شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در خطبههای امروز (25 اسفند 1396) مراسم نمازجمعه اهلسنت زاهدان با تأکید بر لزوم برقراری «وحدت عملی»، «ایجاد یک ترکیب و تعادل معقول» در بهکارگیری اقوام و مذاهب ایرانی را رمز حفظ و حدت و بقای امنیت دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امام جمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید با بیان اینکه «سیستانی» و «بلوچ» بزرگترین اقوام و «شیعه» و «سنی» بزرگترین مذاهب استان سیستان و بلوچستان هستند، خاطرنشان کردند: توصیه بنده آن است که باید اقوام و مذاهب استان کنار هم باشند و باهم وحدت و همدلی داشته باشند؛ اما باید بدانیم که وحدت با زبان حاصل نمیشود، تنها با شعار، آرزو و تمنا ما به وحدت نمیرسیم، بلکه باید ما عملا کنار هم قرار بگیریم.
مدیران استانی باید با دوراندیشی و سعهصدر رفتار کنند
ایشان مدیران استانی را به «سعهصدر و دوراندیشی» فراخواندند و گفتند: توصیه بنده به همۀ مدیران استانی این است وقتیکه یک نفر به مدیریتی میرسد، بلوچ باشد یا سیستانی و شهرستانی، شیعه باشد یا سنی با سعهصدر و دوراندیشی رفتار کنند.
ایشان افزودند: شما نمایندگان محترم مجلس و مدیران باید دوراندیشی را رعایت کنید، سعهصدر داشته باشید، ارگانها و نهادهایی که در بهکارگیری و استخدام متقاضیان از آنها استعلام گرفته میشود، باید دید وسیع داشته باشند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان افزودند: مدیران تنها برای استخدام یک فریق تلاش نکنند. اگر مدیران میخواهند استان توسعه پیدا کند و آباد شود و اگر دوست دارند که امنیت بر استان حاکم باشد و مردم استان باهم وحدت و همدلی داشته باشند و آیندۀ روشنی داشته باشند، باید از هر دو فریق استفاده کنند، باید در استخدامها و واگذاری پستها تعادل ایجاد کنند و از هر دو گروه بهطور مساوی استفاده کنند، تنها به یک گروه توجه نشود.
ایشان خطاب به اقوام و مذاهب استان، خاطرنشان کردند: عزیزان سیستانی و بلوچ، عزیزان شیعه و سنی شما دشمن دارید، دشمن شما تنها تندروها و گروههای معاند خارجی نیستند، بلکه شما در داخل نیز با دشمنان و گروههای تندرو و افراطگرا که ادعای خیرخواهی میکنند، مواجه هستید. برخی معتقدند: “تنها شیعه، نه سنی”؛ بعضی میگویند: ” تنها سنی، نه شیعه” این هر دو دیدگاه افراطی و اشتباه هستند؛ ما با همدیگر برادریم، ما اخوت اسلامی، وطنی و قومی داریم.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه بر ضرورت درنظرگرفتن ترکیب و بافت جمعیتی استان در استخدامها اشاره کردند و گفتند: ما اگر میخواهیم دشمنانمان ناامید شوند -که الحمدلله تا امروز چنین بوده است- و اگر میخواهیم وحدت و امنیت استان برای همیشه پایدار باشد، راهش این است که همدیگر را درک کنیم. مدیران باید ببینند که اینجا چه کسانی زندگی میکنند و ترکیب و بافت جمعیتی اینجا چگونه است. نمایندگان مجلس هم از تندروی پرهیز کنند و بهجای قوم خود، مردم استان را درنظر بگیرند و برای حل مشکلات کل استان تلاش کنند.
مولانا عبدالحمید بر لزوم “میدان ندادن به تندروها که گاهی در لباس دوست نیز ظاهر میشوند” تأکید کردند و گفتند: بنده معتقدم آن شیعه و سنی که خودخواهی و زیادهخواهی داشته باشد، او دشمن استان است. آنهایی که میگویند: اهلسنت را استخدام نکنید، تنها شیعه را استخدام کنید یا برعکس؛ من این افراد را واقعا دشمن توسعه و امنیت استان میدانم. شیعه و سنی باهم برابر هستند. ما از مسئولین امر انتظار داریم که به تندروها میدان ندهند، زیرا تندرو از هر گروهی که باشد به جامعه ضرر و نقصان میرساند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان «ایجاد یک ترکیب و تعادل معقول» را در استخدامیها و واگذاری پستها، رمز وحدت و بقای امنیت استان دانستند و خطاب به مسئولین اظهار داشتند: آقای استاندار محترم! و نماینده محترم ولیفقیه! انتظار ما این است که اینجا یک ترکیب و تعادل معقولی حاکم باشد. باید فریقین [شیعه و سنی] کنار هم باشند. این سیاست درست است، اگر شما این سیاست را اعمال کردید، آنگاه نیروهای امنیتی و مرزبانان را از مرز جمع کنید، بگذارید آنها راحت بخوابند، برای امنیت استان هزینه نکنید، هزینه امنیت را خرج آبادانی و عمران استان و ایجاد اشتغال کنید.
