شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (15 دی 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی و سایر آفات و مشکلات در دنیا را از نتایج «افزایش ظلم و بی‌عدالتی و جنگ و خونریزی» دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: متاسفانه امروز در تمام دنیا جنگ و خونریزی و ظلم و بی‌عدالتی زیاد شده است و دلیل آفات و مشکلات کنونی دنیا ازقبیل: خشکسالی و طوفان و سونامی و گرمی هوا و قطع باران آن است که بشر از مسیر فطرت سالم خارج شده است.
ایشان افزودند: مدتی قبل کنفرانسی با حضور کشورهای جهان در امارات برگزار شد و کارشناسان در آن کنفرانس پیرامون تغییرات آب و هوایی بحث کردند که چرا گرمی در تابستان و سردی در زمستان غیرقابل تحمل شده، چرا در یک نقطه از دنیا برف و باران زیاد است و ضایعات دارد و در نقطه‌ای دیگر باران نمی‌بارد و چرا تعادل در زمین از بین رفته است و… در این کنفرانس اسباب ظاهری را مورد بررسی قرار دادند، اما طبق کارشناسی دینی و اسلامی و از نگاه قرآن علل این مشکلات و تغییرات اقلیمی این است که عملکرد بشر سبب می‌شود طبیعت از مسیر خودش خارج بشود و به نفع انسان‌ها عمل نکند.

 

مسئولان و ارتش اسرائیل هیچ ترحمی ندارند
امام‌جمعه زاهدان در ادامه از جنایات اسرائیل در حوادث جاری غزه به‌عنوان نمونه‌ای از «ظلم» در جهان معاصر یاد کردند و گفتند: امروز در غزه و سرزمین‌های فلسطین ظلم بسیار بزرگی صورت می‌گیرد که به‌خاطر حدود هزاروششصد اسرائیلی، بیش از 22هزار فلسطینی در غزه قتل‌عام شده است. معلوم می‌شود مسئولان و ارتش اسرائیل هیچ ترحمی ندارند، درحالی‌که تمام کتاب‌های آسمانی اعم از قرآن و تورات و انجیل و زبور بر این نکته تاکید کرده‌اند که «وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا» دشمنیِ شما با یک قوم سبب نشود که عدالت را اجرا نکنید، بلکه وقتی بر دشمن‌تان تسلط حاصل کردید عدالت را در حقش رعایت کنید. عدالت و انصاف و حرف راست و قضاوت عادلانه مهم است. متاسفانه امروز عدالت و انصاف در دنیا از بین رفته است و بسیاری از مسلمانان و یهودیان و مسیحیان به تعلیم کتاب‌ آسمانی خودشان عمل نمی‌کنند.
ایشان تاکید کردند: اگر مردم غزه حامی و پشتیبان قدرتمندی ندارند، آیا خودِ صهیونیست‌ها و اسرائیلی‌ها نباید عدالت را اجرا کنند؟! البته بعضی از یهودیان با ظلمی که اسرائیل در غزه مرتکب می‌شود مخالف هستند که یک ملت با بی‌رحمیِ تمام قتل‌عام بشود و به زن و کودک و کهنسال هیچ ترحمی نشود. هر کسی که مرتکب ظلم بشود از دیدگاه ما ملامت و محکوم است. زنان و کودکان و مردم غزه چه کسی را کشته‌اند که این‌طور قتل‌عام می‌شوند؟! شما با هم همسایه هستید؛ چگونه یکدیگر را می‌کُشید؟! شما در آینده باید به چهرۀ همدیگر نگاه کنید.

