شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، شامگاه یکشنبه (30 مرداد 1401) در همایش دانش‌آموختگی دارالعلوم رحمانیه نصیرآباد- از توابع شهرستان سرباز-، «تأمین آزادی‌های مذهبی» و «بکارگیری شایستگان اهل‌سنت» را از مهمترین خواسته‌های جامعه اهل‌سنت از نظام و دولت برشمردند و از مسئولان کلان کشور خواستند جلوی افرادی را که مانع تحقق این خواسته‌های قانونی می‌شوند، بگیرند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: متاسفانه برای اهل‌سنت در بعضی از شهرهایی که در اقلیت هستند در خصوص برگزاری نماز مشکلاتی ایجاد می‌شود و می‌گویند کاربری این منزل برای نماز نیست. این حق برادران اهل‌سنت شماست که در مذهب آزادی داشته باشند و بتوانند نمازهای یومیه و جمعه و عیدین را در خانه‌های استیجاری و سالن و منزلی که دارند ادا کنند.
ایشان در ادامه افزودند: انتظار ما از مسئولان آن است که مواظب باشند افراد کوتاه‌بین، تنگ‌نظر و عصبی از قدرت خودشان استفاده نکنند و آزادی قانونی را از برادران اهل‌سنت نگیرند. درخواست‌های ما در چارچوب اسلام، قانون اساسی و عرف بین‌المللی هستند، زیرا امور مذهبی در همه‌جای دنیا آزاد هستند.


نقش جامعه اهل‌سنت در «برقراری امنیت» و «همراهی با نظام» برای همه آشکار است

مولانا عبدالحمید در ادامه به همراهی جامعه اهل‌سنت با نظام اشاره کردند و گفتند: همراهی و همکاری جامعه اهل‌سنت با نظام و کشور و مسئولان برای همه آشکار است. شرایطی که در عراق و سوریه پیش آمد بسیاری مخالف موضع مسئولان جمهوری اسلامی در این زمینه بودند و می‌خواستند اهل‌سنت را تحریک کنند و می‌گفتند که سیستان‌وبلوچستان یکی از دروازه‌هایی است که می‌توانیم ناامنی و اختلاف را از این طریق وارد ایران کنیم و در این زمینه واقعا تلاش هم کردند، اما این علما، اندیشمندان، معتمدین، ریش‌سفیدان و اقشار و طبقات مختلف اهل‌سنت بودند که دست به دست هم دادند و به آنها جواب رد دادند و گفتند که هرگز وطن خودشان را ناامن نمی‌کنند، زیرا ایران متعلق به همۀ ایرانیان است. تهران و چابهار و راسک و… متعلق به همۀ ایرانیان است و ما با هم اخوت وطنی و اسلامی و انسانی داریم.
ایشان تاکید کردند: درست است که عزیزان نظامی و انتظامی و امنیتی هم در راستای تأمین و برقراری امنیت تلاش کرده‌اند، اما خدا هم می‌داند که تلاش مردم خوب سیستان‌وبلوچستان از محورهای مهم امنیت است و ما به کرّات به کسانی که قصد ایجاد ناامنی داشته‌اند هشدار دادیم که ناامنی به ضرر منطقه است و مردم اجازۀ ایجاد ناامنی را نمی‌دهند.
امام‌جمعه زاهدان نمونه‌ای دیگر از همراهی جامعه اهل‌سنت با نظام را مورد یادآوری قرار دادند و گفتند: در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری که جامعه اهل‌سنت به آیت الله رئیسی رأی داد، امتحان بسیاری بزرگی بود که اهل‌سنت تهمت‌ها و فشارهای زیادی را در این‌خصوص تحمل کردند.


