شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان به خاطر برخی موانع موفق به شرکت در کنفرانس استانبول نشدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، ایشان که قرار بود در کنفرانسی با عنوان “مبادرة علماء العالم الإسلامی إلی تبنی السلم و الاعتدال و الحس السلیم” در استانبول ترکیه شرکت نمایند، به علت برخی موانع موفق نشدند در این اجتماع و کنفرانس، که به صورت رسمی از سوی مسئول این کنفرانس دعوت شده بودند، شرکت نمایند.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید اما طی نامهای به دکتر”محمد گورمز”، رئیس نهاد امور دینی ترکیه، مراتب تقدیر و تشکر خویش به خاطر دعوت در این کنفرانس و نیز اظهار تاسف به خاطر عدم موفقیت در حضور در کنفرانس مذکور اعلام داشتند. ایشان برگزاری این کنفرانس را در شرایط کنونی جهان اسلام اقدامی بسیار حیاتی و مهم توصیف کرده و راهکارهایی نیز به منظور ایجاد صلح و اعتدال در بین امت اسلامی ارائه نمودند.
در بخشی از این نامه آمده است: «در این روزها که امت اسلامی در خون خود می غلطد و از تفرقه و تندروی رنج می برد، قدرتهای بزرگ منطقه برای حفظ منافع خویش و امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بیداری اسلامی را با چالش مواجه نموده و کشورهای اسلامی را با بی ثباتی و خطر تجزیه روبرو کرده اند. در این شرایط حساس و کم سابقه در تاریخ اسلام نیاز است که اندیشمندان جهان اسلام در کنار یکدیگر برای یافتن راه حلی مناسب تلاش نمایند. متاسفانه کشورهای اسلامی با چنان اختلاف و تفرقه ای گرفتارند که نمی توانند کنار هم جمع شوند و برای حل مشکلات مسلمانان تصمیم بگیرند.»
امام جمعه اهل سنت زاهدان از تشکیل کنفرانس مذکور به عنوان “اقدامی بسیار حیاتی و مهم” یاد کرده و خطاب به برگزارکنندگان این کنفرانس خاطرنشان کردند: «در شرایط حساس کنونی تشکیل این کنفرانس بسیار حیاتی و مهم است. خداوند متعال به شما جزای خیر عنایت فرماید که قدمی بزرگ و شایسته برداشته اید. بنده نیز آرزو داشتم در این کنفرانس شرکت نمایم و اعلام آمادگی هم کردم، اما متاسفانه به خاطر برخی موانع نتوانستم شرکت کنم. دعا می کنم که خداوند متعال کنفرانس مذکور را به اهدافش و آرزوهایش که همان ارائه راه درست و صحیح برای حل بحران مناطق بحران زده می باشد، برساند.»
مدیر دارالعلوم زاهدان در بخش دیگری از نامه خویش به برخی علل ایجاد خشونت و تندروی در منطقه اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: «بنده خشونت و تندروی و اختلاف را به شدت محکوم و ملامت می کنم، ولی معتقدم این امور «معلول» هستند و از جمله علل اصلی این مسایل آن است که برخی کشورهای اسلامی به حرف مردم خود و خواسته های برحق آنان توجه نمی کنند، بلکه با صاحبان حق با خشونت برخورد می کنند. در برخی کشورهای اسلامی حقوق اقلیتها رعایت نشده و آزادی قانونی که حق تمام ملتهاست مراعات نمی شود. این مسایل سبب می شوند تا افرادی که در طبیعت آنها تندی وجود دارد متوسل به خشونت شوند و مورد سوءاستفاده دشمنان اسلام قرار گیرند.»
عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان در ادامه پیام خویش به کنفرانس “مبادرة علماء العالم الإسلامی إلی تبنی السلم و الاعتدال و الحس السلیم” راهکارهایی به منظور ایجاد صلح و ثبات و گسترش اعتدال و میانه ‌روی در منطقه ارائه نمودند و تاکید کردند: «جنگ راه حل نیست، بلکه بهترین راه حل این است که راه گفتمان و مذاکره باز شود. دولتهای اسلامی حقوق اقلیتهای دینی و مذهبی، اعم از مسیحی، یهودی، مسلمان (شیعه و سنی) و… را کاملا مراعات کنند، آزادیهای مشروع آنها را تامین نموده و کرامت انسانی آنان را حفظ کنند.»
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید پیرامون حل بحران سوریه و عراق نیز یادآور شدند: «به نظر بنده بهترین راه برای حل بحران در سوریه و عراق و جلوگیری از تجزیه و رفع بی ثباتی در این دو کشور نیز تشکیل دولتهای ملی و فراگیر است.»
مولانا عبدالحمید در پایان خطاب به سایر کشورهای اسلامی فرمودند: «سایر کشورهای اسلامی نیز برای جلوگیری از نفوذ بحرانهای موجود به کشورهایشان می بایست به حرف مردمشان توجه کرده و حقوق، آزادی و کرامت اقلیتها را رعایت نمایند.»

گفتنی است کنفرانس “مبادرة علماء العالم الإسلامی إلی تبنی السلم و الاعتدال و الحس السلیم” که از سوی دولت ترکیه برگزار شده است، از امروز پنجشنبه (19 رمضان المبارک/ 26 تیر ) آغاز و تا شنبه (21 رمضان المبارک/ 28 تیر) به مدت 3 روز ادامه خواهد داشت.

 

 

 

 

چاپ

905 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©