مولانا عبدالحمید حفظه الله سخنان خود را در مراسم ختم قرآن در نماز تراویح 24 رمضان (30 تیر 1393) روستای “اسکل آباد”، از توابع شهرستان خاش، با تلاوت آیه «اقرا باسم ربک الذی خلق» آغاز نمودند.

ایشان در این مراسم روحانی و معنوی فرمودند: لطف و احسان الله رب العزت بر ما فراوان است؛ الله تعالی رحمت‌های بی‌کرانش را در این ماه به‌سوی ما سرازیر کرده است. بسیاری از بندگان خدا منتظر رمضان بوده‌اند تا بتوانند قُرب الهی را کسب کنند و مغفرت الله را نصیب خود بگردانند. همه روزه داران در این ماه میهمان خداوند هستند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ماه مبارک رمضان را “ماه انسان سازی” توصیف کردند و افزودند: ماه مبارک رمضان ارتباط انسان را با الله مستحکم می‌سازد و انسان را به ولایت و دوستی الله می‌رساند. وقتی در دل انسان محبت الله و ایمان قرار می‌گیرند و هنگامی‌که اخلاق و کردار و اعتقاد انسان مطابق شریعت و قرآن باشد، به جایی می‌رسد که فرشتگان نیز از جایگاه بلند آن انسان تعجب خواهند کرد.
ایشان ادامه دادند: ماه رمضان میهمان الهی بود که اکنون دارد ما را وداع می‌گوید. اما وای و افسوس بر فردی که رمضان از او ناراض برود و گزارش بدی از پیش الله ببرد! سوال اینجاست که رمضان این مقام و منزلت را از کجا به‌دست آورده است؟ این مقام به خاطر قرآن به رمضان رسیده است؛ زیرا قرآن در این ماه نازل شده است. شب قدر نیز به خاطر قرآن “شب قدر” شده است و برتر از هزار ماه قرار گرفته است. آری! همان قرآنی که در منزل ما وجود دارد، اما ما فرصت نداریم که آن‌را یاد بگیریم، و تلاوتش کنیم و به آن توجه کنیم و بر دستوراتش عمل کنیم. الله تعالی این قرآن را بر بهترین بنده خود نازل فرموده و ایشان را “رحمة‌ للعالمین” قرار داده است. خداوند این امت را به خاطر قرآن “خیر‌الاُمم” گردانیده است. وقتی آن‌را تلاوت می‌کنید رحمت‌های خداوند و برکات آن بر شما می‌بارد.
حضرت شیخ‌الاسلام ضمن اظهار تاسف از بی‌توجهی اکثر مسلمانان نسبت به قرآن عظیم‌الشان، خاطرنشان کردند: جای تاسف است جایگاهی را که قرآن در میان اصحاب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم داشت در میان ما ندارد. روزی که مردم بر قرآن عامل باشند و دستورات آن‌را در زندگی خود پیاده کنند، آن روز سعادت و سربلندی آنهاست. قرآن سرمایه و نعمتی است که می توانیم با آن سعادت دنیا و آخرت را نصیب خود بگردانیم. ایمان قوی صحابه کرام رضی‌الله‌عنهم و عزت و سربلندی آنها مرهون عمل به قرآن کریم است.
ایشان در ادامه افزودند: انسانی که قرآن در قلب آنها وجود دارد از گناه پرهیز می‌کند و همواره خداوند را عبادت می‌کند. این نوع افراد همیشه در ذکر و یاد خداوند هستند و خداوند چنان نوری در چهره آنها می آورد که توصیفش در خود قرآن آمده است: «سیماهم فی وجوههم من اثر السجود.» سجده فراوان چهره را نورانی می‌کند. اما افسوس که امروز مسلمان با وجود داشتن سرمایه قرآن و ایمان قدر آنها را نمی داند، ما با قرآن می‌توانیم به الله و به بهشت و جنة‌ الماوی برسیم.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن اشاره به تشدید منازعات در جوامع مسلمان، اظهار داشتند: امروزه مسلمانان گرفتار انواع مشکلات و تفرقه و تشتت هستند. مسلمانان نمی‌توانند مشکلات خودشان را حل کنند. اسرائیل غاصب ملت مظلوم فلسطین را قتل عام می‌کند و در مقابل مسلمانان و دولت‌های مسلمان دست‌روی دست گذاشته‌اند. برخی دولت‌ها در حد یک بیانیه نمایشی واکنش نشان می‌دهند. علت این مشکلات و بی‌تفاوتی دوری از دین و آموزه‌های والای اسلام است. مسلمان باید بیدار باشد و تعالیم رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم را در زندگی خود اجرا کند؛ از حرام‌خواری، دروغ‌گویی، تهمت زدن، کاهل نمازی و بی‌توجهی به دستورات و احکام الهی اجتناب کند. مسلمان باید زکات مال و دارایی‌اش را پرداخت کند.
حضرت شیخ‌الاسلام که سخنران ویژه مراسم ختم قرآن در نماز تراویح منطقه اسکل‌آباد بودند، در این جلسه نورانی به نکوهش برادرکشی و درگیری‌های قومی و طایفه‌ای پرداختند و حضار را نسبت به خطر مواد مخدر و تأثیر منفی آن بر جامعه و خانواده، و حیا و پاکدامنی مردم هشدار جدی دادند.
مدیر دارالعلوم زاهدان پس از تاکید بر دوری از جادوگران و رمال‌ها، مردم اسکل‌آباد و مناطق اطراف آن را به فراگیری علم دین و کسب علوم دانشگاهی در کنار یادگیری قرآن مجید و تلاوت فراخواندند. همچنین، پیش از دعا، ایشان بر حفظ امنیت و اتحاد و یکپارچگی مسلمانان تاکید فرمودند.

چاپ

962 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©