مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

حاکمیت باید بر «حل مشکلات مردم» و «حفظ منافع ملی» تمرکز کند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (26 آبان 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به اهمیت حفظ «منافع ملی» و لزوم استفادۀ آن برای عموم مردم و ملت، خواستار «تمرکز حاکمیت» بر حل مشکلات مردم و حفاظت از منافع ملی شدند.

 

حفاظت از «منافع ملی» وظیفۀ حکومت‌ها و دولت‌هاست
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: چیزی که برای تمام ملت‌ها و دولت‌ها اهمیت دارد «منافع ملی» است. منافع ملی بزرگترین حق یک ملت است که همۀ حکومت‌ها و دولت‌های دنیا از آن پاسداری کرده و برای حراست از آن سوگند یاد می‌کنند. منابع طبیعی، محیط زیست، آب‌ها و سرمایه‌ها و تمام چیزهایی که عموم مردم از آنها استفاده می‌کنند در منافع ملی داخل هستند و حفاظت از آنها وظیفۀ حکومت‌ها و دولت‌هاست. منافع ملی بسیار حیاتی و مهم هستند و اگر حفاظت بشوند جامعه ضربه نمی‌خورد و از هم نمی‌پاشد. هیچ‌کسی نباید به منافع ملی دستبرد بزند.
ایشان در ادامه افزودند: یکی از دغدغه‌هایی که در کشور ما وجود دارد در رابطه با «منافع ملی» است. پول ملی کشور نیز جزو منافع ملی است، زیرا به تمام ملت مربوط می‌شود و اگر این پول ضربه بخورد و ارزش مالی خود را از دست بدهد فقط یک استان یا یک قشر متضرر نمی‌شود، بلکه تمام مردم ایران متضرر می‌شوند و اگر یک فرد یا گروه و ارگان و نهادی منافع خود را در این بداند که ارزش پول ملی پایین برود این منافع ملی را به خطر می‌اندازد.
خطیب جمعه زاهدان گفتند: درآمدهای ملی باید به بیت‌المال بروند و در راستای منافع تمام ملت استفاده شوند، زیرا همۀ مردم در این درآمدها حق دارند و این درآمدها باید حفاظت شوند. متاسفانه در کشور ما بعضی افراد و اشخاصِ بانفوذ اگرچه یک فرد هستند اما به اندازۀ یک ارگان مهم قدرت دارند. بعضی از ارگان‌ها و نهادها و ادارات نیز تلاش می‌کنند تا منافع ملی را به نفع خودشان استفاده کنند یا به جیب اشخاص برود و نتیجه این می‌شود که چیزی در بیت‌المال باقی نماند.
ایشان خاطرنشان ساختند: افت ارزش پول نیز به منافع ملی ضربه سنگینی زده است. مسائل و مشکلاتی که این‌روزها در کشور مشاهده می‌شوند که افراد و اصناف گوناگون شکایت دارند و زندگی برای مردم دشوار شده است به همین موضوع برمی‌گردد که پول ارزش خود را از دست داده است و درآمدهای موجود برای زندگی کفایت نمی‌کنند و کسی هم حاضر نیست به این افراد و اصناف پاسخگو باشد.

 

