شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید شامگاه چهارشنبه (5 آذر 1393) در بین نمازگزاران اهل‌سنت تهران، “عمل به قرآن و تعالیم رسول اکرم” را بهترین راه‌ نجات جامعه از فتنه‌ها عنوان کردند.

ایشان در این دیدار دوستانه اظهار داشتند: عزیزان گرامی! دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم دنیای بسیار عجیبی‌ست؛ دنیای ما دنیای مادیات است. بسیاری از نعمت‌های پروردگار، از قبیل ماه، خورشید، کوه و…، که ما در این دنیا از آنها استفاده می‌کنم جزو مادیات هستند. الله تعالی ما را در دنیایی خلق کرده است که انواع نعمت‌های مادی ما را احاطه کرده‌اند که برای استفاده و بهره‌مندی و برآورده شدن ضروریات زندگی ما آفریده شده‌اند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این‌ست که همه این نعمت‌های مادی برای استفاده‌ی ما آفریده شده‌اند تا بتوانیم به مقصدی که الله تعالی ما را برای آن خلق کرده است برسیم. آنچه که از عقل و نقل و قرآن و روایات برداشت می‌شود این‌ست که الله تعالی ما را برای مادیات، پست و مقام و فقط برای خدمت به زن و فرزندان خلق نکرده است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان “شناخت و عبادت پروردگار” را هدف اصلی خلقت انسان عنوان کردند و گفتند: الله تعالی ما را برای مقصد بسیار بزرگی که همان شناخت خدا، ایمان به ذات الله تعالی، رسیدن به پروردگار و نائل شدن به قرب الهی‌ست خلق کرده است. الله تعالی ما را برای اخلاق نیک و عملکرد صحیح خلق کرده است. الله تعالی ما را خلق کرده است تا به او عشق ورزیده و از دستوراتش فرمانبرداری کنیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان‌شان “توجه به نعت‌های معنوی” را نیز مورد تاکید قرار دادند و افزودند: الله تعالی در کنار میدان مادی، میدان معنویت را نیز در مقابل ما قرار داده است. نعمت‌های مادی فقط در دنیا به ما نفع می‌رسانند، اما نعمت‌های معنوی در دنیا و آخرت برای ما مفید هستند؛ نعمت‌های معنوی هم در دنیا جزو ضروریات و مقاصد ما هستند و هم برای سعادت آخرت‌مان به آنها نیازمندیم. بدون برخورداری از معنویت، اگر تمام امکانات دنیا را به ما بدهند، باز هم پیروز و موفق نیستیم. امروزه اگرچه بسیاری از افراد در زمینه‌های مادی و اقتصادی توسعه حاصل کرده‌اند و کارشناس مسائل دنیوی هستند، ولی نسبت به الله تعالی و آخرت کاملا ناآگاه هستند و نهایت علم و آگاهی آنها در مادیات منحصر می‌شود. این دسته از انسان‌ها در نگاه رب‌العالمین ارزشی ندارند. انسانی که مادیات را بشناسد و در علوم مختلف دنیوی تخصص داشته باشد، ولی الله تعالی را نشناسد و از لحاظ ایمانی و اخلاقی توسعه حاصل نکرده باشد، چنین انسانی پست و ذلیل است.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: در صحصح بخاری حدیثی‌ست که آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: «تعس عبدالدینار و تعس عبدالدرهم» لعنت بر بنده‌ی دینار و درهم؛ یعنی کسی که به پول و پست و مقام و مادیات دل بسته باشد. کسانی که رشوه می‌گیرند و یا اختلاس‌های بزرگی می‌کنند بنده‌ی پول و مادیات هستند. بنده‌ی واقعی الله تعالی کسی‌ست که هر اندازه از مادیات برخوردار است، ولی دلداده‌ی دنیا و مادیات نیست، بلکه می‌داند که دنیا برای استفاده او، و او برای عبادت و بندگی پروردگار آفریده شده است. چنین انسانی از مال حرام و هرآنچه که خلاف شرع باشد پرهیز می‌کند؛ زکات امولش را، هر اندازه زیاد هم باشد، پرداخت می‌کند؛ نمازش را در هیچ حالتی، حتی اگر با منافع‌اش در تضاد باشد، ترک نمی‌کند؛ هرگز حاضر به فرمان‌برداری از مخلوق در صورتی‌که نافرمانی خالق صورت گیرد، نمی‌شود؛ اگر دچار گناه و خطا بشود بلافاصله متوجه الله تعالی شده و توبه می‌کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان یادآور شدند: کمال، سعادت، رشد و ترقی انسان زمانی‌ست که الله بشناسد و او را بندگی کرده و رضایتش را حاصل نماید. حضرت ابراهیم و سایر انبیا علیهم‌السلام از مسیر بندگی الله تعالی به آن مقام شامخ و والا نائل آمدند. حضرت ابراهیم از چنان مقامی برخوردار شد که همه ملت‌ها و امت‌ها سعی می‌کنند تا خود را به ایشان منتسب کنند. الله تعالی تنها دلیل تمام این محبوبیت و جایگاه را در این آیه بیان می‌فرماید: «إذ قال له ربه أسلم قال أسلمت لرب العالمین» حضرت ابراهیم تسلیم پروردگار شد. حضرت ابراهیم عملا تسلیم پروردگارش شد، زیرا وقتی الله تعالی به او دستور داد که فرزندت را قربانی کن، او بلافاصله فرزندش را به قربان‌گاه برد و همچنین به دستور الله تعالی همسر و فرزندش را در بیابان رها کرد و راهی سرزمین شام شد.