شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (24 فروردین 1403)، «ایمان» و «عمل صالح» را بزرگترین و مهمترین «وسیله» برای رسیدن به رضایت پروردگار برشمردند و و بر لزوم «اعتقاد صحیح» و «عملکرد درست» توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: الله تعالی که بی‌نهایت بزرگ است برای رسیدن بندگان که بی‌نهایت عاجز هستند به رضایت و قرب خود «وسیله» تعیین کرده و فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» [مائده: 35] ای مؤمنان! از خدا بترسید و به سوی او وسیله بگیرید. این وسیله است که انسان‌ها را به خدا می‌رساند. تعلیم قرآن و سیرۀ انبیا علیهم‌السلام «ایمان» را بالاترین ذریعه و وسیله‌ای عنوان کرده است که بندگان از طریق می‌توانند به قرب خدا نائل شوند. ایمان و اعتقاد صحیح از محورهای مهم دین و از وسیله‌های مهمی است که انسان را به خدا می‌رساند. اعتقاد توحیدی و اعتقاد به عظمت خدا در رأس ذرائع رسیدن به قرب خداست.
ایشان گفتند: ایمان، نماز فرضی و نفلی، خیرات و صدقات فرضی و نفلی، گرفتن روزۀ فرضی و نفلی و حج و اعمال صالح از وسیله‌هایی هستند که انسان را به خدا نزدیک می‌کنند. حتی گفتن یک تسبیح و صدقه‌کردن یک خرما نیز انسان را با خدا نزدیک می‌کند. برخورد با مردم با گشاده‌رویی، نوازش یتیم، شفقت بر فرزند، بوسیدن کودک، خدمت والدین، صله‌رحم، رعایت حقوق همسایه و احترام به انسان‌ها همه وسیله و راه‌های رسیدن به قرب خدا هستند. خواندن دو رکعت نماز نفل و تلاوت قرآن و هر نیکی انسان را به الله نزدیک می‌کنند.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه گفتند: دوستی با بندگان خدا و انجام هر عملی که خدا آن را دوست دارد وسیلۀ رسیدن بنده به خداست. الله تعالی دوست دارد شما به کسی که مشکل دارد رسیدگی کنید، به عیادت مریض بروید کنید، در نماز جنازه شرکت کنید و به عزادار و غم‌زده تسلیت بگویید و…. اینها اعمالی هستند که الله تعالی آنها را دوست دارد و شما با انجام آنها به خدا نزدیک می‌شوید.
ایشان ادامه دادند: همیشه به وسیلۀ اعمال صالح و اخلاق نیک که شما را به خدا وصل می‌کنند در جستجوی رضایت خدا باشید. رضایت الله تعالی وقتی از طریق مردم‌داری و کردار و منش نیک حاصل شود مهم است. دیکتاتور و متکبر نباشید. بعضی به غرور مال گرفتار هستند و بعضی به غرور پست و مقام. همۀ اینها و همۀ نعمت‌ها را از جانب الله تعالی بدانید. ما هیچ چیزی ذاتی نداریم، هرچه داریم مال خدا هستند. از ته دل و با زبان و عمل شکر خدا را به‌جا بیاوریم و خود را بدهکار خدا بدانیم. برای رسیدن به الله تعالی و مغفرت و بهشت الهی که سعادت بزرگی است، تلاش کنید.

 

در طول سال با عبادت روزه در ارتباط باشید
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان با اشاره با جایگاه روزۀ نفلی، اظهار داشتند: هر عبادت خصوصیتی دارد و روزه عبادتی است که در ساختن و تزکیۀ انسان و در برقراری ارتباط انسان با خدا بسیار تاثیرگذار است. همیشه با روزه ارتباط داشته باشید. نگویید که رمضان روزه گرفته‌ایم و به آن اکتفا کنید، بلکه بعد از رمضان هم روزه را فراموش نکنید و در برنامه و اعمال خودتان داشته باشید. حضرت ابوایوب انصاری رضی‌الله‌عنه روایت می‌کند که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: هر کس شش روز شوال (بعد از ماه رمضان) روزه بگیرد گویا کل تمام سال را روزه گرفته است و هر کس در طول عمر این کار را انجام بدهد؛ یعنی ماه رمضان و شش روز از شوال را روزه بگیرد، گویا تمام زندگی و عمر خودش را روزه گرفته است.
ایشان ابراز داشتند: صحابه می‌گویند آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به ما توصیه می‌کرد که در هر ماه سه روز روزه بگیرید. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم خودشان نیز هر ماه سه روز گاهی اول ماه و گاهی وسط ماه و گاهی آخر ماه روزه می‌گرفتند. البته توصیه شده که ایام بیض (سیزدهم، چهاردهم و پانزده هر ماه) را روزه بگیرید بهتر است. بعضی توان و توفیق روزۀ بیشتری دارند؛ برای آنها روزۀ دوشنبه و پنج‌شنبه بهترین روزهای برای روزه‌گرفتن هستند.
امام‌جمعه زاهدان گفتند: دنیا جای عمل است؛ اینجا نیک‌عمل باشید و کار خیر انجام دهید و تلاش کنید تا وجودتان برای بندگان خدا مایۀ رحمت باشد.

