مولانا عبدالحمید در جمع پرشور مردم گوهرکوه، از توابع شهرستان خاش، ضمن تاکید بر لزوم عمل به شریعت، عبادت و بندگی خداوند و دوری از گناهان را تنها راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت دانستند.

حضرت شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید، در مراسم فارغ‎التحصیلی طالبات مکتب خدیجة الکبری در روستای نعمت‎آباد بخش گوهرکوه، که شامگاه چهارشنبه 21 خرداد 1393 برگزار شد، پس از تلاوت آیات «وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ*أَوْ تَقُولُواْ إِنَّمَا أَشْرَكَ آبَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّيَّةً مِّن بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ*وَكَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ وَلَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» [اعراف: 172-174] اظهار داشتند: همه ما از مسیر دین و عمل به شریعت می‎توانیم به خدا برسیم. البته در این راه چالش‎هایی نیز وجود دارد که می‎خواهند ما را از راه دین دور نگه دارند.
ایشان در ادامه افزودند: الله تعالی به بشر رسالت و مسئولیت مهمی داده و او را به دنیا فرستاده است؛ باید الله را بشناسیم و او را بندگی کنیم. بزرگان و اولیای الهی را شناختند و او را بندگی کردند. آنها وقتی که به ذکر الله تعالی مشغول می‎شدند همه چیز را فراموش می‎کردند.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: روح انسانی، قبل از اینکه در قالب بدن قرا گیرد عاشق و شیفتۀ رب‎العالمین است، اما وقتی در کالبد قرار می‎گیرد بر اثر برخی عوامل از خدا غافل می‎شود. امروزه بسیاری از مردم دنیا با تمام علوم آشنایی دارند اما خدا را نمی‎شناسد و از خدا غافل هستند. دلیل تمام مشکلاتی که امروزه جهان بشری با آنها مواجه است نافرمانی از دستورات خداست. وقتی خداوند متعال بشر را آفرید بذر محبتش را در دل او کاشت، اما وقتی انسان به دنیا آمد و زیبایی‏های دنیا را دید دل به دنیا بست و از خدا غافل شد.
مولانا عبدالحمید راه اسلام را راه تمام انبیا و اولیاءالله دانستند و گفتند: الله تعالی راه سعادت و راه کمال و عزت و سربلندی بشر را در اسلام و پیروی از شریعت اسلام قرار داده است. راه اسلام راه مبارک و راه انبیاء و صلحا و اولیاءالله است، اما افسوس که امروزه رهروان این راه که من و شما هستیم همت نداریم. حرکت ما ضعیف است و از فرایض خدا دور هستیم و در انجام دستورات شریعت کوتاهی می‎کنیم. مشغله کاری و فکر نان و… سبب غفلت ما از انجام وظیفه شده است.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان “نماز” را مهمترین فریضۀ الهی عنوان کردند و خاطرنشان نمودند: ما مسلمانان امروزه از مهم‎ترین فریضۀ الهی که نماز است غافل شده‎ایم و در ادای آن کوتاهی می‎کنیم. جوانان و گاهی ریش‎سفیدان ما نماز نمی‎خوانند. دل‎های ما چنان سخت شده است که بر گناهان خود نمی‎گرییم، در حالی‎که وقتی زندگی اولیاءالله و صالحان را بررسی می‎کنیم می‎بینیم که آنان با آن همه تقوا و اخلاص باز هم در بارگاه خدا می‎گریستند. حضرت عایشه صدیقه رضی الله عنها می‎فرماید که رسول خدا صلی الله علیه وسلم شب‎ها چنان می‎گریستند که از گریه ایشان من به گریه می‎افتادم. اما ما چون حج رفتیم فکر می‎کنیم که دیگر هیچ مشکلی نداریم و بهشتی شدن ما قطعی شده است. خدمت به مردم و عبادت خداوند متعال می‎تواند قبر ما را تبدیل به بهشت کند، اما ما از حساب و کتاب و حاضر شدن در میدان محشر غافل شده‎ایم.
مولانا عبدالحمید در ادامه به موانع و مشکلاتی که در مسیر عمل به شریعت وجود دارند اشاره نموده و گفتند: شیطان بزرگترین راهزن مسیر عمل به شریعت است. در اطراف مسیر شریعت، راه‎های فرعی دیگری که به جهنم منتهی می‎شوند و بر سر آن راه‎ها شیاطینی هستند که می‎خواهند ما را گمراه کنند، قرار دارد. خوردن مال مردم، مال حرام و مال یتیم از جمله اعمالی هستند که سبب دخول انسان‎ها به جهنم می‎شوند؛ قرآن کریم در خصوص کسانی که مال یتیم را می‏خورند می‏فرماید که آنها شکم‎‏های خود را با آتش پر می‎کنند و در جهنم شکم آنها پر از آتش است و از دهان و بینی آنها آتش زبانه می‎کشد.
ایشان در ادامه افزودند: شیاطین انسی نیز بر سر راه ما کمین کرده‎اند و می‎خواهند ما را به سوی جهنم بکشانند. اما همه ما باید متوجه باشیم که الله تعالی ما را برای مقصد و هدف بزرگی آفریده است و اگر ما مطیع دستورات الله باشیم و او را بندگی کنیم و وظیفه خود را انجام دهیم خداوند متعال ما را به عزت و سربلندی می‎رساند. الله تعالی با برخوداری ما از نعمت ایمان، جایگاه بزرگی به ما عنایت کرده است؛ روز قیامت کسانی که با ایمان از دنیا می‎روند و وظیفه خود را انجام داده‏اند با چهره درخشان در میدان محشر حاضر می‎شوند و فرشتگان آنها را بشارت بهشت می‎دهند.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کردند: این حکم و دستور خداوند متعال است که از گناه و معاصی و لهو و لعب و هر چیزی که خلاف شریعت است دوری کنیم و از دستورات الهی اطاعت کنیم؛ زکات‌ بدهیم، نماز بخوانیم، به خویشاوندان و اقربا محبت کنیم و حقوق آنها را رعایت نماییم. قرآن عظیم‎الشأن پس از ایمان، مهم‎ترین عبادت را رعایت حق والدین معرفی می‏‎فرماید. لذا تنها راه رسیدن به سعادت عبادت و بندگی خداوند و دوری از گناهان است.
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان این مراسم معنوی توجه به مواردی از قبیل “الگوگیری زنان جامعه اسلامی از ازواج مطهرات”، “فعالیت و برنامه‎ریزی برای اصلاح جامعه و تربیت نسل آینده”، “تعلیم و تعلّم دین و تلاش در این زمینه”، “هزینه کردن برای تحصیل فرزندان برای کسب مدارج عالی علمی”، “همکاری و همراهی با جماعت تبلیغ”، “حمایت مدارس دینی”، “پرهیز از اختلاف و برادرکشی” و “فرمانبردای از دستورات قرآن و سنت” را مورد تاکید قرار دادند.

چاپ

1447 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 31 خرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©