شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید سخنانشان را با تلاوت آیه مبارکه «يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ» آغاز کردند و فرمودند: آیه تلاوت‌شده پیام بزرگی از جانب پروردگار برای ما آورده است. اگر نامه‌ای به شما از طرف رئیس‌جمهور برسد، شما آن نامه را با احترام می‌گیرید و پیام آن را حتما می‌خوانید که این دستور و پیام شخص اول مملکت است. قرآن پیام رب کائنات و احکم‌الحاکمین است. قرآن از اول تا آخر پیام و کلام الهی است که با ما سخن می‌گوید.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید افزودند: پاسخ سوالات جهانیان در قرآن است. اگر شما بلد نیستید از عالمان بپرسید، طبق دستور قرآنی «فاسئلوا أهل الذکر». جای تاسف است که آن‌چنان که شایسته است برای قرآن درمیان ما ارج گذاشته نمی‌شود. باید تاسف خورد اگر استاد دانشگاه، ریش‌سفید، دانش‌آموز، دانشجو و حافظ قرآن ما تلاوت نکند و در نماز تهجد قرآن نخواند.
ایشان قرآن مجید را «باعث نزول رحمات الهی» دانستند و ادامه دادند: این کتابی است که به محض تلاوت آن رحمت‌های خدا شروع به‌باریدن می‌کند و فرشته‌ها رحمت‌ها را فرود می‌آورند. چه زیبا می‌شد اگر در شهر ما کلاس‌های درس قرآن و مجلس تفسیر برگزار می‌شد. تاسف‌آور است که ما برای تلاوت فرصت نمی‌کنیم. اهل توفیق روزی 5 پاره تلاوت می‌کنند. حداقل در سه روز و حداکثر در یک ماه باید قرآن را با حضور قلب ختم کنیم.
*زکات جان و مال را ادا کنید
مدیر دارالعلوم زاهدان ضمن ترغیب حضار به صدقه دادن و همکاری با مستمندان، بیوه‌ها و یتیم‌ها، تصریح کردند: آنچه در راه الله داده‌ایم ذخیره شده و آنچه در راه خدا نداده‌ایم، ضایع شده است. اگر برای کسی نیکی انجام ندهیم مال و جان خود را ضایع کرده‌ایم. جان هم زکات دارد مال هم زکات دارد؛ زکات جان همین است که برای کسی کاری انجام دهیم و او را راهنمایی کنیم. کسی که تعلیم می‌دهد ذکر می‌کند و جهاد می‌کند. به‌نحوی همه ما تاجر هستیم و برای آخرت خود کسب می‌کنیم. برخی با اعمال بیشتر و برخی با کسب و اعمال کمتر و برخی بدون کسب برای آخرت در پیشگاه خدا حاضر می‌شوند.
ایشان در ادامه افزودند: اعمال نیک خود را حساب نکنید و به آن مغرور نشوید. ختم‌های قرآن و حج‌های خود را حساب نکنید، معلوم نیست به بارگاه خدا قبول هستند یا نه. در حدیثی آمده شخصی به بارگاه خدا می‌آید که 60 سال عبادت کرده و یک نمازش هم قبول نشده است. وعظ می‌شنویم ولی عمل و انگیزه عمل و تغییر در خود نیست. بهشت را مجانی نمی‌دهند؛ حوران بهشت مهریه دارند مهریه‌شان خرید رضایت الله است که با عمل، اخلاص و توبه الی‌الله حاصل می‌شود.
شیخ‌الحدیث دارالعلوم زاهدان با اشاره به اهمیت اخلاص در اعمال نیک، اظهار داشتند: همه اعمال برباد هستند مگر آن عملی که برای رضای خدا باشد. اگر اخلاص نباشد تمام مساعی و زحمات برای مسجد ساختن و… برباد است. اول و آخر هر عمل نیک توبه و دعای مقبولیت باشد. نفس حیله‌گر و شیطان مکار حیله‌گر هستند؛ گاهی انسان کاری انجام می‌دهد و گمان می‌کند عملش برای خدا بوده است، در حالیکه ریا پنهان و مخفی است.
*در زندگی مطابق سنت برکت می‌آید
حضرت شیخ‌الاسلام در بخشی از سخنان خود در جمع علما و مردم زاهدان در حوزه تجویدالقرآن کوثر حاضران را به پایبندی به سنت‌های نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم فراخواندند و خاطرنشان کردند: عمل به سنت اعمال شما را ارزشمند می‌کند. مسواک سنتی داشته باشید و بدون مسواک نماز نخوانید. نماز با مسواک 70 برابر بیشتر ثواب دارد. وقتی به طریقه و روش رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم عمل کنیم زندگی ما بابرکت و ارزشمند می‌شود.
مولانا عبدالحمید در پایان حضار جلسه را مخاطب قرار دادند و تاکید کردند: بر انجام سنت‌های عادی و عبادی و سنت‌های مستحب و موکده حریص باشید. بخشی از نماز را، مثل سنن، در خانه بخوانید. ذکر و تلاوت کنید و خانه‌های خود را قبرستان قرار ندهید. روز قیامت افرادی می‌آیند که اعمال بسیار زیادی دارند و اعمال ما در مقابل اعمال آنها ناچیز خواهند بود و این مایه شرمندگی می‌شود. گناه نکنید؛ حقوق خدا و انسان‌ها را رعایت کنید، زیرا با گناه قهر و غضب خدا شامل حال می‌شود.

چاپ

1409 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©