مسئولان باید به مردم بیندیشند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان گفتند: در ماه فروردین قرار داریم و ملت ایران در همین ماه پای صندوق‌ها رفتند و به «جمهوری اسلامی» رأی دادند. مردم با علم به این که اسلام دین عدالت و مساوات و برابری و دوراندیشی و سعه‌صدر و تحمل و برداشت و دینی‌ست که در آن آزادی بیان و اندیشۀ فوق‌العاده‌ای وجود دارد به «جمهوری اسلامی» رأی دادند.
ایشان ادامه دادند: مردم با خودشان گفتند به نظامی رأی می‌دهند که پایه‌های این نظام بر عدالت و آزادی و مردم‌داری و سعه‌صدر و دوراندیشی و مکارم اخلاقی استوار است. «جمهوریت» که جزئی از نظام است به‌معنای «مردم‌سالاری» است؛ یعنی همه‌کارۀ کشور مردم هستند و حاکم فقط و فقط نمایندۀ مردم است. چنان‌که در نظام اسلامی نیز «خلیفةالمسلمین» و «امیرالمؤمنین» نمایندگی مردم را بر عهده دارد. خلیفةالمسلمین و امیرالمؤمنین از طرف مردم انتخاب می‌شود نه از طرف خدا، و این حقی‌ست که الله تعالی به مردم داده است تا خودشان در مورد سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند و الله تعالی در این زمینه دخالتی ندارد. خلفای اربعه را مردم انتخاب کردند. حضرت علی رضی‌الله‌عنه در نامه‌ای که به معاویه نوشت و این نامه در نهج‌البلاغه هم موجود است، به این نکته استدلال کرد و گفت که همان شورایی که خلفای قبلی را انتخاب کرد، همان شورا من را هم انتخاب کرده است؛ لذا شما باید از من اطاعت کنید.
خطیب جمعه زاهدان تصریح کردند: مسئولان باید به مردم بیندیشند. ملت ایران که طی دو،سه سال اخیر اعتراضاتی داشتند و خواسته‌ها و مطالبات خودشان را مطرح کردند، باید مسئولان در کنار مردم قرار می‌گرفتند و حرف مردم شنیده می‌شد و نظر مردم را قبول می‌کردند.

 

می‌گویند با افراد مسلح و جنگ‌طلب «گفت‌وگو» نمی‌کنیم؛ آیا با زندانیان سیاسی و کسانی که از راه‌های مدنی اعتراض می‌کنند گفت‌وگو کرده‌اید؟!/ ما با «خشونت‌طلب» همراه نیستیم و «تلاش‌های مدنی» را قبول داریم
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان گفتند: یکی از عزیزان گفته بود که ما با افراد مسلح و جنگ‌طلب گفتمان نداریم و گفت‌وگو نمی‌کنیم. این خوب است، اما این پرسش مطرح است که با کسانی که در ایران به میدان آمدند و مشکلات و خواسته‌هایی را مطرح کردند و ما هم مشکلاتی را مطرح کردیم چقدر گفت‌وگو کردید؟ شما با افراد مسلح گفت‌وگو نکنید، اما آیا با کسی که سلاحی ندارد ولی مشکلات و گرفتاری‌ها و اعتراضاتی دارد و آنها را مسالمت‌آمیز مطرح کرده است، گفت‌وگو کرده‌اید؟ آیا کسی با زندانیان سیاسی گفت‌وگو کرده است که چه خواسته‌هایی دارند؟!
ایشان تصریح کردند: ما با هر نوع خشونت از جانب هر کسی و طرفی که باشد مخالفیم. ما خشونت را نه از طرف حکومت و نظام و نه از جانب مردم قبول نداریم و تایید نمی‌کنیم و با هیچ خشونت‌طلبی همراه نیستیم. ما هر کسی را که نارضایتی دارد به گفت‌وگو تشویق می‌کنیم. ما تلاش‌های مدنی را قبول داریم و تایید می‌کنیم و تلاش‌های مردم ایران هم مدنی هستند.
امام‌جمعه زاهدان تاکید کردند: معتقدیم خشونت، خشونت به‌بار می‌آورد. این صحبتی‌ست که نه حالا، بلکه بیش از ده سال است که می‌گویم. الان هم دیدگاه بنده آن است که اگر می‌خواهید حکمی از احکام دین را در جامعه اجرا کنید از خشونت کار نگیرید، بلکه مردم را تشویق کنید و ترغیب بدهید، زیرا خشونت جواب نمی‌دهد.
ایشان خاطرنشان ساختند: ما معتقد به گفت‌وگو هستیم، البته گفت‌وگوی خالی از عمل را هم رد می‌کنیم و معتقدیم باید گفت‌وگو به نحوی باشد که اگر حق با هر کدام از طرفین بود پذیرفته شود. ما معتقد به گفت‌وگوی سازنده و گفت‌وگویی که نتیجه‌اش پذیرفتن حق باشد هستیم، نه اینکه شخص بگوید فقط حرف من قابل قبول است و حرف دیگران مردود است. حرف حق و عادلانه و صحیح را همه باید بپذیرند.