ایشان تأکید کردند: مردم را کنار هم قرار دهید، این سیاست میتواند در کشورهای همسایۀ ما هم تأثیرگذار باشد، ما باید کنارهم باشید و همدیگر را دریابیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم وحدت عملی تأکید کردند و خطاب به اقوام و مذاهب استان تصریح کردند: شما عزیزان سیستانی و بلوچ، شما عزیزان شیعه و سنی باهمدیگر برادر هستید. برادری تنها با حرف و زبان نیست، شما باید همدیگر را به آغوش بگیرید و کنار هم قرار دهید.
ایشان در ادامه خواستار تقسیم عادلانه مدیریتها و معاونتهای استانی شدند و اظهارداشتند: مدیریتهای استانی باید تقسیم شوند و وقتیکه یک شخص مدیر شد معاونتها را در میان اقوام و مذاهب استان تقسیم کند. باید باهم و کنار هم باشیم تا بتوانیم استان را آباد کنیم و افرادمان را به تهران و مرکز کشور سوق بدهیم تا برای ایران خدمت کنند.
ایجاد تعادل معقول در بهکارگیری شیعه و سنی راهگشاست
امام جمعه اهلسنت زاهدان در فرازی دیگر از سخنانشان «سیاست ایجاد تعادل در واگذاری پستهای دولتی را» برای تمام مناطق سنینشین کشور راهگشا دانستند و گفتند: بهکارگیری فریقین و ایجاد تعادل معقول در واگذاری پستها، بهترین سیاست برای تمام مناطق سنینشین کشور است. این سیاست میتواند در کل کشور جواب بدهد.
ایشان افزودند: کنفرانسها و سمینارها مفید هستند، اما جواب ندادهاند، تنها سازمان تقریب مذهب و کنفرانس وحدت اسلامی برای حل مشکلات، راهگشا نیستند، باید عملگرا باشیم.
مولانا عبدالحمید خطاب به دولت تدبیر و امید اظهار داشتند: درخواست بنده از جناب دکتر روحانی و دولت تدبیر و امید این است که برادران اهلسنت خود را دریابید. اهلسنت را کنار عزیزان شیعه ما قرار بدهید، در شهرستانها و شهرهایی که شیعه و سنی کنار هم زندگی میکنند، تعادل را ایجاد کنید و به حقوق همه توجه کنید، این بهترین پاسخ برای قدرتهای غاصب، استکبار جهانی و توطئههای صهیونیستها است.
ایشان تأکید کردند: این اقدام بهترین اقدامی است که میتواند منطقه را آباد کند، همدلی ایجاد کند. باید دلها باهم نزدیک باشند، نه اینکه تنها جسمها و قالبها باهم نزدیک باشند، باید قلب و قالب و جسم و روح باهم نزدیک شوند، راهش این است که برادری عملی باشد، به حقوق و مساوات توجه شود.
دعا از بهترین راههای ارتباط با خدا و عامل حیات ملتهاست
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان، با بیان اینکه «بشر در هر عصر جهت ارتباط با خدا نیاز به راهنما دارد» از «قرآن» و «سیرت پیامبر» بهعنوان بهترین راهنمای زندگی بشر یاد کردند. ایشان همچنین با تأکید بر لزوم ارتباط بنده با پروردگار، «دعا» را بهترین راه ارتباط با خدا دانستند.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه «وَ أَنَّ هذا صِراطي مُسْتَقيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبيلِهِ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» [أنعام: 153] با بیان اینکه «قبل از بعثت رسول اکرم راه درست ارتباط با خدا در اختیار بشر نبود» ابراز داشتند: قبل از بعثت رسولاکرم صلیاللهعلیهوسلم راه صحیح ارتباط با پروردگار و رسیدن به الله در اختیار انسانها نبود. با اینکه در فطرت همه انسانها خداجویی، خداطلبی و رجوع الیالله وجود دارد، انسان نیاز به پناهگاه دارد به کسی که بر او توکل کند و او را پشتیبان خود قرار دهد، به کسیکه از دست ظالمان به سوی او شکایت کند و وقت مریضی او را فریاد بزند.