«تأمین آزادی‌های مذهبی» و «بکارگیری شایستگان»؛ دو خواستهٔ مهم جامعه اهل‌سنت از دولت سیزدهم

مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان ساختند: جامعه اهل‌سنت از دولت سیزدهم انتظاراتی دارد و یکی از این انتظارات آن است که از شایستگان اهل‌سنت در مدیریت‌های کلان و مرکزی و مدیریت‌های استانی کار گرفته شود و این سهم‌خواهی نیست، بلکه حق‌خواهی است. در آخرین دیداری که بعد از ماه مبارک رمضان با آیت‌الله رئیسی داشتیم ایشان فرمودند که بکارگیری شایستگان اهل‌سنت را در برنامۀ دولت خود دارند و اقداماتی صورت خواهد گرفت. ما هنوز ناامید نشده‌ایم و منتظر هستیم. اگر ناامید بشویم حرف می‌زنیم. اما می گوییم فرصت بدهیم تا إن‌شاءالله این اقدامات شکل بگیرند.
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم «تأمین آزادی‌های مذهبی» تاکید کردند و اظهار داشتند: انتظار دیگر عموم جامعه اهل‌سنت این است که آزادی‌های مذهبی تأمین بشود. در هیچ‌جای دنیا و هیچ قومی در دنیا نیست که در خصوص اقامه نماز تنگ‌نظری بکند. در سفری که به روسیه داشتیم مسجدی را دیدیم که با هزینۀ دویست میلیون دلار و در فاصلۀ سه کیلومتری کاخ کرملین ساخته شده و در نمازهای جمعه جمعیتی ده‌هزار نفری در این مسجد شرکت می‌کنند و این تحمل می‌شود.
ایشان گفتند: ما تعجب می‌کنیم که بعضی افراد ایرانیِ خودمان در مشهد و تهران و بعضی دیگر از شهرها نمازخانه‌ها را تحمل نمی‌کنند و اذیت و تهدید می‌کنند که نمازخانه‌ها را جمع کنید. واقعا چرا باید نماز تحمل نشود؟! انتظار ما از مسئولان و مدیران کشور که در رأس هستند آن است که نظارت کنند تا کسی مانع نماز نشود و نماز آزادی خودش را داشته باشد؛ این حق قانونی و عرفی ما است.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: الحمدلله شیعه و سنی در ایران رابطۀ خوب و نزدیکی با هم دارند. انتظار ما از علما و اندیشمندان شیعه آن است که از حقوق جامعه اهل‌سنت دفاع کنند و سفارش و توصیۀ رعایت حقوق قانونی برادران اهل‌سنت خودشان را بکنند. ما هیچ خواسته‌ای بالاتر از قانون نداریم. قانون اساسی بین آزادی‌های مذهبی و بکارگیری شایستگان ایرانی تفاوتی قایل نیست. لذا همۀ ما باید در عمل به دین در تمام نقاط کشور آزادی داشته باشیم.
ایشان تصریح کردند: اهل‌سنت ایران حداقل بیست‌میلیون از جمعیت کشور را شامل می‌شوند و همواره برادری و وحدت را حفظ کرده‌اند و حقوق قانونی خودشان را نیز مطالبه می‌کنند. ما حقوق مذهبی و قومی خودمان را از راه‌های قانونی و صحیح و با تاکید بر حفظ وحدت و اخوت و امنیت مطالبه می‌کنیم.


مسئولان راسک و سرباز پیشنهاد آزادی مولانا کوهی را مطرح کنند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان خواستار آزادی مولانا فضل‌الرحمان کوهی، امام‌جمعه پشامگ سرباز شدند و گفتند: مولانا فضل‌الرحمن کوهی فردی باتقوا و از علمای دلسوز و مفید کشور است که الحمدلله هیچ نوع فسادی نداشته است. حالا ایشان انتقاداتی مطرح کرده‌ است که شاید لحن ایشان مقداری تند بوده است و مدتی را هم در زندان بسر برده است.
امام جمعه زاهدان در ادامه تاکید کردند: از مسئولان راسک و سرباز انتظار داریم پیش‌قدم بشوند و پیشنهاد آزادی مولانا کوهی را مطرح کنند. ضمن اینکه زمان آزادی مشروط ایشان هم رسیده است و چندین ماه هم از زمان این آزادی گذشته است.
ایشان افزودند: مطمئنیم مولانا کوهی همین مسیر علمای منطقۀ سرباز را در پیش می‌گیرد و مشکلی پیش نمی‌آید. اگر مولانا کوهی از زندان آزاد بشود به نفع وحدت و اخوت و امنیت است.

چاپ

1900 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 31 مرداد, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©