مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیات «یا أیها الانسان إنک کادح إلی ربک کدحا فملاقیه» و «و أن لیس للانسان إلا ما سعی» آغاز کرد و رسیدن به نعمتهای دنیوی و سعادت اخروی را منوط به سعی و تلاش فرد دانست.
ایشان خاطرنشان کرد: خداوند متعال قرآن عظیم الشان را به عنوان جامع ترین کتاب و برنامه هدایت و رستگاری نازل فرموده و همچنین دین اسلام را به عنوان آخرین دین فرستاد که این دین سعادت دنیا و آخرت انسان را تضمین می کند. الله تعالی هر آنچه را که برای بشر ضروری و لازم است در این کتاب آسمانی (قرآن) بیان داشته است.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: الله تعالی در قران کریم سرمایه سعی و تلاش را به انسان عنایت کرده است تا انسان در امور دنیا و آخرت خودش از آن استفاده نماید؛ مسلمان باید برای کسب معیشت زحمت بکشد و با این تصور که خدا روزی رسان است، دست روی دست نگذارد، بلکه برای کسب درآمد حلال از هیچ کاری استنکاف نورزد، بلکه از اینکه در خانه نشسته و برای تامین مخارج زندگی خودش دست به گدایی و تکدی‏گری بزند، استنکاف بورزد. خداوند متعال گدایی و تکدی گری را دوست ندارد. بلکه تعلیم اسلام این است که انسان از دسترنج خودش امرار معاش نماید. اما باید توجه داشته باشد که در کسب رزق و روزی، رزق حلال به دست بیاورد و از کسب درآمد حرام و مشتبه اجتناب نماید.
مولانا عبدالحمید در ادامه همگان را به اشتغال به مشاغل سالم و قانونی توصیه کرد و گفت: برای کسب درآمد، دنبال کارهای ناجایز و خلاف شریعت و خلاف قانون که آبرو و حیثیت شما را به مخاطره بیندازد نروید، بلکه دنبال مشاغل شرافتمندانه و سالم باشید، زیرا کسب روزی حلال با انگیزه امتثال از دستورات شریعت و رضامندی الله تعالی، عملی بزرگ بوده و پاداش عظیمی را در پی دارد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تحصیل علوم دنیوی و دانشگاهی و رسیدن به مدارک عالی را مستلزم سعی و تلاش فرد دانست و خاطرنشان کرد: کسی که می خواهد به مدارج عالی علوم دنیوی دست حاصل نماید، باید از راحت و آسایش خود بکاهد و دنبال مطالعه و تحقیق و پژوهش باشد.
ایشان رسیدن به نعمتهای اخروی را نیز منوط به سعی و تلاش انسان دانست و گفت: الله تعالی می فرماید: «و أن لیس للانسان إلا ما سعی» رسیدن به بهشت بدون سعی و کوشش ممکن نیست. در جای دیگر قرآن عظیم الشان می فرماید: «یا أیها الانسان إنک کادح إلی ربک کدحا فملاقیه» ای انسان تلاشگر و کاسب هستی، لذا برای آخرت خودتان زحمت بکشید و عمل نیک انجام دهید، نماز خاشعانه بخوانید، قرآن تلاوت کنید، ذکر الله را بکنید و از گناه و معصیت اجتناب نمایید، از مالی که الله تعالی به شما داده و در دست شما امانت است، برای آخرت خودتان ذخیره کنید.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنانش”غفلت” را مهمترین عامل از بین رفتن سرمایه زندگی دانست و همگان را به یاد آخرت و آمادگی برای مرگ، قبر و قیامت توصیه نمود.

چاپ

1595 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 دی, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©