شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (29 دی‌ماه 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به حملات موشکی اخیر بین ایران و پاکستان، به «روابط حسنه» و «منافع مشترک» بین این دو کشور اشاره کرده و تاکید کردند که «تبادل آتش» به نفع دولت و ملت هیچ‌کدام از کشورهای همجوار نیست و مشکلات باید از راه « گفت‌وگو و تعامل» و «راه‌های سیاسی و دیپلماتیک» حل شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: در هفته‌ای که گذشت اتفاقات و جریاناتی بین کشورهای همجوار پیش آمد و این کشورها با حملات موشکی علیه یکدیگر تبادل آتش انجام دادند، درحالی‌که این مناسب به نظر نمی‌رسد بین کشورهایی که با یکدیگر روابط دوستانه داشته و دارند چنین مسائلی اتفاق بیفتد.
ایشان در ادامه افزودند: ایران و پاکستان روابط بسیار دیرینه و حسنه‌ای با یکدیگر دارند و ملت‌ها و دولت‌های این دو کشور با همدیگر منافع مشترک دارند. تحفظ از این منافع مشترک و رعایت حق همجواری بسیار حیاتی و مهم است که هر دو طرف باید آن را مراعات کنند. ملت و دولت ایران با تمام ملت‌ها و کشورها منافع مشترک دارند. روابط ما با تمام کشورها حسنه بوده و با هیچ کشوری روابط بد نداشته‌ایم، لذا باید از ایجاد هر گونه تنش با همسایگان به شدت اجتناب شود.
امام‌جمعه زاهدان گفتند: تبادل آتش در مرزهای یکدیگر به نفع هیچ ملت و دولت و حکومتی نیست و توصیۀ ما آن است که از این اقدامات خودداری شود. مخصوصا در تبادل آتشی که بین ایران و پاکستان صورت گرفت از هر دو طرف بیشتر کودکان و زنان کشته شدند و این دردآور است. معمولا در جنگ‌ها زنان و کودکان بیشترین تلفات را متحمل می‌شوند.
ایشان در ادامه تاکید کردند: بنده تمام طرف‌ها به‌ویژه کشورهای همسایه را به تعامل و همکاری توصیه می‌کنم. بنده هم به دولت پاکستان و هم به دولت کشور خودمان و به تمام همسایه‌ها تاکید می‌کنم که اگر مشکلاتی وجود دارد این مشکلات را از طریق گفت‌وگو و تعامل و از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک حل کنند.

 

ایران و پاکستان نارضایتی‌های مردم خودشان را بشنوند و به آنها رسیدگی کنند
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: توصیۀ دیگری که هم به دولت پاکستان و هم به مسئولان کشور خودمان دارم آن است که به نارضایتی‌هایی که در داخل این کشورها در میان مردم وجود دارند رسیدگی کنند. برخی که نارضایتی دارند و مقداری تندتر هستند و نمی‌توانند تحمل کنند و به کشورهای همجوار فرار می‌کنند، مسئولان این کشورها حرف‌های این افراد را گوش کنند و نگذارند این افراد به دامان دیگران بیفتند و دشمنان از آنان سوءاستفاده کنند. البته نه‌تنها نارضایتی‌های این قسمت از کشور، بلکه ایرانی‌هایی که در غرب و اروپا و سایر نقاط دنیا زندگی می‌کنند و نارضایتی‌هایی دارند، عاقلانه آن است که با تمام این افراد گفت‌وگو کرده و ببینیم چه پیشنهادهایی دارند؛ اگر حرف‌ها و پیشنهادات‌شان منطقی و عاقلانه است، اصلاحات به‌وجود بیاوریم و رضایت مردم خودمان را برآورده کنیم.
ایشان ادامه دادند: توصیۀ ما به مسئولان کشور پاکستان نیز آن است که به ایالت بلوچستان بیشتر رسیدگی کنند. مردم این ایالت اعتراضاتی دارند که در حکومت‌های گذشته از لحاظ عمران و آبادانی و به‌کارگیری مردم زیاد مورد توجه و رسیدگی قرار نگرفته‌اند. مسئولان پاکستان حرف مردم را گوش کنند و این بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش است که هم خداپسندانه و هم عاقلانه است.