مسئولان از کنار مشکلات اقتصادی مردم راحت عبور نکنند/ حل مشکلات اقتصادی نیازمند «فکر اساسی و دائمی» است
مولانا عبدالحمید گفتند: بعضی می‌گویند دلار را قبول نداریم و اسم دلار گرفته نشود؛ این نمی‌شود که شما هیچ پولی را قبول نداشته باشید و نسبت به افزایش قیمت دلار بی‌تفاوت باشید. پول کشور ما در مقابل پول کشورهای همسایه نیز از ارزش افتاده است. امروز بازنشستگان و کارگران و معلمان و کسبه و بسیاری از طیف‌ها مشکلات و اعتراض دارند. بعضی می‌خواهند با فشار این صدا را خاموش کنند؛ وقتی شکم گرسنه باشد فشار و زور جواب نمی‌دهد. وقتی فرزند در خانه نان برای خوردن نداشته باشد و گریه کند و او را بزنیم، شاید برای لحظاتی ساکت بشود، اما دوباره با صدای بلندتری گریه می‌کند. لذا وقتی مردم در زندگی با چالش و مشکل مواجه‌اند و حرفی می‌زنند به‌خاطر گرسنگی است و اینطور نیست که بر اثر تحریک دیگران بلند شدند و اعتراض می‌کنند.
ایشان تاکید کردند: مردم ایران با بسیاری از مردم دنیا تجارت و خریدوفروش دارند؛ اگر ما مرزها را ببندیم مردم نمی‌توانند زندگی کنند و این تجارت با پول انجام می‌گیرد، لذا لازم است حتما ارزش پول برگردد. لذا حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نیازمند فکر اساسی و دائمی است. مسئولان نباید از کنار این مسائل به راحتی عبور کنند، بلکه برای این ملت چاره‌ای بیندیشند. مسئولان باید بروند و کنار مردم بنشینند؛ نسبت به آنها دلسوزی نشان دهند، حرف‌شان را بشنوند و با آنها گریه کنند. رئیس‌جمهور و وزیران باید بروند کنار مردم بنشینند و برای حل مشکلات‌ مردم چاره‌جویی کنند.
ایشان گفتند: نکتۀ کلیدی و اساسی برای حل مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات مردم این است که حاکمیت بر حل آن مشکل تمرکز کند و تا زمانی که مشکل مردم حل نشده راحت ننشیند. اصل این است که ارزش پول ایرانی باید برگردد. حداقل باید یک میلیون تومان ایرانی هزار دلار بشود. ما زمانی را شاهد بودیم که وقتی گفتند قرار است یک دلار، بیست تک‌تومان بشود مردم سروصدا کردند، اما حالا دلار به کجا رسیده است!

 

تا زمانی که منافع ملی حفاظت نشوند گرفتاری‌های ملت حل نمی‌شود
امام‌جمعه زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان گفتند: یکی دیگر از دغدغه‌هایی که ملت پیرامون انتخاب مجلس و دولت دارد این است که باید مدیران توانمند و لایقی انتخاب شوند. باید مدیرانی انتخاب شوند که قدرت مدیریت داشته و از اختیارات کامل برخوردار باشند. نباید تمام اختیارات در یک جا متمرکز شود، بلکه به مدیران نیز اختیارات داده شود تا بر مدیریت و حفاظت از منافع ملی تمرکز کنند.
ایشان تاکید کردند: ما به مسئولان و نمایندگانی نیاز داریم که تمام دست‌هایی را که وارد منافع ملی شده‌اند قطع کنند و این منافع را به محلش سوق بدهند و حفاظت کنند. اگر یک فرد یا گروه یا ارگان و نهادی بخشی از منافع ملی را به نفع خودش برده است، این دست‌ها باید قطع بشوند و به نفع عموم مردم بکار گرفته شوند. تا زمانی که منافع ملی حفاظت نشود ملت ایران از این مشکلات و گرفتاری‌ها خلاصی حاصل نمی‌کند.

 

تفاوت قایل‌شدن بین ملت ایران مغایر با شریعت اسلام، قوانین بین‌المللی و قانون اساسی است
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: توصیه خیرخواهانۀ بنده این است که امروز مهمترین فریضه و وظیفه «حفاظت از منافع ملی و مردم ایران» است. منابع کشور اعم از نفت و گاز و معادن و سایر سرمایه‌های ایران متعلق به ملت ایران هستند و مردم ایران هیچ تفاوتی با هم ندارند. قانون خدا تفاوتی بین آنها قایل نشده است. مردم ایران دارای هر دین و مذهب و قومیت و گرایشی که هستند جزو ملت ایران محسوب می‌شوند و تفاوت قایل‌شدن بین ملت ایران را نه شریعت و قرآن و سیرۀ حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم قبول دارد و نه قوانین بین‌المللی و قانون اساسی کشور خودمان. باید به همۀ ایرانیان، صرف‌نظر از اینکه ما را قبول دارد یا ندارد، یکسان توجه بشود. وظیفۀ حاکمیت و دولت و احزاب و سیاستمداران و اندیشمندان است که به فکر همۀ ملت ایران باشند.
ایشان افزودند: شرعا و قانونا منافع ایرانیان بر منافع دیگرانی که انتظاراتی دارند مقدم است. اگر پول‌های بلوکه‌شدۀ ایران از جایی آزاد می‌شوند یا چیزی به فروش می‌رسد باید تمام این پول‌ها بر منافع ملی متمرکز شوند. مسئولان برای آزادی پول‌های بلوکه‌شده نیز چاره‌اندیشی جدی بکنند و این راه‌حل دارد و باید راه‌حل‌ها را طی کنند تا ارزش پول ملی برگردد.

