مولانا عبدالحمید در «همايش مناديان وحدت» در زاهدان:

اسلام دین تعامل و مدارا با تمام انسان‌هایی است که از «منطق گفتمان» برخوردارند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، صبح امروز پنجشنبه (۲۹ مهر ۱۴۰۰) در “همايش مناديان وحدت” در زاهدان، با تاکید بر استفاده از ظرفیت بالای دین اسلام، خاطرنشان کردند که دین اسلام مسلمانان را به تعامل و مدارا و زندگی مسالمت‌آمیز با تمام انسان‌ها حتی با غیرمسلمانی که از «منطق گفتمان» برخوردارند، توصیه کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این همایش که با حضور دكتر محمدمهدی اسماعيلی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار امام رضا دانشگاه سیستان‌وبلوچستان برگزار شد، پس از خوشامدگویی و خیرمقدم به وزیر فرهنگ و ارشاد، اظهار داشتند: دین اسلام کامل‌ترین و جامع‌ترین دین و خلاصۀ تمام ادیان آسمانی است که تمام خوبی‌های ادیان گذشته را در خود جای داده است، همان‌طور که تمام خوبی‌های کتاب‌های آسمانی گذشته در قرآن مجید جمع شده و خاتم‌النبیین حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وسلم جامع تمام خوبی‌های انبیای پیش از خودش است.
ایشان در ادامه با استناد به آیۀ «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [انعام: 153] خاطرنشان کردند: راه راست و مستقیم راه پروردگار است که باید از این راه پیروی کنیم. اگر ما خود را در اختیار قرآن و سیرت بگذاریم و از دستورات شریعت اسلام پیروی کنیم می‌توانیم در جهان به‌عنوان انسانی نمونه و الگو قرار بگیریم.
امام‌جمعه زاهدان ادامه دادند: اگر ما از ظرفیت دین اسلام استفاده کنیم و به دستورات و احکام این دین به درستی عمل کنیم به تزکیه و وارستگی می‌رسیم و می‌توانیم به وحدت برسیم. تا زمانی که در ما ظرفیت نباشد نمی‌توانیم به وحدت برسیم. وحدت نصیب ملت‌ها و اقوام و جوامعی می‌شود که دارای سعه‌صدر و تحمل و ظرفیت بالا باشند و دین اسلام این ظرفیت را به مسلمانان آموخته است.
ایشان گفتند: در نتیجۀ ظرفیت دین اسلام بود که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به کسانی که پیش از مشرف‌شدن به اسلام مشغول شترچرانی و چوپانی بودند، مسئولیت‌ها و وظایف مهمی را واگذار کرد و آنان نیز توانستند با استفاده از همین ظرفیت دنیا را مدیریت کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: دین اسلام به ما توصیه کرده که به‌جز با کسانی که خوی استکباری دارند و با منطق گفتمان آشنایی ندارند، با دیگر انسان‌ها تعامل و مدارا داشته باشیم. بر اساس تعالیم اسلامی مسلمانان حتی می‌توانند با غیرمسلمانان زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند تا زمانی که آنان اشغالگر نباشند، عدالت‌محور باشند و به عدالت و گفتمان تن بدهند.
مولانا عبدالحمید وحدت را «ضرورت جهان اسلام» دانستند و گفتند: ایجاد اختلاف و تفرقه بین پیروان مذاهب و کشورهای اسلامی مهمترین حربه‌ای است که دشمنان اسلام برای رسیدن به منافع خودشان از آن استفاده می‌کنند. اختلاف به ضرر جهان اسلام و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل و دشمنان اسلام است. لذا امروز جهان اسلام نیاز به وحدت دارد و وحدت امت اسلامی برای جهان اسلام یک ضرورت است.
ایشان تاکید کردند: ما به هر میزان که به حرف یکدیگر گوش کنیم و نسبت به هم ایثار و انصاف و همدردی داشته باشیم و عدالت‌محور باشیم به همان میزان اخوت و برادری و وحدت مستحکم‌تر خواهد شد.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنان‌شان ضمن ابراز خرسندی از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد به سیستان‌وبلوچستان، خاطرنشان کردند: امیدواریم سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم به سیستان‌وبلوچستان در تمام بخش‌ها به‌ویژه در بخش فرهنگ مایۀ خیر بشود و ما شاهد اخوت و تعامل بیشتری در ادارات زیرمجموعۀ این وزارتخانه باشیم.

چاپ

383 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 29 مهر, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©