شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در جلسه‌ «تقدیر از فارغ‌التحصیلان اهل‌سنت در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه زاهدان» که شامگاه جمعه 18 اردیبهشت در مسجدجامع مکی برگزار شد، بر لزوم توجه به برنامه‌های اصلاحی در دانشگاه‌های کشور تاکید کردند.
مولانا عبدالحمید در این جلسه پس از تلاوت آیه «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» طی سخنانی اظهار داشتند: تفاوت ما مسلمانان با سایر انسان‌های جهان این است که آنها فقط در فکر ساختن و استفاده از همین دنیا هستند و هیچ فکری برای آخرت و ساختن انسان به‌عنوان موجودی باارزش و باکرامت ندارند.
ایشان در ادامه افزودند: انسان از طریق اعتقاد صحیح، عملکرد درست و اخلاق زیبا ساخته می‌شود. دانشگاه‌های اروپایی و غربی، اگرچه دنیای خودشان را ساخته‌اند، اما آخرت‌شان را ویران کرده و آن را تبدیل به جهنم کرده‌اند. لذا دانشگاه‌های ما باید به فکر آبادانی دنیا و آخرت باشند و در این زمینه برنامه‌ریزی کنند. با توجه به اینکه ما مسلمانیم باید ساختن دنیا و آخرت در افکار و برنامه‌های ما وجود داشته باشد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: دانشگاهی که فقط در فکر ساختن همین دنیا باشد و برنامه‌ای برای اصلاح بشر و ساختن آخرت نداشته باشد، چنین دانشگاهی نمی‌تواند دانشگاه اسلامی باشد. از آنجایی‌که ما مسلمان هستیم با سایر ملت‌ها تفاوت داریم؛ ما معتقدیم که بعد از این دنیا، دنیای دیگری وجود دارد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به رسالت دانشگاهیان مسلمان اشاره کردند و گفتند: ما آمده‌ایم تا با اتباع از دستورات قرآن و تعالیم رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم جهان را بسازیم و از این طریق انسانیت را به سوی پیشرفت و توسعه‌یافتگی به‌پیش ببریم. توسعه‌یافتگی واقعی زمانی‌ست که جامعه از لحاظ اعتقاد، اخلاق و عملکرد به توسعه و پیشرفت برسد. لذا دایره فکر و برنامه‌ریزی دانشگاهیان ما باید فراتر از فکر و برنامه‌ریزی سایر جهانیان باشد.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به دانشگاهیان و دانشجویان اظهار داشتند: توصیه بنده به شما دانشگاهیان و دانشجویان آن است که هرگز ارزش خودتان را پایین نیاورید. یعنی علم را فقط به‌خاطر شغل و دریافت حقوق فرا نگیرید، بلکه دایره فکرتان را وسیع کنید و با این فکر و انگیزه که برای اصلاح و سازندگی دنیا و آخرتِ جامعه برنامه‌ریزی و فعالیت نمایید، به فراگیری علم و دانش بپردازید.
ایشان دانشجویان را به طی مدارج بالای علمی توصیه کردند و گفتند: توصیه دیگر بنده به شما آن است که سعی کنید مدارج بالای علمی را کسب کنید و به مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد اکتفا نکنید، بلکه سعی کنید مدارک دکترا در رشته‌های مختلف را حاصل کنید. امروزه جامعه ما به شدت نیاز به افراد تحصیل‌کرده دارد و شما دانشگاهیان عزیز امید جامعه ما هستید.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان بر پایبندی به نمازها و تلاوت قرآن تاکید کردند و خاطرنشان نمودند: نماز و قرآن جزو اعمال محوری هستند. اگر نماز اصلاح شود، سایر اعمال را اصلاح کرده و شما را از گناه باز می‌دارد. نمازها را در دانشگاه‌ها با جماعت ادا کنید. همچنین برای فراگیری و تلاوت قرآن نیز برنامه‌ریزی داشته باشید و در کلاس‌های ترجمه و تفسیر قرآن شرکت کنید.

چاپ

2634 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©