 

مجلسِ ضعیف به منافع ملی ضربه می‌زند و به ضرر نظام و حاکمیت و کشور است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کردند و گفتند: یکی از انتخابات‌هایی که در تمام دنیا اهمیت دارد انتخابات مجلس است، زیرا مجلس قوه مقننه و محل قانونگذاری است و قانونگذاران باید افراد ماهر و جزو رجال سیاسی کشور باشند. اگر افراد ناتوان برای مجلس گزینش شوند این برای ملت فاجعه خواهد بود. چنان‌که در گذشته نیز همین‌گونه بوده و مردم از نحوه گزینش‌ها راضی و قانع نبودند.
ایشان گفتند: شورای نگهبان، هیئت‌های نظارت و اجرایی و نهادهایی که گزینش می‌کنند نباید سختگیری کنند، زیرا منجر به روی‌کارآمدن افراد ضعیف می‌شود. بسیاری به فکر این هستند که مجلس و دولت و حاکمیت یکدست باشد. توجه داشته باشید یکدستی در هر جامعه‌ای که باشد به ضرر آن جامعه است؛ باید تنوع باشد. ایران کشور متکثری است که اقوام و مذاهب و ادیان دارد و باید به همان اندازه که ملت ایران متکثر و متنوع است، مجلس شورای اسلامی نیز که خلاصۀ ملت است باید همین تکثر و تنوع و افکار و سلیقه‌های گوناگون را در خود جای بدهد تا بتواند قانون و سیاست درستی را تصویب کند.
ایشان تاکید کردند: اگر مجلس ضعیف باشد منافع ملی و منافع ملت تأمین نمی‌شود و مردم و حاکمیت ضرر می‌کنند. اگر مجلس در اختیار حاکمیت و دولت باشد این به خودِ حاکمیت و نظام و دولت و به کشور ضربه می‌زند. لازم نیست نمایندۀ مجلس حتما پایبند نماز باشد، بلکه باید فرد دلسوز و عاقل و صاحب وجدانی باشد و به منافع ملی بیندیشد. رئیس دولت و نمایندگان مجلس جزو رجال سیاسی هستند و هر کسی نمی‌تواند رجال سیاسی باشد، بلکه برای این مسائل باید مغزهای متفکر و افراد توانمند انتخاب شوند. نمایندگان مجلس باید افرادی باشند که اگر سیاستی بر خلاف منافع ملی باشد بتوانند آن سیاست را به چالش بکشند.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: متاسفانه بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی که نسبت به عملکرد ضعیف آن شکایت و انتقاد هم وجود دارد، رد صلاحیت شده‌اند. گفته می‌شود علت این رد صلاحیت هم آن بوده که این افراد انتقاد کرده‌اند. نباید جلوی انتقاد گرفته شود. باید افرادی باشند که انتقاد کنند، زیرا انتقاد به نفع همه است.
ایشان بر استفاده از «پتانسیل زنان» نیز تاکید کردند و گفتند: باید به زنان میدان بدهیم و آنها را در جایگاهشان قرار دهیم. در میان زنان نیز افراد توانمند فراوانی وجود دارد که باید از این پتانسیل برای منافع و ادارۀ کشور استفاده شود.

