شیخالاسلام مولانا عبدالحمید اوایل هفته گذشته سفری دو روزه به مناطقی از سرباز بلوچستان داشتند و طی این سفر ضمن شرکت در مراسمهای دانشآموختگی طلاب علوم دینی، با مردم این مناطق دیدار کردند.
مولانا عبدالحمید صبح شنبه 10 خرداد 1393 به روستای پادیگ کوهون رفتند و در مراسم دانشآموختگی طلاب مدرسه دینی منبعالعلوم کوهون، یادگار علمی حضرت مولانا محمد عمر سربازی رحمه الله، که با حضور علمای شاخصی همچون مولانا عبدالرحمان چابهاری، امام جمعه اهلسنت چابهار، مولانا محمدیوسف حسینپور، مدیر حوزه علمیه عینالعلوم گُشت، مولانا محمدعثمان، مدیر حوزه علمیه مدینةالعلوم خاش، مولانا محمدکریم صالح، از فعالان عرصه دعوت و تبلیغ، و مولانا حافظ احمد گوهرکوهی برگزار شد، شرکت کردند. شامگاه این روز روستای “چروک گربن” در منطقه کشکور سرباز حضور یافتند تا مراسم دانشآموختگی چند تن از طالبات مدرسةالبنات حضرت خدیجةالکبری رضی الله عنها با حضور ایشان رنگ و بوی دیگر به خود گیرد. در ادامه ظهر روز یکشنبه 11 خرداد مردم خونگرم بخش آشار از توابع شهرستان مهرستان پذیرای شیخالاسلام مولانا عبدالحمید بودند و شامگاه این روز روستای “هاشمآباد” سرباز واقع در 20 کیلومتری شهرستان راسک حضور مولانا عبدالحمید و هیئت همراه ایشان را به خود دید.
آنچه در پی میآید گزارش بیانات حضرت شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در این مراسمهای معنوی و ایمانی است.
مولانا عبدالحمید در مراسم دانشآموختگی طلاب منبعالعلوم کوهون: تقوا یک محور محکم و اساسی و یک مسئله کلیدی در اسلام است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در مراسم دانشآموختگی طلاب مدرسه دینی منبعالعلوم کوهون بر ضرورت تقوا و پرهیزگاری در تمام زمینهها تاکید نموده و از تقوا به عنوان “محور محکم و اساسی و مسألهای کلیدی در اسلام” یاد کردند.
مولانا عبدالحمید، که صبح شنبه 10 خرداد 1393 به روستای پادیگ کوهون رفته بودند تا در مراسم دانشآموختگی طلاب مدرسه دینی منبعالعلوم، یادگار علمی حضرت مولانا محمد عمر سربازی رحمه الله، شرکت کنند، طی سخنانی با تلاوت آیه مبارکه «یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله حق تقاته و لاتموتن إلا و أنتم مسلمون» به بیان مباحث علمی پیرامون تقوا و خداترسی پرداختند.
ایشان با تاکید بر اینکه “تقوا یک محور مهم و اساسی و یک مسئله کلیدی در اسلام است” اظهار داشتند: الله تعالی بزرگترین نیاز بشر را هدایت به صراط مستقیم دانسته و این موضوع را در نخستین سورۀ قرآن مجید، یعنی سوره فاتحه، بیان کرده است. قرآن برای رفع این نیاز بشر نازل شده و از سوره بقره تا پایان قرآن تبیین صراط مستقیم است. بدین ترتیب تمام قرآن در راستای صراط مستقیم و تشریح آن است.
