شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید از آیات قرآن و احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به عنوان “بزرگترین مرشد و راهنمای بشر برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت” یاد کرده و تنها راه پیرزوی مسلمانان در تمام زمینه‏ها را پیروی از این دو چیز عنوان کردند.

ایشان در مراسمی که صبح روز چهارشنبه 21 خرداد 1393 در روستای “جمال آباد” از توابع شهرستان خاش برگزار شد، طی سخنانی ابتدا به بیان اهمیت و جایگاه قرآن عظیم‎الشأن پرداختند و خاطرنشان کردند: ملت مسلمان هر چه دارد از قرآن دارد. هیچ مرشد و استاد و راهنمایی نمی‎تواند انسان را مانند قرآن راهنمایی کند و هیچ نصیحت و وعظی بالاتر و بهتر از آیات قرآن و احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم نیست. رسول اکرم صلی الله علیه وسلم مربی و مرشدی کامل، و قرآن کریم پیشرفته‎ترین کتاب برای راهنمایی و سعادت بشر هستند. صحابه رضوان الله علیهم اجمعین با عمل به قرآن و راهنمایی‏های پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم بشارت بهشت را گرفتند.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در ادامه به تشریح آیۀ 24 سوره مبارکه انفال پرداختند و اظهار داشتند: الله تعالی در این آیه ما را دعوت کرده به چیزی که نجات همه در آن است و آن اطاعت از خدا و رسول است؛ اطاعت از دستورات خدا و سنت رسول الله خدا صلی الله علیه وسلم مایه حیات، جاودانی و سعادت بشر است. اهل جهنم زمانی که در آتش می‎سوزند و از زخم‎هایشان انواع چرک و خون می‎ریزد، می‏گویند: «یا لیتنا أطعنا الله و أطعنا الرسولا»
ایشان به استناد به آیۀ «و من یطع الله و الرسول فقد فاز فوزا عظیما» گفتند: برای رسیدن به سعادت و کامیابی فقط کافی‎ست که انسان متبع شریعت بوده و از دستورات الهی پیروی کند. ملت‎هایی زنده هستند که همواره به یاد خدا بوده و با خدا ارتباط دارند. دلی که در آن ایمان و محبت خدا نباشد آن دل مرده است. چهره‏ای که رخش به طرف اطاعت از خدا و رسول خدا نباشد چهرۀ ملعونی است. اگر کسی خیال کند که عزت و سربلندی در سرمایه و مقام و امکانات دنیاست فریب خورده است، زیرا این عزت برای چند روز است. همان‎طور که دنیا ناپایدار است عزت و کامیابی آن نیز ناپایدار است. عزت پایدار در ارتباط با خدا و پیروی از شریعت است. سعادتمند و عزتمند واقعی کسانی هستند که همیشه به یاد خدا بوده و از دستورات الهی پیروی می‎کنند و اعمال نیک انجام می‎دهند.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: صحابه قبل از اسلام زندگی اسف‎بار و ذلت‎باری داشتند، اما بعد از ایمان آوردن و پیروی از دستورات خدا و رسول در دنیا درخشیدند و به عزت و سربلندی دنیا و آخرت رسیدند. در طول تاریخ تا زمانی که مسلمانان بر دین عامل بوده‎اند موفق و کامیاب شده‎ به خوشنامی رسیده‎اند، اما زمانی که از دین و دستورات شریعت فاصله گرفته‎اند با شکست و بدنامی مواجه شده‎اند. علت همه مشکلاتی که امروزه مسلمانان با آن مواجه هستند غفلت و دوری از دین است.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه “ملت مسلمان هنوز تا بیداری کامل فاصله دارد” اظهار داشتند: بعضی از دوستان از تحولات جدید جهان اسلام با تعبیر “بیداری” یاد می‎کنند، اما به نظر بنده ملت مسلمان هنوز تا بیداری کامل فاصله زیادی دارد. مثال وضعیت کنونی مسلمانان مانند بیماری است که تازه از حالت کُما و بیهوشی خارج شده است، اما تا بهبودی و شفای کامل فاصله زیادی دارد.
ایشان در ادامه همگان را بر لزوم توجه و اهتمام به دینداری و  حفظ دیانت تاکید کرده و با اشاره به شیوع ابزار جدید فساد در جامعه اظهار داشتند: دشمنان به این نتیجه رسیده‎اند که به‎جای اینکه با گلوله در مقابل اسلام بایستند و با مسلمانان مقابله نمایند، با مفاسد اخلاقی با اسلام مبارزه کنند. لذا هزینه‎های گزافی می‎کنند تا از طریق ماهواره و اینترنت و… به روح و قلب جوانان حمله‎ور شده و آنها را به فساد و تباهی بکشانند. در چنین مواقعی باید تقوی را در جامعه تزریق نموده و مسلمانان را به سوی تقوی و پرهیزگاری متوجه کنیم تا از برنامه‎های مخرّب ماهواره‏ای و غیره روح خودشان را دور نگه دارند.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در ادامه افزدند: وقتی مسلمان عاشق دنیا و جاه و مال نباشد مسلمانی قوی می‎شود، ولی وقتی دل به دنیا ببندد ضعیف و حقیر می‎شود. امروزه مسلمانان با یکدیگر درگیراند و ضعیف شده‎اند. دست به دامان آمریکا و روسیه و چین هستند و نمی‎توانند خودشان مسائل خود را حل کنند. اما من به شما اطمینان می‎دهم که اگر ما به سوی خدا برگردیم خداوند نیز به طرف ما برمی‎گردد و ما را به عزت و سربلندی می‎رساند.
مولانا عبدالحمید نافرمانی از دستورات شریعت را دلیل تمام مشکلات جهان اسلام دانستند و خاطرنشان کردند: این قحط‎سالی اخیر و سایر مشکلات نتیجه اعمال ماست. الله تعالی در جاهای متعدد وعده داده است که اگر مردم ایمان آورده و تقوا پیشه کنند، خداوند درهای برکات زمین و آسمان را بر آنها خواهد گشود. واقعه حضرت اسماعیل و حضرت هاجر معروف است؛ آنها که به خاطر اطاعت از دستو خدا و پیامبرش (حضرت ابراهیم علیه اسلام) در صحرای خشک و لم یزرع مکه مکرمه ماندگار شده بودند، وقتی تشنه شدند خداوند متعال چشمه زمزم را برای آنها بیرون آورد که تا امروز جاری است و تا قیامت جریان خواهد داشت. فلسفه و راز وجودو بقای این آب در اطاعت حضرت هاجر و حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام از خداوند متعال است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان سخنان‎شان فرمان‎برداری از دستورات شریعت را سبب پیروزی عنوان کردند و گفتند: تمام مشکلاتی که امروزه اطراف ما را گرفته‎‏اند به این خاطر است که ما اطاعت خدا و رسولش را نمی‎کنیم، زکات را نمی‎پردازیم، در نماز سستی می‏کنیم و به انواع گناه و منکرات گرفتاریم. لذا تنها راه نجات از این مشکلات توبه و رجوع به سوی الله تعالی است.

چاپ

1574 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 31 خرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©