مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

تاکنون قدمی در جهت خواسته‌های مردم برداشته نشده است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (6 بهمن 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، شنیدن حرف مردم را «بهترین حکمت و سیاست» دانستند و از اینکه «تا کنون قدمی در جهت خواسته‌های مردم برداشته نشده است» به شدت ابراز تأسف کردند.

 

اسلام دین اعتدال و میانه‌روی است؛ «بی‌عدالتی» خروج از مسیر اسلام است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا» [بقره: 143] گفتند: بهترین راه و مسیر، مسیر اعتدال است. اسلام دین اعتدال است و بر دوری از افراط و تفریط تاکید دارد. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم همواره مواظب بودند که صحابه گرفتار «افراط» و «تفریط» نشوند. یک مرتبه تعدادی از صحابه به منزل آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم آمدند و برنامۀ عبادت ایشان را جویا شدند. گفته شد که آنحضرت مقداری از شب را می‌خوابد و در آخر شب بیدار می‌شود و عبادت می‌کند و در روز هم بعضی روزها روزه می‌گیرد و بعضی روزها می‌خورد. صحابه‌ای که برای تحقیق آمده بودند با خود گفتند که آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم معصوم است و نیازی به عبادت زیاد ندارد و ما باید بیشتر از ایشان عبادت کنیم. یکی از آنها تصمیم گرفت در طول زندگی روزه بگیرد، یکی دیگر تصمیم گرفت ازدواج نکند و عمرش را به عبادت سپری کند و دیگری گفت که شب‌ها نمی‌خوابد و تمام شب را عبادت می‌کند. آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم وقتی مطلع شد بسیار ناراحت شد و خطاب به آنها فرمود که من بیشتر و بهتر از همۀ شما خدا را می‌شناسم و خداوند به این نوع عبادت شما راضی نیست، زیرا این افراط و تندروی در عبادت است و عبادت باید بر مسیر اعتدال و میانه‌روی باشد.
ایشان ادامه دادند: سیره و سنت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در تمام زمینه‌ها بر وسطیت و اعتدال است. الله تعالی افراط و تفریط را نمی‌پذیرد و هر عبادت و اعمال و روشی که از مسیر سنت خارج باشد نزد الله تعالی مردود است. امروز بسیاری از افراد کارهایی انجام می‌دهند که اصل دین را زیر سؤال می‌برند و مانع دخول دیگران به دین می‌شوند. ما زمانی می‌توانیم در برنامه‌های خودمان موفق بشویم که بر مسیر اعتدال حرکت کنیم؛ نه زیاد سختگیری باشد و نه هم کاملا برنامه‌های دین را رها کنیم، بلکه بر مسیر قرآن و سیرۀ آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم حرکت کنیم.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: عدالت هم در اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته و از فرایض مهم دین به‌شمار می‌رود. بی‌عدالتی درواقع خروج از مسیر اسلام است. عدالت و میانه‌روی و انصاف در مسیر دین هستند. افراط و تفریط به اسلام و به خودِ انسان ضربه می‌زنند. اصل دین همان است که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و صحابه و اهل‌بیت به آن معتقد بودند. افراط و تندروی در زندگی و سیرت این بزرگان نبوده است. لذا ما مسلمانان باید بسیار مواظب باشیم که عملکردمان به اصل اسلام ضربه نزند و سبب بدبینی و شک دیگران نسبت به دین نشود.

 

به نام دین نخوریم و از نام دین برای منافع سیاسی و دنیوی استفاده نکنیم/ در سیاست اسلامی “دروغ” جایز نیست
مولانا عبدالحمید خاطرنشان ساختند: نکتۀ مهم دیگر آن است که ما به نام دین نخوریم. هرگز جایز نیست کسی از نام دین و قرآن برای منافع سیاسی و مادی و دنیوی خود استفاده کند. ما نباید از نام دین و حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم در راستای منافع دنیوی خودمان استفاده کنیم. اگر نمی‌توانیم دین را تقویت کنیم و خادم دین باشیم حداقل منافع خود را از راه دین تأمین نکنیم. دین از آنِ الله و برای الله است. «وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ» [البینة: 5] الله تعالی به امت‌های پیشین دستور داده بود که خدا را عبادت کنید و دین را برای الله تعالی خالص بگردانید.
ایشان تاکید کردند: اعتقاد ما این است و آن را قرائت میانه از دین می‌دانیم که دین نباید سیاسی و تابع سیاست باشد، بلکه سیاست باید تابع و در خدمت دین باشد. در سیاست اسلامی هیچ‌چیزی نباید بر خلاف شریعت باشد. در سیاست دینی و اسلامی خیانت و عهدشکنی و دروغ جایز نیست و فقط صداقت اعتبار دارد. تمام سیاسیون در همه جای دنیا مخصوصا سیاستمدارانی که حکومت اسلامی دارند و می‌گویند ما بر مسیر اسلام و رسول‌الله حرکت می‌کنیم باید پایبند قرآن و شریعت و احکام شرعی باشند و هیچ کاری بر خلاف کتاب و سنت انجام ندهند.