ایشان ادامه دادند: الله تعالی برای تبیین صراط مستقیم در ابتدای سوره مبارکه بقره میفرماید: «ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین» در این کتاب هیچ ریب و شکی وجود ندارد و این کتاب هدایتی است برای متقیان. قرآن هدایت و راهنما است برای آنانی که از محرمات، از شرک، از کارهای ناپسند و لایعنی پرهیز میکنند. الله تعالی در ادامه به بیان این نکته میپردازد که متقین چه کسانی هستند و چه صفاتی دارند. بنابراین میفرماید: «الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاة و مما رزقناهم ینفقون» کسانی که ایمان به غیب دارند، نماز را اقامه میکنند و از آنچه ما به آنان روزی دادهایم انفاق میکنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کردند: از روند بحثهای قرآن مجید چنین معلوم میشود که از قرآن تنها کسانی بهره میگیرند که تقوا داشته باشند. یعنی قرآن را ظاهرا و باطنا کسانی میفهمند که تقوا داشته باشند. انسان بیتقوا ممکن است ظاهر قرآن را بداند اما باطن قرآن را هیچگاه درک نمیکند. به همین ترتیب هر اندازه تقوا و پرهیزگاری انسان بیشتر باشد میزان فهم و درک او از قرآن بیشتر میشود. شکی در این نیست که پی بردن به مراد و رمز و راز قرآن بدون تقوا ممکن نیست.
ایشان در ادامه به تفسیر و تشریح آیه مبارکهای که در ابتدای سخنانشان تلاوت کرده بودند پرداختند و بیان داشتند: خداوند متعال نمیفرماید شما تقوا داشته باشید، بلکه میفرماید شما حق تقوا را رعایت کنید. اگر شما حق تقوا را رعایت کنید مسلمان میمیرید. تقوا محور سعادت و پناهگاه مهم شماست. در ادامه خداوند متعال مؤمنان را به اتحاد و همبستگی فرا میخواند و از تفرقه و دودستگی برحذر میدارد. بنابراین ما باید از تفرقه و تشتت پرهیز کنیم. درگیریهای فامیلی، طایفهای، مذهبی و گرایشی همه مردودند و اسلام از همه آنها ما را برحذر میدارد. اختلاف خطرناک است. آبرو و حیثیت انسان را از بین میبرد، اما راه اتحاد و همبستگی چیست؟ خداوند متعال در ادامه میفرماید: «ولتکن منکم أمة یدعون إلی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر» آری، دعوت به سوی خیرات و نیکیها راه اتحاد است. اگر شما دعوت به سوی خیرات را ترک کنید سست و نابود میشوید.
ایشان در فراز دیگری از سخنانشان با بیان اینکه تقوا مایه نجات است به آیه مبارکه «یا أیهاالذین آمنوا إن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا» اشاره کردند و گفتند: خداوند متعال در این آیه میفرماید؛ اگر شما تقوا را رعایت کنید به شما بصیرت عطا میشود تا فرق حق و باطل را بدانید. در واقع فهم قرآن، فهم سنت و تمام احکام نورانی دین اسلام نصیب کسی میشود که تقوا داشته باشد. ترس از خدا به ما بینش صحیح و بصیرت عنایت میکند و چشم قلب و چشمان ظاهری ما را تیز و پرنور میکند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: قدرتمندترین سلاح محمد رسول الله صلی الله علیه و سلم، حضرت ابوبکر صدیق، حضرت عمر فاروق و سایر صحابه رضوان الله علیهم اجمعین تقوا بود. بالاترین دستاورد آنان تقوا و خداترسی بود. الله تعالی در قرآن مجید میفرماید: «و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب» بنابراین اگر شما تقوا داشته باشید الله تعالی شما را از تمام تنگناها خارج میکند و فراخی در رزق و روزی هم به شما عنایت میکند.
ایشان خطاب به جمع باشکوه مردم که از روستاهای اطراف خود را به مدرسه دینی منبعالعلوم کوهون رسانده بودند تاکید کردند: حقوقالعباد به ویژه حقوق زنان را رعایت کنید زیرا کسانی که حقوقالناس را زیر پا میگذارند از مسیر تقوا خارجاند. همچنین آنانی که حقوقالله را ضایع میکنند، نماز نمیخوانند و به سایر احکام دین بیتوجهی میکنند از مسیر تقوا خارج هستند. رعایت حقوق حیوانات نیز در مسیر تقوا است. همچنین پرهیز از لغویات و بیهودگیها در مسیر تقوا است؛ سخنی بگوئیم که در آن نفع و سودی باشد.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه بیان داشتند: پرهیزگاری در واقع یک لباس است. ما دو نوع لباس داریم؛ یکی همین لباس ظاهری که آن را میپوشیم و یکی لباس تقوا و پرهیزگاری است. لباس ظاهری را همه دارند. مهم لباس تقواست که اگر ما توانستیم آن را حاصل کنیم یقینا از آتش جهنم نجات پیدا میکنیم و به هلاکت نمیرسیم. در واقع تقوا مهمترین عامل نجات از آفتهای دنیا و آخرت است.
