شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر لزوم دوری از اسراف در مراسم عروسی، هزینه‌های سنگین در چنین مراسم را از جمله معضل‌هایی دانستند که مردم جامعه با آن گرفتارند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه (14 فروردین 1394) پس از تلاوت آیه «وَأَنكِحُوا الأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» [النور:32] اظهار داشتند: یکی از نگرانی‌های مهم امروز جامعه بشری مسأله ازدواج است. این موضوع مایه نگرانی والدین، حکومت‌ها، مسئولین و تمام کسانی که درباره جامعه احساس مسئولیت دارند شده است.
مولانا عبدالحمید «رسومات خلاف شرع» و «هزینه‌های سرسام‌آور» را از دلایل مهم نگرانی مسأله ازدواج عنوان کردند و گفتند: رسومات خلاف شرع و هزینه‌های سرسام‌آور دلیل تمام مشکلات و نگرانی‌ها در امر ازدواج است. بسیاری از این رسومات از شهرهای بزرگ و از سایر فرهنگ‌ها به این مناطق سرایت کرده‌اند.
ایشان علاوه بر «لزوم تهیه جهیزیه از سوی خانواده دختر» و «لزوم تهیه طلا و مسکن از سوی پسر»، «اسراف در مخارج عروسی» را نیز از دیگر مشکلات و رسوم عروسی‌های امروزی برشمردند و افزودند: متاسفانه عروسی‌های امروزی با هزینه‌های بسیار بالا و دادن ولیمه‌های سنگین همراه هستند، به‌طوری که حتی کسانی که توانایی مالی کافی ندارند برای تهیه هزینه مراسم به گرفتن وام‌های ربوی و یا کار خلاف روی می‌آورند. متاسفانه ازدواجی که باید سبب اصلاح و تزکیه جوانان شود، مخارج بالا و رسومات غیرشرعی آنها را وادار به کارهای خلاف شرع می‌کند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن غیرشرعی خواندن این رسومات، به شیوه برگزاری مراسم عروسی امهات‌المؤمنین، صحابه و اهل بیت اشاره کردند و گفتند: رسول اکرم صلی الله علیه وسلم مراسم ازدواج و عروسی حضرت زینب را فقط با یک گوسفند، و مراسم عروسی حضرت صفیه را با حلوا و خرما برگزار کردند. مراسم ازدواج حضرت علی با حضرت فاطمه- رضی الله عنهما- نیز بسیار ساده و بی‌آلایش برگزار شد. سایر صحابه نیز مراسمی ساده و کم‌هزینه برگزار می‌کردند.
مدیر دارالعلوم زاهدان بر رعایت دستورات شریعت در مراسم عروسی تاکید کردند و خاطرنشان نمودند: فرهنگ و تمدن اسلامی بهترین و بالاترین تمدن جهان است که برای تمام زمینه‌های زندگی بشر برنامه دارد، به‌طوری که مسلمانان هیچ نیازی به تقلید از فرهنگ و تمدن غرب و اروپا ندارند. لذا در برگزاری مراسم عروسی نیز باید به اصل اسلام برگردیم و این تکلفات و تجملات را کنار بگذاریم. مراسم عروسی‌ای که کمترین هزینه را داشته باشد با فرهنگ و تمدن اسلامی نزدیک‌تر است.
ایشان از “برگزاری ازدواج‌های دسته‌جمعی” استقبال کردند و گفتند: در دانشگاه‌ها و در برخی مناطق مراسم ازدواج چندهزار نفر را یک‌جا و با یک هزینه برگزار می‌کنند که این شیوه، کار بسیار خوب و پسندیده‌ای است. اگر در مناطق ما نیز چنین حرکتی شروع شود و به جای پرداخت هزینه‌های زیاد در مراسم متعدد، مراسم عروسی به‌صورت مشترک و به صورت اسلامی برگزار شوند، تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت.