 

الله با فرد و حکومتی است که «خدامحور» و «ملت‌محور» باشد
امام‌جمعه زاهدان در ادامه افزودند: بدانید که الله تعالی با فرد و گروه و حکومتی همراه است که «خدامحور» و «ملت‌محور» باشد و به دستورات خدا و منافع ملت بیندیشد. الله تعالی خطاب به پیامبرش می‌فرماید: «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ حَسۡبُكَ ٱللَّهُ وَمَنِ ٱتَّبَعَكَ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ» تمام سیرۀ آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم و خلفای راشدین و حضرت علی این بود که به منافع دین و منافع مردم فکر کنند.
ایشان ادامه دادند: مهم است که سیاستمداران به منافع مردم و کشور فکر کنند و مردم خودشان را دریابند و به خواسته‌های مردم توجه کنند و فریادشان را بشنوند. این سیاستِ اسلامی و سیاستِ درست است. ارزش حکومتداری در این است که اول به منافع ملت خود و بعد به منافع تمام انسانیت فکر بشود.

 

چه زیبا بود که مسئولان حرف مردم را می‌شنیدند و رضایت‌شان را حاصل می‌کردند
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: بیش از یک سال است که مردم ایران اسلامی حرف‌ها و صحبت‌هایی دارند که در گذشته این حرف‌ها را نداشتند. شنیدن حرف مردم و توجه به خواسته‌های آنها حیاتی و مهم است. ما و همۀ مردم خیرخواه کشور و ملت خودمان هستیم و آب‌وخاک کشورمان را دوست داریم و از منافع ملی و وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور حمایت می‌کنیم و خواهان امنیت ملی هستیم. این کشور خانۀ همۀ ملت است و چه انسان بدبختی باشد که به ضرر خانه‌اش راضی بشود و بخواهد خانه‌اش را به کسی دیگر تحویل بدهد. هر کس خانۀ خودش را حفاظت می‌کند و برای دفاع از آن کشته هم می‌شود.
ایشان گفتند: این خواسته‌ها صدای مردم هستند و شنیدن این صدا بزرگترین و بهترین حکمت و سیاست و دانش است. وقتی حاکمان و مسئولان و علما از مردم انتظاراتی دارند، باید به انتظارات مردم هم توجه کنند. اگر بنده انتظار دارم شما (مردم) حرف بنده را قبول کنید باید بنده هم به خواسته‌های شما توجه کنم. یک‌طرفه نمی‌شود؛ هر دو طرف باید به حرف یکدیگر توجه کنند. نباید مردم به زحمت بیفتند و در تنگنا قرار بگیرند.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: امروز اکثر مردم در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند و از تامین مخارج خانوادۀ خودشان عاجز مانده‌اند و این سبب گسترش نارضایتی در کشور شده است. اعتراضات گذشته هم برای همین بود و چه زیبا بود که حرف این مردم شنیده می‌شد. رضایت خدا هم در همان مسیری است که رضایت مردم قرار دارد. مردم هیچ‌گاه از مسئولان چیزی بر خلاف دین نخواستند و اگر مسئولان تا جایی که دین و قرآن اجازه داده بود می‌رفتند رضایت مردم کاملا حاصل می‌شد.

 

توجه به خواسته‌های مردم «همبستگی و همراهی» ایجاد می‌کند
مولانا عبدالحمید افزودند: ایران متشکل از اقوام و مذاهب و ادیان و دیدگاه‌های مختلف است. دیدن همه و شنیدن حرف همه و توجه به خواسته‌های همه می‌تواند همبستگی و وحدت ملی و همراهی ایجاد کند و سبب شود که مردم به حرف مسئولان توجه کنند. اکنون مردم در یک نقطه گیر کرده‌اند و در طول این مدت نه‌تنها یک قدم در جهت خواسته‌های مردم برداشته نشده، بلکه همواره فشار و سختی و مقاومت در مقابل خواسته‌‎های مردم بوده است. این بر مردم فشار آورده و سبب شده که برای خودشان آیندۀ روشنی نبینند.
ایشان تاکید کردند: اگر مسئولان افق روشنی دارند جلوی مردم بگذارند. روش‌ها و سیاست‌های گذشته جواب نداده‌اند که مردم امروز مشکل و اعتراض دارند. فشار جواب نمی‌دهد، بلکه گفت‌وگو و مذاکره و کنارآمدن مسئولان با مردم جواب می‌دهد و می‌تواند ملت را وابسته کرده و افق روشنی را برای مردم ایجاد کند.
ایشان افزودند: الان مسائلی در کشور در پیش است و تا کنون هیچ نوع تغییراتی در جهت خواسته‌های مردم به‌وجود نیامده‌اند و همان روال سابق ادامه دارد و فشارها و تنگناها بیشتر هم شده‌اند. بنده این حرف‌ها از روی خیرخواهی و دلسوزی می‌گویم. مسئولان هنوز فرصت دارند که به خواسته‌های مردم توجه کنند و سیاست‌ها به نحوی تنظیم شوند که ملت به آینده امیدوار بشود.