هشدار مولانا عبدالحمید به افراد موهن به علمای ربانی
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان به شخصیت و جایگاه مرحوم مولانا محمد عمر سربازی رحمه الله اشاره کردند و گفتند: وقتی ما به این قریۀ مبارکه؛ جایی که درسگاه عارف بالله حضرت مولانا محمد عمر رحمه الله بوده است، پا میگذاریم بوی اخلاص و آرامش را استشمام میکنیم. ما همواره در طول سال منتظریم که چه زمانی مراسم پایان سال مدرسه دینی کوهون برگزار میشود تا خودمان را به این روستای مبارک برسانیم. حضرت مولانا محمد عمر رحمه الله شخصیتی بودند که پایه علمی و عرفانیشان والا بود و الله تعالی به ایشان هم علم ظاهر و هم علم باطن عنایت کرده بود. ایشان شخصیتی بودند که همه مردم جایگاه ایشان را پذیرفته بودند. همه اذعان داشتند که مولانا عالمی مخلص، ربانی، باتقوا و متبع سنت و شریعت است. جایگاه حضرت مولانا در قلب همه ماست و من از اینجا هشدار میدهم به همه آنانی که گاهی به این علما اهانت میکنند، به رسانههایی که این چنین شخصیتهایی را مورد حمله قرار میدهند. اینها بدانند که اهانت به چنین علمایی اهانت به همه مردم است. کسانی که به مولانا عبدالعزیز، مولانا محمد عمر و سایر علما توهین میکنند بدانند که در میان مردم ما جایگاهی ندارند.
ایشان در ادامه افزودند: در کتابهای حضرت مولانا محمد عمر رحمه الله کلمات و اصطلاحاتی است که این افراد از درک و فهم آنها عاجزند. کسی که چیزی را متوجه نمیشود باید به یک عالم مراجعه کند و از او در مورد آن موضوع بپرسد.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید تاکید کردند: من با صراحت میگویم مهمترین نکتهای که باعث شد من حضرت مولانا محمدعمر رحمه الله را خیلی دوست داشته باشم این است که ایشان متبع و پیرو سنت و شریعت بود؛ این مهمترین عامل بود. بعد از آن عرفان و تصوف بود. بعد از آن مسند ذکر ایشان بود. مولانا محمد عمر خادم شریعت و خادم سنت بوده و بر ادای سنت خیلی حساس بود. حتی یک سنت عادی از ایشان ترک نمیشد. اینها همه علمای متشرع و متبع سنت بودهاند. اگر کسی کلام این بزرگان را متوجه نشده تعبیرات آنان را درک نمیکند نزد کسانی برود که میدانند و درک میکنند. باید سخن ما به اندازه فهم و درک عموم مردم باشد.
مولانا عبدالحمید در آخرین بخش از سخنان خود در مراسم دانش آموختگی طلاب مدرسه دینی منبع العلوم کوهون خطاب به علمای حاضر خاطرنشان کردند: به من اجازه بدهید و از من نرنجید تا مسئله مهمی را مطرح کنم. من تاکید میکنم که باید کلام ما به اندازه درک و فهم مردم باشد. بعضی از علما می گویند ما باید هر آنچه در کتاب و سنت آمده را برای مردم بیان کنیم، درحالیکه اینگونه نیست، بلکه باید به میزان آمادگی و سطح فهم ودرک مردم با آنان سخن گفت. حضرت علی رضی الله عنه نیز میفرماید شما به اندازه درک و فهم عموم مردم سخن بگویید و به بیان مسائل بپردازید. وقتی سخن ما یا مسئلهای که بیان میکنیم فراتر از درک و فهم عموم مردم باشد ممکن است آنها در همان نشست علنا ما را تکذیب کنند.
