مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

روزه و تمام واجبات شرعی در جهت ساختن فرد و جامعه هستند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (25 اسفند 1402)، به بیان بعضی از تاثیرات عبادت «روزه» پرداختند و خاطرنشان کردند که عمل به تمام احکام و واجبات شرعی در «اصلاح فرد و جامعه» بسیار تاثیرگذار هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» [بقره: 185] اظهار داشتند: الله تعالی سعادت و اصلاح انسان را در تحمل سختی‌ها گذاشته است. نفسِ اصلاح‌شده ممکن است در رمضان با انسان مساعدت کند، اما نفسی که در آن تمرد وجود دارد، از سختی‌ها و رمضان گریزان است.
ایشان گفتند: بزرگ‌ترین هدف این است که بندگان رضایت منعِم را جستجو کنند. بشر هرچه از نعمت‌های مادی و معنوی دارد همه را ذات یگانۀ پروردگار به او داده است. بنابراین عقل و شرع اقتضا می‌کنند که بشر تمام توان خود را برای کسب رضایت الله تعالی به‌کار بگیرد. بندگی پروردگار نیز همین است که انسان دنبال جلب رضایت خدا باشد و آنچه خدا را خشنود می‌کند انجام بدهد و از آنچه الله را ناراضی می‌کند اجتناب کند. الله تعالی وقتی راضی و خشنود می‌شود که انسان راهنمایی خدا را که از طریق انبیا در کتاب‌های آسمانی مطرح شده قبول کند.
ایشان در ادامه گفتند: خداوند متعال به کسب روزی حلال و پرداخت زکات و انفاق در راه‌های خیر و رسیدگی به نیازمندان و اطاعت از خدا با جان و مال دستور داده است. در رمضان که ماه انفاق و خیر و اطاعت و بندگی است، در هر نوع خیر سهیم باشید، افطاری بدهید، سبد غذایی توزیع کنید، اگر توانایی بیشتری ندارید به روزه‌دار یک دانه خرما و یک لیوان آب بدهید، دست نیازمند را بگیرید، مسافر و سرگردان را راهنمایی کنید، بی‌پناهی را پناه بدهید و در کمک به انسان‌ها هرچه از دست‌تان برمی‌آید انجام بدهید. یکی با مال، یکی با زبان یا قلم و یکی با تخصص و دانشی که دارد از حق مردم دفاع کند و به فکر منافع عموم مردم باشد. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌السلام فرمودند: «خیرالناس من ینفع الناس» بهترین انسان کسی است که به انسان‌ها نفع برساند.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه و گفتند: گواهی‌دادن به توحید الله و رسالت رسول خدا، نماز، روزه و زکات هر یکی از اینها در سعادت بشر و کسب رضایت خدا و ساختن انسان تاثیرگذار هستند. اگر پایبند این ارکان باشیم حرکت بر مسیر دین و عمل به احکام الهی برای ما آسان می‌شود. روزه و نماز عبادات بدنی هستند، زکات عبادت مالی، و حج عبادت مال و جانی است. ر
ایشان افزودند: وزه یکی از عبادات مهم و از ارکان دین است که در همۀ ادیان بوده است. روزه در جهت تربیت و تزکیۀ انسان است. روزه منیّت و تکبر و بخل را که سبب بدبختی و شکست انسان می‌شوند از بین می‌برد. صفاتی مانند خودپسندی و تکبر و تحقیر دیگران با روزه اصلاح می‌شوند. انسانی که تزکیه و اصلاح شود شایستۀ ورود به بهشت می‌شود، اما اگر اصلاح نشود و وجودش پر از خودخواهی و تکبر و بخل و تنگ‌نظری باشد و فقط خودش را ببیند و برای دیگران حقی قائل نباشد، مستحق عذاب الهی و آتش جهنم می‌شود. الله تعالی از انسانی که به دیگران ظلم می‌کند متنفر و بیزار است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفتند: روزه و تمام واجبات شرعی و توصیه‌های الهی در ساختن فرد و جامعه تأثیر حیاتی دارند و به نفع بشر و خیر انسانیت هستند. اعتقادیات، اخلاقیات، عملکرد و همۀ احکام شریعت برای ساختن انسان هستند.

 

