شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه 23 مرداد 1394:

انحصارطلبی و تنگ‌نظری از عوامل مهم اختلاف و تفرقه هستند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن اظهار تأسف از وجود تفرقه و اختلاف در کشورهای اسلامی، «انحصارطلبی» و «تنگ‌نظری» را از مهمترین عوامل ایجاد اختلاف در این کشورها دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی آن‌لاین، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه 23 مرداد 1394 (28 شوال 1436) اختلاف و دودستگی مسلمانان را مورد نکوهش قرار دادند و خاطرنشان کردند: شریعت اسلام به مسلمانان هشدار می‌دهد که گرفتار اختلاف و دودستگی و تعصبات قومی و قبیله‌ای نشوید و یکدیگر را تکفیر و تفسیق نکنید، بلکه با یکدیگر متحد و منسجم شده و به ریسمان الهی، که قرآن مجید است، چنگ بزنید. قرآن و سنت ما را به وحدت و اخوت و برادری تاکید و توصیه می‌کنند.
ایشان در ادامه افزودند: متاسفانه امروزه در خاورمیانه اختلاف و درگیری موج می‌زند. منشأ اختلافات مسلمانان عدم رعایت تقوا و پرهیزگاری است. تمام این اختلافات ناراحت‌کنند بوده و به دین و دنیای ما ضربه می‌زنند. تفرقه و اختلاف ملت‌های قوی و قدرت‌های بزرگ را ضعیف و ملت‌ها و قدرت‌های ضعیف را نابود می‌کند. امروزه بسیاری از کشورهای اسلامی در نتیجۀ همین تفرقه و اختلاف از پیشرفت و ترقی باز مانده‌‌اند و حتی به عقب برگشته‌اند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: به عقیدۀ بنده اگرچه قدرت‌های استکباری و صهیونیسم بین‌الملل همواره دنبال ایجاد اختلاف بین مسلمانان هستند و برای رسیدن به منافع خویش می‌‌خواهند مسلمانان با یکدیگر درگیر و محتاج آنها باشند، ولی عامل بیشتر این اختلافات خودِ مسلمانان هستند.
مولانا عبدالحمید “انحصارطلبی” را ازجمله عوامل ایجاد اختلاف بین مسلمانان دانستند و گفتند: تنگ‌نظری، نبود سعه‌صدر و انحصارطلبی یک گروه، جناح و فرقه در قدرت از عوامل مهم اختلاف هستند؛ وقتی یک جناح و فرقه از مسلمانان در یک کشور دنبال حذف دیگران و بی‌توجهی به حقوق دیگران باشد و آنها را در قدرت شریک نگرداند، در بین آن ملت اختلاف و تفرقه به‌وجود می‌آید.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان “افراط‌گرایی” را «معلول انحصارطلبی و تنگ‌نظری» دانستند و اظهار داشتند: تمام تندروی‌ها و افراط‌گرایی‌هایی که امروزه در جهان مشاهده می‌کنیم، معلولِ علت‌هایی از قبیل تنگ‌نظری و انحصارطلبی هستند. متاسفانه مسلمانان گرفتار خشم و عصبانیت بوده و دوراندیشی ندارند. اگر مردم کشورهای عراق، شام، یمن، مصر، لیبی و سایر کشورهایی که با اختلاف و درگیری مواجه هستند دوراندیشی داشتند امروزه با این مشکلات مواجه نمی‌شدند. بنده در درجۀ اول دولت‌های منطقه را که به‌‌خاطر منافع خود به انحصارطلبی و تنگ‌نظری روی می‌آورند، در ایجاد اوضاع کنونی کشورهای اسلامی مقصر می‌دانم. همچنین خودِ مسلمانان، از هر از هر قوم، مذهب، فرقه و زبانی که باشند، نیز در به‌وجود آمدن این اوضاع مقصرند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان بر لزوم مذاکره و گفتمان تاکید کردند و افزودند: مسلمانان کشورهای اسلامی باید ضمن توبه و استغفار و رجوع الی‌الله، با یکدیگر به مذاکره و گفتمان بپردازند و سعه‌صدر و دوراندیشی اختیار کنند.
*ملت ایران از اوضاع سایر ملت‌ها عبرت بگیرد
