مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خطبه های این هفته نماز جمعه (25 مرداد 1392) را با تلاوت آیات «كَمَا أَرْ‌سَلْنَا فِيكُمْ رَ‌سُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ. فَاذْكُرُ‌ونِي أَذْكُرْ‌كُمْ وَاشْكُرُ‌وا لِي وَلَا تَكْفُرُ‌ونِ . يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ‌ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصَّابِرِ‌ينَ» [بقره: 151-153] آغاز کرد.

ایشان خاطرنشان کرد: این آیه با ماه مبارک رمضان که نعمت های بسیار بزرگی خداوند متعال در آن به امت اسلامی عنایت کرده، مناسبت دارد. پیش از این آیه خداوند متعال بحث قبله را مطرح نموده است و جنجالی را که مشرکین، یهود و نصاری در رابطه با تغییر قبله به راه انداخته بودند ذکر کرده است. جریان واقعی تغییر قبله از این قرار بود که وقتی مسلمانان از مکه مکرمه به مدینه منوره هجرت نمودند، رو به طرف بیت المقدس نماز می خواندند. یهودیها این قضیه را بهانه ای برای تبلیغات علیه اسلام قرار داده و چنان وانمود کردند که مسلمانان به قبله ما نیاز پیدا کرده اند، و این مسئله را نشانه حقانیت دین و آیین خود جلوه می دادند! از طرفی دیگر نصارا هم تبلیغاتی به راه انداخته بودند که مسلمانان به طرف قبله ما نماز می خوانند؛ زیرا قبله مسیحیان در نزدیکی بیت المقدس قرار داشت. مشرکین مکه در این میان هم غوغایی به پا کردند که اگر پیامبر “ابراهیمی” است چرا به کعبه پشت نموده است؟
خطیب جمعه اهل سنت افزود: روی این مسئله آرزوی قلبی پیامبر صلی الله علیه وسلم و مسلمانان این بود که بیت الله الحرام قبله آنها قرار بگیرد؛ دوستی و محبت بیت الله در ریشه قلوب مسلمانان و رسول الله صلی الله علیه وسلم که اهل آن سرزمین بودند جای داشت. از طرفی هم تبلیغات سوء دشمنان بر آنها فشار وارد می کرد. قرآن مجید حالت پیامبر صلی الله علیه وسلم را اینگونه نقل کرده است: « قَدْ نَرَ‌ى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْ‌ضَاهَا» [بقره: 144]؛ ما می بینیم که چهره شما بار بار به طرف آسمان بلند می شود که جبرئیل امین نزول پیدا کند و خبر تحویل قبله از بیت المقدس به بیت الله الحرام را بدهد. اینجا بود که خداوند متعال آرزوی قلبی رسول الله صلی الله علیه وسلم را برآورده نمود و فرمود: «فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ‌ الْمَسْجِدِ الْحَرَ‌امِ». ای پیامبر صلی الله علیه وسلم! رو به طرف بیت الله الحرام نمائید، شما به آرزویتان رسیدید و تبلیغات دشمن خنثی گردید.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه داد: این احسان و منت بزرگ رب العالمین بود که قبله عالم و قبله مسلمین را بیت الله الحرام قرار داد. «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَ‌كًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ»]آل عمران:96[. اولین خانه ای که خداوند برای عبادت و بندگی خود قرار داده، بیت الله الحرام است و بیت المقدس در درجه دوم قرار دارد؛ بنابر این بیت الله الحرام دارای شرف و منزلت ویژه ای است. در این آیه خداوند یکی از احساناتش را یاد آوری کرده و بعد از این آیه، احسانات مهم دیگری را یاد آوری می کند که بعثت آنحضرت صلی الله علیه وسلم، آخرین پیامبر خدا برای مسلمانان و جهانیان، یکی از آنهاست.
مولانا عبدالحمید در ادامه به تشریح آیات تلاوت شده در ابتدای خطبه پرداخت و اظهار داشت: خداوند یگانه دعای حضرت ابراهیم علیه السلام را متحقق گردانید. آرزو و درخواست حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند متعال این بود که در میان آخرین امت، پیامبری بفرستد که وظایف آن پیامبر را در سخنان زیبایش بیان کرده است. کارشناس پیر و معمار بزرگ انسانیت و اندیشمند بی بدیل دنیا، حضرت ابراهیم علیه السلام، بیان داشتند که این پیامبر چه کارهایی را انجام بدهد؛ در این آیات خداوند همان کارها و مسئولیت ها را یاد آوری می کند که دعای حضرت ابراهیم علیه السلام پذیرفته شد.
