شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به احکام اسلام در زمینه‌های مختلف، دین اسلام و تمدن اسلامی را کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین دین و تمدن دانستند که در هر زمان پاسخ‌گوی نیازهای بشریت است.
مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه 16مرداد 1394 (21 شوال 1436) طی سخنانی اظهار داشتند: دین اسلام بهترین و آخرین دین خداوند است؛ دینی ماندگار و پایدار که برای تمام شئونات زندگی بشر قانون وضع کرده است. احکام و دستورات شریعت اسلام در هر زمان بهترین پاسخ‌گو برای نیازهاست.
ایشان در ادامه تمدن اسلام را “کامل‌ترین تمدن” معرفی کردند و گفتند: تمام تمدن‌ها ناقص هستند، اما تمدن اسلام کامل‌ترین، پیشرفته‌ترین و پاک‌ترین تمدن است. دین اسلام در زمانی‌که علم و دانش کمیاب بود و بشریت در جهالت محض به‌سر می‌برد بهترین تمدن را به ارمغان آورد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان به برخی توصیه‌ها و تعلیمات اجتماعی اسلام اشاره کردند و افزودند: دین اسلام برای حفظ عفت و پاک‌دامنی و برای جلوگیری از فساد، بهترین احکام را وضع کرده است. به‌عنوان مثال به مسلمانان توصیه کرده که به حریم شخصی دیگران احترام بگذارند و بدون اجازه وارد منزل کسی نشوند. استیذان در اسلام از احکام وجوبی است. در تعالیم اسلامی آمده است حتی برای ورود به منزل محارم باید اجازه گرفت و سپس داخل شد. البته برای ورود به اماکن عمومی نیازی به اجازه نیست.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: اسلام دین سلامتی و دین رعایت حقوق‌الله و حقوق‌الناس است. قرآن عظیم‌الشأن به مومنین دستور داده است که نگاه‌شان را پایین بیندازند و به نامحرم نگاه نکنند، خصوصا نگاهی‌ که با لذت همراه باشد. همچنین دین اسلام زنان مسلمان را مورد خطاب قرار داده که وقتی بیرون می‌روند نباید لباس‌های زینتی بپوشند و آنها را در مقابل مردان نامحرم ظاهر کنند، بلکه باید لباسی بپوشند که نازک و تنگ نباشد. اسلام دین حیا و پاکدامنی است.
مدیر دارالعلوم زاهدان بر لزوم بیداری جامعه در شرایط موجود تاکید کردند و گفتند: در شرایط موجود که ماهواره و اینترنت دنیا را فرا گرفته و در بسیاری از منازل موجود است باید به شدت مراقب حیا و پاک‌دامنی افراد جامعه باشیم در این مورد حساسیت عادلانه‌ای داشته باشیم. امروز بسیاری از انسان‌های کلاهبردار به دخترها چراغ سبز نشان می‌دهند و آبروی انسان‌ها را می‌برند. ایمان، غیرت و حیا بسیار مهم هستند که باید حفظ شوند.
ایشان در ادامه از “اعتیاد” به‌عنوان «تهدیدی برای جامعه» یاد کردند و افزودند: انواع فساد جامعه را تهدید می‌کند. اعتیاد از مواردی است که در جامعه وجود دارد. اعتیاد چنان مرضی است که همه چیز را از بین می‌برد. اعتیاد زنان خطرناک است. در برخی شهرهای بزرگ و بعضا از خانواده‌های متدین زنان فراری می‌شوند. این‌ها مواردی هستند که خشم و غضب الهی را فراهم می‌کنند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنان‌شان تاکید کردند: وظیفه همه ما این است که بیدار باشیم. علما و انسان‌های متدین و همه اقشار جامعه باید برای اصلاح جامعه و از بین بردن گناهان با یکدیگر همکاری کنند. هر جامعه‌ای که در آن گناه زیاد باشد شرایط عذاب در آن فراهم می‌شود.
*مشکل نمازخانه پونک باید با تدبیر صحیح و درست حل شود
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان «تفرقه، اختلاف و افراط» را بزرگترین چالش‌های عصر حاضر عنوان کردند و گفتند: در عصر حاضر تفرقه، اختلاف، افراط‌گرایی و تندروی بزرگترین چالش‌هایی هستند که مسلمانان در خاورمیانه و دیگر بلاد با آنها گرفتار هستند.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: در اثر همین چالش‌ها متاسفانه در بسیاری از کشورهای اسلامی به مساجد، حسینیه‌ها و اماکن دینی و مذهبی و اماکنی که در نزد مسلمانان دارای حرمت هستند تعرض و حمله صورت می‌گیرد. درحالی‌که اماکن دینی و مذهبی باید در امنیت قرار داشته باشند و مورد تعرض قرار نگیرند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به تخریب نمازخانه پونک تهران اشاره کردند و ضمن «غیرمنتظره» خواندن این اتفاق، خاطرنشان نمودند: تخریب نمازخانه پونک حادثه غیرمنتظره‌ای بود و جامعه اهل‌سنت هرگز انتظار چنین حادثه‌‌ای را نداشتند.
