شود، درحالی‌که بعضی از این پروژه‌ها بلندپروازانه هستند. ما نمی‌دانیم کارشناس این پروژه‌ها چه کسانی هستند، اما بهتر است به‌جای این پروژه‌های بزرگ، به ملت ایران رسیدگی شود که نان برای خوردن ندارند و از فقر و گرسنگی و تنگدستی تلف می‌شوند. اگر کشور سرمایه‌ای دارد بهترین مصرف آن همین مردم هستند. رسیدگی به ملت از هر برنامه و پروژۀ دیگری مهمتر و بزرگتر است. باید به ملت رسیدگی شود تا گرفتار فقر نشود، زیرا فقر و گرسنگی فساد و بدبختی به دنبال دارد.
ایشان تصریح کردند: متاسفانه پول کشور ما که اعتبار کشور و ملت است، در میان تمام کشورهای همسایه و دور از ارزش افتاده است. این مهم است که نگذاریم ملت ما به‌خاطر عدم توانایی در پرداخت بدهی‌های خود، در مقابل ملت‌های دیگر شرمنده شود. نگهداری ملت حیاتی و مهم و تاثیرگذار است.


سازمان‌های دولتی به وظیفۀ خودشان در رسیدگی به سیل‌زدگان جنوب استان عمل کنند/ مردم عزیز نیز به سیل‌زدگان کمک کنند

مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن ابراز خرسندی بارندگی‌های اخیر، گفتند: نمی‌دانیم چگونه شکر و سپاس الله تعالی را به‌جا بیاوریم که بعد از ناامیدی و چندین سال خشکسالی، باران رحمت را نازل فرمود. این بارندگیِ وسیع که بسیاری از کارشناسان هواشناسی را هم غافلگیر کرد، علاوه بر تمام مناطق ایران، افغانستان را نیز فراگرفت.
ایشان ادامه دادند: مردم ایران در افغانستان نیز منفعت دارند که یکی از این منفعت‌ها «آب» است. مردم ایران و افغانستان به‌ویژه مردم منطقۀ سیستان در خشکسالی‌های طولانیِ گذشته رنج‌ها و سختی‌های زیادی متحمل شده‌اند. امیدواریم با بارندگی‌‌های زیادی که در افغانستان و ایران صورت گرفته‌ است، دریاچه‌های خشک، زنده شده و مشکل کمبود آب برطرف شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه به خسارت‌های زیاد ناشی از سیلاب در مناطق جنوب بلوچستان اشاره کردند و گفتند: بسیاری از روستاها در جنوب استان و منطقۀ دشتیاری در محاصرۀ سیل قرار دارند و راه‌های موصلاتی قطع شده‌اند. سیل به داخل روستاها و منازل مسکونی مردم رفته و وسایل خانه را از بین برده است. الحمدلله تا این لحظه تلفات جانی گزارش نشده، اما با توجه به اینکه این فصل در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان بهترین فصل برای کشاورزی است، به بسیاری از محصولات کشاورزی خسارت وارد شده و اکثر محصولات از بین رفته‌اند.
ایشان ادامه دادند: نیاز است هم کمک‌های مردمی به طرف مردم روستاهای سیل‌زدۀ جنوب استان ارسال شوند و هم سازمان‌های دولتی به وظیفۀ خودشان در این زمینه عمل کنند. مؤسسه خیریه محسنین زاهدان که از مؤسسات مردمی‌ست، در مدرسۀ دینی نوبندیان مستقر شده و کمک‌های مردمی برای رسیدگی به سیل‌زدگان را جمع‌آوری و توزیع می‌کند. آن‌طور که گزارش شده مردم مناطق سیل‌زده بیشتر به لودر و بولدزر و بیل میکانیکی، زیرانداز، مواد غذایی و پتو نیاز دارند.
ایشان در ادامه افزودند: کمک به انسان‌ها وظیفه‌ای انسانی است و در این زمینه بین مسلمان و غیرمسلمان تفاوتی وجود ندارد. ما حتی باید برای نجات حیوانات هم تلاش کنیم. علامه مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله می‌فرمودند اگر انسان به کسی که گرفتار آفت و بلا شده رسیدگی کند امید بسیار زیادی‌ست که الله تعالی او را به آفت و بلا و مصیبت گرفتار نمی‌کند. لذا کمک به هم‌نوع عملی خداپسندانه و انسان‌دوستانه است و دین اسلام به این کار تشویق کرده است و تمام فرهنگ‌های دنیا نیز به این موضوع ترغیب می‌دهند.