 

حادثۀ تروریستی کرمان بسیار تکان‌دهنده بود
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به حادثۀ تروریستی اخیر در کرمان، گفتند: ریختن خون ناحق از هر جانبی و توسط هر کسی که باشد نادرست است. حملۀ تروریستی که در کرمان اتفاق افتاد بسیار تکان‌دهنده بود. در این حادثه جان ده‌ها نفر از هموطنان عزیز ما از زنان و کودکان گرفته شد. ما این حمله را با شدت تمام محکوم می‌کنیم.
ایشان تاکید کردند: معتقدیم هیچ انسان بی‌گناهی دارای هر عقیده و نگرش و لباسی باشد نباید کشته شود. تعلیم اسلام این است که اگر کسی مرتکب قتل بشود قصاص بر او اجرا می‌شود. لذا این قتل‌ها و خونریزی‌ها هیچ جایگاهی در دین ندارند.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: مسئولانی که وظیفۀ تامین امنیت کشور را بر عهده دارند باید بدانند که این روزها در خاورمیانه شرایط عادی نیست. مسئولان تامین امنیت باید خیلی مواظب باشند، زیرا تامین امنیت مردم ایران از همه چیز مهمتر است. کسانی که این مسئولیت سنگین را بر عهده دارند باید بیدار باشند تا این نوع حوادث کمتر اتفاق بیفتد یا اصلا اتفاق نیفتد.

 

حقوق قانونی تمام شهروندان باید رعایت شود/ بعضی خودشان را فراتر از قانون می‌دانند
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: متاسفانه در کشور عزیز ما نیز مشکلات و ظلم و حق‌کشی و فساد زیاد شده است و بزرگترین فساد و گناه همین خون‌هایی ناحقی هستند که ریخته می‌شوند. همین مسائل سبب می‌شوند که باران در آن‌طرف مرزهای کشور ببارد، اما وقتی به مرزهای ما می‌رسد مسیر ابرها تغییر پیدا کند و یا باران نبارد. لذا همۀ ما باید توبه کنیم.
ایشان تصریح کردند: نادیده‌گرفتن حقوق انسان‌ها گناه بسیار سنگینی است. عدالت و حقوق تمام مردم باید بر اساس شریعت اسلام و قانون اساسی رعایت بشود. توصیۀ ما به تمام مسئولان آن است که حقوق همۀ شهروندان اعم از مسلمان و غیرمسلمان را رعایت کنند. قانون اساسی که مشروعیت همه را مشخص کرده بر رعایت حقوق تمام مردم تاکید دارد و هیچ‌کسی نباید پا از قانون فراتر بگذارد. بعضی خودشان را فراتر از قانون می‌دانند و گمان می‌کنند هر کاری بخواهند می‌‌توانند انجام بدهند. شاید بعضی به آنها فتوای جواز این کار را هم داده باشند، درحالی‌که هیچ مفتی و عالِم و انسانی نمی‌تواند چیزی را که الله تعالی حرام و ناجایز قرار داده، حلال و جایز بگرداند.
مولانا عبدالحمید افزودند: متاسفانه این روزها اعدام هم در کشور بسیار زیاد شده و همۀ مردم از افزایش اعدام‌ها نگران هستند. ما می‌ترسیم که همین اعدام‌ها و سایر مشکلات و مسائلی که گفتم سبب قطع رحمت‌های الهی نشوند.

 