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان‌شان به بیان برخی دستورات و تعالیم اسلام در امر ازدواج اشاره کردند و گفتند: یکی از برنامه‌های اسلام در مورد ازدواج آن است که ازدواج دختر با اجازه یکی از اولیای دختر انجام گیرد. باید خواستگار به پدر، برادر بزرگ و یا مادر دختر مراجعه کند و از بیان مستقیم پیغام نکاح به دختر اجتناب نماید. ازدواج دختر نابالغ و دوشیزه بدون اجازه ولی و سرپرست ازدواج اسلامی نیست، حتی در احادیث این نوع ازدواج “باطل” قرار داده شده است.
ایشان در ادامه افزودند: این فرهنگ اروپا، غرب و فرهنگی غیراسلامی است که خود دختران برای انتخاب همسر وارد صحنه میشوند. اسلام به دختران عزت، حرمت و کرامت داده است. جستجوی همسر مناسب برای دختر، وظیفه ولی و سرپرست است. البته ولی نیز نباید بدون رضایت دختر و یا اجازه بیوه آنها را به ازدواج کسی درآورد، بلکه باید با دختر مشورت کرده و رضایتش را به‌دست بیاورد، اگر دختر راضی است و مرد هم انسان متدینی است و مشکل خاصی ندارد ازدواج را انجام دهد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه تاکید اسلام بر «تناسب و هماهنگی دختر و پسر در ازدواج» را مورد تذکره قرار دادند و خاطرنشان کردند: در ازدواج باید بین دختر و پسر از هر لحاظ هماهنگی و تناسب وجود داشته باشد؛ ازدواج دختر متدین و پاکدامن با مرد بی‌دین، فاسق و بی‌بندوبار، و یا ازدواج مرد مؤمن و متدین با دختر بی‌دین و بی‌بندوبار درست نیست. توجه به این موارد در شریعت اسلام مورد تاکید و توصیه قرار گرفته است. عدم توجه به تناسب مالی، دینی و فرهنگی در بین دختر و پسر موجب از هم‌پاشیدگی بنیان خانواده‌ها شده و آینده فرزندان را خراب می‌کند.
*تفاهم هسته ای موفقیت بسیار بزرگی برای ملت ایران به شمار می رود
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان به تفاهم هسته ای ایران اشاره کردند و گفتند: تفاهمی که بین ایران و کشورهای 5+1 در موضوع هسته ای صورت گرفت، مایه خرسندی و خوشحالی ملت ایران شد. احساس ما آن است که این تفاهم، موفقیت بسیار بزرگی برای ملت ایران است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزودند: موضوع مذاکرات هسته ای ایران یکی از معضلات بزرگ جهانی بود که افکار همه دنیا را به خود مشغول کرده بود. اگرچه هنوز قرارداد نهایی امضا نشده است، اما تفاهمی که در این خصوص حاصل شده است به نوبه خود مایه خرسندی است.
مولانا عبدالحمید به برآورده شدن بخش بزرگی از خواسته های ملت ایران در این مذاکرات اشاره کردند و گفتند: ملت ایران در این مذاکرات چند خواسته مهم داشت که الحمدلله این خواسته ها برآورده شدند. اولین خواسته ملت، به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران از سوی قدرتهای غربی و رفع برخی نگرانیهای جامعه جهانی بود.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: یکی از دغدغه هایی که قدرتهای غربی و جامعه جهانی در مورد ایران داشت، تولید سلاح و بمب هسته ای بود. اگرچه از ابتدا چنین اراده ای در ملت و دولتمردان ما نبوده است و فتوای مقام معظم رهبری نیز بر عدم جواز ساخت چنین سلاحی تاکید داشت، اما جامعه جهانی با مذاکره و شفاف سازی به این نتیجه و اطمینان رسید که ما هرگز دنبال بمب هسته ای نیستیم و صنعت ما کاملا صلح آمیز است. لذا برخورداری از حق هسته ای را نیز برای ملت ایران به رسمیت شناختند.
مدیر دارالعلوم زاهدان «لغو کامل تحریمها» را خواسته دیگر ملت ایران عنوان کردند و خاطرنشان کردند: لغو کامل تحریمهای صادره علیه ایران، تاکید مقام معظم رهبری و خواسته دیگر ملت ایران بود، که الحمدلله این خواسته ملت نیز به کرسی نشست، و این موفقیت و کامیابی بسیار بزرگی برای ملت ایران به شمار می رود.
