شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در جمع مردم ایرانشهر “تعصب و اختلاف” را علامت ملتهای بی فرهنگ و بیسواد دانستند و با بیان اینکه «ایجاد مشکل برای نماز اهل سنت در کلان شرها پذیرفتنی نیست.» خواستار “نظارت حاکمیت و دولت تدبیر و امید” در این زمینه شدند.
مولانا عبدالحمید که شامگاه یکشنبه 26 بهمن 1393 در مراسم مشترک دانش آموختگی مدارس شمس العلوم، حقانیه و فاروقیه ایرانشهر سخنرانی می کردند، در بخشی از سخنانشان بر لزوم بیداری مسلمانان در مقابل توطئه های فرهنگی دشمنان تاکید کردند و گفتند: همه مردم به ویژه علما، اندیشمندان، دانشگاهیان و فرهنگیان جامعه باید هوشیار و بیدار باشند که دشمن آنها را مورد هدف قرار داده است و سعی دارد تا فرهنگ پوچ و منحط غرب را در بین مسلمانان گسترش دهد.
ایشان در این مراسم باشکوه که در محل عیدگاه قدیم و حوزه علمیه شمس العلوم ایرانشهر برگزار شده بود، جنگ اروپا علیه کشورهای اسلامی را “جنگ فرهنگی” عنوان کردند و خاطرنشان کردند: بسیاری گمان می کنند که آمریکا و غرب با تروریزم مقابله می کنند، درحالی که این ادعای آنها دروغی بیش نیست، آنها در واقع با بیداری اسلامی مقابله کنند. اگر آمریکا واقعا می خواهد با تروریزم مقابله کند چرا جلوی اسرائیل را که یک دولت تروریستی است، نمی گیرد؟ غربیها برای گسترش برنامه های فرهنگی خود مبارزه می کنند و می خواهند در سرزمینهای اسلامی همان وضعیت بد فرهنگی را که حکام سرسپرده غرب در کشورهای اسلامی ایجاد کرده بودند، مجددا پیاده کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: دشمنان در واقع می خواهند دین اسلام را که بزرگترین مانع در مقابل خواهشات نفسانی آنهاست، از میان بردارند. لذا همه مسلمانان باید هوشیار باشند و به قرآن کریم و سیرت پیامبر و صحابه چنگ بزنند.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان بر لزوم وحدت و همدلی تاکید کردند و خطاب به مردم ایرانشهر گفتند: الحمدلله فرماندار و امام جمعه بسیار خوبی نصیب شما مردم شده است. امام جمعه در این منطقه باید کسی باشد که سعه صدر داشته و سبب وحدت شود. علما و اندیشمندان ما هر اندازه دوراندیشی داشته باشند، به همان اندازه وحدت و انسجام جامعه بیشتر می شود. دشمنان اسلام در عصر حاضر وحدت مسلمانان را هدف قرار داده اند؛ آنها می خواهند شیعه و سنی را در مقابل یکدیگر قرار دهند. لذا همه ما باید هوشیار و بیدار باشیم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزودند: شیعه و سنی در کشور مشکلاتی دارند، اما این مشکلات را باید با گفتمان حل کنند. الحمدلله مشترکات بین شیعه و سنی زیاد است و همین مشترکات برای وحدت بین این دو مذهب اسلامی کافی است. مسایل عقیدتی هر مذهب را به خودش واگذار کنیم.
ایشان در ادامه خطاب به مسئولین گفتند: توصیه بنده به مسئولین استانی و کشوری آن است که شیعه و سنی را تحمل کنند. یک خانواده شیعه که در روستایی با اکثریت اهل سنت زندگی می کند نباید در آنجا احساس انزوا و ناراحتی داشته باشد. در جلسه ای که با علما و معتمدین و فرهنگیان شهرستان بمپور داشتم به بنده گزارش دادند که در اینجا بین شیعه و سنی وحدت و اخوت حاکم است، به طوری که وقتی شیعه مراسمی دارد برادران اهل سنت نگهبانی می دهند، و اگر اهل سنت مراسمی داشته باشند برادران شیعه نگهبانی می دهند.
مولانا عبدالحمید درگیری و اختلاف را نشانه ملتهای بی فرهنگ دانستند و خاطرنشان کردند: ملتهای جاهل و بی فرهنگ با یکدیگر درگیر می شوند. شیعه و سنی باید یکدیگر را تحمل کنند. من بارها گفته ام که اگر یک قطره خون از بینی یک شیعه یا سنی بچکد برای بنده فرقی نمی کند؛ بنده برای هر دو مورد به یک اندازه ناراحت و پریشان می شوم و این اعتقاد و باور بنده است.برای بنده انسانیت مهم است. ما همواره حملات تروریستی علیه برادران شیعه خود را، در هر جا که بوده، محکوم کرده ایم.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان تاکید کردند: درخواست ما از مسئولین نظام آن است که برادران اهل سنت در کلان شهرها و مناطقی که در اقلیت هستند در امر نماز از آزادی کامل برخوردار باشند. بنده این را نمی پذیرم در روستایی از مناطق بلوچستان که حتی یک خانواده شیعه زندگی می کند برای برگزاری مراسم مذهبی خود در تنگنا باشد، متقابلا این را هم نمی پذیرم که برادران اهل سنت در هرجای این کشور برای نمازخانه، مدرسه دینی، اقامه نماز و تعلیم فرزندانشان با مشکل مواجه باشند. لذا از حاکمیت و دولت محترم تقاضا می کنیم که بر این امر نظارت داشته باشند تا ما بتوانیم نمازمان را به راحتی بخوانیم و فرزندانمان را تعلیم دهیم. این موارد جزو حقوق قانونی و مسلّم ماست.
ایشان “تعصب” را علامت ملتهای جاهل عنوان کردند و گفتند: ما ملت بافرهنگ و متمدنی هستیم و تعصب علامت ملتهای جاهل و بیسواد است. لذا نباید به خاطر مسایل مذهبی با یکدیگر درگیر شویم، بلکه باید سعه صدر و دوراندیشی داشته باشیم. علمای شیعه و سنی باید به صورت شفاف پیروان خودشان را به سعه صدر و تحمل توصیه کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان بر لزوم استفاده از نیروهای بومی در استان تاکید کردند و گفتند: ما تعصبی در مورد استخدام نیروهای بومی نداریم و نیروهای غیربومی را نیز با جان و دل می پذیریم، ولی تجربه ثابت کرده است که نیروهای بومی مشکلات منطقه را زودتر درک کرده و با دلسوزی بیشتری به مردم خدمت می کنند.
ایشان در پایان یادآور شدند: ما می خواهیم همانطور که از مرزهای غرب و جنوب غرب کشور دفاع کردیم، در هر نقطه دیگری از ایران اسلامی که خدای ناکرده مرزها مورد تعرض قرار گیرند، سلاح در دست گرفته و از مرزهای کشورمان حراست نماییم. ایران وطن ماست و وطن ما به منزله ناموس ما بوده و ما از آن دفاع می کنیم، ولی این انتظار را داریم که به ما فرصت داده شده و از توانمندیهای فرزندان ما در سازندگی، امنیت و آبادانی کشور استفاده شود. با سعه صدری که از مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید سراغ داریم، امیدواریم که این انتظارات ما برآورده شوند.

چاپ

1557 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 4 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©