ایشان افزودند: این در فطرت همه انسانهاست که وقتی با بنبست مواجه شود و فشار زندگی و مشکلات را احساس کند به ذاتی نیاز پیدا میکند که به او رجوع کند تا مشکلاتش را حل بکند و آن ذات پروردگار متعال است.
امام جمعه اهلسنت زاهدان با اشاره به برخی از عوارض «نبود راهنما» خاطرنشان کردند: وقتی انسانها هادی نداشتند که آنها را درست راهنمایی کند به راهنماهای دروغین و غلط مراجعه کردند و آنها نیز به سرگردانی و گمراهیشان افزودند. قرآن میفرماید: «مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى» [زمر: 3] به معبودان باطله و دروغین مراجعه کردند تا آنها را به الله نزدیک کنند توسل به شرک نه تنها آنها را به خدا نزدیک نکرد، بلکه فاصلهی شان را پروردگار بیشتر کرد. وقتیکه انسانها به حاجتروایانی متوسل شدند که حاجتهایشان را به الله برسانند، نه تنها حاجتشان به الله نرسید، بلکه قهر و غضب خدا متوجهشان شد.
ایشان به نیاز انسانها بر بعثت آخرین پیامبر اشاره کردند و گفتند: پیش از بعثت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم بشر در ظلمات و تاریکیها گرفتار بود و نیاز به راهنمایانی داشت که راه صحیح خدا را به آنها نشان دهد و آنها را به الله برساند. انسانیت به یک عارف و عالم بالله نیاز داشتند که او را به آنچه مایه خشنودی ربالعالمین است راهنمایی کند. آنگاه رحمةللعالمین، محمدامین صلیاللهعلیهوسلم تشریف آورد و راه درست را به بشریت نشان داد، همان راهی که حضرت ابراهیم چند قرن قبل به بشر راهنمایی کرده بود. «دیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکینَ» [أنعام: 161]؛ حضرت ابراهیم علیهالسلام یکسو بودند، از مشرکین نبودند؛ حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم دین استوار، صحیح و توحیدی حضرت ابراهیم را آوردند و بشر را درست راهنمایی کردند.
ایشان ادامه دادند: در عصر حاضر که بتپرستی، دنیاپرستی، نفسپرستی، هواپرستی و جهالت به اوج خود رسیده است قرآن عظیمالشان، دین اسلام و سیرت پاک حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم بهترین راهنما و بزرگترین نعمتهای پروردگار هستند که ما را بهسوی الله تعالی راهنمایی میکنند. بشر امروز در انحراف است، اکثریت انسانها خدا را نشناختهاند و متأسفانه به راه درست نرفته است.
مدیر دارالعلوم زاهدان «اسلام» را دین اعتدال دانستند و اظهار داشتند: اعتدال بهترین هدایت و مسیر است که نه تَرک کامل دنیاست و نه دنیاپرستی. مسیر اسلام مسیر اعتدال و میانهروی است، اسلام نه به رهبانیت و ترک کامل دنیا تشویق کرده و نه دنیاپرستی را در دنیا ترویج کرده است، بلکه به خواستههایی که مشروع و برای نفس مفید هستند راهنمایی کرده و از خواستههای ناجایز که خلافاند و برای جامعه ضرر هستند بازداشته است. اسلام مخالف دنیاپرستی است و موافقِ آباد کردن دنیا.
ایشان از «ادای نماز، انفاق، روزه و دعا» بهعنوان بهترین راههای ارتباط با خدا یاد کردند و خاطرنشان کردند: اسلام راههای درست رسیدن به الله را نشان داده است؛ از بهترین راههای ارتباط با الله ادای نماز و پرداخت مال است. با سخاوتمندی و دادن مال، نفس شما پاک شده و با خدا نزدیک میشوید، سخاوت و جود صفت ربالعالمین است. از دیگر راههای صحیح رسیدن به خدا روزه و دعا است. دعا عبادتیست که در میان جامعهی ما کمرنگ است و در عصر صحابه پررنگ بود.
ایشان در ادامه با بیان اینکه «خداوند در سوره فاتحه روش دعا را آموزش داده» گفتند: الله تعالی راه تماس با خداوند عزوجل را که دعاست در اولین سوره قرآن به ما تعلیم داده است. «فاتحه» اولین سورهی قرآن و «أمّالمسألة» است، در این سوره روش و موارد خواستن آموزش داده شدهاند. راه خواستن تعریف و تمجید پروردگار، ثنا، بیان کردن بزرگی الله، اظهار عبدیت وفاداری به پروردگار و توحید اوست. اسلام ما را به توحید، توکل بر الله و وابستگی و دلدادگی به او راهنمایی کرده است تا به او اعتماد کرده و تنها او را عبادت کنیم و این عقیدهی محوری همه ادیان سماوی و اصل أعظم دین حنیف ابراهیم و محمدی است. هنگام درخواست و دعا الله را ثناء بگوییم، بزرگی و عظمت الله و درماندگی خود را اظهار کنیم و از الله هدایت مسئلت کنیم.
