مولانا عبدالحمید در جلسۀ مدیران مدارس سیستان‌وبلوچستان:

مسیر علمای اهل‌سنت «مسیر اعتدال» است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، پنجشنبه (23 آذرماه 1402) در جلسۀ مدیران مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان، «اعتدال» و «دوری از افراط و تفریط» را مسیر علمای اهل‌سنت عنوان کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: الحمدلله در استان بین علما انسجام و همدلی وجود دارد. مسیر علما همان مسیر قرآن و سیرت؛ یعنی مسیر اعتدال است. «و کذلک جعلناکم أمة وسطا». قرائت ما از اسلام «اسلام اعتدالی» است. ما با افراط و تفریط مخالفیم. علما باید به منافع مردم استان و کشور و همۀ انسان‌ها فکر کنند نه به منافع شخصی؛ این به نفع همه است.
ایشان در ادامه گفتند: در جریان جمعۀ خونین زاهدان و خاش تمام مسئولان در مرکز و استان به این نکته اقرار کردند که در این حادثه اشتباه رخ داده و مردم به ناحق زده شدند. خواستۀ مردم استان در کنار اعتراضاتی که در دیگر نقاط کشور صورت گرفت، این بود که تبعیض‌ها و ضعف مدیریت و مشکلاتی که در کشور وجود دارند برطرف شوند. در اینجا هم همین مسائل مطرح شده‌اند و چیزی فراتر از این نبوده است. درخصوص حادثۀ جمعه خونین زاهدان نیز خواستۀ مردم محاکمه و مجازات عادلانه و شرعی و قانونی است. ضمن اینکه رهبری هم دستور داده‌اند که عاملین و آمرین مجازات بشوند، اما متاسفانه هنوز به این دستور رهبری عمل نشده است. البته به ما گفته شده افراد بازداشت هستند و مجازات می‌شوند. اگرچه ما تا زمانی که قاضی مسئول پرونده اعلام نکند، نمی‌توانیم صحت و سقم این گفته‌ها را تایید کنیم.

 

به ما مجوز بدهند تا بتوانیم به‌صورت قانونی طلبۀ خارجی بپذیریم
مولانا عبدالحمید در ادامۀ به مشکلات پیش‌آمده برای دو مدرسۀ دینی در زاهدان اشاره کردند و گفتند: اخیرا برای دو مدرسه در زاهدان مشکلاتی پیش آمد. اگرچه می‌گویند طرحی است که طلاب خارجی را از کشور طرد کنند، اما اصحاب مدارس در سطح استان به این اقدام اعتراض گسترده‌ای کردند که مدرسۀ دینی یک مکان مقدس است و هجوم به مدارس، توهین به مدارس است. اکنون خودشان قبول کرده‌اند که رفتن به مدارس اشتباه بوده است. البته این را نیز مطرح می‌کنند که در سطح کشور طرحی در حال اجراست که مهاجرینی که رسمی نیستند و کارت اقامت ندارند باید اخراج شوند. همچنین می‌گویند چند استان هستند که مهاجرین نباید در این استان‌ها باشند که سیستان‌وبلوچستان یکی از این استان‌هاست. مذاکراتی صورت گرفته و قرار است این مذاکرات ادامه داشته باشد.
ایشان در ادامه خاطرنشان ساختند: وقتی حوزه‌های علمیه شیعه در قم و یا جامعةالمصطفی طلاب مهاجر و حتی طلبۀ اهل‌سنت می‌پذیرند، چرا مدارس اهل‌سنت این اجازه را نداشته باشند که طلبۀ اهل‌سنت از کشورهای همسایه پذیرش کنند؟! رفت‌وآمدها برای فراگیری علم از قدیم‌الایام مخصوصا بین کشورهای همسایه جریان داشته است. در گذشته طلاب از کشورهای آزادشدۀ شوروی سابق می‌آمدند که متاسفانه به علت عدم همکاری مسئولان، الان این طلاب کم شده‌اند، درحالی‌که این طلاب وقتی به اینجا می‌آمدند و نان و نمک کشور ما را می‌خوردند، نسبت به کشور ما احساس دَین می‌کردند. اگر این طلاب به کشورهای دیگر بروند با افکار دیگری برمی‌گردند.
ایشان تاکید کردند: پذیرفتن طلبه و دانشجو از کشورهای دیگر درواقع افزایش طرفدار برای کشور است. اگر کسی دنبال وحدت است، اینگونه اقدامات سبب وحدت می‌شوند. لذا باید در آینده مجوز بدهند تا بتوانیم به‌صورت قانونی طلبۀ خارجی بپذیریم. به ما می‌گویند باید مجوز بگیرید، اما مجوز نمی‌دهند. وقتی مجوز نمی‌دهند ما مجبور می‌شویم طلاب را به همین صورت بپذیریم. ما در گذشته بارها درخواست مجوز کرده‌ایم.