حکومت پیامبر اکرم و خلفای راشدین برای انسان‌ها «رحمت» بود/ حاکم باید در کنار ملت باشد و به منافع ملی فکر کند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان گفتند: در طول تاریخ حاکمانی بوده‌اند که انسان‌های وارسته‌ای بوده و وجودشان مایۀ رحمت بوده است. خلفای راشدین رضی‌الله‌عنهم و عمربن‌عبدالعزیز رحمه‌الله جزو حاکمانی هستند که وجودشان برای بندگان خدا مایۀ رحمت بود. وجود سید‌المرسلین و رحمةللعالمین برای خلق خدا رحمت بود. ایشان با مردم روی زمین نشست و گرسنگی را تحمل کرد تا دیگران را سیر کند. سیدنا عمربن‌خطاب رضی‌الله‌عنه که حکومت بسیار گسترده‌ای داشت، روزی بر منبر بالا رفت و صحابه دیدند که چندین پیوند بر لباسش وجود داشت. ایشان شب‌ها برای بررسی اوضاع مردم در شهر مدینه گشت می‌زد. به استانداران نیز دستور داد مردم را مورد تفقد قرار بدهند و بین خودشان و مردم حجاب و مانع ایجاد نکنند و در خدمت مردم باشند.
خطیب جمعه زاهدان ادامه دادند: زیباست که حاکم در سطح مردم و در کنار مردم باشد و خودش گرسنگی بکشد تا مردم سیر بشوند. حاکم باید نه فقط صدای بزرگان، بلکه صدای انسان‌های ضعیف و افرادی که کسی را ندارند را هم بشنود. حاکم و کسی که عالم و مقتدا و ریش‌سفید مردم است، زمانی می‌تواند موفق باشد که سراپا گوش باشد و حرف مردم را بشنود و وضعیت مردم را ببیند و به آنها رسیدگی کند و رحتمی برای بیچارگان باشد.

 

هیچ حاکمی حکومت را «حق ذاتی» خود نداند
امام‌جمعه زاهدان در ادامه افزودند: حاکم باید به منافع ملی فکر کند. منافع ملی خیلی مهم است و حکومت‌های دنیا باید بر حفظ منافع ملی تمرکز کنند و اول به منافع ملت خودشان و بعداً به منافع ملت‌های ضعیف دیگر بیندیشند. منافع ملت در اولویت قرار دارد. ملت‌های مختلف حکومت‌های جداگانه دارند و هر حاکمی قبل از هر چیز نمایندۀ ملت خودش است و باید به منافع و آسایش و راحتی ملت خودش فکر کند.
ایشان تاکید کردند: حاکم باید صدا و درد ملت را بشنود و در کنار ملت باشد و برای مردم کار کند. هیچ حاکمی نباید حکومت را حق ذاتی خودش بداند، بلکه این حکومت را الله تعالی به‌وسیلۀ ملت به حاکم داده است. حاکم هر چه دارد از الله تعالی دارد و این حکومت، ذاتی و همیشگی هم نیست و اقتضای بندگی الله تعالی این است که حاکم شکر این نعمت را به‌جا بیاورد. حاکم نباید تفاوتی بین ملت قایل باشد، بلکه باید به منافع تمام اقوام و مذاهب و ادیان و منافع عموم مردم فکر کند. رنج و زحمت مردم باید خواب را از چشم حاکم و کسی که در رأس امور مردم قرار دارد، ببرد و اینگونه است که حاکم می‌تواند رضایت الله تعالی را حاصل کند.
ایشان گفتند: مسئولان امر حرف و صدا و گریۀ مردم را بشنوند و حال و وضعیت روستاییان و بیکاران و تمام ملت را ببینند و بر منافع ملی تمرکز کنند. مسئولان پایین بیایند و در کنار مردم بنشینند و در خدمت مردم باشند.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: معتقدیم نباید در هیچ کشوری زندانی سیاسی وجود داشته باشد، بلکه باید حرف سیاسیون شنیده شود و اگر حرف خوبی می‌زنند آن را قبول کنیم. خواستۀ ما آن است که زندانیان سیاسی را آزاد کنید و به حال ملت ایران که ملتی نجیب و صبور و یکی از بهترین‌های ملت‌های دنیاست، فکر کنید.

 

حکومت فعلی افغانستان در «مبارزه با فساد» و «برقراری امنیت» موفقیت‌هایی داشته است/ مدیران بانک مرکزی ایران برای افزایش ارزش پول کشور با مدیران افغانستانی مشورت کنند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان «مبارزه با فساد» و «برقراری امنیت» را از موفقیت‌های حکومت فعلی افغانستان برشمردند و گفتند: خوشحالیم که کشور همجوار ما افغانستان باوجود اینکه از منابع مالی بالفعل بسیار کمی برخوردار است، اما حکومت فعلی این کشور موفقیت‌هایی در زمینۀ مبارزه با فساد داشته است. فساد در هر مملکتی که باشد آن را تباه می‌کند. این یک واقعیت است که امروز ریشۀ فساد در افغانستان کنده شده و تا این لحظه در این کشور فساد و سوءاستفادۀ مالی از بین رفته است.
ایشان افزودند: دومین موفقیت حکومت افغانستان برقراری امنیت است. در افغانستان دو مقولۀ «فساد» و «ناامنی» در گذشته بسیار آزاردهنده بوده و این کشور چندین دهه شاهد ناامنی بود، اما امروز امنیت به افغانستان برگشته است و امنیت یکی از نعمت‌های بزرگ است.
خطیب جمعه زاهدان گفتند: همچنین وقتی کاهش روزانۀ قیمت دلار در افغانستان و افزایش ارزش پول این کشور را می‌شنویم خوشحال می‌شویم. این واقعا یک نعمت است. این خیلی مهم است که پول کشوری که منابع و سرمایه‌ای ندارد ارزش پیدا کند و یک افغانی (واحد پول افغانستان) هشتصد تومان ایرانی بشود، درحالی‌که در گذشته تومان ایران در مقابل پول افغانستان از ارزش بسیار بیشتری برخوردار بود. مدیران کشور ما (ایران) چکار می‌کنند؟! مدیران بانک مرکزی ایران حداقل با مدیران بانک مرکزی افغانستان ارتباط برقرار کنند که آنها چه کاری کرده‌اند که ارزش پول‌شان بالا رفته است. چه اشکالی دارد با کشوری که در همجوار ما قرار دارد مشورت کرده و بگوییم ما را راهنمایی کند؟

