شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن انتقاد شدید از تخریب نمازخانه پونک تهران، «توبیخ افراد خاطی در تخریب نمازخانه» و «اجازه بازسازی» این نمازخانه را خواستار شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی آن‌لاین، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه 9 مرداد 1394 (14 شوال 1436) با اشاره به تخریب نمازخانه اهل‌سنت تهران، ابتدا به بیان اهمیت برخوداری از عبادتگاه در بین تمامی ادیان پرداختند و اظهار داشتند: یکی از نیازهای مهم انسان‌های متدین و تمام کسانی که می‌خواهند با الله تعالی ارتباط برقرار کنند، داشتن عبادتگاه است.
ایشان در ادامه افزودند: در تمام دنیا حتی پیروان ادیان گذشته همچون یهودیت و مسیحیت و…، که با آمدن دین اسلام وقت آنها به پایان رسیده و منسوخ شده‌اند، دارای عبادت‌خانه و عبادت‌گاه هستند. معبد یهود و نصاری در بسیاری از شهرها و کشورها وجود دارد. حتی بت‌پرستان هم برای خودشان بت‌خانه دارند و برای پرستش بت‌های خود به محل مخصوصی می‌روند.
*داشتن مسجد از نیازهای ضروری اهل‌سنت تهران است
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: در دین اسلام به ساختن مساجد تاکید و توصیه شده است. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم صحابه را توصیه کردند که در محله‌های مختلف مساجد ساخته شوند تا مردم مجبور نباشند برای ادای نمازهای یومیه از راه‌های دور به مسجدالنبی بروند. قرآن مجید نیز به ساختن مسجد تشویق و ترغیب نموده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کردند: داشتن مسجد نیاز همه مسلمانان است. مسلمان، سنی باشد یا شیعه، در هرجا که باشد نیاز به مسجد و مکان مذهبی دارد تا بتواند به عبادت پروردگار بپردازد. بسیاری از مسلمانان که به کار و تجارت مشغول هستند فقط به‌خاطر آنکه در یک شهر مسجد و صدای اذان نیست، آن شهر را ترک کرده و به شهر دیگری سفر می‌کنند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان نیاز اهل‌سنت تهران به مسجد را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: داشتن مسجد یکی از نیازهای ضروری اهل‌سنت تهران است. اهل‌سنت تهران مدت‌هاست که نیاز به مسجد دارند. قبل از پیروزی انقلاب که فضای دینی و اسلامی در کشور کم بود، مردم هم کمتر به فکر نماز و مسجد بودند، اما بعد از انقلاب که نظام اسلامی و فضای دینی در کشور حاکم شد فکر داشتن مسجد بیشتر در ذهن مردم بوجود آمد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: بنده قبلا نیز این موضوع را یادآوری کرده‌ام که حضرت مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله که دلسوز همه مسلمانان بودند و شیعه و سنی را با یک دید نگاه می‌کردند، اما از آنجایی که ایشان پیشوای اهل‌سنت بودند و مردم اهل‌سنت به ایشان مراجعه می‌کردند، ایشان رحمه‌الله خدمت امام راحل رسیدند و موضوع نیاز مسجد اهل‌سنت تهران را مطرح کردند. امام راحل فرمودند که داشتن مسجد در تهران حق اهل‌سنت تهران است. لذا مولانا عبدالعزیز تقاضای 10هزار متر مربع نمودند و فرمودند که ما در این مکان مسجد می‌سازیم و نماز جمعه و عیدین برگزار می‌کنیم و هتلی هم برای مسافران می‌سازیم.
