مولانا عبدالحمید در نشست مدیران مدارس دینی سیستان‌وبلوچستان:

خواسته‌های ما در سه محور «ملی»، «قومی- مذهبی» و «جمعه خونین» خلاصه می‌شوند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، پنجشنبه (12 مرداد 1402) در نشست مدیران مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان، خاطرنشان کردند: مطالبات ما حول سه محور خواسته‌های ملی، مسائل قومی – مذهبی و جمعه‌های خونین خلاصه می‌شوند.

 

دولت به هیچ‌کدام از وعده‌هایی که به اهل‌سنت داد عمل نکرده است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید در این نشست که به میزبانی دارالعلوم زاهدان در مسجد جامع مکی برگزار شد، در مقدمۀ سخنان‌شان اظهار داشتند: پیش از حادثۀ جمعه خونین در زاهدان مشکلاتی برای اهل‌سنت پیش آمد که در بعضی از شهرستان‌ها تعدادی از نمازخانه‌ها تعطیل و تعدادی هم تهدید به تعطیل شدند. ما این مسائل و مشکلات را هم در نماز جمعه و هم در دیدار با مسئولان استانی و در سفر به تهران مطرح کردیم، اما نه‌تنها نتیجه‌ای حاصل نشد، بلکه هیچ اراده‌ای برای حل این مشکلات ندیدیم.
ایشان ادامه دادند: همزمان با آغاز فشارها بر نمازخانه‌های اهل‌سنت، موضوع «حجاب» و اتفاقی که برای خانم مهسا امینی افتاد نیز در کشور جریان داشت و چند روز بعد از این اتفاق، حادثۀ جمعه خونین زاهدان پیش آمد. این حادثه چنان ظلم بزرگی بود که نمی‌شد آن را نادیده گرفت. اگرچه وقتی هنوز صدای تیراندازی‌ها به گوش می‌رسید در مصاحبه با صداوسیما به مردم توصیه کردیم برای اینکه امنیت استان به‌هم نخورد و اصل جریان مشخص شود آرامش خودشان را حفظ کنند. الحمدلله نتیجه داد که هم از فتنه و خونریزیِ بیشتر جلوگیری شد و هم موضوع برای بسیاری از مسئولان در تهران مخصوصا برای رهبری مشخص شد که مردم در این حادثه به ناحق کشته و زخمی شدند.
مولانا عبدالحمید افزودند: حادثه جمعه خونین زاهدان «خطای انسانی» نبود بلکه عمدی و نتیجۀ تبعیض‌هایی بود که در طول چهل‌وچهار سال جامعه ما با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کند. لذا خواستۀ مردم مبنی بر محکومیت حادثه جمعه خونین زاهدان و مجازات عاملان و آمران این حادثه خواسته‌ای منطقی است. اگر به حادثۀ سال 1372 در مسجد مکی که در اعتراض به تخریب مسجد شیخ فیض مشهد پیش آمد و جمعی از مردم در این حادثه به ناحق توسط مأموران کشته شدند، رسیدگی می‌شد امروز جمعه‌های خونین اتفاق نمی‌افتاد. مردمِ ما برای اینکه در آینده دوباره چنین اتفاقی تکرار نشود، تا زمانی که این جنایت محکوم نشود و آمران و عاملان مجازات نشوند رضایت نمی‌دهند.
ایشان از دستگیری و بازداشت شماری از علما و فعالان نیز انتقاد کردند و گفتند: در اتفاقات اخیر اگر مسئولان حکمت و درایت نشان می‌دادند بسیاری از مسائل و مشکلات حل می‌شدند. حکمت این بود که به‌جای بازداشت کسانی که انتقاد کرده یا مظلومیت مردم را بیان کرده‌اند، قاتلان و کسانی را که در جمعه خونین مردم را به قتل رسانده‌اند، عادلانه بازداشت می‌کردند. اینکه یکی انتقادی کرده یا مصاحبه‌ای انجام داده در مقابل اقدام کسانی که مرتکب قتل شده‌اند و یا از قاتلان حمایت کرده‌اند، بسیار جزئی است.
امام‌جمعه زاهدان ادامه دادند: در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری هم که ما با اصولگراها همراه شدیم به این دلیل بود که تمام قوا یکدست می‌شوند و جامعه اهل‌سنت که بیشتر از سایر اقشار آسب‌پذیر است، ضربه نخورد. همچنین خودِ اصولگراها هم می‌گفتند یک بار هم ما را تجربه کنید. اما متاسفانه به هیچ‌کدام از وعده‌هایی که به ما دادند عمل نکردند بلکه برعکس، مشکلات به‌وجود آوردند.

