امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، بیست‌وپنجم رمضان (31 تیر1393) مهمان مردم شریف سیستان بودند و در مراسم ختم قرآن در نماز تراویح مسجدجامع خاتم‌الانبیاء شهر زابل به ایراد سخن پرداختند.

ایشان سخنان خود را با تلاوت آیه مبارکه «قدافلح من زکها وقد خاب من دسها» آغاز نمودند و گفتند: خداوند ماه مبارک رمضان را برای یک هدف بزرگی آفریده است؛ روزه این ماه را فرض گردانیده و قرآن مجید را در این ماه نازل کرده است. هدف من و شما را به تزکیه و وارستگی رساندن است. خداوند ما را آفریده است و برای اینکه ما به او برسیم برای ما برنامه‌ریزی کرده است.
مدیر دارالعلوم مکی زاهدان در ادامه افزودند: وقتی به قرآن و سنت می‌نگریم به این نتیجه می‌رسیم که همه‌ی این جهان برای انسان آفریده شده است و انسان برای بندگی واطاعت خدا خلق شده‌است. چنانکه قرآن بر این امر تصریح کرده است: «هوالذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا»؛ خداوند خورشیدوماه و ستارگان و کوه‌ها و همه کائنات و حیوانات را برای خدمت به انسان آفریده است تا او با خیال راحت و آسودگی به بندگی الله مشغول شود.
حضرت شیخ‌الاسلام خاطرنشان کردند: خداوند در وجود انسان‌ها استعدادهای گوناگونی قرار داده است؛ از یک طرف استعداد طاعت و بندگی و فرمانبرداری و از طرفی هم استعداد گناه ومعصیت و نافرمانی را گذاشته است. الله تعالی برای هر دوی این استعدادها و خوی انسان‌ها برنامه‌ریزی کرده است؛ کسانی که می‌خواهند به خدا برسند و سعادت دنیا و آخرت را کسب کنند، راه انبیا و اولیا و راه قرآن را پیش روی آنها قرار داده است. از طرفی، افرادی که می‌خواهند از جمله گمراهان باشند و از نفس اماره و شیطان پیروی کنند هم زمینه‌‌اش برای آنها فراهم است.
عالم برجسته اهل‌سنت ایران دنیا را “محل امتحان و آزمایش” قرار دادند و تاکید کردند: خداوند دنیا را محل امتحان و آزمایش قرار داده است تا بشر را بیازماید به کدام سمت وسو حرکت می‌کند؛ آیا به طرف گناه و نافرمانی و مصیت خدا گام برمی‌دارد یا اینکه به سوی خدا و وارستگی و پاکی حرکت می‌کند. خداوند سر راه بشر چالش‌های مختلفی گذاشته است و به‌وسیله همین چالش‌ها بشر را مورد امتحان و آزمایش قرار می‌دهد. لذت گناه، کشش و جذابیت دنیا و زیبایی آن از جمله چالش‌هایی هستند که بشر با آن مواجه است. خداوند متعال در قرآن کریم به صراحت بیان فرموده است که ما دنیا را زیبا آفریدیم تا ببینیم شما شیفته چه چیزی می‌شوید؛ مال و منال و پست ومقام دنیا را می‌طلبید یا رضایت الله را می‌خواهید؟
ایشان ضمن تاکید براینکه “مال ومنال دنیا از نیازهای ضروری انسان است و بدون آن زندگی امکان پذیر نیست”، اظهار داشتند: نباید چنان شیفته و دلداده دنیا باشیم که محبت آن برتمام وجود ما مسلط شود. بلکه ما باید گرویده و شیفته رب العالمین باشیم. دنیا ومنافع آن برای خدمت ما هستند ولی ما برای دنیا آفریده نشده‌ایم. ما متعلق به خدا هستیم؛ «ان الله اشتری من المومنین انفسهم واموالهم بأن لهم الجنة»