ایشان در ادامه به تشریح تصوف بر مبنای شریعت پرداخته و اظهار داشتند: تصوف یک راه و روش درست و حق است. و همه ما به آن باور داریم. اما متأسفانه افراط و تفریط در بیان آن سبب شده که برخی به انکار آن بپردازند. برخی نیز به آن خرافاتی افزودهاند، به طوری که مردم وقتی این خرافات را مشاهده میکنند اصل تصوف را انکار می کنند. در حالی که تصوف راه درستی بوده و در مسیر سنت و شریعت است. متصوف وقتی پایبند مسائل شرعی باشد یک متصوف واقعی خواهد بود. مفتی محمد شفیع رحمه الله در مورد تصوف جملۀ زیبای دارند و میفرمایند تصوف در اینکه ما از الله غافل نباشیم خلاصه می شود و چیز دیگری نیست. بزرگان تصوف واژهها و اصطلاحاتی دارند که برای خودشان قابل درک بوده و عموم مردم قادر به درک کامل آنها نیستند. تصوف واقعی یعنی اخلاص، تزکیه و اصلاح نفس. برخی متأسفانه از تصوف چیز دیگری ساخته و سبب شدهاند که برخی ادعا کنند تصوف چیزی اضافه بر شریعت است، درحالیکه اینگونه نیست.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: وقتی شما از بزرگان تعریف میکنید تعریف شما باید به گونهای باشد که برای مردم قابل فهم باشد. همچنین اگر از خدا، رسول الله صلی الله علیه و سلم و صحابه تعریف کرده یا سخن میگویید به گونهای سخن بگویید که برای عموم مردم قابل درک و فهم باشد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان بر لزوم اجتناب از اهانت به علما و بزرگان تاکید کردند و افزودند: بار دیگر به کسانی که علیه علمای صالح گذشته کلمات سخیفی به کار میبرند و به این بزرگان بیاحترامی و اهانت میکنند هشدار میدهم که این کار شما در واقع توهین به اعتقادات مردم است. به یاد داشته باشید که قرآن کریم فرموده شما نسبت به گذشتگان خود بغض نداشته باشید، بلکه از آنان به نیکی یاد کرده و برای آنان دعا کنید.
شیخالاسلام در روستای “چروک گربن” منطقه کشکور سرباز
شامگاه شنبه مورخه 11 خرداد 93 شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در روستای “چروک گربن” منطقه کشکور سرباز حضور یافتند تا در مراسم دانشآموختگی طالبات مدرسةالبنات حضرت خدیجةالکبری این روستا شرکت کنند و برای صدها تن از مردمی که از روستای اطراف گردهم آمده بودند به ایراد سخن بپردازند. منطقه تاریخی کشکور سرباز خاستگاه بسیاری از بزرگان دینی فرهنگی بلوچستان همچون مولانا عبدالله سلامی، مولانا عطامحمد پدربزرگ مولانا نذیراحمد سلامی، و مولانا حافظ بشیراحمد بوده است. در روستای چروک گربن مدرسه دینی فاروقیه هم فعال بود و علمای این منطقه بحمدلله از اتحاد و انسجام و همدلی تحسین برانگیزی برخوردار بودند.
در مراسم دانشآموختگی طالبات مدرسةالبنات این روستا شیخالاسلام مولانا عبدالحمید شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین پور حافظ محمد کریم صالح مهندس اربابی نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و حافظ محمد طیب اسماعیل زهی به ایراد سخن پرداختند.
شیخالاسلام در روستای چروک گربن: همه دنیا برای بشر و بشر برای عبادت خدا آفریده شده است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید سخنان خود در این مراسم را با تلاوت آیه 6 سوره مبارکه تحریم آغاز کرد و در ادامه به بیان مطالبی در مورد اوضاع بشر و به ویژه مسلمانان در دنیای امروز پرداختند.