 

ما به انسانیت فکر می‌کنیم و در کنار ملت هستیم
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: ما وابسته به هیچ فرد و حزبی در داخل و خارج کشور نیستیم، بلکه مستقل و به فکر منافع ملت ایران هستیم. مسیر ما مسیر اعتدال است و افراط و تفریط را ملامت می‌کنیم. ما معتقد به اسلام اعتدالی هستیم و با اسلام افراطی همراه نمی‌شویم. معتقدیم راه نجات هم در همین است. ما به انسانیت فکر می‌کنیم و دنبال منافع همۀ انسان‌ها هستیم. ما در کنار ملت هستیم. الحمدلله اکنون وحدت و همدلی بی‌نظیری بین ملت ایران ایجاد شده است.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه خاطرنشان ساختند: خواسته‌های ما حول سه محور خلاصه می‌شوند؛ یکی خواسته‌های تمام ملت ایران، دوم مشکلات و دغدغه‌های اقوام و مذاهب، و سوم موضوع جمعه‌های خونین. ما اخیرا خواسته‌های قومی مذهبی را کاهش داده‌ایم و بیشتر روی خواسته‌های ملی تاکید داریم، زیرا اگر مشکلات ملت ایران حل شوند مشکلات تمام اقوام و مذاهب هم حل می‌شوند.

 

برای حاکمیت «تغییر سیاست‌های داخلی» و «نگهداری ملت» مهمتر از ارتباط با دیگر کشورها باشد/ برای رفع پریشانی‌های مردم یک قدم هم برنداشته‌اند
مولانا عبدالحمید درخصوص روابط دیپلماتیک ایران با برخی کشورها خاطرنشان کردند: ارتباط ایران با تمام کشورهای دنیا، نه فقط با کشورهایی که خودشان گرسنه هستند، یکی از خواسته‌های ملت ایران بوده و هست، که اخیرا قدم‌هایی نیز در این خصوص برداشته شده است. اما مهمتر از آن سیاست‌های داخلی هستند که نیاز به تعدیل دارند. متاسفانه حتی یک قدم هم در این راستا و در جهت رفع پریشانی‌های مردم برنداشته‌اند. حل مشکلات داخلی و نگهداری ملت مهمتر از ارتباط با دیگر کشورهاست. ما بارها گفته‌ایم اگر در سیاست‌های داخلی تغییر بیاورید حداقل مخالفان شما در داخل کمتر می‌شوند.

 

علما و ریش‌سفیدان استقلال خودشان را حفظ کنند
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در ادامۀ سخنان‌شان بر «حفظ استقلال علما» تاکید کردند و گفتند: از علمای گرامی که استقلال خودشان را حفظ کردند سپاسگزارم. عزت علما و حفظ آبروی اسلام در این است که فقط وابستۀ دین اسلام و حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم باشند و مردمی عمل کنند
ایشان ادامه دادند: الحمدلله موضع‌گیری‌های علما در جریانات اخیر در جلوگیری از دین‌گریزی جامعه بسیار تاثیرگذار بوده است. علما سعی کنند موقف و موضع‌گیری خود را نه با احساسات، بلکه عاقلانه و مستدل مشخص کنند. معتمدین و ریش‌سفیدان هم باید توجیه شوند که برای دیگران سیاهی لشکر نباشند، بلکه با جامعه همراه باشند و استقلال و دستاوردهای آباء و اجدادی خودشان را حفظ کنند و آن را از دست ندهند.

چاپ

859 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 13 مرداد, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©