 

آیا این اعدام‌ها و بازجویی‌ها با سیرۀ حضرت رسول و خلفای راشدین مطابقت دارند؟
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: در تمام مسائل باید سیرۀ آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم مدنظر قرار گیرد. در مسائل قضایی و جزایی کشور و در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و بازجویی‌ها باید ببینیم صاحب و بنیانگذار اسلام که حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم است با اسیران چگونه رفتار کرده است و در حیات آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم و دوران خلفای راشدین و حضرت علی چقدر «اعدام» بوده و آیا این بزرگان متهمی را برای اعتراف‌گیری کتک زده‌اند و بر او فشار آورده‌اند.
ایشان افزودند: هر کاری که مطابق قرآن و سیرۀ آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم نباشد هر کسی که انجام بدهد «اسلامی» نمی‌شود. تقوا و پرهیزگاری و خداترسی ایجاب می‌کند که مسائل خودمان را مورد بازبینی قرار دهیم و بر مسیر صحیح و درست حرکت کنیم تا به‌جای نفع، برای کشور ضرر و نقصان در پی نداشته باشد.

 

این قانون اساسی برای نسل گذشته تدوین شده است/ «نظارت استصوابی» برای کشور مشکلات ایجاد کرده است
مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشتند: یکی گفته بود که قانون اساسی ایران بهترین قانون دنیاست. باید توجه کنیم که چه اندازه بر این «بهترین قانون دنیا» عمل می‌شود. آیا عمل می‌کنیم یا کسانی که قدرت دارند هر جایی که دل‌شان بخواهد عمل نمی‌کنند؟ البته ما معتقدیم که این قانون اساسی مشکلات زیادی دارد و ملت هم به‌خاطر بعضی از بندهای همین قانون با مشکل مواجه شده است.
ایشان گفتند: قانون اساسی چهل‌وچهار سال قبل و برای نسل گذشته تدوین شده است. خبرگان و بسیاری از کسانی که این قانون را تصویب کرده‌اند از دنیا رفته‌اند و الان در عالم برزخ زندگی می‌کنند. نسل امروز، نسل دیروز نیست و شرایط و فضا و خواسته‌های جدیدی در کشور و دنیا آمده است، اما یکی از مشکلات قانون اساسی این است که در طول این مدت هیچ تغییری در این قانون ایجاد نشده است.
ایشان ادامه دادند: مشکل دیگر این است که آیا همۀ ما به این قانون اساسی عمل کرده‌ایم؟ در قانون اساسی آمده است که شورای نگهبان بر انتخابات نظارت کند، بعدها آمدند و «نظارت استصوابی» را تصویب کردند و این نظارت استصوابی یعنی همه‌چیز اعم از تایید و سایر موارد در اختیار شورای نگهبان باشد. اینها قوانینی هستند که برای کشور مشکلات ایجاد کرده‌اند. وقتی کسی که دو دوره رئیس‌جمهور، چند دوره نماینده مجلس و چندین دوره رئیس شورای امنیت ملی کشور بوده است، رد صلاحیت بشود دنیا در مورد ما چه فکر می‌کند؟! و یا شخصی که در وزارتخانۀ حساسی وزیر بوده و رد صلاحیت می‌شود! اینها مسائلی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: دیدگاه‌ها باید وسیع و بلند باشند و منحصر بر یک مذهب و قوم و جناح نباشند. مسئولان باید سعه‌صدر داشته باشند و نظرشان خیلی بلند باشد و تنوع و تفکرات مختلف در کشور را ببینند. آن زمان است که می‌توانیم وحدت ملی را در کشور مشاهده کنیم.

 

امیدواریم جهانیان انصاف کنند و پیرامون موضوع فلسطین «فیصلۀ عادلانه» صورت گیرد
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان به تداوم حملات اسرائیل بر مردم غزه اشاره کردند و گفتند: مردم غزه و فلسطین به شدت نیاز به دعا دارند. تا کنون بیش از 25 هزار شهید داده‌اند و بمباران همچنان بر سرشان ادامه دارد.
ایشان افزودند: الله تعالی به جهانیان انصاف بدهد تا در غزه و سرزمین فلسطین فیصلۀ منصفانه صورت بگیرد و این اختلافات برای همیشه پایان یابند و بیشتر از این ادامه پیدا نکنند.

چاپ

579 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 6 بهمن, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©