مولانا در جلسه آغاز سال تحصیلی جدید دارالعلوم زاهدان:

اخلاص چنان نیرویی است که بر تمام قدرت‌های مادی غلبه حاصل می‌کند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در جلسه آغازین سال جدید تحصیلی دارالعلوم زاهدان، که صبح صبح امروز (دوشنبه 24 شوال 1436/ 19 مرداد 1394) با حضور اساتید و طلاب این مرکز بزرگ علمی در مسجد مکی زاهدان برگزار شد، اهمیت اخلاص در اعمال را مورد تاکید و توصیه قرار دادند.
مولانا عبدالحمید طی سخنانی در تشریح اولین حدیث صحیح بخاری اظهار داشتند: اشتغال به احادیث رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم بزرگترین لطف و عنایت پروردگار است.
استاد حدیث دارالعلوم زاهدان در مورد جایگاه کتاب صحیح بخاری اظهار داشتند: امام بخاری رحمه‌الله با تحمل مشقات بسیار زیاد کتاب الجامع الصحیح را تألیف و جمع‌آوری کرد و در اختیار ما گذاشت. صحیح بخاری أصح‌الکتب بعد کتاب‌الله است و کتابی‌ست که همۀ گرایش‌های جامعۀ اهل‌سنت دارای هر مذهب و تفکری باشند، آن را قبول دارند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: امام بخاری رحمه‌الله کتاب خود را با سبکی ابتکاری با “کتاب‌الوحی” آغاز کرد، زیرا “وحی”، منبع تمام علوم و بالاترین و بهترین راه رسیدن به علم است. وحی تنها منبعی است که احتمال خطا و اشتباه در آن وجود ندارد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه، اهمیت اخلاص در اعمال را مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان نمودند: تعلیم و تعلّم زمانی نزد خداوند مقبول واقع می‌شود که با اخلاص و برای رضای الله تعالی باشد. متاسفانه بسیاری از کسانی که برای کسب علم می‌آیند نیت‌شان صحیح نیست و به نیت اخذ درجه “مولوی” و “فاضله” درس می‌خوانند. درحالی‌که علم را باید فقط به‌خاطر خدا حاصل کرد. لذا نیت‌های خود را تصحیح کنیم.
ایشان در ادامه افزودند: اخلاص بالاترین نیرو و چنان قدرتی است که می‌تواند بر تمام مادیات غلبه حاصل ‌کند. اگر فرد امکانات مادی در اختیار نداشته باشد، اما از نعمت اخلاص برخوردار باشد، می‌تواند به پیروزی و موفقیت دست یابد. قدرت‌های مادی اگرچه هیاهوی زیادی دارند، اما تاثیرشان ماندگار نیست.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان، دارالعلوم زاهدان را «نتیجۀ اخلاص مولانا عبدالعزیز» دانستند و خاطرنشان کردند: آن‌چه شما اکنون در دارالعلوم زاهدان می‌بینید نتیجۀ اخلاص مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله است. لذا اگر می‌خواهید موفق باشید و عمل‌تان ماندگار باشد اخلاص داشته باشید. البته در این‌باره به خودتان خوشبین نباشید و خود را مخلص ندانید، بلکه همواره خود را متهم کرده و مرتبا توبه و استغفار کنید.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید “تحصیل علم با عمل” و “فراگیری اخلاص” را از مهمترین اهداف طلاب مدارس دینی عنوان کردند و گفتند: ما اینجا (در مدارس دینی) آمده‌ایم تا دو چیز را حاصل کنیم؛ یکی علم همراه با عمل، و دوم: فراگیری اخلاص. باید خود را با ایمان و عمل، و علم و اخلاص تزکیه و اصلاح کنیم.
ایشان در پایان سخنان‌شان بر تربیت روحی از طریق عمل به سنت و رعایت تقوا تاکید کردند و گفتند: تربیت روحی بسیار مهم است. همه ما باید به سنت‌های رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم عمل کنیم و با شور و نشاط به فراگیری علم بپردازیم. شاگرد و استاد باید روحیه داشته باشند. باید تقوای الهی را رعایت کنیم و از گناهان اجتناب نماییم.

چاپ

2335 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 9 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©