شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (3 شهریور 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به شرایط بحرانی کشور و ملت به‌ویژه در زمینۀ اقتصادی و معیشتی، از هزینۀ «بیت‌المال» در مراسم‌های مذهبی و در دیگر کشورها به شدت انتقاد کردند و گفتند که هیچ حکومت و دولتی مخصوصا در شرایطی که ملت مشکل دارد، نمی‌تواند بیت‌المال را در جاهای دیگر هزینه کند.

 

سرمایه‌های کشور متعلق به ملت است و باید برای خودِ ملت هزینه شوند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: ملت عزیز ایران این روزها شرایط بسیار سخت و دشواری را، به‌ویژه در زمینۀ اقتصادی و معیشتی تجربه می‌کند؛ هم کسب‌وکار و تجارت به دلیل افت ارزش پول ایرانی و هم کشاورزی با توجه به خشکسالی‌های طولانی از رونق افتاده است.
ایشان ادامه دادند: یکی از مسئولان گفته بود که امروز کشور فقط با بحران «فرزندآوری» مواجه است و فرزندآوری در بین ایرانی‌ها کاهش یافته است. واقعا عقل هم چیز خوبی‌ست که الله تعالی به انسان عنایت کند. ایرانی‌ها اگر فرزند بیاورند چه بدهند به فرزندان‌شان؟ شما اول جیب ایرانی‌ها را پر از پول کنید و کاری کنید که زندگی ایرانی‌ها تامین شود و سرمایه داشته باشند بعد گلایه کنید که چرا فرزند نمی‌آورند. امروزه مردم برای سیر کردن شکم خودشان با مشکل مواجه‌اند. کشور با بحران‌ها و چالش‌های مختلفی روبروست. اصناف مختلف را ‎بینیم که همواره اعتراض دارند، بازنشستگان و معلمان و کارگران و کارمندان فریاد می‌زنند که سفره‌شان خالی است. بسیاری هستند که با زبان فریاد نمی‌زنند اما دل‌شان فریاد می‌زند.
ایشان افزودند: نیروهای مسلح و تمام طبقات و طیف‌ها و کارمندان با مشکل مواجه‌اند و بسیاری می‌گویند که حقوق‌شان تا پایان ماه نمی‌رسد. در گذشته گفته می‌شد که فقیرترین قشر در ایران کارمندان هستند. در دولت گذشته یکی از افراد که خودش نماینده مجلس و همسرش هم شغل بالایی داشت می‌گفت حقوق ما فقط تا بیست روز اول ماه کفاف می‌کند. این وضعیت نمایندۀ مجلس است که هزارویک حرف پشت سرشان است که نمایندگان حقوق بالایی دریافت می‌کنند و… جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های شهدا هم که برای دفاع از تمامیت ارضی کشور تلفات داده‌اند، اعتراض دارند. این وضعیت همۀ مردم است. در روستاها که بر اثر خشکسالی دامداری و کشاورزی از بین رفته باید به حال روستاییان گریه کرد و بر حال بعضی از آنها باید انسان خون گریه کند.
ایشان تاکید کردند: مسئولان باید شرایط کنونی کشور را دریابند و روی این شرایط فکر کنند و تمرکز را بر خودِ این ملت که صاحب این کشور و صاحب بیت‌المال است بکنند. کشور هرچه ثروت و منابع و ذخایر خدادادی دارد همه متعلق به ملت ایران است و مال حاکم و دولت نیست؛ حاکم و حکومت و دولت امانتدار است که مردم آنها را به‌عنوان امانتدار انتخاب کرده‌اند. هیچ دولت و حکومتی در دنیا نمی‌تواند سرمایه‌های ملی و بیت‌المال را در جایی دیگر هزینه کند؛ مخصوصا زمانی که کشور با این شرایط مواجه است.