مولانا عبدالحمید به واکنش‌ها و موضع‌گیری‌های متعدد پیرامون تخریب نمازخانه پونک اشاره کردند و اظهار داشتند: در هفته گذشته ما شاهد موضع‌گیری‌هایی در خصوص نمازخانه پونک بودیم. چنان‌که از بین برادران شیعۀ ما و برخی نهادها، انجمن‌ها و تشکل‌ها با جامعه اهل‌سنت ابراز همدردی کردند، که ما از همدردی این عزیزان سپاسگزاریم. خصوصا از مجمع تقریب مذاهب که وظیفه‌اش را تشخیص داده و بدان عمل کرد و بیانیه‌ای در خصوص نمازخانه پونک صادر کرد، تشکر می‌کنیم و درخواست داریم که آنها نیز برای حل این قضیه تلاش نمایند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه خواستار پیگیری و حل موضوع نمازخانه پونک شدند و گفتند: انتظار ملت آزادۀ ایران، اعم از شیعه و سنی، از مسئولین دلسوز نظام جمهوری اسلامی و از دولت تدبیر و امید آن است که موضوع نمازخانه پونک تهران را پیگیری و حل کنند تا این نگرانی برطرف شود.
ایشان در ادامه تاکید کردند:اگرچه ممکن است کسانی که دست به تخریب نمازخانه پونک زده‌اند برای این کار خود توجیهاتی بیاورند، اما خدا می‌داند که در نمازخانه پونک و در تمام مساجد و نمازخانه‌های اهل‌سنت ایران چیزی جز عبادت پروردگار انجام نمی‌شود و در آنها هیچ چیزی که به ضرر نظام و شیعه باشد وجود ندارد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان شایعه وجود 9 مسجد اهل‌سنت در تهران را به شدت تکذیب کردند و گفتند: برخی‌های شایعه کرده‌اند که اهل‌سنت در تهران 9 مسجد دارند، درحالی‌که این‌ها مسجد نیستند، بلکه فقط نمازخانه‌های استیجاری هستند که در آنها بین 30 تا 100 نفر نماز اقامه می‌کنند. این‌ها نمازخانه‌های اجاره‌ای و متعلق به مردم هستند که امکان تغییر مکان آنها از یک جا به جایی دیگر وجود دارد.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: امیدواریم مشکل نمازخانه پونک با تدبیر صحیح و درست حل شود و مسلمانان اهل‌سنت تهران، خصوصا کسانی که در محله پونک و اطراف سکونت دارند، بتوانند پروردگار را بندگی و عبادت کنند. بنده تاکید می‌کنم که نمازخانه‌های اهل‌سنت در هیچ جایی با کسی وابستگی ندارند و به ضرر نظام نیستند. بزرگان دولت می‌توانند نظارت داشته باشند و جلوی مواردی که به ضرر نظام باشند را بگیرند.
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان بر لزوم برادری و اخوت تاکید کردند و اظهار داشتند: اخوت و برادری بسیار مهم و حیاتی است. الحمدلله تمام جامعه اهل‌سنت معتقد به تقریب هستند و خواهان برادری و اخوت بین مسلمانان داخل و خارج از کشور هستند. ما معتقدیم که مسلمانان باید با یکدیگر متحد باشند. حرکت اهل‌سنت در مساجد و در تمام صحنه‌ها در مسیر همراهی با نظام و در جهت وحدت و امنیت ملی است. ما به وحدت ایران و تمام کشورهای اسلامی فکر می‌کنیم.
ایشان در ادامه سخنان‌شان خاطرنشان کردند: نمازخانه پونک باید به حالت اولش برگردد و نماز در آنجا برگزار شود. ما مطمئنیم که بزرگان نظام بر این موضوع راضی نبوده و از آن اطلاعی نداشته‌اند. لذا انتظار داریم که بزرگان و مسئولین نظام این را جبران کنند تا پس از انتقاد، زمینه و موقعیت تشکر و دعای خیر هم فراهم شود.
مولانا عبدالحمید در پایان به نمازگزاران توصیه کردند که برای حل مسأله نمازخانه پونک و رفع نگرانی‌ها به نماز، اعمال و دعا متوسل شوند.
*وظیفه خبرنگار انعکاس صحیح اخبار و اتفاقات به جامعه است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه به روز خبرنگار اشاره کردند و ضمن گرامیداشت این روز و تبریک به همه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، به مسئولیت خطیر این قشر از جامعه اشاره کردند و گفتند: خبرنگاران وظیفه و رسالت بسیار سنگینی را بر عهده دارند. انعکاس صحیح اخبار و اتفاقات به جامعه وظیفه هر خبرنگار است.
ایشان خاطرنشان کردند: این قشر از جامعه اگر به درستی به وظیفه خود عمل کنند و از انعکاس اخبار کذب و ناصحیح اجتناب نمایند، بهترین خدمت را برای بشریت و ملت انجام می‌دهند.

چاپ

1542 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 9 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©