*امام راحل با درخواست اختصاص زمین برای مسجد اهل‌سنت تهران موافقت کردند
مولانا عبدالحمید به موافقت امام راحل مبنی بر اختصاص زمین مسجد اهل‌سنت تهران اشاره کردند و گفتند: از آنجایی که امام راحل دید وسیع و نظر بلندی داشتند، این را پذیرفتند که مردم اهل‌سنت تهران حق داشتن مسجد در تهران را دارند و لذا با درخواست اختصاص زمینی به این منظور موافقت فرمودند. برادران شیعۀ ما نیز که انسان‌های آزاده‌ای هستند و احساس اخوت و برادری می‌کنند، بر این موضوع اذعان دارند که برادران اهل‌سنت باید در تهران مسجدی داشته باشند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: موضوع مسجد اهل‌سنت تهران به کثرت پیگیری شد، اما با استناد به گفتۀ برخی‌ها که گفته بودند اگر شما پیگیری هم نکنید ما این مسجد را می‌سازیم، به امید اینکه امروز یا فردا این مسجد ساخته می‌شود مدت 15 سال این پیگیری‌ها متوقف شد، اما متاسفانه وعده‌ای که بعضی از بزرگان داده بودند عملی نشد. لذا در حال حاضر مردم اهل‌سنت تهران نمازهای‌شان را در نمازخانه‌های کوچکی در حد 50 نفر و 100 نفر، و حتی 20 نفر و 30 نفر در سطح شهر تهران اقامه می‌کنند.
ایشان در ادامه افزودند: در یکی از سفرهای خارجی، یکی از شخصیت‌های برجسته علمی وضعیت اهل‌سنت ایران را از بنده جویا شد. بنده گفتم که الحمدلله در ایران بین شیعه و سنی اخوت و تفاهم موجود است و همه ما ایرانی هستیم. از بنده پرسید که چرا اهل‌سنت در تهران مسجدی ندارند و اجازه ساخت مسجد به آنها داده نمی‌شود؟ من گفتم که ما در تهران مسجد نداریم، ولی نمازخانه داریم و نمازهای‌مان را با جماعت برگزار می‌کنیم، ولی در جواب این سؤالش که چرا اجازه ساخت مسجد در تهران به اهل‌سنت داده نمی‌شود؟ بنده نتوانستم جواب قانع‌کننده‌ای بدهم. البته خودِ ما نیز واقعا علت عدم صدور مجوز ساخت مسجد اهل‌سنت در تهران را نمی‌دانیم.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: امروزه مسائلی از قبیل حساسیت نسبت به مساجد و عبادت مسلمانان در تمام دنیا حل شده‌ است. حتی کمونیست‌ها که زمانی قرآن و نماز مسلمانان را نمی‌توانستند تحمل کنند، به این نتیجه رسیده‌اند که باید به مسلمانان آزادی مذهبی و دینی داده شود، به‌طوری‌که اکنون در مرکز روسیه ده‌ها مسجد موجود است و نمازهای عیدین را به‌صورت بسیار باشکوهی برگزار می‌کنند. در کشورهای بلوک شرق یهودی و مسیحی و مسلمان آزاد هستند و شکایتی در خصوص نماز و حتی آموزش و تعلیم وجود ندارد. در غرب و اروپا که از قبل این آزادی وجود داشته است. مسلمانان در پایتخت‌ تمام کشورهای دنیا مسجد دارند. تاجایی‌که بنده اطلاع دارم در هیچ جایی از دنیا نیست که مسلمانان،‌ اعم از شیعه و سنی، در آنجا مسجد نداشته باشند.
*نمازخانه‌های اهل‌سنت تهران هیچ ضرری برای شیعه و نظام جمهوری اسلامی ندارند
مولانا عبدالحمید برخورداری اهل‌سنت تهران از مسجد را «به نفع نظام» دانستند و اظهار داشتند: ما خیرخواه نظام جمهوری اسلامی و دلسوز شیعه و سنی هستیم و داشتن مسجد در تهران را حق برادران اهل‌سنت می‌‌دانیم و معتقدیم که این چیز به نفع نظام جمهوری اسلامی است.