 

امروز مردم غزه و اوکراین با سلاح‌های مخرّب نابود می‌شوند؛ انسانیت کجاست؟!
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنانش ضمن ابراز تأسف از قتل و کشتاری که در بعضی سرزمین‌ها در جریان است، خاطرنشان کردند: مهم است که انسان به جایگاه انسانیت برسد و با صفات‌ زیبا توسعه حاصل کند. انسانی که شایستگی و توسعه پیدا کند با خلق خدا محبت می‌کند، برای بندگان خدا دلسوزی می‌کند و به حال کسانی که گرفتار مشکل هستند و یا در آتش جنگ‌ها می‌سوزند، گریه می‌کند و ناراحت می‌شود.
ایشان گفتند: امروز متاسفانه طغیان و سرکشی بشر به جایی رسیده که انسان‌های ضعیف را با سلاح‌های پیشرفته و مخرب هدف قرار می‌دهد و فکر هم نمی‌کند که زیر این سلاح‌های مخرب چه انسان‌هایی از بین می‌روند و زندگی‌شان متلاشی می‌شود و چه اطفال و زنانی زیر این بمب‌ها و موشک‌های مخرب تکه‌تکه می‌شوند و می‌سوزند. متکبران دنیا به این فکر نمی‌کنند که اینها هم انسان هستند و حق زندگی دارند.
ایشان افزودند: انسانیت کجا رفته است که در این ماه مبارک رمضان که ماه رحمت است، در بسیاری از سرزمین‌ها بمب و موشک مانند باران بر سر انسان‌ها می‌ریزد. بشر اگر ارتش و قدرت دارد، باید انسانیت هم داشته باشد و به انسانیت فکر کند، حتی باید به امنیت حیوانات و گیاهان هم فکر کند.
امام‌جمعه زاهدان گفتند: این روزها بر اهل غزه چه می‌گذرد! مردم اوکراین اعم از زنان و کودکان امروز در چه وضعیتی قرار دارند! بنده با اعتقاد مردم اوکراین کاری ندارم، اما چرا قدرت‌ها سلاح‌های خودشان را علیه مردم بی‌دفاع اوکراین بکار بگیرند و زندگی آنها را از بین ببرند؟! اگر قدرت‌ها با هم منازعه و مشکلی دارند، ملت‌ها چه گناهی دارند؟!
مولانا عبدالحمید گفتند: این روزها برای مظلومان غزه و فلسطین نیز دعا کنید که این جنگ به پایان برسد و در این منطقه آرامش حاکم شود و سرزمین‌های فلسطین به فلسطینی‌ها برگردانده شود و مردم فلسطین به استقلال برسند.

 

مردم استان، مسافران نوروزی را اکرام کنند
امام‌جمعه زاهدان در ادامه با اشاره به نزدیک‌شدن ایام نوروز و مسافرت‌های نوروزی، توصیه‌هایی به مردم زاهدان و سیستان‌وبلوچستان داشتند و گفتند: بنده ضمن اینکه سعادت و سربلندی را در سال جدید برای ملت ایران و سایر ملت‌های دنیا آرزو می‌کنم، به همۀ شما توصیه می‌کنم که با عزیزانی که به استان سیستان‌وبلوچستان سفر می‌کنند با محبت برخورد کنید و آنها را اکرام و اعزاز کنید.
ایشان افزودند: توصیۀ بنده به کسبه، تاکسیرانان، اتوبوس‌داران، صاحبان هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و تمام کسانی که در سطح استان با مسافران نوروزی سروکار دارند آن است که با این مهمانان با حرمت رفتار کنید و برای آنها ارزش و احترام قایل باشید. الله تعالی انسان‌های سخاوتمند و مهمان‌نواز را دوست دارد.

 

مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان از «ملت ایران» به‌خاطر رسیدگی به سیل‌زدگان جنوب بلوچستان تشکر کردند و گفتند: جا دارد بنده از تمام ملت ایران مخصوصا از مردم عزیز تهران به‌خاطر کمک و همدردی‌شان با سیل‌زدگان دشتیاری و جنوب استان تشکر کنم که در کنار این مردم قرار گرفتند و غم و اندوه این مردم را کاهش دادند. الله تعالی به ملت ایران عزت و سربلندی عنایت کند.

 

چاپ

63 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 اسفند, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©