مولانا عبدالحمید، در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان، پس از تلاوت آیه 183 سوره مبارکه بقره، روزه رمضان را تقویت کننده بُعد ملکوتی و روحانی انسان دانست.

ایشان خاطرنشان کرد: همانطور که ذات الله تعالی دائمی و پایدار است، حکمت‏های پروردگار نیز لایزال و پایدار هستند. یکی از صفات پروردگار «رب»، به معنای مربی و پرورش دهنده است. تمام عالمیان تحت تربیت الله تعالی قرار دارند. الله تعالی هیچ موجودی را بیهوده و بدون حکمت خلق نکرده است، بلکه برای یک هدف خاصی آفریده است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: یکی از مخلوقات پروردگار، انسان است که الله تعالی او را اشرف مخلوقات آفریده و جایگاه او را بلند کرده و فرموده است: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» [إسراء:70] الله تعالی همانطور که تربیت جسم انسان را تکفل کرده و روزی انسان را می دهد، همانطور راه تربیت و اصلاح روحانی انسان را نیز به خوبی می داند. زیرا از آنجایی که انسان دارای دو بُعد (حیوانی و ملکی) است، علاوه بر غذای جسمی و مادی، نیاز به غذای روحی و معنوی نیز دارد. الله تعالی که غذای جسمی انسانها را فراهم کرده، غذای روحانی و معنوی انسان را نیز فراهم کرده است. غذای روحانی انسانها همان برنامه ها و تعلیماتی است که توسط انبیاء علیهم السلام به انسانها رسیده است.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه آن حضرت صلی الله علیه وسلم بزرگترین مربی و استاد بشریت است و در رأس انبیاء قرار دارد، خاطرنشان کرد: آن حضرت صلی الله علیه وسلم انسانهایی را تربیت کرد که آن انسانها به مقام صدیقین، شهدا و صلحاء رسیدند. در نتیجه تربیت آن حضرت صلی الله علیه وسلم بود که ابوبکر “صدیق”، عایشه “صدیقه”، فاطمه “زهرا”، خدیجه “کبری”، عمر “فاروق”، عثمان “ذی النورین” و علی “مرتضی” شد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: قرآن عظیم الشأن که بزرگترین نعمت در اسلام و مایه افتخار مسلمانان است، در ماه مبارک رمضان نازل شده است تا انسانها را تربیت کرده و بسازد. قرآن کتابی انسان ساز است که پاسخگوی تمام نیازهای انسان است.
ایشان ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های تربیتی اسلام “روزه” است که نقش بسیار موثری در اصلاح و تربیت انسان دارد. مثال انسان مانند زمین حاصلخیزی است که برای کاشت و برداشت محصول نیاز به رسیدگی و تلاش و کوشش دارد، روزه، نماز، زکات، حج و… برنامه هایی اند که برای تربیت و اصلاح انسان مهم و حیاتی هستند و انسان بدون ادای فرایض و انجام اعمال نیک نمی تواند به اصلاح و تزکیه برسد.
مولانا عبدالحمید روزه رمضان را سراسر خیر و برکت دانست و تاکید کرد: روزه و تراویح و تلاوت قرآن را برای خودتان مشکل و سختی ندانید، بلکه آنها اگر چه رنج و زحمت می خواهند، اما همه اینها رحمات پروردگار هستند. شما با تحمل این رنجها به گنج تزکیه و تقرب الی الله و بهشت نائل می شوید. لذا رمضان آمده است تا بُعد روحانی و معنوی را در انسانها تقویت کند. اگر حیات واقعی و جاودانه می خواهید و خواهان محبت خدا و رسول هستید، رسیدن به این چیزها در اطاعت از الله تعالی و اتباع از سیدالمرسلین است.
ایشان در ادامه افزود: رمضان ماه تلاوت قرآن و ماه تزکیه و اصلاح است. رمضان ماه مواسات و همدردی است. در این ماه به کثرت نماز بخوانید و به ذکر و تلاوت قرآن مشغول باشید. در این ماه به کثرت توبه و استغفار نمایید و از این فرصت گرانبها به بهترین نحو استفاده کرده و سعی کنید کمبودها را جبران نمایید.

کشورهای اسلامی روابط سیاسی و تجاری با میانمار را قطع کنند

مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنان خود به قتل عام مسلمانان میانمار (برمه) اشاره کرد و گفت: مسلمانان میانمار، که در اقلیت قرار دارند، از سوی دولت و بودائیان این کشور تحت ظلم و شکنجه قرار گرفته و قتل عام می شوند. اگر توجه کنیم می بینیم که در بسیاری از کشورهای جهان، همواره اقلیتها با فریاد و گلایه مواجه هستند و از سوی اکثریت مورد ظلم و بی عدالتی قرار می گیرند. البته در برخی از کشورهای توسعه یافته، اقلیتها هیچ دغدغه ای ندارند. به طور مثال در هندوستان که سیک‏ها در اقلیت محض قرار دارند، نخست وزیر این کشور از اقلیت سیک است. اما اقلیت هیچ کشوری مانند مسلمانان میانمار نیستند. در این کشور متاسفانه مسلمانان را مجبور کرده اند که یا از این کشور هجرت کنند و یا برای حفظ جانشان به اردوگاهها پناه ببرند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: ما ضمن اینکه این جنایت را به شدت محکوم می کنیم، از مجامع بین المللی و حقوق بشر و نیز از کشورهای اسلامی می خواهیم که به این مظلومین رسیدگی کنند.
ایشان در این زمینه تاکید کرد: باید تا زمانی که دولت میانمار به اوضاع مسلمانان این کشور رسیدگی نکرده است، کشورهای اسلامی سفارتخانه های این کشور را تعطیل کرده و سفرای خود را از میانمار فرا خوانند. همچنین مسلمانان روابط تجاری را با میانمار، تا بهبود وضعیت مسلمانان، قطع کنند.

{phocadownload view=fileplay|id=22|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=22|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

 

چاپ

1578 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 مرداد, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©