ایشان در ادامه تاکید کردند: امیدواریم مسئولین محترم نظام و مراجع و علمای عظام شیعه در این باره فکری بکنند. برادران اهل‌سنت باید در تهران مسجدی داشته باشند که پروردگار را عبادت کنند. نظام جمهوری اسلامی می‌تواند نظارت داشته باشد تا خلافی علیه حکومت و مذاهب اسلامی در آنجا صورت نگیرد. و با کسی که بر خلاف منافع اسلام و مسلمین و علیه مصالح نظام جمهوری اسلامی سخنی گفت برخورد شود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به مشکلاتی که برای نمازخانه پونک تهران پیش آمد اشاره کردند و گفتند: نمازخانه پونک که با مشکلاتی مواجه شد یکی از نمازخانه‌های اهل‌سنت تهران است و بیش از یک سال است که در آن نماز خوانده می‌شود. بنده نیز گاهی اوقات که به تهران سفر کرده‌ام، چند باری که فرصت کرده‌ام در این نمازخانه نماز خوانده‌ام. البته بنده در آنجا نماز جمعه نخوانده‌ام. یک بار در هفته وحدت سال گذشته که بنده در تهران حضور داشتم از بنده خواستند تا برای نماز جمعه به این نمازخانه بروم، اما به‌خاطر اینکه مسائلی پیش نیاید رفتن به نماز جمعه این نمازخانه را کنسل کردم.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: نمازخانه‌های اهل‌سنت تهران هیچ ضرر و نقصانی برای نظام جمهوری اسلامی و برای شیعه نداشته و ندارند. بلکه در این مکان‌ها فقط نماز اقامه می‌شود و یا احکامی در حد آموزش نماز بیان می‌شود. در این نمازخانه‌ها هیچ اظهارنظری در مورد مسایل سیاسی نشده است تا مبادا سوءتفاهمی پیدا نشود و این مسأله کاملا رعایت شده و می‌شود. اینکه بعضی‌ها حرف‌هایی می‌زنند، این‌ها حرف‌های بی‌اساسی هستند.
مولانا عبدالحمید به مشکلاتی که شهرداری تهران در خصوص نمازخانه پونک تهران مطرح کرده بود اشاره کردند و در این خصوص گفتند: شهرداری تهران به تغییر کاربری نمازخانه تهران از مسکونی به مذهبی اعتراض کرده بود، درحالی‌که کاربری همه نمازخانه‌ها مسکونی است و هیچ نمازخانه‌ای نیست که کاربری‌اش عبادی یا فرهنگی باشد.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: این درحالی‌ست که راه‌های دیگری غیر از تخریب وجود داشت. به‌عنوان مثال طبق کمسیون ماده 100 در چنین مواردی افراد خاطی را جریمه می‌کنند. در همان منطقه‌ای که نمازخانه پونک قرار دارد، ده‌ها مورد مشابه وجود دارد که فرد مجوز ساخت یک طبقه را داشته ولی ده طبقه ساخته است، ولی جریمه شده‌اند. در چنین مواردی معمولا جریمه می‌کنند و تخریب صورت نمی‌گیرد، مگر در موارد بسیار شاذ و نادر.
*متاسفانه به نامه‌ها و پیگیری‌ها در خصوص نمازخانه پونک توجهی نشد
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: البته نمازگزاران در تهران هم موضوع نمازخانه پونک را پیگیر بودند و خواستار جریمه به‌جای تخریب بودند. اما وقتی برادران اهل‌سنت به شهرداری مراجعه می‌کردند، آنها می‌گفتند که اگر ما به حال خودمان می‌بودیم مسأله شما را حل می‌کردیم، ولی از جایی دیگر بر ما فشار می‌آورند و نمی‌گفتند که این فشارها از چه جایی وارد می‌شوند. لذا بیش از 3 ماه است که در این نمازخانه اجازه برگزاری نماز جمعه داده نمی‌شود و فقط نمازهای یومیه با 2 یا 10 نفر اقامه می‌شوند. اما متاسفانه صبح روز چهارشنبه این نمازخانه تخریب شد. تخریب نمازخانه پونک برای اهل‌سنت اتفاق غیرمنتظره‌ای بود.
ایشان در ادامه افزودند: ما به مقامات بالا و مسئولین امر متوسل شدیم. نمازگزاران اهل‌سنت تهران و بنده نیز به‌عنوان یک طلبۀ خیرخواه به مسئولین امر نامه نوشتیم، نمایندگان مجلس و برخی دیگر از افراد هم پیگیری کردند تا این نمازخانه تخریب نشود و مشکل این نمازخانه از راه جریمه و سایر راه‌های دیگر حل شود، اما متاسفانه به این نامه‌ها و پیگیری‌ها توجهی نشد.