ایشان خاطرنشان کرد: خداوند متعال دراین آیه می فرماید همانطور که تحویل قبله احسان و نعمت بزرگی است، خداوند نعمت بزرگتری به شما عنایت کرده است و آن بعثت رحمت للعالمین و امام المتقین حضرت رسول صلی الله علیه و سلم است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: خداوند، مردم را مورد خطاب قرار داده، می فرماید: «رسولا منکم»؛ ما پیامبری فرستادیم که از خود شما است. آنحضرت صلی الله علیه و سلم از میان همه مردم دنیا هستند؛ هم از عرب هستند و هم عجم. خداوند متعال پیامبری فرستادند که نه تنها عربی النسل است بلکه از همه مردم دنیا است. خطاب «منکم» عام است و همه مردم دنیا را شامل می شود؛ گر چه اولین مخاطب این آیات صحابه و مردم همان زمان بودند، ولی قرآن به مورد خاص خودش منحصر نمی ماند قرآن یک کتاب عام و جاودانه است که دستورش تا قیامت است و خطابش شامل همه مسلمانان است.
مولانا عبدالحمید گفت: خداوند می فرماید: «كَمَا أَرْ‌سَلْنَا فِيكُمْ رَ‌سُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا». این پیامبر همانطور که ابراهیم علیه السلام درخواست کرده بود، آیه های قرآن عظیم الشان را برای ما تلاوت کرده اند. از این آیه مشخص می شود که قرآن و بعثت آنحضرت صلی الله علیه و سلم از بزرگترین نعمت های خداوندی هستند.
ایشان افزود: قرآن کتاب موثری است و آیه های آن در تاثیر، بی نظیر هستند. اگر کسی معنای قرآن را بفهمد و آن را تلاوت کند، این برای او نور و هدایت است؛ و اگر کسی بدون فهم قرآن را تلاوت کند باز هم قرآن تاثیر خودش را می گذارد. قرآن برای مریضی های جسمی و روحی انسان شفا و درمان است.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: جامعه روزی می تواند از مریضی های روحی – روانی در سلامت باشد که قرآن در آن جامعه تلاوت شود. تلاوت زیبا و با تجوید قرآن نعمت دیگری است که خداوند به ما داده است.
تحولاتی که در صدر اسلام در جزیرة العرب و در دنیا پیش آمد بوسیله قرآن و تعلیم رسول الله صلی الله علیه و سلم بود که الله در این آیه مطرح کرده است. اگر ما خواهان تحول و دگرگونی در دنیا هستیم راهش تلاوت قرآن و تعلیم زیبا و مبارک رسول الله صلی الله علیه و سلم است که در آیه بعدی به آن اشاره شده است.
خداوند در ادامه می فرماید: «ویزکیکم»؛ پیامبر شما را تزکیه می کند و به وارستگی می رساند. آنحضرت صلی الله علیه و سلم بوسیله قرآن و تعلیمات زیبا خویش، صحابه و مسلمانان صدر اسلام را به وارستگی رساندند؛ اخلاق آنها تزکیه شد و همه مفاسد و رذایل اخلاقی که در بشر قرار دارد، از وجود صحابه بیرون شد و آنها با عمل به سنت های رسول الله صلی الله علیه و سلم و تلاوت قرآن عظیم الشان و برنامه تعلیم، به پاکی و بالاترین مدارج ولایت رسیدند.
«وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»؛ در اینجا خداوند تعلیم را مطرح کرده است. معلوم می شود که تلاوت قرآن و تعلیم آن دو مسئله هستند. “تعلیم”، درسها و تعلیمات قرآن را دربر می گیرد. تفسیر، ترجمه، تشریح، توضیح احکام کتاب و مسائل اعتقادی، اخلاقی و تاریخی، در ضمن درسهای قرآن هستند که «یعلمکم الکتاب» آنها را شامل می شود.
پیامبر صلی الله علیه و سلم هم قرآن را تلاوت می کند و هم قرآن را تعلیم می دهد؛ قرآن را با عمل و اقوال زرینش به شما تعلیم می دهد. «وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»؛ در این آیه “حکمت” جدا از قرآن عظیم الشان آمده است. حکمت سنت حضرت رسول و سیرت پاک و تمام اقوال و عملکرد آنحضرت صلی الله علیه و سلم است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: خداوند متعال بعد از بیان این نعمت ها و احساناتی که بر امت مسلمه نمودند، اکنون این نعمت ها را جمع بندی کرده، می فرماید: «فَاذْكُرُ‌ونِي أَذْكُرْ‌كُمْ وَاشْكُرُ‌وا لِي وَلَا تَكْفُرُ‌ونِ». ای ملت مسلمان! شما مرا یاد کنید و به یاد من بپردازید، زیرا ولی نعمت و رب شما هستم. من به شما نعمت های بزرگی داده ام و شما دارای سرمایه هایی هستید که جهانیان ندارند؛ این نعمت ها و سرمایه ها تقاضا می کنند که شکر پروردگار را بجا بیاورید.
ایشان افزود: شکر پروردگار تنها با زبان نیست، بلکه با قلب باید نعمت های خداوند را بشناسیم و شکر آنها را بجا آوریم؛ و شکر نعمت های خدا را با عملکرد درست و صحیح انجام بدهیم.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان بخش اول خطبه های جمعه به مردم توصیه کرد که در مقابل تبلیغات سوء، تهمتها و ناملایمات صبر را پیشه کنند، زیرا خداوند می فرماید استقامت کنید و صبر را پیشه کنید، شما از آن پروردگار هستید و اجر شما نزد خداوند محفوظ است.
ایشان خاطرنشان کرد: صبر و شکر کنار هم ذکر شده اند؛ از این معلوم می شود تا انسان صبر نداشته باشد، نمی تواند شکر خدا را به جای بیاورد. بالاترین شکر خداوند، صبر، ثبات، پایداری و استقامت تا هنگام مرگ است.  