ایشان ادامه دادند: با تلاوت «فاتحه» در همه رکعاتِ نماز، شما الله را تمجید و ثناء میگویید و در هر رکعت بالاترین خواسته را که هدایت است از الله میخواهید.
ایشان در ادامه گفتند: در دنیا بالاترین چیز برای بشر هدایت است؛ اگر راهنمایی درست نباشد زندگی به هدر رفته و فنا شده است، خداوند بلافاصله پاسخ درخواست هدایت را داده و فرموده است: قرآن هدایتی است برای آنانی که میخواهند با پرهیزگاری زندگی کنند و خداطلبی و خداجویی دارند. دعا و نیایش، استغفار و توبه و ذکر الهی به کثرت، راههای ارتباط با الله و راههای حیات ملتها هستند.
مولانا عبدالحمید حیات ملتها را در در ارتباط صحیح با خدا دانستند و خاطرنشان کردند: زمانی ما زندهایم و زندگی ما قوی است که با الله تماس داشته باشیم، بر او توکل کنیم خدایی که از شاهرگ ما، به ما نزدیکتر است. «وَهُوَ مَعَكُمْ أَیْنَ مَا كُنْتُمْ» [حدید: 4] هر کجا شما باشید الله با شماست. « فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» [بقره: 115] هر طرف شما رخ کنید الله است. «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْکُمْ وَ لکِنْ لا تُبْصِرُونَ» [واقعه: 85] کسی که دارد جان میدهد ما از شما به او نزدیکتریم اما شما ما را نمیبینید.
امام جمعه اهلسنت زاهدان ضمن نکوهش «شرک» گفتند: اگر خدایی را که نزدیک است ویل کنیم و به درخت، سنگ، کوهها و غیرالله متوسل بشویم و به آنها بگوییم که ما را به خدا برسانید جواب خدا را چه میدهیم که با ما همراه است و نزدیک است؟ «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» [بقره: 186] خدا با تو همراه است حاجتت را از او بخواه. حضرت عبدالله ابن عباس رضیاللهعنهما میگوید آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم میفرمایند: «و اذا استعنت فاستعن بالله» هرگاه کمک میخواهید از خدا استعانت بگیرید. برای استمداد و استغاثه سراغ غیر الله نروید و از خدا مدد بجویید. بدانید اگر همه موجودات دنیا بخواهند به شما ضرری برسانند که خدا نخواسته از دستشان هیچ کاری ساخته نیست و اگر بخواهد به شما نفعی برساند اگر همه دنیا جمع بشوند که از آن جلوگیری کنند از دستشان هیچ کاری ساخته نیست.
ایشان ضمن توصیه به اقرار نعمتهای الهی ابراز داشتند: تقدیر خطا نمیرود، تقدیر حق است. با دعا، نیایش و فریاد خواستههایتان را از خدا بخواهید. نعمتهای پروردگار را اقرار کنید که من دستخالی به دنیا آمدم، هیچ چیزی نداشتیم همه چیز به ما دادی، در بهترین قیافه و خانواده ما را پیدا کردی، همه نعمتها از آن توست و تو ولی نعمت هستی.
ایشان در پایان گفتند: دعاهای قرآنی و دعاهایی که از احادیث ثابتاند اولویت دارند، ولی هرکس به زبان خود با خدا نیایش کند. باید به بارگاه الله عاجزی کنیم و با او راز و نیاز کنیم، راه تماس با الله متعال ذکر پروردگار و عمل صالح است و راههای رابطه با شیطان غفلت و گناه است. گناهان راههای رسیدن به بدبختی و شیطاناند، با گرسنگی، روزه و عمل نیک راههای شیطان را مسدود کنید. بر خدا اعتماد کنید، هر چه الله بخواهد همان میشود. ملتی که به توبه و استغفار پایبند باشد، ضایع نمیشود و به عذاب الهی گرفتار نمیشود.
حکم شرعی بیمه «پاسارگاد» درحال بررسی است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنانشان با اشاره به قرائت اطلاعیه بیمه پاسارگاد در هفته گذشته در مراسم نمازجمعه اهلسنت زاهدان، گفتند: در هفته گذشته اطلاعیهای در رابطه با بیمۀ پاسارگاد خوانده شد، به اطلاع عزیزان میرسد که حکم شرعی و فقهی این بیمه در دارالإفتای حوزه درحال بررسی است. انشاءالله حکم آن پس از جمعبندی به اطلاع شما خواهد رسید.