ایشان تفاهم صورت گرفته را «بُرد- بُرد» توصیف کردند و افزودند: نتایج تفاهم مذاکرات هسته ای «بُرد- بُرد» است، زیرا از یک سو ملت ایران به خواسته های خود دست یافته است، و از سوی دیگر دغدغه های جامعه جهانی برطرف شده و به اطمینان خاطر رسیده اند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کردند: به خاطر این تفاهم در درجه اول از خداوند متعال سپاسگذاریم، و در درجه بعدی از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به خاطر تحمل زحمات و فشارهای زیاد تشکر کرده و به همه آنها خسته نباشید می گوییم. همچنین از مقام معظم رهبری به خاطر راهنمایی و جهت دادن به این مذاکرات و نیز از دولت تدبیر و امید که این موضوع را با درایت و تدبیر به پیش برد، نهایت تقدیر و تشکر را داریم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تفاهم هسته ای را «موفقیتی بزرگ در آغاز سال جدید» دانستند و ضمن اظهار امیدواری مبنی بر «کاهش فشارهای اقتصادی بر ملت ایران»، در پایان خاطرنشان کردند: تفاهم هسته ای ایران به همه نشان داد که گفتمان و مذاکره بهترین راه حل مشکلات و رسیدن به خواسته هاست و جنگ و کشتار و زورآزمایی نتیجه خوبی را به دنبال ندارد.
*رئیس جمهور افغانستان مشکل دریاچه هامون را به صورت اساسی و ریشه ای حل کند
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به سفر هفته آینده رئیس جمهور افغانستان به ایران گفتند: جناب آقای اشرف غنی، رئیس جمهور محترم افغانستان در هفته آینده به کشورمان خواهند آمد که ما پیشاپیش خدمت ایشان خوشامد و خیرمقدم عرض می کنیم. امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه «حل مشکل آب سیستان و دریاچه هامون» را از رئیس جمهور افغانستان خواستار شدند و خاطرنشان کردند: مردم استان سیستان و بلوچستان، که علاوه بر حق اسلامی و انسانی، حق همسایگی نیز با کشور افغانستان دارند، از جناب اشرف غنی خواسته ای دارند و آن اینکه مشکل آب سیستان و دریاچه هامون را به صورت ریشه ای و اساسی حل کنند.
ایشان در توضیح مشکل دریاچه هامون اظهار داشتند: دریاچه هامون که یک دریاچه تاریخی است، قبلا پر آب بوده و مایه خیر و برکت برای منطقه بوده است. آب این دریاچه که تاثیر بسزایی در حفظ محیط زیست و امر کشاورزی و دامداری مردم منطقه داشته است، متاسفانه سالهاست که بهطور کامل قطع شده است و قطع آب این دریاچه باعث رکود کشاورزی در منطقه سیستان شده است.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: درخواست ما از رئیس جمهور محترم افغانستان آن است که مسأله آب دریاچه هامون را به صورت ریشه ای و اساسی حل کنند تا این دریاچه دوباره زنده شود و مردم عزیز منطقه سیستان از این معضل و مشکل نجات پیدا کنند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش پایانی سخنان‌شان با اشاره به درگذشت مادر حجت الاسلام سید محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق کشورمان، ضمن عرض تسلیت به جناب دکتر خاتمی، برای آن مرحومه مغفرت و رفع درجات و برای بازماندگان اجر و صبر را مسئلت نمودند.
ایشان به حادثه تصادف دو دستگاه خودرو در محور نیکشهر- ایرانشهر، که منجر به فوت 10 نفر شده بود، نیز اشاره کردند و برای کشته‌شدگان این حادثه طلب مغفرت و برای خانواده‌های آنان طلب صبر و اجر کردند.
مدیر دارالعلوم زاهدان همچنین برای مغفرت و رفع درجات پدر مولوی عبدالسلام شهلی‌بُر، از استاد دارالعلوم زاهدان، که هفته گذشته دار فانی را وداع گفته بود، دعا کردند.

چاپ

1644 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©