قتل عام مردم مصر توسط ارتش خیانت به ملت بود
مولانا عبدالحمید، در بخشدوم سخنان خود، به وقایع جاری مصر پرداخت و گفت: “حمله خونین ارتش مصر به اسلامگرایانی که در اعتراض به کودتای نظامی مصر تجمع کرده بودند، همه ملتهای آزاده دنیا را عزادار کرد.”
ایشان کودتای نظامی مصر را “بمباران کردن دموکراسی” خواند و گفت: “کودتا به معنای استبداد و حاکم کردن دیکتاتوری است؛ و کودتاچیان تمامیت خواه و خودکامه هستند. دولتی که پیش از کودتا برسرکار بود با انتخابات و رأی مردم و با طی روندی دموکراتیک برگزیده شده بود؛ و اگر کودتاچیان به کارآمدی این دولت اعتراض داشتند باید تا پایان دوره آن صبر می کردند و در انتخابات بعدی با رعایت اصول دموکراسی دولت را برکنار می کردند، اما کودتای نظامی علیه این دولت نشان داد که آنان با دموکراسی مخالف هستند و تحمل اسلام و اسلام گرایان را ندارند.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: “به گلوله بستن تجمع مسالمت آمیز معترضین از زمین و هوا و قتل عام مردم مصر اقدامی بود که همه دنیا آن را تقبیح کرده و ما نیز آن را با شدت تمام محکوم می کنیم و با مردم مصر ابراز همدردی کرده و به همه مسلمانان جهان تسلیت می گوییم. همه دنیا می داند که این کودتا و کشتار مردم بیگناه با اشاره مستقیم صهیونیستها و مستکبران جهان انجام شده است.”
مدیر دارالعلوم زاهدان گفت: “وظیفه ارتش مصر دفاع از تمامیت ارضی مصر در مقابل طمعکاران است و این ارتش حق ندارد مردم مصر را قتل عام کند. هیچ ارتشی در دنیا حق ندارد ملت خود را به گلوله ببندد.”
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: “ما از همه کشورهای دنیا می خواهیم این خیانت ارتش مصر به مردم خود و قتل عام مردم را به شدت محکوم کنند و کسانی که در داخل و خارج از مصر با هر تفکری دچار اشتباه شدند و ضمن همراهی با نظامیان از کودتای نظامی حمایت کردند، باید خود را از این موضوع کنار بکشند و خود را از نظامیان جدا کنند و این جنایت را محکوم کنند تا آبرو و حیثیتشان بیش از این خدشه دار نشود.”

اقتدار نظام اسلامی در این است که مسئولان به همه ایرانیان نگاهی یکسان داشته باشند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به رای اعتماد مجلس به 15 وزیر کابینه دولت روحانی گفت: “آنچه رئیس جمهوری به تمام وزرای خود بر آن تاکید کرده اعتدال گرایی است.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: “بیشتر وزرا در سخنان خود بر توجه به حقوق اقوام و مذاهب تاکید کردند و این یک نعمت و نکته مثبتی است که در دولت تدبیر و امید حقوق اقوام و مذاهب مورد توجه دولت است.”
مولانا عبدالحمید با ابراز امیدواری نسبت به تحقق عملی شعارهای دولت جدید درباره حقوق همه اقوام و مذاهب گفت: “مشارکت همه اقوام و مذاهب و استفاده از نیروهای شایسته و توانمند آنان در مدیریتها و رده های مختلف کشوری و استانی، موجب تقویت وحدت و امنیت ملی در کشور می شود.”
رئیس شورای سیاست گذاری مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: “بهترین حکمت و اقتدار و قدرت نظام اسلامی در این است که مسئولان به همه ایرانیان نگاهی یکسان داشته باشند؛ و ما برای رئیس جمهور در انجام وعده هایش دعای خیر می کنیم و امیدواریم وی گامهای موثری در جهت تحقق عملی وعده های خود بردارد.”

چاپ

1665 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 27 مرداد, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©