شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (22 دی‌ماه 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به آغاز رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل درخصوص «نسل‌کشی در غزه» از سوی دادگاه لاهه، خاطرنشان کردند که اگر دادگاه لاهه «استقلال» داشته باشد اسرائیل را «محکوم» کرده و دستور «آتش‌بس فوری» در غزه را صادر می‌کند.

 

اسرائیل در غزه مرتکب «نسل‌کشی» و «جنایت جنگی» شده است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: این روزها دادگاه لاهه در حال رسیدگی به پروندۀ شکایت «نسل‎کشی» اسرائیل در غزه است. این یک واقعیت است که اسرائیل در غزه مرتکب نسل‌کشی و جنایت جنگی شده است. هیچ عقل و منطقی قبول نمی‌کند که به‌خاطر اقدام عده‌ای نظامی، یک نسل از بین برود. در غزه افراد بی‌گناه و زنان و کودکان قتل‌عام و خانه و کشاورزی و زندگی مردم نابود شده است. دو میلیون نفر را آواره و بی‌خانمان کرده‌اند؛ اینها در این هوای سرد از کجا آب و نان خودشان را تأمین کنند؟!
ایشان ادامه دادند: دادگاه لاهه اگر واقعا استقلال دارد و قضات این دادگاه اگر واقعا شهامت و آزادی و آزادگی دارند هم اسرائیل را محکوم می‌کنند و هم دستور آتش‌بس فوری صادر می‌کنند تا مردم غزه بتوانند سرشان را بلند کنند و به زندگی ادامه بدهند. اگرچه اکنون در غزه چیزی برای زندگی باقی نمانده و همه‌چیز تباه و نابود شده است.
امام‌جمعه زاهدان افزودند: آمریکایی‌ها و تمام دولت‌هایی که از اسرائیل حمایت بی‌چون‌وچرا کردند و دست اسرائیل را نگرفتند نیز نزد خدا و نزد تمام جهانیان مقصر و مسئول هستند و اکنون تنها راه این است که حکومت مستقل فلسطین تشکیل بشود و سرزمین‌های اشغالی به فلسطینی‌ها بازگردانده شوند و فلسطینی‌ها بر سرزمین و سرنوشت خودشان حاکم شوند؛ این تنها راه‌حلی است که قلب مجروح تمام انسان‌های آزادۀ دنیا را تسکین می‌دهد.
ایشان خاطرنشان کردند: بنده این سخنان را بی‌طرفانه و منصفانه مطرح می‌کنم و توصیه‌ام به همه آن است که در تمام مسائل و قضایا بی‌طرفانه و منصفانه قضاوت کنند. ما به آزادی اسیران نیز توصیه می‌کنیم و امیدواریم سرزمین فلسطین به استقلال برسد و اختلاف چندین دهۀ این سرزمین پایان یابد.

 