 

آیا منصفانه است در شرایط کنونی هزاران میلیارد از بیت‌المال صرف یک مراسم مذهبی بشود؟!
امام‌جمعه زاهدان تصریح کردند: وقتی ما بعضی از آمارها را می‌بینیم حیران می‌شویم که برای بعضی از مراسمات مذهبی که در صدر اسلام و در حیات طیبه و سیرۀ آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم و در سیرۀ حضرت علی و حسن و حسین و زهرا و خدیجه نبوده‌اند، میلیاردها هزینه می‌کنند. وزیر راه گفته بود که سه‌هزار میلیارد برای مراسم مذهبی که در پیش است هزینه می‌شود و این را برای مهمانان داخلی و خارجی این مراسم هزینه می‌کنند. غذا و امکانات و دارویی که برای این مراسم صرف می‌شود که حدوحساب ندارد. در کشوری که ملت خودش در تهیه دارو با مشکل مواجه است و مجبور است یک آمپول را از بازار آزاد با قیمت گزاف تهیه کند آیا منصفانه و درست است که هزاران میلیارد برای فقط یک مراسم مذهبی آن‌هم از بیت‌المال ایران و ملت نیازمند و محتاج ایران، هزینه شود؟!
مولانا عبدالحمید افزودند: به‌جز این هزینه‌ها، در جاها و موارد دیگر هم از سرمایه‌های ملی هزینه شده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که ما از یک کشور (سوریه) سی‌ میلیارد دلار پول می‌خواهیم و ظاهرا هیچ امیدی هم به بازگشت این پول نیست. یا اینکه رئیس‌جمهور در سفر به یکی از کشورها گفته بود که ایران در آن کشور بیمارستان احداث خواهد کرد. درست است که ملت ایران یکی از بهترین ملت‌هاست، اما ضرب‌المثلی در عرف مردم است که «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است».
مولانا عبدالحمید با اشارۀ غیرمستقیم به جنگ‌های نیابتی ایران در بعضی کشورها، اظهار داشتند: وقتی ملت ایران نیازمند است، چرا پولش در کشورهای دیگر مخصوصاً برای جنگ‌ها هزینه شود؟ جنگ می‌سوزاند و تباه می‌کند. آمریکا به این دلیل نیروهایش را از جنگ در افغانستان خارج کرد که هم نیروهایش تلف می‌شد و هم از لحاظ مالی متضرر شد و سرمایۀ آمریکا ضربه خورد. آمریکایی‌ها گفتند که این عاقلانه نیست که هم تلفات جانی بدهیم و هم خسارت مالی. لذا آمریکا تمام اعتراضات و دشنام‌ها را به جان خرید و نیروهایش را از افغانستان خارج کرد.
ایشان خاطرنشان کردند: جنگ مملکت را تباه می‌کند. حالا اگر کشوری مستقیما در یک جنگ درگیر باشد؛ مانند جنگ عراق که بر ما تحمیل شد و ایران آغازگر جنگ نبود و عراق با ایران وارد جنگ شد، این چیز جدایی است. این جنگ هم نقصان زیادی داشت. البته آن زمان تمام ملت در صحنه حضور داشت و جنگ را در واقع مردم در کنار حاکمیت انجام دادند.


تمام تمرکزتان بر ملت ایران باشد

امام‌جمعه زاهدان در ادامه خطاب به مسئولان کشور تاکید کردند: در شرایط کنونی شما از مسائل دیگر کشورها معذور هستید و باید تمرکزتان بر ملت ایران باشد. البته تمرکز فقط بر مسائل مذهبی هم نباشد. تمرکز بر مسائل مذهبی، حتی حکومت و دولت مذهبی، همین است که ما در ایران آن را تجربه کردیم و دیدیم که جواب نمی‌دهد. یکی از مسئولان گفته بود که همین مذهبی‌ها برای ما کافی هستند. درحالی‌که این مذهبی و کسی که در کنار شما برای شما کار می‌کنند هم شکم زن و فرزندش گرسنه است و مشکل دارد. کاش از همان اول ملی و مذهبی فکر می‌کردند. ما می‌گوییم شما برای مذهب هزینه نکنید، بلکه برای ملت فکر و هزینه کنید. این مهم است که به ملت رسیدگی شده و مردم نگهداری شوند. بنده به‌عنوان یک شهروند این سخنان را می‌گویم. این عاقلانه و منصفانه نیست که برای بیرون از کشور هزینه کنید و ملت خودتان را از دست بدهید. شما اگر برای رضایت ملت خودتان هزینه کنید در دنیا قوی و موفق خواهید بود.
ایشان افزودند: اگر در گذشته هزینه‌ای کردید رفته و قابل برگشت هم نیست، اما الان سرمایه‌های جدید را برای خودِ این مردم هزینه کنید. به دیگران بگویید که اکنون کشور خودمان نیاز دارد. کسی کیسه‌ای ندوزد که ما آن را پر از پول کنیم. بنده شهروند این کشور هستم و به‌عنوان یک شهروند این مسائل را مطرح می‌کنم و اگر این کشور آباد باشد همۀ ملت راحت است و اگر فشار و مشکلاتی در کشور باشد همۀ ما تحت فشار هستیم.


