شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات سراسری سخنرانی، مقاله نویسی، شعر، سرود و مشاعره، که عصر روز پنجشنبه (8 آبان) در محل مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد، با اشاره به اهمیت فن سخنوری و نویسندگی در نشر افکار و عقاید، “آشنایی با زبان و اصطلاحات روز” را در این زمینه مورد تاکید و توصیه قرار دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به نقل از “سنی آنلاین”، امام جمعه اهل سنت زاهدان در این مراسم خاطرنشان کردند: روشنی هدف همواره راز موفقیت تمامی افراد موفق، احزاب، حرکت‎ها، جنبش‎ها و… بوده است. لذا برماست که هدف والای رضایت الهی را در تمام زمینه ها مدنظر قرار داده و در این راستا سعی و تلاش نماییم.

مهمترین اهداف برگزاری این مسابقات:
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه سخنان‎شان با اشاره به راه‏های مختلف انتشار یک فکر و اندیشه، به بیان و تشریح مهمترین اهداف برگزاری این قبیل مسابقات پرداختند و آنها را به شرح ذیل دانستند:
1ـ نویسندگی؛ در طول تاریخ انبیای گذشته، حرکت‏ها، جنبش‏ها و… برای نشر افکار، اندیشه ها و خط‏ مشی خود از راه‏های مختلفی بهره می‏بردند که نویسندگی از جمله آن راههاست. امروزه پس از سده های متوالی هنوز بسیاری از این باورها به صورت مکتوب از پیشینیان به ما رسیده است. لذا طلاب عزیز باید در راستای کسب مهارت و تخصص در امر نویسندگی تمام سعی و تلاش خود را بکار گیرند. نوشتن مقاله در نشریات داخلی و خارجی از جمله عوامل موثر در رشد و بالندگی در زمینه نویسندگی به شمار می رود.
2ـ سخنوری؛ قدرت سخنوری از دیگر راه‏های ارتباط، نشر و تزریق یک اندیشه است، که در این راه باید قدم‎های بلندی برداشته شود.
3ـ تعلیم و تعلم؛ این بخش نیز از راه‏های مهم انتقال اندیشه به حساب می آید.
4ـ شعر؛ شعرسرایی نیز نقش مهم و مؤثری در بیان یک فکر و اندیشه در جامعه ایفا می کند. به طوری که در قالب چند بیت شعر می توان جهانی از معنا و مفهوم را به مخاطبان منتقل نمود.

ویژگی‎های یک نویسنده و سخنران موفق
مولانا عبدالحمید در ادامه نکات و ویژگی‎های مهمی که یک نویسنده و سخنران باید برای موفقیت خویش بدان‎ها  متصف باشد را اینگونه بیان کردند:
1ـ راست‎گویی و راست‎نویسی؛ از موارد ضروری که باید یک سخنور و نویسنده بدان توجه نماید، عرضه مطالب صحیح و درست و پرهیز از بیهوده گویی و لغونویسی است؛ دین ما به ما دستور داده است که همواره در مسیر درست حرکت کنیم. کلام درست، دل را راست و حرف نابجا انحراف دل را به همراه خواهد داشت.
2ـ استناد به آیات و احادیث؛ نویسنده و سخنران سعی کند در هنگام نقل یا نوشتن آیات نام سوره و یا حتی الامکان شماره جزء و آیه را ذکر کند. احادیث نیز اگر همراه با سند و راوی حدیث نقل بسیار خوب است. امروزه بنا بر کثرت فتنه ها تمام محافل و مجامع عمومی و بین المللی حکایت‏ها و نقل قول‏های مستند و مدلل را می پذیرند.
3ـ ساده گویی و ساده نویسی؛ یک نویسنده و سخنران خوب باید از تکلّف بی جا احتناب نموده و سادگی را در پیش گیرد تا توجه مخاطب را از آن خود نماید.
4ـ عمل بر آنچه می گوید یا می نویسد؛ ابتدا سخنران یا نویسنده باید به آنچه می گوید یا می نویسد عامل باشد، و در مرحله بعد شنونده و خواننده نیز باید با نیت عمل پای صحبت سخنران بنشیند یا مطلب نویسنده را مطالعه نماید.
5ـ تسلط بر زبان روز؛ برای هر نویسنده و سخنرانی ضروری است که زبان عصر و زمان خود را بیاموزد و همگام با اصطلاحات زمان خویش حرکت نماید. آیه «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ» نیز به همین مهم اشاره دارد. یکی از حکمت‏هایی که حضرت موسی در کاخ فرعون رشد و پرورش یافت، و حضرت یوسف در قصر عزیز مصر بزرگ شد، آموختن زبان پادشاه و دربار، که در آن زمان بارزترین زبان به شمار می رفت، بود. اگر آنها در خانه و به دور از کاخ و قصر رشد می کردند، در چگونگی گفتمان و دعوت حاکمان و درباریان با مشکل مواجه می شدند. لذا باید زبان روز و دیپلماسی حکومت، ملت و… را یاد گرفت. علما و طلاب باید به این امر توجه خاصی داشته باشند. از آنجایی که رسالت علما عمومی بوده و مخاطبان علما اقشار مختلف جامعه، از حاکم و درباری گرفته تا دکتر و معلم و کشاورز و کارگر و… را شامل می شود، لذا به زبان و اصطلاحات روز مسلط باشند تا بتوانند با هر قشری به زبان خودش سخن بگویند.
5ـ توجه إلی الله؛ مهمترین نکته ای که یک نویسنده و سخنران باید آن را مدنظر داشته باشد توجه إلی الله ست. برای پیشرفت و تاثیرگذاری کلام و نوشته باید قبولیت را از خداوند متعال مسئلت نمود. برای نجات از آسیب‏های کلام و قلم توجه الی الله و حضور قلب لازم و ضروری است.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در پایان از تمام عاملان و دست اندرکاران برگزاری این دوره از مسابقات، اعم از دفتر شورای هماهنگی، روسای مدارس، اساتید، طلاب و… تشکر و قدردانی نموده و با آرزوی توفیقات روزافزون برای همگان به سخنان‏شان خاتمه دادند.

چاپ

1428 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 12 آبان, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©