ایشان با بیان اینکه “امروز سردرگمی عجیبی بشریت را گرفتار خود کرده است” خاطرنشان کردند: اگر نگاهی به اوضاع بشریت در دنیای امروز داشته باشیم درمییابیم که انسانیت هدف از آفرینش خود را از یاد برده است. نمیداند که رسالت و مقصد زندگی او چیست و برای چه هدفی به دنیا آمده است. انسانها گمان میکنند که آمدهاند تا دنیا را زیبا بسازند، شهر بسازند و زمینها را آباد کنند، بخورند و بنوشند و از نعمتهای دنیا استفاده کنند. به همین سبب است که میبینیم در دنیای غرب اعلام میشود که هیچ کس نباید جلوی انسان را بگیرد، بلکه باید به انسان آزادی داده شود تا هر چه دلش میخواهد انجام دهد. لذا میبینیم که انسان از دایره انسانیت خارج شده و انسانیت خود را از یاد برده است، به طوری که گروههایی راه میافتند و از همجنسگرایی دفاع میکنند. درحالیکه ما در حیوانات هم نمیبینیم که یک حیوان نر با حیوان نر دیگری جفت شود.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: قدر و ارزش دین اسلام را انسان زمانی میداند که به اروپا و آمریکا سفر کند و ببیند آنجا بشر چگونه از نظر اخلاقی سقوط کرده است. متاسفانه در بلاد اسلامی هم اگر دقت کنیم میبینیم که مسلمانان از همین تفکرات متأثر شدهاند؛ مسلمانان نسبت به دین بی تفاوت شدهاند و گمان میکنند در این دنیا کسی موفق است که از نعمتهای دنیا بیشتر بهرهمند باشد.
ایشان تاکید کردند: کسی که احکام اسلام را ضایع میکند و با این حال مدعی است که هدف زندگی را تشخیص داده و خدا را شناخته و دوست هم دارد یقینا در این ادعای خود دروغ میگوید. امروزه بسیاری از مسلمانان ادعای دوستی با خدا را مطرح میکنند اما نماز نمیخوانند. این افراد اگر خود را با آب زمزم بشویند و سوگند هم یاد کنند حرف و ادعایشان پذیرفته نمیشود.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در پاسخ به این سوال که بشر چرا و برای چه هدفی خلق شده است؟ بیان داشتند: وقتی به قرآن کریم مراجعه کنیم میبینیم که قرآن به صراحت بیان میکند که همه ما برای عبادت خدا به دنیا آمدهایم. آمده ایم تا فقط او را عبادت کنیم و معرفت او را حاصل نماییم. تمام امکانات و نعمتهای دنیا در جهت همین هدف و مقصد در اختیار ما قرار گرفته است. تمام آنچه در دنیا میبینیم در اختیار ماست تا ما به این هدف برسیم و با آرامش زندگی کرده و به بندگی و عبادت خداوند متعال بپردازیم. همه دنیا برای بشر و بشر برای خدا و عبادت او آفریده شده است. اما جای حسرت و افسوس است که آرزوهای طولانی دنیا در دلهای ما رخنه کرده و قلبها خالی از محبت الله تعالی هستند، درحالیکه هدف از خلقت و آفرینش ما معرفت، شناخت و عبادت پروردگار است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: وقتی عصر صحابه کرام رضی الله عنهم را مورد بررسی قرار میدهیم میبینیم که آنها چگونه هدف از آفرینش خود را تشخیص داده و با الله تعالی عشق میورزیدند. در واقع ایمان کامل آن بزرگواران به آنان ارزش داده بود. اخلاق و کردار آنان محمدی بود. بر همین اساس دنیا در برابر آنان تسلیم شد. صحابه با زور شمشیر اسلام را در دنیا گسترش ندادند، بلکه مردم ایران و روم آن زمان به اختیار خودشان این دین الهی را پذیرفتند؛ آنها وقتی اخلاق و صفات صحابه را مشاهده کرده و حریت و آزادگی خود را در دین اسلام یافتند بلافاصله به اسلام گرویدند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: عزت و شرافت انسان در مادیات دنیا نیست. مادیات دنیا انسان را بیارزش میکند. خداوند متعال میخواهد انسان به سوی بالا عروج پیدا کند و ارزشمند شود، اما دنیا و مادیگرایان میخواهند انسان سقوط کند. اگر انسان متوجه هدف زندگی خود شود چنان ارزش پیدا میکند که اگر تمام کوههای دنیا به جواهر تبدیل شوند با ایمان او برابری نمیکنند، چون همۀ این جواهرات فانیاند اما ایمان صحیح یک انسان در قبر هم با او همراه بوده و او را نجات میدهد.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در آخرین بخش از سخنان خود خطاب به جمع باشکوه حاضر در روستای چروک گربن خاطرنشان کردند: بدانید که خداوند سرمایه عظیمی به شما عنایت کرده است، این سرمایه را قدر بدانید و به فکر نسل آینده باشید. ما باید در زمینۀ فراگیری علوم دینی و دانشگاهی فرزندان خود برنامهریزی کنیم. فراگیری این علوم بسیار حیاتی و مهم است.