دستگیری و بازداشت خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات اخیر «دردآور» است / اخراج و انفصال اساتید دانشگاه وجاهت و سطح علمی دانشگاه‌ها را پایین می‌آورد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به دستگیری‌ها و بازداشت‌های اخیر در نقاط مختلف کشور اشاره کردند و گفتند: متاسفانه چیزی که انسان را رنج می‌دهد دستگیری‌های اخیر مخصوصا دستگیری خانواده و بستگان کسانی است که در اعتراضات اخیر افرادی از آنها کشته شده‌اند. برخی از این خانواده‌ها دستگیر می‌شوند که مراسم «سالگرد» برگزار نکنند. این خانواده‌ها خودشان جریحه‌دار هستند و باید با آنها محبت شود. دستگیری یا احضار آنها و… برای این خانواده‌ها واقعا دردآور است.
ایشان در ادامه افزودند: تصفیه، اخراج، انفصال و تعلیق اساتید مجرب و برجسته در دانشگاه‌ها و دانشجویان که با بخش تعلیم و آموزش مرتبط است، خسارت غیرقابل جبرانی‌ست. در رسانه‌ها آمده است که در دانشگاه‌ها دنبال استاد جایگزین هستند و می‌خواهند اساتید کم‌تجربه را روی کار بیاورند. با این کار سطح علمی و وجاهت دانشگاه‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. دانشجویان به اساتید باتجربه و کهنه‌کار نیاز دارند. اگر سطح علمی دانشگاه‌‌ها پایین بیاید شاید عده‌ای برای گرفتن مدرک به دانشگاه بیایند اما علم و دانش ضربه می‌خورد.
امام‌جمعه زاهدان ادامه دادند: دنیا دنبال شخصیت‌های علمی هستند و بسیاری از کشورها منتظر فرار مغزهای متفکر و پزشکان و متخصصان دیگر علوم از ایران هستند تا آنها را شکار کنند و از علم و تخصص آنها استفاده کنند. بنده در جریانم که برای بکارگیری برخی از افرادی که از ایران رفته‌اند منازعه و کشمکش به‌وجود آمده و هر کسی تلاش می‌کند این افراد را برای خودش جذب کند. برخی از اساتید دارالعلوم زاهدان نیز که بازداشت و از کشور اخراج شدند، مدارس و دانشگاه‌ها هر کدام برای استخدام آنها تلاش می‌کنند. البته این اساتید خودشان کاملا بر این باورند که متعلق به همین کشور هستند و در ایران متولد شده و زندگی خودشان را اینجا سپری کرده‌اند.


دستگیری جواب نمی‌دهد/ آزادی مولانا نقشبندی و سایر علما و زندانیان سیاسی «خواستۀ عموم مردم» است

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان از بازداشت علما نیز ابراز نگرانی کردند و گفتند: دستگیری و بازداشت برخی از علما که اخیرا آغاز شده نگران‌کننده است. مولانا عبدالمجید مدتی‌ست که در زندان است. ماموستا محمد خضرنژاد که عالِم بسیار معتدلی‌ست و بسیاری از مولوی‌ها و ماموستایان در زندان هستند. مولانا فتحی‌محمد نقشبندی از علمای مفید و مطرح در منطقه است و همواره در راستای وحدت و برادری همراهی کرده است. دستگیری و بازداشت ایشان در منطقه اثرات منفی داشته و مردم نگران هستند.
ایشان تصریح کردند: ما معتقدیم «گفت‌وگو» بهترین راه است. اگر یک عالِم حرفی زده و در این خصوص اعتراض و شکایتی موجود است بهترین راه این است که با او صحبت بشود. بنده بارها گفته‌ام اگر حرف خلافی گفتم به بنده هم بگویید و جلوی حرف گرفته نشود. البته ما هم حرف تندی نمی‌زنیم. ما بسیاری از مسائل را که مهم و مفید هم هستند، پنهان می‌کنیم و حرف‌هایی که می‌زنیم را هم ملایم می‌کنیم و می‌گوییم تا کسی دل‌آزرده نشود.


