شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم فارغ‎التحصیلی مکتب خواهران در روستای “گراغه” از نعمت دین به عنوان «بالاترین نعمت» یاد کردند و “آبادانی و موفقیت” انسانها در دنیا و آخرت را وابسته به این نعمت بزرگ دانستند.

 امام جمعه اهل‎سنت زاهدان طی سخنانی در مراسم فارغ‎التحصیلی مکتب خواهران در روستای “گراغه” از توابع بخش نصرت‎آباد، که صبح چهارشنبه 28 خرداد 1393 برگزار شد، ابتدا آیه «وَوَصَّىٰ بِهَا إِبْرَ‌اهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللَّـهَ اصْطَفَىٰ لَكُمُ الدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ» [بقره: 132] را تلاوت نموده و ضمن تاکید بر یادآوری نعمت‎های بی‎شمار الهی بر بندگان، از “دین” به عنوان بزرگترین نعمت یاد کردند و خاطرنشان ساختند: بالاترین نعمت الهی نعمت دین است. سایر نعمت‎های الهی فقط برای استفاده در دنیا هستند، اما نعمت دین برای سعادت دنیا و آخرت انسان‎ها مفید است و انسان را از عذاب دنیا و آخرت نجات می‎دهد.
ایشان ضمن اظهار تاسف از کوتاهی مسلمانان در عمل به دستورات دین، اظهار داشتند: افسوس که ما مسلمانان قدر نعمت دین و قرآن را نمی‎دانیم. اگر ما دیندار باشیم و رضایت الهی را بدست آوریم خداوند متعال برکات خویش را بر ما فرو می‎ریزد، دعاهای ما قبول می‎شوند و سرافرازی و عزت دنیا نصیب ما می‎گردد. نعمت دین چنان باارزش است که حضرت ابراهیم و حضرت یعقوب فرزندان خود را از بین تمام نعمت‎های خداوندی به اهتمام در خصوص نعمت دین تاکید می‎کنند. دین همان سرمایه‎ای است که خداوند متعال در روز قیامت به خاطر شرف آن، انسان را از جهنم و عذاب خود نجات می‎دهد. تمام انبیا و حضرت محمد صلی الله علیه و سلم وقتی از دنیا می‎روند به دین توصیه می‎کنند. آبادانی و موفقیت دنیا و آخرت ما وابسته به دین است.
مولانا عبدالحمید “تسلیم شدن در مقابل دستورات الهی” را معنای واقعی «دین» دانستند و گفتند: همانطور که در ادامه آیه 132 بقره آمده است؛ «فلا تموتن إلا و أنتم مسلمون» دین یعنی تسلیم شدن در مقابل دستورات الهی. دین در تسلیم شدن در مقابل خداوند خلاصه می‎شود. حضرت ابراهیم در مقابل تمام دستورات پروردگار تسلیم بود؛ «إذ قال له ربه أسلم قال أسلمتُ لرب العالمین» و با فرمانبردای مطلق از خداوند متعال، از تمامی آزمایشات سربلند بیرون آمد. تسلیم شدن یعنی عمل به تمامی دستورات شریعت؛ وقتی خداوند به ادای نماز، پرداخت زکات، گرفتن روزه و دیگر احکام شریعت دستور داده است، باید بلافاصله و بدون هیچ درنگی بر‌ آن عامل باشیم و از تمام آنچه خداوند متعال منع فرموده بازآئیم. اما متاسفانه امروزه حق خدا و بندگان خدا ضایع می‎شود و دستورات خدا و رسول اطاعت نمی‎شود. حق زنان پایمال است، مال مردم را غارت می‎کنند و ادعای مسلمانی دارند.
ایشان در ادامه “دوری از اسلام” را دلیل شکست مسلمانان در عصر حاضر عنوان کردند و گفتند: علت اصلی شکست و ناکامی مسلمانان دوری از اسلام است. متاسفانه بسیاری از مسلمانان در مقابل خدا تسلیم نیستند؛ نه پایبند اخلاق اسلامی هستند و نه پایبند عبادات. مهمترین چیزی که ملت‎ها را ضعیف کرده و آنها را از بین می‎برد گناه و معصیت است. نقطه قوت هر ملت فرمانبرداری از خداوند متعال است. هر ملتی که در مقابل خداوند تسلیم باشد و فرمانبرداری کند مستحکم و قوی است.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در ادامه سخنانشان بر ضرورت فراگیری علوم دانشگاهی تاکید کردند و گفتند: شما را به اهتمام در فراگیری علم توصیه می‎کنم. فرزندان ما باید درس بخوانند و به مدارج بالای علمی دست حاصل کنند. پیشرفت دنیا وابسته به علم است. ما هم به پیشرفت دین نیاز داریم و هم به پیشرفت دنیا. اسلام نگفته که دنیا را کاملا ترک کنید بلکه گفته دنیا را مدیریت کنید و به فکر سعادت اخروی باشید. لذا ما هم باید به دنبال روزی حلال برویم،  ایجاد اشتغال کنیم و به فکر دین خود نیز باشیم و خدا را بندگی کنیم.
مولانا عبدالحمید در پایان بر ضرورت وحدت و همدلی تاکید کردند و اختلافات قومی و مذهبی را “به ضرر کشور و به نفع دشمنان اسلام” و “سبب تباهی دنیا و آخرت” دانستند.

چاپ

1530 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 3 تیر, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©