 

«حکومت مردمی» آن است که دنبال «حق» و «جلب رضایت مردم» باشد
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: حکومتی که حرف مردم را نشنود «حکومت مردمی» نیست، بلکه حکومتی مردمی است که دنبال حق و جلب رضایت ملت باشد و حرف مردم را بشنود، نه اینکه بگوید «مرغ یک پا دارد» و پا را در یک کفش بکند و با کسی به گفت‌وگو ننشیند. بنده یک مرتبه با یکی از مسئولان عالی دولتی صحبتی داشتم و انتقاداتی را مطرح کردم. افرادی نزد بنده آمدند که آقای وزیر از صحبت‌های شما ناراحت شده است. بنده گفتم من بر نظر خودم اصراری ندارم؛ اگر ایشان مرا قانع کند که انتقاد بنده اشتباه است بنده از حرف خودم برمی‌گردم، اما بنده را قانع نکردند.
خطیب جمعه زاهدان گفتند: هیچ انسانی که «حق‌محور» و «معصوم از خطا» باشد وجود ندارد؛ هر انسانی جایزالخطا است. اهل‌سنت معتقدند که به‌جز انبیا و پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، بقیۀ انسان‌ها حتی صحابه، معصوم نیستند و برادران شیعۀ ما معتقد به معصوم‌بودن تعدادی از ائمه اهل‌بیت هستند. لذا راه صحیح برون‌رفت از مشکلات آن است که همۀ ما تابع گفت‌وگو و عدل و انصاف باشیم. همۀ ما باید هم «خدامحور» و هم «مردم‌محور» باشیم و در تمام امور باید خدا و مردم را مدنظر قرار دهیم. خداوند هم این را نمی‌پذیرد که ما مردم را نادیده بگیریم.

 

همه با مسیر اعتدالی مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله و مجموعۀ مکی و مردم استان آشنایی دارند/ کاش در زمان واگذاری مسئولیت، به «عقل» و «نجابت» فرد هم توجه بشود
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان به اهانت‌هایی که اخیرا از سوی برخی از مسئولان و یکی از ائمه جمعه در استان صورت گرفته بود اشاره‌ای کردند و گفتند: ما هیچ‌گاه به توهین و ناسزا جواب نمی‌دهیم؛ حتی اگر بالاترین شخص هم به ما توهین بکند، البته اگر کسی تهمت بزند معتقدیم باید جواب داده شود.
ایشان در ادامه افزودند: همه با مسیر اعتدالی حضرت مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله و مجموعۀ مکی و مسیر مردم سیستان‌وبلوچستان آشنایی دارند. مردم استان مردم معقولی هستند و احساساتی نیستند. همیشه این احساسات است که کارها را خراب می‌کند.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: کاش وقتی به کسی مسئولیتی می‌دهند قبل از علم، عقل او را بررسی کنند. اگر وزیر، استاندار یا امام‌جمعه‌ای انتخاب می‌کنند اول بررسی کنند که عقلش چقدر است، بعد به علم و تخصص‌اش توجه کنند، زیرا «عقل» و «علم» دو چیز هستند. بسیاری هستند که «علم» دارند، اما از «هوش» لازم برخوردار نیستند. باید انسان از «عقل» برخوردار باشد تا بتواند «علم» را کنترل کند و همه‌چیز را با عقل مهار کند.
ایشان ادامه دادند: نکتۀ مهم دیگر آن است که فرد علاوه بر «عقل» و «علم»، «اصالت» و «نجابت» هم داشته باشد. یک چیزی که متاسفانه در جمهوری اسلامی ما در مورد آن به توافق نرسیدیم توجه به «نجابت» در واگذاری پست‌ها و مسئولیت‌هاست. بنده یک مرتبه به بعضی از مسئولان گفتم در زمان واگذاری مسئولیت‌ها به اصالت و نجابت فرد هم توجه کنید، چون اگر به کسی پست و مقام بالایی بدهید که اصالت و نجابت نداشته باشد خودش را گم می‌کند و مشکلات به‌وجود می‌آورد، اما با این دیدگاه و نظر بنده مخالفت کردند.

چاپ

29 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 25 فروردین, 1403


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©