 

وضعیت آموزش‌وپرورش در کشور و استان «بحرانی» است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان به مشکلات آموزش‌وپرورش در کشور و استان اشاره کردند و گفتند: آموزش‌وپرورش در سطح کشور با بحران مواجه است و نیاز به توجه جدی دارد. آموزش و پرورش اساس توسعه و پیشرفت یک ملت است و تمام ملت‌ها به این موضوع توجه دارند و آن را در اولویت خاص قرار می‌دهند.
ایشان ادامه دادند: وقتی معلمان مشکل دارند باید به مشکلات‌شان رسیدگی شود، زیرا اگر درآمد معلم کفاف زندگی‌اش را نکند و گرسنه باشد روحیۀ تدریس را نخواهد داشت. مدارس و معلمان در تمام کشور با مشکل مواجه هستند، اما در استان سیستان‌وبلوچستان از گذشته مشکل داشته‌اند و اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارند. در بسیاری از مناطق مدارس و امکانات وجود ندارد. در گذشته برنامه‌ریزی برای بازماندگان از تحصیل ضعیف بود و الان که این افراد کاملا رها شده‌اند و وضعیت به شدت بحرانی است. گزارش می‌رسد که علی‌رغم گذشت چند ماه از سال تحصیلی، اما در بسیاری مناطق معلم به اندازۀ کافی نیست و مدارس آموزش‌وپرورش با مشکلات مواجه‌اند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان ساختند: بهترین سیاست در این زمینه آن است که در آموزش‌وپرورش از مردم منطقه کار گرفته شود و معلمان و دانشگاهیانی از خودِ منطقه استخدام شوند. امروز بسیاری از دانشگاهیان بیکار هستند. نیاز است دانش‌سراهای تربیت‌معلم فعال شوند تا معلم‌های بومی تربیت شوند که هم ماندگار هستند و هم دلسوزی‌شان بیشتر است.

 

وضعیت غزه به مرحلۀ حساسی رسیده؛ تمام طرف‌ها باید هرچه سریع‌تر جنگ را متوقف کنند
امام‌جمعه زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان به اوضاع جاری در غزه اشاره کردند و گفتند: در جنگ ویرانگر غزه تا کنون بیش از 24 هزار نفر فقط از فلسطینی‌ها جان خودشان را از دست داده‌اند که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند. وضعیت غزه به مرحلۀ حساسی رسیده و نیاز است آتش‌بس فوری در غزه برقرار شود.
ایشان تاکید کردند: توصیۀ بنده به تمام طرف‌ها آن است که هرچه سریع‌تر جنگ را متوقف کرده و مشکلات را از راه گفت‌وگو حل‌وفصل کنند؛ این شیوۀ انسان‌های عاقل در طول تاریخ بوده است. امیدواریم فلسطینی‌ها به استقلال و کشور مستقل‌شان دست حاصل کنند و بر سرنوشت خودشان حاکم شوند و آتش ویرانگر جنگ در این سرزمین برای همیشه خاتمه پیدا کند و امنیت به خاورمیانه بازگردد. خاورمیانه در حال پیش‌رفتن به سوی یک جنگ و حادثۀ بسیار بزرگ و خطرناک است. امنیت منطقۀ خاورمیانه و جهان در گرو حل مسأله غزه و فلسطین است.

 

دارالعلوم زاهدان و مسجد مکی با «فشارهای اقتصادی» مواجه هستند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان به «مشکلات و فشارهای اقتصادی» بر دارالعلوم زاهدان و مسجد جامع مکی اشاره کردند و گفتند: دارالعلوم زاهدان یکی از بزرگترین مراکز علمی کشور است که الحمدلله طلاب از داخل و خارج کشور در این مرکز تحصیل می‌کنند و به لطف الله تعالی و به برکت اخلاص و دعاهای حضرت علامه مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله، بیانگذار دارالعلوم، و دعاها و تلاش‌های اساتید و مردم، این حوزه پیشرفت کرده است.
ایشان در ادامه افزودند: مسجد جامع مکی زاهدان نیز بخش بزرگی از کارهایش با فضل الله تعالی و همکاری و دعای مردم انجام شده و کارهای زیادی باقی نمانده است، اما همین کارها هم هزینه‌بر هستند. بسیاری می‌پرسند که چرا این مسجد زودتر ساخته نمی‌شود. ما نمی‌توانیم با دست خالی مسجد را زودتر بسازیم و نیاز به توجه شما مردم عزیز است.
امام‌جمعه زاهدان تصریح کردند: دارالعلوم زاهدان و مسجد جامع مکی با توجه به تورم و گرانی‌های موجود در کشور با مشکلاتی مواجه هستند و بدهکارند. یک‌سری فشارهای اقتصادی نیز بر دارالعلوم و مسجد جامع مکی زاهدان وارد شده است که تفصیل آن را فعلا خدمت شما نمی‌گوییم. جلوی بعضی درآمدهای حوزه گرفته شده و در رابطه با بعضی خدمات از سوی مسئولان با چالش‌هایی مواجه شده است. لذا درخواست ما از عموم مردم اعم از شیعه و اهل‌سنت استان و کشور آن است که هم دارالعلوم و هم مسجد جامع مکی زاهدان را دریابند و مورد توجه ویژه قرار دهند.

چاپ

620 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 29 دی, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©