 

حملات اسرائیل به غزه «دفاع از خود» نیست؛ جرم و جنایت است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان به تداوم حملات اسرائیل به نوار غزه اشاره کردند و گفتند: دیدن صحنه‌های غزه و شنیدن حالات مردم غزه برای هیچ انسانی قابل تحمل نیست. متاسفانه آمریکا و کشورهای اروپایی به اسرائیل چک سفید داده‌اند که به نام دفاع از خودش به غزه حمله کند. این چه دفاع از خودی‌ست که اسرائیل تمام زنان و کودکان را به قتل می‌رساند و زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها را ویران می‌کند؟! این دفاع از خود است یا جرم و جنایت؟!
ایشان افزودند: توصیۀ بنده به همه آن است که انصاف داشته باشند. ما از زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع حمایت می‌کنیم و به هر دو طرف می‌گوییم که نباید زنان و کودکان و مردم بی‌گناه کشته شوند. قدرت‌های دنیا باید جلوی اسرائیل را بگیرند که به زنان و بچه‌ها و افراد بی‌دفاع تعدی می‌کند.
ایشان گفتند: نزدیک به یک قرن است که درگیری و اختلاف در سرزمین فلسطین ادامه دارد. جامعه جهانی و کشورهای اسلامی و غیراسلامی باید برای حل این اختلاف چاره‌ای اساسی بیندیشند. باید راه‌حلی پیدا کنند که دوطرف بتوانند بدون جنگ و کشتار کنار هم زندگی کنند.
ایشان تاکید کردند: اسرائیل و تمام قدرت‌ها بدانند که «جنگ» راه‌حل و تعیین‌کننده نیست؛ اگر جنگ راه‌حل بود تا حالا اختلاف حل شده بود. در مورد جنگ در اوکراین نیز اکنون به همین نتیجه رسیده‌اند که به‌جز تلفات فایدۀ دیگری نداشته است. امروزه فرهنگ و افکار مردم در دنیا مخالف جنگ است. حتی بعضی از یهودیان در اعتراض به حملۀ اسرائیل به غزه تظاهرات برگزار کرده و خواستار کناره‌گیری نتانیاهو شده‌اند. جنگ و خونریزی و کشتن انسان‌های بی‌گناه موجب خشم پروردگار می‌شود.

 

«زور و فشار» جواب نمی‌دهد؛ «مردم‌داری» جواب می‌دهد
امام‌جمعه زاهدان گفتند: همۀ حکومت‌ها و دولت‌ها بدانند که زور و فشار جواب نمی‌دهد و اگر جواب هم بدهد موقتی خواهد بود، بلکه گفت‌وگو و مذاکره و حرمت‌گذاشتن و دادن حق به صاحب حق جواب می‌دهد. بنده توصیه‌ای هم به مسئولان استان دارم و در گذشته نیز این را گفته‌ام که چیزی که در این استان تجربه شده «مردم‌داری» است و فقط از همین راه است که همۀ ما می‌توانیم نتیجه بگیریم. چنان‌که در گذشته بسیاری از قدرت‌ها ازجمله انگلیس به این استان آمد و شکست خورد. همچنین در دوران رضاشاه و قاجاریه نیز آخر به همین نتیجه رسیدند که باید از طریق مردمی و با همراهی و همفکری با مردم مشکلات را حل کنند.
ایشان افزودند: یکی از فرماندهان استانی در مصاحبه‌ای گفته بود که آمادگی خود را در منطقه افزایش می‌دهیم. بنده می‌گویم آمادگیِ بیشتر جواب نمی‌دهد، بلکه شما با مردم بنشینید. مردم کشور و استان انسان‌های خوب و معقول و شریفی هستند و مشکلات همه از طریق مردم‌داری حل می‌شود. لذا باید به خواسته‌های بحق مردم رسیدگی شود. مردم عدالت و انصاف می‌خواهند.

 

اجبار خانواده‌های شهدا و مجروحین جمعه خونین به قبول دیه «بر خلاف عرف و قانون» است
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان به موضوع پروندۀ جمعه خونین زاهدان اشاره کردند و گفتند: شنیده می‌شود که برخی به خانواده‌های شهدا و مجروحین جمعه خونین مراجعه می‌کنند و با اصرار یا توسل به افراد می‌خواهند آنها را مجبور به قبول دیه بکنند. اصرار بر این امر بر خلاف عرف و قانون جاری کشور است.
ایشان در ادامه افزودند: ما تعجب می‌کنیم که علی‌رغم دستور رهبری مبنی بر مجازات عاملان و آمران این جنایت، چرا به این دستور عمل نشد؟! ما تا حالا فکر می‌کردیم رهبری هر دستوری که بدهند دستور ایشان در کشور نافذ است و حداقل کسانی که نان حاکمیت و دولت را می‌خورند دستورات ایشان را اجرا می‌کنند. لذا مناسب بود وقتی موضوع نزد رهبری برده شده و ایشان دستوراتی صادر کرده‌اند، به این فرمان عمل می‌شد.
ایشان خاطرنشان ساختند: چیزی که قلب مردم را تسلی می‌داد و بر قلب زخمی خانواده‌های شهدا و همۀ مردم مرهم می‌شد این بود که افرادی که در این جنایت دست داشتند مجازات می‌شدند. هنوز هم خواستۀ ما آن است کسانی که مرتکب جرم شده‌اند تسلیم قانون بشوند و هر چیزی که شریعت و قانون بگوید مردمِ ما بر آن قانع هستند.

