شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در همایش دانش‌آموختگی مکتب فاطمةالزهراء زاهدان، که شامگاه 24 فروردین 1394 (23 جمادی‌الثانی 1436) برگزار شد، بر اهمیت تقوی و خداترسی تاکید کردند و حضار را به رعایت آن در همه امور و بخش‌های زندگی فرا خواندند.
ایشان ضمن تلاوت آیه مبارکه «وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ»، (بقره: 281) ابراز داشتند: الله تعالی می‌فرماید بترسید از روزی که به‌سوی الله جلّ‌جلاله باز می‌گردید؛ روزی که دست‌ها و پاهای شما را دراز می‌کنند، چشم و دهان شما را می‌بندند تا عزت شما حفظ گردد.
مدیر دارالعلوم زاهدان با اشاره به سفرآخرت و اهمیت آمادگی برای آن، ابراز داشتند: وقتی ما چشم از جهان فرو می‌بندیم، اطرافیان به گریه می‌افتند. در آن روز ما به‌سوی سرای ابدی خود می‌رویم تا مورد حساب و کتاب و بازخواست قرار بگیریم. این سفر که برای دیدار با احکم‌الحاکمین است، بسیار حسّاس و خطرناک است. خداوند به افرادی که زندگی‌شان با غفلت می‌گذرد و به پست و مقام یا طایفه و جایگاه خود مغرور هستند، هشدار می‌دهد که روز سختی در پیش دارید؛ سکرات موت، قبری تنگ و تاریک و دیدار با خدا در انتظار شما است.
ایشان در ادامه افزودند: در حدیث آمده است که حساب و کتابی را که ما انسان‌ها در پیش داریم، اگر حیوانات می‌داشتند و از آن خبر می‌شدند، هیچ حیوان چاقی دیده نمی‌شد. جای تاسف است که انسان قبر و محاسبه اعمال‌اش را از یاد برده است. ما مقصد اصلی خود را که طاعت و بندگی الله رب‌العزت است، فراموش کرده‌ایم. هدف از آمدن به دنیا آمادگی برای آخرت است؛ الله تعالی ما را برای خوردن و تفریح، عیش‌و‌نوش و جمع کردن مال نفرستاده است. نباید از بندگی، تقوی و پرهیزگاری، و مخالفت با نفس و شیطان غفلت کنیم.
عالم برجسته‌ی اهل‌سنت ایران در بخشی از سخنان‌شان در همایش دانش‌آموختگی مکتب حضرت فاطمةالزهراء به بیان اهمیت نماز پرداختند و اظهار داشتند: اگر مسلمانی نمازش را قضا کند، این نزد خدا گناه خیلی بزرگی است. بسیاری از جوانان که امید آینده ما و جانشینان ما هستند، نماز صبح‌شان قضا است. در حالی‌که نماز ستون و رکن دین است؛ طبق قرآن مجید بزرگترین عمل درونی ایمان است و بزرگترین عبادت جانی نماز است.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: چه گناه بزرگی است که انسان شب را در تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای بگذراند و نماز صبح‌اش قضا شود. خداوند مسلمانی و دینداری را که نماز در آن نباشد، نمی‌پذیرد. برخی از مسلمانان امروزی دین منهای نماز و زکات و روزه می‌خواهند. قمار، شراب‌نوشی و دادوستد آن، بی‌نمازی، زکات ندادن، تهمت، غیبت، رهزنی و از خانه‌ی مردم دزدی کردن کار یک مسلمان نیست.
ایشان ادامه دادند: مسلمان راستین کسی است که در برابر دستورات و اومر الهی تسلیم است؛ اجازه نمی‌دهد ریال کسی با پول او همراه باشد. زکات می‌پردازد. همسایگان از دست و زبان او در امان هستند. مسلمان واقعی برای هیچ کس تهدید نیست. چنین مسلمانی حق والدین، زن و فرزند، شوهر و دیگران را ادا می‌کند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن بیان اسباب شیوع مفاسد و منکرات در جامعه، تاکید کردند: یکی از علت‌های این مفاسد همین است که قرآن کریم مورد توجه قرار نمی‌گیرد. فرائض، واجبات و آموزه‌های قرآن عملی نمی‌شوند. زندگی ما باید مطابق دستورات شرع باشد. باید به‌خاطر رضای الهی به یتیمان، مساکین، بیوه‌ها، خانواده‌های زندانیان و تهی‌دستان کمک کنیم و در راه خدا فداکاری کنیم.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با خطاب قرار دادن خواهران شرکت‌کننده در مراسم، اظهار داشتند: دستور خداوند است که حجاب و پوشش اسلامی را رعایت کنید، زینت و آرایش خود را به بیگانگان نشان ندهید. الله تعالی به بانوان شخصیت و ارزش داده است. این نظام اسلام است و برای ما مایه افتخار و عزت است.
ایشان ادامه دادند: وظیفه خواهران است که به فرزندان خود توجه کنند. برای درستی اخلاق و نماز و تربیت آنها بکوشند. جامعه ما باید جامعه‌ای خداترس و پرهیزگار باشد؛ جامعه‌ای که حقوق خدا و حقوق انسان‌ها را رعایت کند. جامعه ما باید اسلامی و محمدی و بر روش صحابه و اهل‌بیت باشد. زمانی جامعه اصلاح می‌شود که همه دست در دست هم دهند و در اصلاح آن بکوشند.
مولانا عبدالحمید در پایان ضمن تاکید بر اهمیت مدارس و مکاتب قرآنی، از مردم خواست در عبادات بکوشند و همواره در یاد خدا باشند و از گناهان فاصله بگیرند.

چاپ

2111 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©