مولانا عبدالحمید مخاطب اصلی گلایه اهل‌سنت در این موضوع را «مسئولین و بزرگان نظام» دانستند و گفتند: ما از مسئولین و بزرگان نظام به‌ویژه از دولت تدبیر و امید گلایه داریم. ما از دولت انتظار داشتیم که پادرمیانی کرده و از اختیارات خودش استفاده کند و از تخریب نمازخانه جلوگیری نماید. راه‌های دیگری وجود داشت که حرمت این مکان و برادران اهل‌سنت حفظ می‌شد.
ایشان به سخنان رئیس‌جمهور در سفر اخیرشان به استان کردستان و تخریب نمازخانه پونک چند روز بعد از این سخنان اشاره کردند و گفتند: در سخنرانی جناب رئیس‌جمهور محترم در جمع مردم سنندج مطالبی بود که بنده بسیار متأثر شدم. ایشان در سخنان خود فرمودند که هر کسی بین شیعه و سنی فرق قائل باشد خطاکار است، اما متاسفانه دو، سه روز بعد از این سخنان، حادثه نمازخانه پونک اتفاق افتاد. کسانی که این کار را کردند حداقل می‌گذاشتند سخنان ریاست جمهوری مقداری کهنه شود.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: ما از ریاست جمهور، وزارت کشور و مسئولین امر گلایه داریم. بعضی از وزرای جناب دکتر روحانی که دست‌اندرکار این مسایل هستند می‌توانستند جلوی این کار را بگیرند. درحالی که به آنها هم نامه‌هایی نوشته شده‌ است. ما معتقدیم که دولت تدبیر و امید در این مسأله هزینه نکرده است.
*اهل‌سنت ایران برای نظام جمهوری اسلامی فرصت هستند
ایشان جامعه اهل‌سنت ایران را «فرصتی برای نظام جمهوری اسلامی» دانستند و گفتند: جامعه اهل‌سنت ایران برای نظام جمهوری اسلامی فرصت هستند. بنده نمی‌‌خواهم جزئیات را بگویم، اما خدا را شاهد می‌گیرم که ما دست رد به سینه تمام کسانی زده‌ایم که درصدد ایجاد ناامنی در منطقه بوده‌‌اند. تمام حکومت‌ها، قدرت‌ها و کسانی که با جمهوری اسلامی ایران مخالفت داشته‌اند با این ادعا که شما مظلوم هستید و حق شما داده نشده است، تلاش کرده‌‌اند که اهل‌سنت منطقه را علیه نظام بشورانند، اما ما دست رد به سینه آنها زدیم و گفتیم ما ایرانی هستیم. لذا ما مشکلات‌مان را از راه گفتمان حل می‌کنیم و به هیچ‌کس اجازه نخواهیم داد در مسایل ما دخالت کند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: ما از همین تریبون مختصر، مدافع برادران شیعه هستیم و هرجایی که ظلمی علیه برادران شیعه شده را محکوم کرده‌ایم. در کویت و پاکستان و افغانستان و هر کشور دیگری که علیه برادران شیعه ظلمی صورت گرفته ما آنها را محکوم کرده‌ایم. ما با برادران شیعه احساس اخوت وطنی و اسلامی داریم.
ایشان ادامه دادند: متاسفانه هنوز بعضی‌ها علما و نخبگان دلسوز اهل‌سنت را نمی‌شناسند. ما باید یکدیگر را بیشتر بشناسیم. اهل‌سنت در تمام صحنه‌ها حضور داشته است. اهل‌سنت در صحنه‌‌های نظامی و دفاع از میهن اسلامی شهید داده است و اکنون هم اگر کسی به کشور دست‌درازی کند، با توجه به اینکه اهل‌سنت در مرزهای کشور قرار دارند، اولین کسانی هستند که آن دست را قطع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند به‌سوی ایران اسلامی دراز شود. اهل‌سنت در صحنه انتخابات بیش از برادران شیعۀ خود رأی دادند که این علامت دلبستگی آنها به نظام جمهوری اسلامی و مسئولین امر است.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: هر ملتی از رهبر و مسئولین‌اش انتظاراتی دارند و جامعه اهل‌سنت ایران نیز از رهبر معظم انقلاب و دولت جمهوری اسلامی انتظاراتی دارند. با توجه به این‌که اقلیت‌ها در تمام دنیا آسیب‌پذیراند، رهبر معظم انقلاب، ریاست محترم جمهور و مسئولین امر باید مواظب باشند که افراد تندرو و افراطی، که در درون و بیرون تشکیلات نظام حضور داشته و قدرت دارند، به اهل‌سنت آسیبی وارد نکنند.