تا زمانی که «دردها» درمان نشوند «ناله‌ها» و «فریادها» خاموش نمی‌شوند

امام‌جمعه زاهدان تاکید کردند: مولانا فتحی‌محمد نقشبندی حرف‌هایی زده بود که قابل تحمل هم بودند. شما یا خودتان با ایشان صحبت کنید و یا دیگران صحبت کنند؛ این بهتر از دستگیری است. بنده این را به شما بگویم که دستگیری جواب نخواهد داد؛ چیزی که می‌تواند جواب بدهد نشستن با مردم و شنیدن حرف مردم است. وقتی درد در بدن مریض وجود دارد و پرستار بیاید و به بیمار بگوید که حق نداری ناله کنی چون آرامش همه را برهم می‌زنی؛ این عاقلانه نیست. پرستار باید به این بیمار دارویی بدهد و او را درمان کند تا دردش تسکین شود. لذا شما هر اندازه که بگویید حرف نزن و اعتراض نکن، اما این ملت درد دارد و باید دردهایش علاج بشود. تا زمانی که دردها درمان نشوند این فریادها هم خاموش نمی‌شوند.
ایشان تصریح کردند: علما را آزاد کنید. علما متعلق به همه هستند و خیرخواهی وظیفۀ ذاتی علماست. آزادی مولانا نقشبندی، مولانا عبدالمجید، ماموستا خضر‌نژاد، مولانا کوهی و سایر علما و زندانیان سیاسی خواستۀ عموم مردم است. مسئولان به‌جای بازداشت و زندانی، با این افراد گفت‌وگو کنند.


اکنون «نارضایتی عمومی» است؛ خودتان را تعدیل کنید و بر مردم ترحم کنید و با ملت کنار بیایید

مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: این ملت همان ملتی‌ست که به «جمهوری اسلامی» رأی داده و شما را سر کار آورده است. اگر ملت به جمهوری اسلامی رأی نمی‌داد و رهبر فقید را همراهی نمی‌کرد جمهوری اسلامی چگونه روی کار می‌آمد؟ اگر همۀ علمای دنیا را جمع می‌کردید انقلاب پیروز نمی‌شد؛ مردم انقلاب کردند. همین دانشگاهیان و دانشجویان و همین زنان و خواهرانی که الان نگران و پریشان هستند انقلاب را پیروز کردند. همین شیرزنان در جبهه‌ها پیروزی آوردند. مردم ایران مردم مهربان و اهل اندیشه و گفت‌وگو هستند؛ با این ملت بنشینید. گمان نکنید اگر با ملت بنشینید کم می‌آورید؛ اگر با مردم بنشینید می‌بینید که نتیجه می‌دهد. ببینید ملت چه می‌خواهد و رضایت ملت را حاصل کنید. خودتان را تعدیل کنید و با مردم کنار بیایید. اکنون نارضایتی در کشور عمومی است.
امام‌جمعه زاهدان تصریح کردند: توصیۀ بنده به تمام مسئولان آن است، اگرچه الان دیر هم شده است، علاوه بر اینکه صدا و فریاد مردم را بشنوند و با مردم گفت‌وگو کنند، بر مردم ترحم نیز بشود و با آنها مدارا شود. اگر مردم شما را کتک زدند هم شما تحمل کنید و از خودتان خویشتنداری نشان دهید. همان‌طور که مردمِ ما که در حادثۀ جمعه خونین زاهدان بدون کوچکترین گناهی در داخل مصلای زاهدان شهید و زخمی شدند و تا کنون یک نفر از قاتلان هم مجازات و قصاص نشده‌اند، اما این مردم صبر کردند. اگر این ناراحتی برای طرف مقابل پیش می‌آمد چه می‌شد؟! واقعا آفرین بر این مردم مخصوصا بر خانواده‌های شهدا و مجروحین این حادثه که صبر و تحمل کردند. این مردم حق خودشان را نبخشیده‌اند اما امیدوارند که روزی به حق‌شان برسند. لذا شما هم حرف مردم را بشنوید و اگر کسی حرفی می‌زند تحمل کنید و با او گفت‌وگو کنید.

چاپ

693 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 3 شهریور, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©