اسرائیل در غزه هولوکاست دیگری به‌وجود آورده است؛ تاریخ این قتل‌عام را فراموش نمی‌کند

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به اوضاع مردم مظلوم غزه اشاره کردند و گفتند: متاسفانه تا کنون بیش از سی‌هزار نفر از مردم غزه به شهادت رسیده‌اند. یهودی‌هایی که به «صهیونیسم» نزدیک هستند مرتکب قتل‌عام در غزه شده‌اند. تاریخ این قتل‌عام را فراموش نمی‌کند. البته برای ما انسانیت مطرح است و یهودی و مسلمان نزد ما فرقی ندارد و اگر مسلمانان به حقوق یهودی‌ها تجاوز کنند نزد ما مورد ملامت قرار می‌گیرند، همان‌طور که تجاوز غیرمسلمانان بر مسلمانان را ملامت می‌کنیم. اگر گروه‌های فلسطینی علیه یهودی‌ها تجاوز و زیاده‌روی کرده‌اند ما آنها نیز را ملامت کردهایم که نباید از قوانین شرعی و حقوق انسانی تجاوز بشود.
ایشان ادامه دادند: مردم غزه که آواره و بی‌خانمان‌اند حتی وقتی در صف‌ دریافت نان و کمک‌های انسان‌دوستانه هستند نیز مورد هدف قرار می‌گیرند که این بسیار دردآور است. این مردم غذایی برای خود و فرزندان‌شان ندارند و بسیاری از آنها از علوفۀ حیوانات استفاده می‌کنند. در این شرایط که دنیا به هم وصل شده و جهانیان این صحنه‌ها را می‌بینند و نظاره‌گر هستند واقعاً تکان‌دهنده است و سبب نفرت می‌شود.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: وقتی یهودیان هولوکاست را فراموش نکرده‌اند و همواره از آن به‌عنوان یک ظلم تاریخی یاد می‌کنند، اکنون چرا خودشان هولوکاست دیگری به‌وجود آورده‌اند؟! امیدواریم الله تعالی جنگ بین اسرائیل و فلسطین را متوقف کند و این اختلاف طولانی‌مدت برای همیشه برطرف و حل‌وفصل شود تا این مردم بتوانند بدون دغدغه کنار همدیگر زندگی کنند.


مردم عزیز به مسجد مکی و دارالعلوم زاهدان رسیدگی کنند

مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان که به علت بارندگی و سردی هوا در مسجد مکی برگزار شد، عموم مردم را به رسیدگی به «مسجد جامع مکی» و «دارالعلوم زاهدان» توصیه و تاکید کردند و گفتند: کارهای تکمیلی مسجد در حال انجام هستند، اما برای تأمین مصالح مسجد و همچنین پرداخت دستمزد کارگرها به شدت بدهکار هستیم. لذا از شما مردم عزیز درخواست داریم برای تکمیل مسجد کمک کنید. این مسجد خانۀ الله است؛ شما خانۀ الله تعالی را بسازید الله تعالی خانۀ دنیا و آخرت شما را آباد می‌کند.
ایشان ادامه دادند: دارالعلوم زاهدان نیز که از بزرگترین مراکز علمی است، با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است. در این ماه و در ماه مبارک رمضان که ماه‌های خیر و زکات هستند، به مسجد مکی و دارالعلوم زاهدان و سایر مساجد و مدارس رسیدگی کنید.

چاپ

117 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 11 اسفند, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©