مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

دولت‌های دنیا جلوی جنایات اسرائیل را بگیرند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (12 آبان 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، ضمن اظهار تأسف از آمار بالای تلفات غیرنظامیان بی‌گناه در غزه، حملات اسرائیل به نوار غزه را «جنایت بزرگ علیه بشریت» دانستند و از کشورها و دولت‌‎های اسلامی و غیراسلامی خواستند جلوی اسرائیل را بگیرند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: همۀ ما همواره سعی کنیم منصفانه و عادلانه قضاوت کنیم و هیچ‌گاه واقعیت‌ها را نادیده نگیریم. ما می‌گوییم نه ما مسلمانان فقط به مسلمانی نگاه کنیم و نه یهودیان به یهودیت، بلکه قطع‌نظر از اینکه اهل غزه مسلمان هستند، انسان هستند و آنچه امروز در غزه جریان دارد برای هیچ‌ انسان باوجدانی که به انسانیت و حقوق بشر فکر می‌کند قابل تحمل و قابل قبول نیست.
ایشان ادامه دادند: مسئولان و ارتش اسرائیل می‌گویند بر ما ظلم شده است؛ آن اتفاقی که رخ داد مورد تایید نیست، اما خودِ شما الان دارید مرتکب چه کارهایی می‌شوید! آیا قوانین بین‌المللی و عقل و منطق این اجازه را به شما می‌دهد که انسان‌ها را اینگونه قتل‌عام کنید؟! اگر طبق آمارها از طرف مقابل (اسرائیلی) نزدیک به هزاروپانصد نفر کشته شده است، اما از این طرف نزدیک به ده‌هزار نفر کشته شده‌اند که اکثرشان کودکان و زنان هستند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که نزدیک به چهار هزار نفر از کشته‌شدگان در غزه کودک هستند.
امام‌جمعه زاهدان افزودند: اسرائیل می‌گوید ما با حماس دشمن هستیم، اما شما با چه مجوزی به‌خاطر تعداد معدودی از نیروهای حماس، شهری با بیش از دو میلیون نفر که اکثریت قریب به اتفاق آنها غیرنظامی هستند را ویران می‌کنید و این‌همه مردم را از بین می‌برید و سرمایۀ زندگی‌شان را نابود می‌کنید؟ شما نه با یک دولت، بلکه با یک گروه می‌جنگید، اما زنان و کودکان و انسان‌های بی‌دفاع و بی‌گناه را قتل‌عام می‌کنید. کشتن این انسان‌ها اعم از اینکه مسلمان باشند یا یهودی و یا از هر تباری، درست نیست و این یک فاجعۀ انسانی و جنایت بزرگ علیه بشریت است.
ایشان خاطرنشان کردند: بنده تعجب می‌کنم که دولت‌های دنیا چرا تا کنون نتوانسته‌اند جلوی اسرائیل را بگیرند و مانع ظلم و جنایت اسرائیل بشوند؟! کشورهای اسلامی و غیراسلامی و کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی کجا هستند و چرا جلوی اسرائیل را نمی‌گیرند؟! آمریکا که سازمان ملل و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری در این کشور مستقر هستند و همواره از انسان‌دوستی و حقوق بشر صحبت می‌کند، اسرائیل را تجهیز کرده و ناوگان جنگی خود را نیز وارد منطقه کرده و از اسرائیل حفاظت و دفاع می‌کند، چرا دست اسرائیل را نمی‌گیرد که غیرنظامیان را از بین می‌بَرد. دولت‌های دنیا باید پیش از این دست اسرائیل را می‌گرفتند و اجازه نمی‌دادند کار به اینجا برسد، اما اکنون که کار به جای حساس رسیده و تلفات و تباهی بسیار زیادی برجا گذاشته است، باید جلوگیری کرده و مسائل را از راه سیاسی حل کنند. مسائل باید از راه گفتمان و مذاکره حل‌وفصل شوند.