صبح روز یکشنبه 12 خرداد 93 شیخالاسلام مولانا عبدالحمید و هیئت همراه ایشان روستای چروک گربن را به مقصد بخش آشار از توابع شهرستان مهرستان ترک کردند و قبل از ظهر این روز در جمع مردم مهربان و خونگرم این بخش حضور یافتند. مراسم دانشآموختگی 16 نفر از طالبات مدرسةالبنات حضرت عایشه صدیقه آشار با حضور مولانا عبدالصمد کریم زایی، امام جمعه محترم مسجد فاطمةالزهرا ایرانشهر، و پارسایی، فرماندار شهرستان مهرستان و چند تن از علمای منطقه در حال برگزاری بود.
در پایان این مراسم معنوی، مولانا عبدالحمید نیز به ایراد سخن پرداختند.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در جمع مردم آشار: مسلمان واقعی باشیم
امام جمعه اهلسنت زاهدان سخنان خود در این مراسم نورانی را با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه یونس آغاز کردند و گفتند: امروز در دنیا نعمتهای الله تعالی بسیار فراوان است؛ الله تعالی آنقدر نعمت در اختیار ما انسانها قرار داده که حتی قابل شمارش نیستند. بسیاری از مردم دنیا دل به نعمتهای مادی بستهاند. برخی به داشتن پول و ساختمان و باغهای پر از میوه و گروهی دیگر به پست و مقام و ریاست شادمان هستند.
ایشان افزودند: اگر اوضاع اروپا را بررسی کنید میبینید که نعمتهای مادی پروردگار در آن دیار موج میزند و تمام فکر و ذکر مردم آنجا دنیاست. اروپاییها افتخار میکنند که ثروتهای کلانی در اختیار دارند و در عرصه صنعت و تکنولوژی پیشرفتهای چشمگیری داشتهاند، خداوند متعال به قدری آنان را گرفتار دنیا کرده که جز دنیا فکر و غم دیگری ندارند و هیچ احساس نیازی به دین و قرآن و معنویت نمیکنند، غافل از اینکه باارزشترین نعمت پروردگار چیزی جز دین و کتاب و کلام خدا نیست؛ کتابی که از ابتدا تا انتهای آن خداوند متعال بهترین عملکرد و اخلاق را به انسانها تعلیم داده است. این کتاب همان ایمانی را به ما تعلیم داده است که تمام نعمتهای این کره خاکی با ذرهای از آن برابری نمیکنند.