 

چالش‌های زندگی برای آن است که انسان به خدا رجوع کند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، پس از تلاوت آیۀ «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» [روم: 41] اظهار داشتند: همه چیز دست پروردگار است و آنچه الله بخواهد همان می‌شود. الله تعالی وقتی زمین را پیدا کرد، زمین برای زندگی انسان کاملا مساعد و مناسب بود و در آن هیچ فسادی وجود نداشت، اما عملکرد بشر زمین و دریا را که خداوند متعال رزق و روزی انسان را در آنها گذاشته است، فاسد می‌کند.
ایشان افزودند: زمین با ریخته‌شدن خون‌های ناحق و ظلم و گناه و مفاسد و منکرات و تجاوز از حد و رعایت‌نکردن قوانین الهی فاسد می‌شود. وقتی انسان از شریعت و عقل تجاوز کند و بر زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع و مظلوم رحم نکند و اموال و آبروی مردم مورد تعدی و تجاوز قرار بگیرد و انسان‌ها روی زمین تکبر و طغیان‌گری کنند زمین فاسد شده و برای زندگی نامساعد می‌شود، زلزله و سونامی به‌وجود می‌آید، باران نمی‌بارد، غبار و طوفان و سیلاب حرکت می‌کند و درختان و جنگل‌ها آتش می‌گیرند. همۀ مشکلات و مصایب نتیجۀ گناهان و مفاسدی هستند که بشر مرتکب شده است.
خطیب جمعه زاهدان گفتند: مهم‌ترین راه اصلاح زمین «مبارزه با منکرات» و «رجوع الی‌الله» است. بشر هنگام مواجهه با چالش‌ها و گرفتاری‌های زندگی باید به سوی خدا برگردد و عمل و رفتار و اخلاقش را اصلاح کند. شایسته است همۀ انسان‌ها با استفاده از نعمت بزرگ اسلام و قرآن و سیرت رسول‌الله خود را اصلاح کنند و به خدا برسند.
ایشان اضافه کردند: امروز مشکل جامعه اسلامی آن است که نام «مسلمان» است، ولی اخلاق و عملکرد اسلامی نیست و این تضاد در نام و عملکرد سبب شده است مردن دنیا به‌جای اینکه نسبت به اسلام خوشبین بشوند در آنها بدبینی ایجاد شود. لذا باید فکر کنیم و باربار از خود بپرسیم که آیا عملکرد ما با عقل و منطق و شریعت اسلام منطبق است؟
مولانا عبدالحمید خاطرنشان ساختند: همۀ مشکلات را به گردن دیگران نیندازیم، بلکه سر در گریبان فرو ببریم و فکر کنیم عملکرد خودمان چگونه است. ممکن است ما حق یتیم را تلف کرده باشیم، بر زن ظلم کرده باشیم، حق مردم بر گردن ما باشد و یا حق حیوانات را ضایع کرده باشیم. حق مردم سنگین است و باید به آن توجه شود.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: حقوق خدا را باید رعایت کنیم. در رأس حقوق خدا «توحید» است. وقتی خدا را عبادت می‌کنیم ریاکار نباشیم. در حدیث آمده است که نماز و روزه و حج و عبادتی که برای ریا و تظاهر انجام شود نوعی «شرک» است. خدمت به خلق و همۀ عبادات باید برای خدا باشند. هر کاری می‌کنید نیت کنید برای الله باشد؛ آنگاه مورد قبول خدا واقع می‌شود و خدا راضی می‌گردد.

چاپ

462 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 آبان, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©