 

بهترین راه‌حل تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس است
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: بنده دو جمعه قبل گفتم که هفتادوپنج سال است اختلاف در سرزمین فلسطین جریان دارد و ده‌ها و صدها قطعنامه در سازمان ملل تصویب شده که اسرائیل به‌خاطر قدرتی که داشته به این قطعنامه‌ها عمل نکرده است. یکی از قطعنامه‌های سازمان ملل این بوده که تشکیل دو دولت مستقل می‌تواند به این اختلاف پایان بدهد.
ایشان افزودند: اخیرا نیز کشورهای عربی طرحی را به سازمان ملل برده‌اند که بر لزوم تشکیل دو دولت مستقل و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس تاکید دارد. این طرح با رأی اکثریت به تصویب رسیده و خوشحالیم که کشور خودمان؛ جمهوری اسلامی ایران نیز به همین طرح رأی مثبت داده است.
امام‌جمعه زاهدان تاکید کردند: بنده نیز همین را گفتم که بهترین راه‌حل تشکیل دولت مستقل فلسطین است، اما عده‌ای بر بنده تاختند و علیه بنده مطالب تندی گفتند، درحالی‌که در قطعنامۀ اخیر سازمان ملل نیز همین موضوع به تصویب رسیده است. ما امیدواریم الله تعالی مشکلات مردم سرزمین فلسطین را برای همیشه حل کند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: بنده از تمام دولت‌های دنیا و از همۀ کسانی که به حقوق انسانی فکر می‌کنند می‌خواهم که جلوی اسرائیل را بگیرند و مسئولان اسرائیل را متقاعد کنند تا دست از این بی‌رحمی و جنایات بردارد.

 

حکومت‌ها باید «سعه‌صدر» داشته باشند و همۀ «ملت» را ببینند
امام‌جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان از «الله» و «ملت» به‌عنوان دو محور مهم یاد کردند و گفتند: بنده در گذشته نیز گفته‌‌ام که «الله» و «ملت» دو محور مهم هستند که دولت‌ها و حاکمیت‌های دنیا باید به آنها تکیه کنند. الله تعالی خطاب به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم می‌فرماید: «یا أیها النبی حسبک الله و من اتبعک من المؤمنین»؛ الله و کسانی از مؤمنین که از شما پیروی می‌کنند برای شما کافی هستند. لذا مهم است که هم ما و هم دولت‌ها «خدا» و «ملت» را ببینند. دیدن ملت و شنیدن حرف ملت و توجه به خواسته‌ها و نیازها و رضایت جمهور و مردم بهترین سیاست است.
ایشان افزودند: دولت‌ها زمانی می‌توانند ملت را ببینند که از خودشان گذشت و سعه‌صدر نشان بدهند و تنگ‌نظری نباشد. تنگ‌نظری مردم را ناراضی کرده و مشکلات به‌وجود می‌آورد. شیوۀ حکومتداری حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و صدر اسلام بر گذشت از مردم بود. آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در آخرین لحظات زندگی به مهاجرین توصیه کردند که اگر از انصار اشتباه و کوتاهی صورت گرفت از خود گذشت نشان بدهند. همچنین توصیه کردند که حقوق اهل ذمه و غیرمسلمانانی که در قلمرو حکومت اسلامی زندگی می‌کنند رعایت بشود و صحابه نیز این را رعایت کردند.

 

«تنگ‌نظری» دلیل مشکلات موجود در کشور است
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: مشکلاتی که متاسفاته در کشور ما وجود دارند به تنگ‌نظری برمی‌گردد. وقتی انسان نظر بلند داشته باشد همه را با خود نزدیک می‌کند و از همه کار می‌گیرد و به مشکلات همه رسیدگی می‌کند، اما کسی که دید بلند نداشته باشد فقط همان قشر و گروهی را می‌بیند که با او هم‌نظر باشد، درحالی‌که کسانی که با نظر ما مخالف باشند هم ملت ایران هستند و باید دیده شده و تحمل بشوند. اگر ما فقط گروهی را که با ما همراه و هم‌نظر هستند ببینیم، این سبب می‌شود که بقیه را از دست بدهیم.
ایشان تصریح کردند: مشکلات در کشور افزایش یافته و اقتصاد و معیشت مردم به جای خیلی سخت و حساسی رسیده است و مسئولان هم تا کنون نتوانسته‌اند برای حل این مشکلات چاره‌ای بیندیشند و ظاهرا هیچ افق روشنی هم برای حل این مشکلات دیده نمی‌شود. متاسفانه برای حل مشکلات قدم‌های ریشه‌ای و اساسی برداشته نشده و این مشکلات هنوز باقی هستند. حل این مشکلات با نگاه بلند و ایجاد تغییرات امکان‌پذیر است. باید با همه مذاکره شود و افرادی در مدیریت‌ها به کار گرفته شوند که توانایی حل مشکلات را داشته باشند.