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان ملت ایران را مورد خطاب قرار دادند و خاطرنشان کردند: توصیه بنده به ملت عزیز ایران، اعم از شیعه و سنی، آن‌ست که از اوضاع بحرانی در برخی کشورهای اسلامی عبرت بگیرد. شیعه و سنی در ایران یکدیگر را تحمل کنند تا به آن‌چه ملت‌های دیگر کشورها مبتلا هستند، گرفتار نشوند.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: توصیه بنده به کسانی که الله تعالی به آنها زور و قدرت بیشتری داده آن‌است که ضعفاء را ببینند و کسانی را که آسیب‌پذیری بیشتری دارند دریایند. ملت ایران اعم از مسیحی، یهودی، زرتشتی، دراویش و مسلمان و دارای هر تفکر و گرایشی که باشند، متعلق به همین کشور بوده و با ما برادری اسلامی یا وطنی دارند. لذا همه ما باید یکدیگر را تحمل کنیم و به یکدیگر تهمت نزنیم.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه تاکید کردند: مسئولین استانی (سیستان‌وبلوچستان) که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم به‌خوبی بر این نکته واقف هستند، اما بنده به مسئولین امر در تهران و استان‌هایی که مقداری با ما فاصله مکانی دارند، اطمینان می‌دهم که مساجد، مدارس، مکاتب، نمازخانه‌ها و بخش‌های مذهبی اهل‌سنت ایران تهدیدی برای نظام و برادران شیعه نیستند.
ایشان خطاب به مراجع و علمای شیعه نیز خاطرنشان کردند: علما و مراجع عظام شیعه این سخن بنده را گوش کنند که ما اهل‌سنت ایران تهدید نیستیم، بلکه فرصتیم. مسیر ما مسیر تقریب، اعتدال و اخوت است. وحدت و اخوت را عبادت می‌دانیم. ما معتقدیم که اختلاف بر خلاف تقواست. اگر شیعه یا سُنی دنبال اختلاف و تفرقه باشد تقوا را زیر پا گذاشته و از مسیر تقوا خارج شده است.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان درخصوص برخی گزارش‌های نادرست هشدار دادند و گفتند: اگر برخی گزارش‌هایی مبنی بر اینکه اهل‌سنت پنهان‌کاری می‌کنند و پشت پرده برنامه‌های دیگری دارند و… می‌‌دهند، خدا می‌داند که تمام این گزارش‌ها غلط و دروغ است.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: ما اگر میدان بیشتری برای فعالیت نداریم و تریبون ما کوچک است، اما حداقل برای نجات مسلمانان از اختلاف و درگیری در کشورهای اسلامی دعا می‌کنیم. البته به اعتقاد بنده بسیاری از محکومیت‌هایی که ما بعضاً از این تریبون انجام داده‌ایم تاثیرگذار بوده است.
*حل مسأله نمازخانه پونک خواستۀ اقشار مختلف اهل‌سنت است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خویش «حل مسأله نمازخانه پونک» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: درخواست تمام اقشار و طبقات جامعه اهل‌سنت ایران از رهبر دلسوز، رئیس‌جمهور محترم و تمام مسئولین دلسوز نظام آن‌ست که مسأله نمازخانه اهل‌سنت تهران را حل کنند. از علما و مراجع شیعه نیز درخواست داریم که برای حل این مسأله کمک کنند تا دشمنان نظام و ملت مأیوس شوند. خدا می‌داند که در نمازخانه پونک هیچ حرکتی غیر از نماز و عبادت نبوده است. لذا اگر کسانی گزارش‌هایی در این خصوص داده‌اند، این گزارش‌ها کذب محض هستند.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان خاطرنشان کردند: مسئولین عزیزی که در این استان هستند این را به‌خوبی می‌دانند که مردم این استان دنبال اخوت و برادری هستند و در مقابل تمام کسانی که دنبال اختلاف و ناامنی هستند ایستادگی کرده‌اند.
ایشان افزودند: اگر برادر شیعه‌ای برای ادای نمازش درخواست کند ما درب منازل خود را بر وی خواهیم گشود. در روستاهایی که یک خانواده شیعه زندگی می‌کند در آنجا برای آن خانواده مسجد ساخته شده و هیچ مشکلی پیش نیامده است. برادران اهل‌سنت بارها از بنده سؤال کرده‌اند که ما می‌توانیم در ساخت مساجد برادران شیعه کمک کنیم؟ بنده گفته‌ام که هیچ اشکالی ندارد، زیرا مساجد متعلق به الله تعالی است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان تاکید کردند: از مسئولین محترم استانی و برادران شیعه‌ای که نفوذ کلام دارند می‌خواهیم که در حل مسأله نمازخانه اهل‌سنت تهران همکاری کنند. امیدواریم با دستور رهبر معظم انقلاب و با توجه و عنایت رئیس محترم جمهور این مسأله حل شود تا ما بتوانیم در کنار برادران شیعۀ خود الله تعالی را بندگی کنیم.

چاپ

1556 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 9 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©