اگر به «جنایت» هواپیمای اوکراینی و مصلای زاهدان و امثال این حوادث در کشور رسیدگی می‌شد قلب مردم تسلی پیدا می‌کرد
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به سالگرد حادثۀ هواپیمای اوکراینی اشاره کردند و گفتند: این روزها مصادف است با ایام حادثۀ هواپیمای اوکراینی که در این حادثه عدۀ کثیری از هموطنان عزیز ما جان باختند. بنده به تمام کسانی که عزیزان‌شان را در این حادثه از دست داده‌اند تسلیت می‌گویم.
ایشان در ادامه افزودند: این حادثه واقعا ضایعۀ بزرگ و مسالۀ مهمی بود و در مسائل مهم مناسب است مسئولان دست از تمام کارهای‌شان بکشند و اینگونه مسائل را به سرعت حل کنند. اگر برای این موضوع تدبیری اندیشیده می‌شد امروز این مشکلات پیش نمی‌آمد که بعضی از بازماندگان این حادثۀ ناگوار در کشورهای اروپایی از این دادگاه به آن دادگاه می‌روند و شکایت می‌کنند؛ این به اعتبار یک کشور ضربه می‌زند.
امام‌جمعه زاهدان تصریح کردند: کاش مسئولان رده‌بالا عذرخواهی کرده و این جنایت را محکوم می‌کردند. حالا مسئولان می‌گویند «خطا» بوده است. البته خطا هم حد و مرزی دارد؛ گاهی بر اثر یک خطا دوچرخه و موتورسیکلت زده می‌شود و یک انسان کشته می‌شود و گاهی یک هواپیما زده می‌شود که این خطای بزرگی است. از دیدگاه اسلام کسانی که مرتکب این جنایت شده‌اند قابل تنبیه هستند. در قوانین اسلامی در قتل خطا نه‌تنها قاتل، بلکه تمام فامیل قاتل نیز تنبیه می‌شود و باید دیۀ مقتول را پرداخت کند، چراکه فامیل نتوانسته‌ این فرد دیوانه و قاتل را کنترل کند. لذا اگر در بین نیروها چنین افرادی باشند که بر اثر بی‌احتیاطی مرتکب چنین خطای بزرگی بشوند این جنایت است و مجازات سنگینی دارد.
ایشان ادامه دادند: در همین مصلای زاهدان جنایتی رخ داد که صد نفر کشته و نزدیک به سیصد نفر معلول و نابینا و قطع نخاع و مجروح شدند. انتظار این بود که بالاترین شخص مملکت این جنایت را محکوم می‌کرد و به این موضوع رسیدگی می‌کردند. اگر در حادثه هواپیمای اوکراینی مجازات‌های اسلامی صورت می‌گرفتند، قلب مردم و بازماندگان تسلی می‌شد و بهتر از این بود که شکایت‌شان را به دیگر کشورها ببرند.
مولانا عبدالحمید افزودند: امروز حقوق بشر به بسیاری از موارد در کشور گیر داده است. ما معتقدیم حقوق بشر در بسیاری از مسائل با دین اسلام همخوانی دارد. همان حقوقی که سازمان حقوق بشر به انسان‌ها قایل است ازقبیل: اجرای عدالت، تامین آزادی‌ها، اجتناب از اعتراف‌گیری اجباری در بازداشتگاه‌ها و… اسلام نیز بر رعایت این مسائل تاکید دارد. چرا مسئولان نتوانسته‌اند به این مسائل رسیدگی کنند و امروز به اعتبار مملکت ضربه وارد شده است.
ایشان گفتند: امروز پول کشور از ارزش افتاده و مانند کاغذی شده که اگر جایی بیفتد کسی حاضر نیست آن را بردارد. چرا اعتبار کشور به اینجا برسد؟! چرا مردم ایران برای خرید نان حیران باشند؟ این جایگاه این ملت و کشور نیست. ملت ایران کمتر از ملت‌های دیگر نیست. اگر بگوییم از بسیاری از ملت‌ها جلوتر است گزافه‌گویی نکرده‌ایم. ما خیر همه را می‌خواهیم و این سخنان را از روی خیرخواهی می‌گوییم.

 

ما «جنجال سیاسی» نداریم و دنبال پست و مقام نیستیم؛ «وجدان» ما را مجبور به دفاع از حقوق مردم می‌کند
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: یکی از مسئولان جایی اشاره‌ای کرده بود که فلانی وارد جنجال‌های سیاسی شده است. درحالی‌که ما اصلا جنجال سیاسی نداریم و پست و مقام و منافع نمی‌خواهیم. بنده نه در گذشته برای شخص خودم خواهان پست و مقام بوده‌ام و نه در آینده دنبال پست خواهم بود. همین که مردم به ما اعتماد کرده و پشت سر ما نماز می‌خوانند این را فضل پروردگار می‌دانیم و برای ما همین کافی است و اگر روزی مردم بگویند راضی نیستیم پشت سر شما نماز بخوانیم، بنده امامت را هم رها می‌کنم.
ایشان افزودند: تا زمانی که مردم پشت سر ما نماز می‌خوانند در همین مسجد و مصلا نماز خودمان را می‌خوانیم و عبادتی انجام می‌دهیم و همین هم لطف الله تعالی است. بنده با گفتن این حرف‌ها تحت فشار قرار می‌گیرم و عده‌ای که جزو رفقای بنده بوده‌اند از بنده دلخور می‌شوند، اما وجدان ما را مجبور می‌کند که از حق و حقوق مردم دفاع کنیم و این را وظیفۀ خود می‌دانیم.
ایشان تاکید کردند: ملت ایران اعم از شیعه و سنی و مسلمان و غیرمسلمان و قومیت‌ها نزد ما هیچ تفاوتی ندارند. تمام اقوام و مذاهب و ادیان و زنان و جوانان جامعه نزد ما ارزشمند و قابل احترام هستند. ما می‌گوییم آزادی‌هایی که دین اسلام و قانون اساسی به این مردم داده رعایت بشوند. ما می‌گوییم مدیریت‌ها به افراد اهل و شایسته سپرده شوند و مردم سیر بشوند و کشور و ملت اعتبار پیدا کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان گفتند: توصیۀ بنده به همۀ مردم آن است که اگر سلیقه و خطایی از امثال بنده دیدید آن را به حساب دین اسلام و رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم و صحابه و اهل‌بیت نگذارید و نسبت به دین بدبین نشوید. بدبین‌شدن به دین به‌خاطر عملکرد افراد، عاقلانه نیست. دین اسلام دین سازنده‌‌ای است که پتانسیل‌ها و ارزش‌های بسیار زیادی برای سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها دارد.

چاپ

220 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 22 دی, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©