 

«آزادی» و «عدالت» خواسته‌های محوری ملت ایران هستند
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: «آزادی» و «عدالت» بسیار مهم و از خواسته‌های محوری ملت ایران هستند. باید عدالت اجرا شود و تبعیض‌های موجود برطرف شوند. تأمین آزادی‌ها خواستۀ عموم مردم است. صحبت‌ها و انتقادها باید تحمل بشود تا روزنامه‌نگاران و اهل قلم بتوانند واقعیت‌ها را انعکاس بدهند. آزادی روزنامه‌نگاران و زندانیان سیاسی نیز خواسته‌ای عمومی است.
ایشان تصریح کردند: کشور زمانی می‌تواند به سمت انسجام و وحدت سوق پیدا کند که مردم دیده بشوند و به خواسته‌هایشان توجه بشود.

 

بازگشایی نمازخانه پونک تهران خواستۀ همه است
امام‌جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان به «تعطیلی و تصرف نمازخانه پونک تهران» اشاره کردند و گفتند: در این ایام که همۀ مردم نگران و پریشان اوضاع مردم فلسطین و غزه هستند، نمازخانه‌ای چهارصد،پانصدمتری را که مردم چندین سال است در تهران در آن نماز جمعه می‌خواندند، پلمپ و تصرف کردند. جامعه اهل‌سنت و تمام مردم آزادۀ ایران از این بابت به شدت گلایه دارند. کاش می‌گذاشتید در این زمان از مظلومان غزه حرف زده شود، نه اینکه نمازگزاران فریاد مظلومیت سر بدهند و از مشکلی که برایشان پیش آمده است ناله کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: در شرایط کنونی که دین‌گریزی در کشور ما بر اثر عملکرد سیاستمداران افزایش یافته و در جمهوری اسلامی مردم باید به عبادت و نماز تشویق بشوند، کسانی که نمازخانه و محل عبادت را تعطیل می‌کنند جواب خدا را چه می‌دهند؟! درخواست همه، مخصوصا درخواست نمازگزاران نمازخانه پونک آن است که این نمازخانه بازگشایی شود.

 

مسئولان جلوی تخریب منازل مردم در روستاها را بگیرند
امام‌جمعه زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان به تخریب منازل روستایی در اطراف زاهدان که اواخر هفته گذشته اتفاق افتاد اشاره کردند و گفتند: روستایی را در نزدیک زاهدان با این عنوان که مجوز نداشته است تخریب کرده‌اند. ساکنان این روستا گفته‌اند که در اثر این تخریب خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌اند.
ایشان در ادامه گفتند: توصیه بنده به مسئولان آن است که اگر قرار است قانون اجرا بشود قبل از ساخت‌وساز اجرا شود، اما وقتی خانه ساخته شد نباید تخریب بشود. لذا درخواست بنده از مسئولان آن است که جلوی اینگونه تخریب‌ها را بگیرند. البته باید در اختیار کسانی که توانایی زندگی در شهرها را ندارند زمین گذاشته شود تا برای خودشان منزل بسازند. این زمین‌ها متعلق به همین مردم هستند.

 

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان با اشاره به «جنایت جمعه خونین خاش» در 13 آبان 1401، ضمن گرامیداشت یاد شهدای این حادثه، مجازات عاملان و آمران حوادث جمعه خونین زاهدان و خاش را «خواستۀ عموم مردم» دانستند و بر لزوم تحقق این خواسته تاکید کردند.

چاپ

471 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 12 آبان, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©