 

معتقدیم نباید راه مذاکره و گفتمان بسته شود
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: اهل‌سنت به‌جز در بسیج، در نیروهای نظامی و انتظامی حضور ندارند. در سیستان‌وبلوچستان نیز اگرچه در جنوب استان از اهل‌سنت فرماندار و بخشدار گذاشته‌اند، اما در زاهدان که مرکز استان است جای اهل‌سنت در پست‌های مدیریتی خالی است. در یک ادارۀ سیصد نفری، ده یا پانزده نفر اهل‌سنت حضور دارد. در مرکز کشور نیز اهل‌سنت در وزارتخانه‌ها حضور ندارند. مسائل استان وابسته به مرکز کشور هستند و زمانی‌که ما با مرکز کشور ارتباط نداریم طبعاً مشکلاتی داریم. اینکه ما از تبعیض می‌نالیم روی همین مسائل است و اهداف و اغراض دیگری نداریم؛ این نالۀ مردم است.
ایشان افزودند: ما دنبال تخریب نیستیم؛ بلکه دنبال اصلاح مشکلات کشور هستیم و معتقد به انتقاد سازنده هستیم و در کنار انتقاد سازنده، برای حل مشکلات راهکار هم ارائه می‌دهیم. ما معتقدیم نباید راه مذاکره و گفتمان بسته شود. ما گفته‌ایم هر کسی مذاکره و گفت‌وگو کند ما هم مذاکره می‌کنیم. اکنون برخی از علما ازجمله مولانا عبدالمجید مرادزهی، مولانا فتحی‌محمد نقشبندی، مولانا فضل‌الرحمان کوهی و برخی دیگر از علما در مناطق کردنشین در زندان هستند و بارها گفته شده که آزادی این علما و سایر زندانیان به نفع جامعه است. البته تعداد زیادی از زندانیان آزاد شده‌اند و امیدواریم علمای زندانی نیز به زودی آزاد بشوند.

 

خواسته‌ها و مطالبات مردم باید مطرح شوند/ از ایجاد تنش دوری می‌کنیم
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: معتقدیم خواسته‌ها و مطالبات مردم باید مطرح بشوند. اگر از بیان حق و حقوق ملت سکوت کنیم عوارض دیگری دارد؛ مثلا افرادی که دنبال خشونت هستند به گروه‌های خشونت‌طلب می‌پیوندند.
ایشان افزودند: در گذشته بیشتر مسائل قومی و مذهبی مطرح می‌شدند، اما اکنون بیشتر مسائل ملی مطرح می‌شوند، زیرا معتقدیم مسائل ملی مرتبط با همۀ ایرانیان است. ما به حقوق انسان و رعایت حرمت و کرامت انسانی تاکید می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم به اندازۀ سر مویی از حق تجاوز کنیم. ما می‌گوییم چرا همین قانون اساسی، باوجود نواقصی که دارد، اجرا نمی‌شود. ما همواره از ایجاد تنش دوری می‌کنیم و می‌گوییم حرف و نقد و انتقاد باشد.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان ساختند: گلایه‌ای که داریم این است که گفتمان‌هایی که در طول این مدت داشته‌ایم جواب نداده است. جامعه اهل‌سنت به این شرط که رؤسای جمهور به خواسته‌های اهل‌سنت و منافع ملی رسیدگی کنند، در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کرد. وقتی از جانب اصلاح‌طلبان کاری انجام نشد، اصولگرایان گفتند که اختیارات در دست ماست و شما (اهل‌سنت) یک مرتبه هم اصولگرایان را تجربه کنید. ما هم یک مرتبه اصولگرایان را تجربه کردیم که متاسفانه نه‌تنها به وعده‌هایی که داده شد عمل نکردند، بلکه برعکس عمل شد.

چاپ

409 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 آذر, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©