شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (1 دی‌ماه 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به اظهارات اخیر مقامات اسرائیلی مبنی بر «نابودی کامل حماس» برای حفظ امنیت اسرائیل، خاطرنشان کردند که با «بازگرداندن سرزمین‌های اشغالی به فلسطین» و «تشکیل کشور مستقل فلسطین» امنیت تمام طرف‌ها تامین می‌شود.

 

اقدامات اسرائیل در غزه ظلم و جنایت آشکار است/هیچ طرفی گمان نکند با نابودی طرف دیگر به امنیت می‌رسد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: اسرائیل اعلام کرده تا زمانی که حماس نابود نشود اسرائیل امنیت ندارد و به همین بهانه تا کنون حدود بیست‌هزار فلسطینیِ بی‌دفاع و بی‌گناه از زنان و کودکان و طیف‌های مختلف به شهادت رسیده‌اند. هیچ شریعت آسمانی و هیچ قانونی از قوانین جهانی و بین‌المللی این اجازه را به هیچ‌کس نمی‌دهد که به‌خاطر یک گروه نظامی یا شبه‌نظامی یک ملت را قتل‌عام و شهرشان و بیمارستان‌ها و مساجد و عبادتخانه‌ها را ویران کند. عبادتخانۀ هیچ ملتی را نباید تخریب کرد، زیرا این مکان‌ها برای هر ملتی مقدس بوده و تجاوز به آنها سبب تحریک آن ملت می‌شود.
ایشان تصریح کردند: این اقدامات اسرائیل ظلم و جنایت آشکار است. به نفع اسرائیل و به نفع همه بود که اسرائیل به‌جای این‌همه قتل و کشتار و ویرانی به میز مذاکره می‌آمد و یهودیان و اسرائیلی‌ها با فلسطینی‌ها مذاکره می‌کردند و از طریق اجرای عدالت و انصاف امنیت منطقه را تأمین می‌کردند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: کارشناسان و انسان‌های آگاه بر این باورند که با نابودی حماس امنیت اسرائیل و فلسطینی‌ها حاصل نمی‌شود. هیچ طرفی گمان نکند با نابودکردن طرف دیگر به امنیت می‌رسد، بلکه امنیت از طریق مذاکره و گفت‌وگوی عادلانه و منصفانه و اجرای عدالت و شنیدن حرف طرف مقابل تامین می‌شود. طرفین باید با اجرای عدالت و انصاف به امنیت و آسایش پایدار برسند و امنیت نسل‌های آینده فراهم بشود. اگر سرزمین‌های اشغالی به فلسطین بازگردانده شوند و فلسطینی‌ها با تشکیل دولت و حکومت مستقل بر سرنوشت خودشان حاکم شوند امنیت تمام طرف‌ها تأمین می‌شود.
ایشان افزودند: جنگ غزه به همان اندازه که به فلسطینی‌ها ضربه زده و ویرانی به‌بار آورده و سبب گرفتن جان‌های زیادی شده است، به اسرائیل نیز در دنیا ضربۀ بزرگی وارد کرده است؛ چنان‌که امروز جهانیان با اسرائیل مخالف شده‌اند و اسرائیل حیثیت خودش را در تمام دنیا زیر سؤال برده و مردم دنیا نسبت به اسرائیل بدبین شده‌اند. آمریکایی‌ها نیز با حمایت‌های بی‌جا و نامناسب از اسرائیل و وتو کردن قطعنامه‌هایی که مربوط به برقراری آتش‌بس فوری در غزه بود به حیثیت و آبروی خودشان لطمه وارد کردند. حمایت بی‌چون‌وچرا از اسرائیل و مشارکت در کشتار بی‌رحمانۀ فلسطینی‌ها و ویرانی شهرشان برای ملت آمریکا ضایعات سنگینی‌ست و کار عاقلانه‌ای نیست.

 

مسئولان پاکستان شکایات مردم ایالت بلوچستان را بشنوند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان با اشاره به اعتراضات اخیر در ایالت بلوچستان پاکستان، خاطرنشان ساختند: پیام ما به مسئولان پاکستان آن است که حرف و شکایت مردم ایالت بلوچستان مخصوصا حرف زنانی که اخیرا راهپیمایی اعتراضی برگزار کرده‌اند را بشنوند. اگر این معترضین شکایت دارند که افرادی از خانواده‌هایشان کشته شده یا بسیاری مفقود شده‌اند مسئولان پاکستان با معترضین بنشینند و به حرف‌شان گوش کنند.
ایشان ادامه دادند: دولت‌ها از مذاکره با کسانی که ناراضی هستند دوری نکنند، بلکه با آنها بنشینند و تدبیر کنند و اگر حقی از کسی ضایع شده به‌صورت عادلانه با آنها رفتار کرده و به مشکلات‌شان رسیدگی کنند. تمام دولت‌ها باید با ملت‌های خودشان کنار بیایند و مشکلات نباید روی هم انباشته شوند که فردا مشکلات بزرگتری به‌وجود بیایند.