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: بندگان الهی به محض دریافت و مشاهده دستورات الله تعالی به آن عمل می‌کردند. انبیا و سایر بندگان صالح از راه اطاعت به این مقام رسیدند و دنیا و آخرت‌شان را آباد کردند. الله تعالی در دنیا به آنها سعادت و خوش‌نامی عنایت کرد و ذکر خیر آنها را تا قیامت بر زبان‌ها جاری گردانید. این نتیجه اطاعت از پروردگار است. شیطان و نفس اماره می‌خواهند ما را از الله تعالی دور کنند، اما الله تعالی به من و شما قرآن را عنایت کرده است که ما می‌توانیم از طریق آیات آن به پرواز درآمده و به الله تعالی برسیم. آیات قرآن عظیم‌الشأن و احکام الهی ما را تزکیه و اصلاح می‌گردانند. لذا همه‌ی ما باید قرآن را یاد بگیریم و آن را تلاوت نماییم و به قرآن دل ببندیم. انسان هر اندازه که قرآن را تلاوت کند به همان اندازه به الله تعالی نزدیک می‌شود. هیچ ذکری بالاتر از قرآن نیست.
ایشان اظهار داشتند: الله تعالی به ما شریعتی را عنایت فرموده است که اگر به آن عمل کنیم در زمره‌ی اولیاء‌الله قرار می‌گیریم و رحمت پروردگار بر ما نازل می‌شود. متاسفانه آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم. جای افسوس است که ما از این نعمت بزرگ قرآن و تعالیم رسول اکرم صلی الله علیه وسلم استفاده نمی‌کنیم؛ تعلیمی که وقتی صحابه از آن اتباع کردند به بزرگی، ولایت و قرب الهی رسیدند و الله تعالی در قرآن از آنها اعلام رضایت کرد. صحابه در دنیا عزت پیدا کردند و همه دنیا از آنها با نیکی و احترام یاد می‌کند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان “عدم اتباع از شریعت” را دلیل پریشانی مسلمانان عصر حاضر دانستند و خاطرنشان کردند: دلیل اینکه امروزه مسلمانان با پریشانی و مشکلات مواجه‌ هستند و علاوه از دشمنان، مسلمانان نیز خودشان را می‌کشند و اختلاف، تفرقه، افراط‌گرایی و تندروی در جهان اسلام موجود است، این‌ست که ما دنبال دیگران افتادیم و به‌جای اینکه از قرآن و رسول اکرم اتباع کنیم، از بیگانگان و خواهشات نفسانی اتباع کردیم. در ادای نماز که بزرگ‌ترین دستور الهی‌ست، کوتاهی کردیم. ما وقتی ادعای مسلمانی می‌کنیم باید از تمام دستورات الهی پیروی نماییم.
ایشان ادامه دادند: متاسفانه امروزه مسلمانان در تمام عرصه‌ها با بن‌بست مواجه شده‌‌اند، به‌طوری‌که نمی‌توانند در کنار یکدیگر بنشینند و با هم صحبت و مذاکره کنند. الله تعالی می‌فرماید: «ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت أیدی الناس» تمام فساد و ظلم و اجحافی که در خشکی و دریا مشاهده می‌شود نتیجه عملکرد انسان‌هاست. اگر ما به سوی الله برگردیم، الله تعالی نیز مشکلات و بن‌بست‌ها را برطرف می‌فرماید. لذا باید رضایت رب‌العالمین را حاصل کنیم.
 مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه با اشاره به برنامه‌های دشمنان اسلام برای گمراه کردن مسلمانان خاطرنشان نمودند: دشمنان اسلام هزینه می‌کنند تا مسلمانان را گرفتار گناه و فساد کرده و از الله تعالی دور کنند. امروزه ماهواره‌های متعددی مشغول فعالیت هستند که مأموریت بسیاری از آنها  فقط در ترویج بی‌بندوباری، بی‌حجابی و فروپاشی نظام خانوادگی خلاصه می‌شود و در این مسیر هزینه‌های هنگفتی را مصرف می‌کنند. در برخی از این ماهواره‌ها گناهانی از قبیل همجنس‌گرایی تبلیغ می شوند که ننگ انسانیت هستند. مهمترین هدف قدرت‌ها از لشکرکشی به کشورهای اسلامی نیز ترویج فرهنگ غربی و از بین بردن فرهنگ اسلامی است. الله تعالی می‌فرماید: «و یرید الذین یتبعون الشهوات أن تمیلوا میلا عظمیا».
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان با بیان اینکه «قرآن سند حقانیت اسلام و رسالت پیامبر اکرم است که جامعه‌ی ما را از فتنه‌ها نجات می‌دهد.» همگان  را به “پایبندی به نماز، فراگیری و تلاوت قرآن و عمل به آموزه‌های آن” و نیز “لزوم حفظ وحدت و برادری بین مسلمانان” تاکید و توصیه نمودند.

چاپ

1409 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 6 آذر, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©