رئیس‌جمهور سنگاپور یک «زن» و «از اقلیت مسلمان» است که توانسته با «سیاست درست» کشورش را متحول کند/ به این دولت و دولت‌های قبلی پیشنهاد دادم از تولیدکنندگان مالیات نگیرید
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان گفتند: سنگاپور یکی از کشورهای مطرح دنیاست. نکتۀ جالب در سنگاپور این است که چند سال یک زنِ مسلمان رئیس‌جمهور این کشور شد، درحالی‌که مسلمانان سنگاپور در اقلیت قرار داشته و حدود پانزده درصد جمعیت این کشور را شامل می‌شوند. این خانم قبلا رئیس مجلس و وزیر کشور سنگاپور بوده است.
ایشان افزودند: این خانم پایبند دین هم است، به‌طوری‌که هیچ‌گاه روسری از سر برنمی‌دارد و این اقدام در بین مردم سنگاپور تحمل می‌شود. این رئیس‌جمهور توانست با سیاست درست، کشور سنگاپور را متحول کند. او بیکاری را در سنگاپور به یک درصد رساند و امروز این کشور با کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفتۀ دنیا رقابت می‌کند و جزو کشورهایی است که قطب اقتصادی جهان به‌شمار می‌روند.
مولانا عبدالحمید گفتند: در دوران ریاست‌جمهوری این خانم در سنگاپور سرمایۀ مردم افزایش یافت، مالیات‌ها به‌طور کامل برداشته شده و تمام تولیدکنندگان سنتی و صنعتی و شرکت‌های سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در سنگاپور از پرداخت مالیات معاف هستند. اتفاقا بنده در دولت‌های قبلی و در این دولت نیز بارها پیشنهاد دادم که مالیات را از تولیدکنندگان بردارید و یک ریال هم از آنها مالیات نگیرید و به آنها تاکید کنید که کیفیت تولیدشان را بالا ببرند و قیمت کالا را پایین بیاورند. هر اندازه مالیات بالا باشد بر مصرف‌کننده فشار وارد می‌شود، زیرا تولیدکننده وقتی مالیات پرداخت کند مجبور می‌شود قیمت‌ها را افزایش بدهد.
ایشان گفتند: نکتۀ قابل توجه در مورد سنگاپور آن است که در این کشور رئیس‌جمهور را از میان یک اقلیت پانزده درصدی مسلمان انتخاب کرده‌اند. معلوم می‌شود برای آنها دین و مذهب مطرح نیست، بلکه انسان و شایستگی مطرح است. نکتۀ دیگر اینکه زنان چه استعدادی دارند که اگر جایگاه و موقعیت داشته باشند چه کارهایی می‌توانند بکنند. البته این کارِ هر زن و حتی مردی هم نیست که بگوییم این شخص را که با ما ارتباط نزدیک دارد و یا مدرک دارد روی کار بیاوریم، بلکه اینجا بحث توانمندی و شایستگی و لیاقت است که الله تعالی به افراد خاصی می‌دهد.

 

استعداد و شایستگی زنان نباید نادیده گرفته شود/ هر کشوری که زنان و مردان شایسته را نادیده بگیرد با ضرر شدیدی مواجه می‌شود
خطیب جمعه زاهدان ادامه دادند: زنان استعداد و شایستگی دارند که نباید نادیده گرفته شود. هر کشوری که زنان و مردان شایسته را نادیده بگیرد با ضرر و نقصان شدیدی مواجه می‌شود. باید افراد شایسته را فارغ از دین و مذهب و قومیت، پیدا کرد. آرزوی ما نیز همین است که در کشور ما هم همۀ مردم و مسئولان روزی به این فکر برسند که دنبال افراد شایسته باشند و شایستگان را برای مجلس و دولت پیدا کنند؛ آن زمان کشور می‌تواند بحران‌های موجود را پشت سر بگذارد.
ایشان گفتند: اگر کار به دست فرد نااهل بیفتد نتیجه همان می‌شود که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: «إذا وسِّدَ الأمرُ إلى غَيرِ أهلِه فانتَظِرِ السَّاعةَ». آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند زمانی که امانت ضایع بشود قیامت برپا می‌شود. صحابه پرسیدند امانت چه زمانی ضایع می‌شود؟ آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: زمانی که کار به دست نااهل سپرده شود، منتظر برپایی قیامت باشید. لذا دین اسلام نیز بر شایسته‌سالاری تاکید کرده و می‌گوید کار به اهل سپرده شود.
مولانا عبدالحمید افزودند: ایران کشور ثروتمندی است که سرمایه‌اش به مراتب از کشورهایی امثال سنگاپور بیشتر است. آرزو و تقاضای مردم ایران این است که تمام سرمایه‌های کشور برای همین ملت خرج بشوند تا شکم مردم سیر بشود و خودشان و فرزندان‌شان راحت باشند. آرزوی ملت ایران این است که به اصل انسانیت فکر بشود و عدالت و انصاف و برابری در این کشور پهناور رعایت شود.

چاپ

292 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 15 دی, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©