 

خشونت از هر طرفی که باشد محکوم است/ عدالت ضامن امنیت است
امام‌جمعه زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان گفتند: بنده یک مرتبه در کنفرانسی در تهران که رئیس‌جمهور و رئیس مجلس نیز در آن حضور داشتند، همین نکته را گفتم که خشونت، خشونت به‌بار می‌آورد و سبب نارضایتی و مشکلات می‌شود. لذا توصیۀ ما به تمام دولت‌ها و همچنین به دولت و ملت خودمان آن است که همه از خشونت پرهیز کنند و به گفتمان و انصاف و عدالت برگردند و مشکلات را از طریق گفتمان حل کنند.
ایشان تاکید کردند: در اینجا همواره تاکید شده است که حرف مردم شنیده شود و ببینیم مشکل و درد مردم چیست؛ هر جا اگر خواسته‌های مردم ناحق هستند با مردم حرف بزنند و آنها را قانع کنند، اما جایی که مردم برحق هستند به خواسته‌هایشان رسیدگی کنند. مردم هم حرف مسئولان را بشنوند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: خشونت برای جامعه مشکلات دارد. ما خشونت را از هر طرفی که باشد محکوم می‌کنیم و بر شیوۀ مدنی و گفتمان تاکید می‌کنیم. البته در کنار گفت‌وگو، باید نتیجه هم باشد و رسیدگی بشود.
مولانا عبدالحمید افزودند: بر حفظ امنیت نیز تاکید می‌کنیم، زیرا امنیت به نفع همه است. از امنیت باید پاسداری بشود. استان و کشور ما باید امن باشد و فضای گفت‌وگوی آزاد وجود داشته باشد. عدالت و انصاف ضامن امنیت است. اگر عدالت و انصاف در حق همه رعایت بشود همه در امنیت و آسایش قرار می‌گیرند.
ایشان در ادامه گفتند: اخیرا مشکلات و حوادثی در استان به‌وجود آمده‌اند. بنده مجددا توصیه می‌کنم که امنیت رعایت بشود و تمام طرف‌ها به گفت‌وگو مراجعه کنند. مسئولان نیز تلاش کنند حرف مخالفان را بشنوند. در اعتراضات اخیر نیز بر همین موضوع تاکید شده که حرف مردم شنیده شده و به خواسته‌های بحق آنان رسیدگی شود. امروز مردم علاوه بر سایر مشکلات، در زمینۀ اقتصاد و معیشت با مشکل جدی مواجه‌اند و این مسأله همه را خسته کرده است. لذا این موضوع نیازمند رسیدگی جدی است.

 

مسئولان برای حضور قانونمند طلاب مهاجر در مدارس دینی اهل‌سنت همکاری کنند
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان به وضعیت طلاب مهاجر در مدارس دینی اهل‌سنت اشاره کردند و گفتند: اخیرا نگرانی و پریشانی در رابطه با طلاب مهاجری که در مدارس دینی استان تحصیل می‌کنند پیش آمده است. بنده این را بگویم که تمام علمای معمّر که بسیاری از آنها از دنیا رفته‌اند و تعداد معدودی از آنها در قید حیات هستند، همۀ اینها در کشورهای همجوار تحصیل کرده‌اند. رفت‌وآمدهای تحصیلی همواره از گذشته بین کشورهای همجوار وجود داشته و مرسوم بوده است، به‌طوری که این رفت‌وآمدها سبب ایجاد محبت بین دو دولت و ملت شده است.
ایشان افزودند: اکنون دنیا در جذب طلاب و دانشجویانِ کشورهای دیگر با هم رقابت دارد، زیرا این طلاب در آینده مرجع مردم قرار می‌گیرند و در وحدت ملت‌ها تاثیرگذار هستند. همچنین دانشجویانی که در کشور دیگری تحصیل کرده و در آینده حکومت به دست‌شان می‌افتد و رئیس‌جمهور یا وزیر می‌شوند یا مسئولیت مهم سیاسی دیگری بر عهده می‌گیرند در نزدیک‌شدن روابط دو کشور و ملت تاثیر می‌گذارند.
امام‌جمعه زاهدان گفتند: در کشور ما نیز از اوایل انقلاب رفت‌وآمدهای تحصیلی طلاب علوم دینی وجود داشته، چون مدارس دینی از نظر علمی پیشرفت‌هایی داشته‌اند. اگرچه این رفت‌وآمدها گاهی با چالش‌ها و مشکلاتی نیز همراه بوده است. لذا انتظار ما از مسئولان این است که این رفت‌وآمدها قطع نشوند. اینکه مسئولان می‌گویند «قانونمند» بشود ما هم با این موافقیم، اما از مسئولان این انتظار را داریم که از خودشان سعه‌صدر نشان بدهند و همکاری کنند.
ایشان پیرامون وضعیت طلاب مهاجر در مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان نیز گفتند: فعلا نگرانی‌ها برطرف شده‌اند و در مذاکراتی که در این زمینه صورت گرفته توافق شده است که طلاب مهاجر تا پایان سال تحصیلی مدارس دینی در استان که حدود یک‌ونیم ماه دیگر باقی مانده است، به تحصیل خودشان ادامه بدهند. بعدا در این رابطه گفت‌وگو بشود که طلبه‌ای که از بیرون می‌آید به‌صورت قانونی بیاید و این با همکاری دولت و مسئولان امکان‌پذیر خواهد بود.

چاپ

336 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 1 دی, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©