حضرت شیخ الاسلام با اشاره به نقش روزه در تزکیه واصلاح انسان ادامه دادند: روزه جهاد در راه پروردگار است؛ شما به‌وسیله روزه با نفستان جهاد می‌کنید و این جهاد و مبارزه بسیار مهم است. از نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم روایت است که فرمودند: «المجاهد من جاهد نفسه فی طاعة الله» مجاهد واقعی کسی‌ست که با نفسش در راستای اطاعت از خدا جهاد کند و آن را مغلوب کند. افراد و ملت‌ها زمانی به پیروزی واقعی می‌رسند که بر نفسشان غلبه کنند. قرآن عظیم‌الشان نیز به همین نکته اشاره کرده است: «قدافلح من زکها وقد خاب من دسها».
مولانا عبدالحمید افزودند: ماه مبارک رمضان برای این آمده تا ما در این ماه با نفس اماره و متمرد وسرکش جهاد کنیم. رمضان رسالت بزرگی دارد؛ وقتی ما تاریخ اسلام را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که بیشتر غزوات رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در این ماه رخ داده‌اند؛ غزوه بدر و فتح مکه که ازحوادث سرنوشت‌ساز در تاریخ اسلام هستند دراین ماه صورت گرفتند. این نشان‌گر آن است که ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای جهاد با جان ومال و جهاد با نفس است. همان‌گونه که در این ماه به دستور خدا از روزی‌های حلال پرهیز می‌کنیم، ازگناه نیز باید دوری کنیم. کسی که ازخوردن و نوشیدن اجتناب می‌کند اما گناهان را ترک نمی‌کند، خداوند به روزه او نیازی ندارد. دستور خداوند است که شما هم از روزی حلال پرهیز کنید وهم ازگناه و تا جایی که می‌توانید به عبادت خدا بپردازید؛ زیرا عبادت در این ماه کفاره گناهان من وشما قرار می‌گیرد.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان با اشاره به حدیث «من صام رمضان ایمانا واحتسابا غفرله ماتقدم من ذنبه و من قام رمضان ایمانا واحتسابا غفرله ماتقدم من ذنبه ومن قام لیلة القدر ایمانا واحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه»، اظهار داشتند: هرکس روزه ماه مبارک رمضان، قیام شب‌های رمضان و شب زنده‌داری شب قدر را با ایمان و انگیزه ثواب انجام بدهد تمام گناهان او بخشیده می‌شود. البته بسیاری معتقدند که فقط گناهان صغیره و کوچک معاف می‌شوند و گناهان کبیره با توبه واستغفار بخشیده می‌شوند. باید کمال بهره را از ماه رمضان ببریم؛ خداوند این ماه را برای تربیت و آموزش ما آورده تا همواره به یاد او باشیم و تقوا پیشه کنیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان نجات ملت‌ها را در غلبه بر نفس دانستند و خاطرنشان کردند: ملتی که نماز قضا کند و از خواهشات نفسانی پیروی کند، آن قوم و ملت به هلاکت می‌رسد. وقتی سرنوشت قوم‌ها وملت‌ها را در قرآن مجید مرور می‌کنیم، می‌بینیم که اقوام قدرتمند وقتی خدا را نافرمانی کردند چگونه به هلاکت رسیدند و تارومار شدند، و گرفتارعذاب‌های آسمانی و زمینی شدند. از طرفی دیگر، قوم‌های ضعیف و ناتوان به سبب اطاعت و فرمانبرداری از خداوند به عزت وسربلندی رسیدند و نام نیک آنها برای همیشه باقی ماند؛ چنانکه ما در قرآن می‌خوانیم «سلام علی ابراهیم» و «سلام علی موسی» و…
ایشان افزودند: امری که امروز خیلی تکان‌دهنده است و می‌توان گفت فاجعه است، کاهل نمازی و اهمال در نمازهای فرض است. امت مسلمه روزهایی را سپری نموده که نماز سحر کسی قضا نمی‌شده، اما امروزه مسلمانان به جایی رسیده‌اند که نمازصبح آنها قضا است.
حضرت شیخ الاسلام در پایان سخنان خود گفتند: رمضان یک دوره و کلاس ویژه‌ای است که خداوند آن را برای تربیت من وشما گذاشته است. زمانی من وشما در این دوره و کلاس موفق خواهیم شد که بعد از رمضان هم به تمام اعمال پایبند باشیم. در رمضان اکثرا به مسجد می‌آیند و از گناه دوری می‌کنند، ولی اگر بعد از رمضان مسجد را ترک کردیم و خدای ناکرده به گناهان و معاصی روی آوردیم، آنوقت از مردودین این کلاس محسوب خواهیم شد.

چاپ

1078 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©