ایشان تاکید کردند: انتظار ما از رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهور آن است که به اماکن مذهبی و شخصیت‌های اهل‌سنت آسیبی وارد نشود و مورد بی‌حرمتی قرار نگیرند. ما انتظار داریم که مسئولین امر درها را بر ما نبندند. حتی ما این انتظار را داریم که اگر در جایی مراجعه شیعه و سنی است، سنی را بر شیعه ترجیح دهند تا دل سنی نشکند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: ما برای رهبر معظم انقلاب دعای خیر می‌کنیم و هر فرمانی که بدهند اطاعت می‌کنیم، اما این انتظار را هم داریم که به نامه‌ها و مکاتبات ما پاسخ دهند. از ریاست محترم جمهور، وزرای محترم و سایر قوه‌ها انتظار داریم که نامه‌های ما را بی‌جواب نگذارند. ما از رهبر معظم انقلاب و از دولت تدبیر و امید انتظار داریم که برای ما هزینه کنند. وقتی ما هزینه می‌کنیم و قربانی می‌دهیم، از مسئولین امر هم انتظار هزینه و قربانی داریم.
ایشان تخریب نمازخانه پونک را «کار افراد افراطی و تندرو» دانستند و گفتند: ما مطمئنیم که آنچه در نمازخانه پونک انجام گرفته، کار افراد افراطی و تندرو است و ما از مقامات مسئول انتظار داریم که این افراد را توبیخ کنند و ما را دلجویی کنند و اجازه بازسازی این نمازخانه را بدهند.
*مسئولین امر زمینه مشارکت نخبگان و شایستگان اهل‌سنت را بیشتر فراهم کنند
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: انتظار دیرینه جامعه اهل‌سنت ایران آن است که مسئولین امر زمینه مشارکت نخبگان و شایستگان آنها را بیشتر فراهم کنند. از شایستگان و توانمندان ما در اداره و بازسازی کشور و حفاظت از مرزهای میهن اسلامی و برقراری نظام و امنیت کار گرفته شود. انتظار داریم که ما را بیشتر به رسمیت بشناسند و بیشتر به ما توجه کنند. ما به نفع نظام و کشور کار می‌کنیم. ما به وحدت شیعه و سنی و سربلندی و آبادانی میهن اسلامی می‌اندیشیم.
ایشان در ادامه افزودند: از مراجع عظام و علمای شیعه انتظار داریم که اهل‌سنت را بیشتر دریابند تا اهل‌سنت بتوانند با آزادی‌هایی که قانون به آنها داده است، الله تعالی را بندگی و عبادت کنند. ما دنبال تحکیم اخوت و برادری هستیم.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان مردم را به “خویشتن‌داری و حفظ آرامش” توصیه کردند و گفتند: ما به دشمنان اجازه نمی‌دهیم از این مسأله (تخریب نمازخانه پونک) سوءاستفاده کنند. بنده ناراحتی و نگرانی شما مردم عزیز را درک می‌کنم، اما توصیه بنده به همه شما آن‌ست که آرامش خودتان را حفظ کنید. هیچ‌گونه راهپیمایی و تجمعی در برنامه نداریم و شکایت‌ها باید از طریق قانونی پیگیری شوند. إن‌شاءالله با درایت و تدبیری که از مسئولین امر سراغ داریم، امیدواریم که به این موضوع رسیدگی می‌شود و دلجویی به‌عمل می‌آید. ما مطمئینم که این دلجویی موجب مأیوس شدن دشمنان می‌شود.

چاپ

1515 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 9 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©