مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ* فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِين» [آل عمران: 96-97] آغاز نمود و ضمن بیان جایگاه حج در اسلام، خانه کعبه را مهبط وحی و مرکز هدایت عالمیان عنوان کرد.

ایشان در این زمینه خاطرنشان کرد: طبق تصریح این آیه اولین خانه ای که برای عبادت خدا در دنیا بنا نهاده شده است، خانه کعبه است. در روایات آمده است که وقتی الله تعالی حضرت آدم- علیه السلام- را به زمین فرستاد، حضرت جبرئیل امین ایشان را راهنمایی کرد که در این مکان، خانه کعبه را بنا کند. از این واقعه اینطور برداشت می شود که الله تعالی این زمین را برای عبادت و بندگی آفریده است. خانه کعبه مرکز توجه تمام مسلمانان جهان است که در هنگام ادای نماز به سوی آن متوجه می شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه مختصرا به تاریخچه بنای کعبه اشاره کرد و گفت: پس از حضرت آدم، حضرت ابراهیم- علیه السلام- خانه کعبه را بنا کرد. سپس در زمانی که آن حضرت صلی الله علیه وسلم جوان بود، مردم قریش خانه کعبه را تعمیر کردند. بعد  از آن و بر اساس این فرمودۀ آن حضرت صلی الله علیه وسلم که قریش بنای خانه کعبه را تغییر داده اند و حطیم را- که جزو خانه کعبه است- از خانه کعبه بیرون کرده اند، حضرت عبدالله بن زبیر- رضی الله عنهما- به تعمیر خانه کعبه مطابق با توصیه و رضایت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم مبادرت ورزید. بعد از اینکه مکه مکرمه به دست حجاج بن یوسف ثقفی افتاد، حجاج بن یوسف دوباره بنای کعبه را به صورت بنای قریش درآورد. در دوارن خلافت عباسیان، وقتی خلفای عباسی خواستند تا بنای کعبه را به صورت بنای حضرت عبدالله بن زبیر درآورند، امام مالک- رحمه الله- از بیم اینکه مبادا خانه کعبه همواره مورد دستبرد و دستخوش حکام قرار گیرد، با صدور فتوایی از این اقدام حکام عباسی ممانعت بعمل آورد.
مولانا عبدالحمید در ادامه به بیان جایگاه ویژه و مقدس خانه کعبه و مکه مکرمه پرداخت و گفت: خانه کعبه چنان مکان مقدس و با عظمتی است که صاحبان قدرت وقتی به این مکان وارد می شوند، با حالت تواضع و فروتنی وارد شده، قدرت خود را از یاد برده و اشک از چشمانشان جاری است. در این مکان، همه انسانها خود را گم کرده و در توحید و معرفت الهی مستغرق می شوند. الله  تعالی در این خانه برکت‏های فراوانی گذاشته است؛ برکات ظاهری در آنجا مشاهده می شود که ثمرات و میوه های تمام دنیا در این شهر به چشم می خورد. برکات معنوی در مکه مکرمه به اندازه ای است که قابل شمارش نیست؛ یک نماز در مسجدالحرام به اندازه صدهزار نماز است.
خطیب جمعه اهل سنت در ادامۀ تشریح آیه تلاوت شده اظهار داشت: الله تعالی خانه کعبه را مرکز هدایت برای عالمیان قرار داده است. اینکه همه مسلمانان در هنگام نماز رو به کعبه می کنند، نمونه ای از هدایت است، و اینکه هر سال چند میلیون نفر به زیارت خانه کعبه می روند و با دیدن این خانه و ادای مناسک حج، هدایت می شوند و همان هدایت را در هنگام بازگشت با خود به مناطق خود می برند، نمونه دیگری از این هدایت است. کسانی که به خانه کعبه می روند، از آنجا هدایت، جهاد، فداکاری و تاریخ حضرت ابراهیم و اسماعیل و هاجره و تاریخ حضرت رسول صلی الله علیه وسلم و صحابه را با خود به ارمغان می آورند.
ایشان در ادامه افزود: اسلام از مکه مکرمه ظهور کرده و در دنیا منتشر شده است. مکه مکرمه مهبط وحی و درس‏گاه ابراهیم خلیل الله، اسماعیل ذبیح الله و محمد رسول الله است. مکه مکرمه مدرسه ابوبکر صدیق، عمر فاروق، عثمان غنی، علی مرتضی، مهاجرین و انصار و اهل بیت و ازواج مطهرات- رضی الله عنهم اجمعین- است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان سپس به تشریح “استطاعت در حج” اشاره کرد و گفت: در این آیه الله تعالی کسانی که استطاعت سفر حج را داشته باشد را دستور ادای حج داده است. کسی که هزینه ادای حج را دارا بوده، قرض‏های خود را ادا کرده و قدرت سفر را داشته باشد، باید فریضه حج را به جای آورد و وقتی برای فردی حج یک بار فرض شود، تا زمانی که این فریضه را ادا نکند، از گردنش ساقط نمی شود.
ایشان در ادامه “به همراه داشتن محرم برای زنان در سفر حج و دیگر مسافرتها” را لازم و ضروری دانست و خاطرنشان نمود: زن باید علاوه از داشتن پول و هزینه سفر حج، محرم شرعی نیز با خود به همراه داشته باشد. زنی که محرم نداشته باشد، این زن استطاعت سفر حج را ندارد. زن بدون محرم نمی تواند به مسافرت برود. اما متاسفانه امروزه این مسأله شرعی نادیده گرفته می شود و زنان بدون محرم به سفر حج و سفرهای تفریحی و اردو می روند، در حالی که این کار از لحاظ شرعی ناجایز است.
مولانا عبدالحمید یادآور شد: یکی از حکمت‏های فرضیت حج این است که مسلمانان از حالات یکدیگر مطلع شده و مسئولیت خود را در قبال یکدیگر انجام دهند و هر کس در حد توان خویش به مشکلات مسلمانان رسیدگی نماید. لذا حج عبادتی حیاتی و سرنوشت ساز و مایه بیداری جهان اسلام است. مسلمانان در این سفر، از طریق مسلمانان کشورهای مختلف، از ظلم و جنایتی که در دنیا موجود است مطلع می شوند.
مولانا عبدالحمید همچنین اظهار امیدواری کرد که افرادی که برای ادای مناسک حج با برخی ممنوعیت‏ها مواجه هستند، این ممنوعیت‏ها برطرف شده و همه مردم بتوانند به سفر حج مشرف شوند.

توهین به مقدسات باید باعث بیداری امت اسلام شود

امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان با اشاره به توهین‏های اخیر صورت گرفته به مقام شامخ پیامبر بزگوار اسلام- صلی الله علیه وسلم- و قرآن عظیم الشأن، خاطرنشان کرد: قرآن سوزی و اهانت‏های اخیری که به پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- و مقدسات اسلام صورت گرفت باید باعث بیداری امت اسلام شود. با این اقدامات باید غیرت دینی مسلمانان به جوش بیاید و انگیزه عبادت و سحرخیزی در وجود مردان و زنان مسلمان بیشتر شود.
{phocadownload view=fileplay|id=38|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=38|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

 

چاپ

1594 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 8 مهر, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©