مولانا عبدالحمید خطاب جمع حاضر ادامه دادند: مهمترین سرمایه شما ایمان و اعمال صالح است. تمام داراییهای دنیا با کردار و اخلاق نیک برابری نمیکند. خداوند متعال به ملت مسلمان خداوند سرمایهای عنایت کرده که اروپا و جهان غرب از آن محروماند؛ همان ثروتی که اگر زندگی ما در مسیر آن قرار گیرد نه تنها در آخرت بلکه در دنیا هم کامیاب خواهیم شد و دنیا مسخر ما خواهد شد. وقتی مسلمانان در برابر خدا سر تسلیم فرود آورند تمام قدرتمندان دنیا در برابر آنها سر تسلیم فرود خواهند آورد. کسانی که از خدا فرمان میبرند دنیا در برابر آنها عاجز و تسلیم است. مسلمانان از زمانی که از خدا و کتاب خدا فاصله گرفتند تجزیه شدند و با مشکلات گرفتار آمدند و این وضیعت همچنان ادامه دارد تا اینکه امت اسلامی دوباره به قرآن و سنت برگشته و رضایت خداوند متعال را حاصل کند.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: اگر ما احکام دین را در زندگی خود پیاده کنیم و به الله تعالی رجوع نماییم همان قدرتی را حاصل میکنیم که مستحکمترین و والاترین نعمت است. جای افسوس است که مسلمانان از قرآن و تعالیم زیبای آنحضرت صلی الله علیه و سلم غافل هستند. اگر این تعالیم در زندگی ما بیایند زندگی ما متحول خواهد شد. اگر مسلمانان امروزی به احکام دین عمل میکردند آمریکا و اسرائیل نمیتوانست فلسطین را از ما بگیرد. علت اینکه امروز دنیا به ما زور میگوید آنست که فقط نام اسلام با ما همراه است و ما به آن عمل نمیکنیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به مردم آشار اظهار داشتند: حضور علما در منطقه شما نشان از آن دارد که خداوند متعال میخواهد شما را بیدار کند. الله تعالی میخواهد بار دیگر دین در زندگی من و شما جاری شود. وقتی الله تعالی بخواهد نعمتی به کسی عنایت کند در او طلب ایجاد میکند. لذا باید در ما طلب دین ایجاد شود و باید گناهان را در زندگی خود نابود کنیم. همۀ ما تلاش کنیم که مسائل دین را تا حد نیاز فرا بگیریم.
ایشان همچنین خطاب به خواهران حاضر در مراسم نیز خاطرنشان کردند: برای زن هیچ شرفی بالاتر از علم و دین نیست. جواهرات و لباسهای زیبا فنا میشوند. لذا دل به مادیات دنیا ندهید و به خدا دل بدهید. قرآن خدا را یاد بگیرید. پوشش اسلامی را رعایت کنید. این لباسی که خداوند متعال به شما عنایت کرده برای شما شرف و عزت است. در پوشش و لباس و در اخلاق و عملکرد خودتان حضرت فاطمه و عایشه رضی الله عنهما را الگو قرار دهید.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مرزی بودن منطقه اظهار داشتند: توصیه من به همه مردم آنست که کالاهای مفید وارد کنند و از وارد کردن مواد مخدر بپرهیزند. ما نباید کالاهایی وارد کنیم که به مردم ضرر میرسانند. إن شاءالله در آینده بازارچههای مرزی در منطقه فعال میشوند و برای شما اشتغال ایجاد خواهد شد.
ایشان همچنین با اشاره به سفر اخیر دکتر روحانی به استان سیستان و بلوچستان یادآور شدند: الحمدلله فضای کنونی کشور فضای بسیار خوبی است. چند وقت پیش که رئیس محترم جمهور به استان ما آمد طرحهای ملی بزرگی تصویب شد؛ طرحهایی که إن شاءالله در منطقه تحول ایجاد میکنند. تصمیم به ساخت کارخانههای بزرگی گرفته شده که نزدیک به هزار نفر در هر یک از آنها میتوانند مشغول کار شوند. در ایرانشهر و چابهار کارخانه پتروشیمی خواهیم داشت. فعال شدن بازارچههای مرزی نیز از دیگر طرحهایی است که إن شاءالله به زودی اجرایی خواهند شد. دولت هیچ نوع مضایقهای نمیکند و از انجام فعالیتهایی که به نفع شماست دریغ نخواهد کرد.
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن ابراز خرسندی از بومی بودن مسئولان استانی، گفتند: الحمدلله میبینید که امروزه مسئولان شما از خود شما هستند. اگر مسئولان بومی باشند هم برای دولت بهتر خدمت میکنند و هم با دلسوزی بیشتری به نفع مردم کار میکنند.
ایشان در پایان بر “حفظ وحدت و امنیت” تاکید کردند و خاطرنشان کردند: من در پایان توجه شما را به دو نکته بسیار مهم جلب میکنم؛ نکته اول اینکه برای وحدت تلاش کنیم. ما باید با یکدیگر وحدت و همدلی و انسجام داشته باشیم. امروز دشمنان ما هدفشان این است که مسلمانان را به جان هم بیندازند. بنابراین باید از اختلاف تنفر داشته باشیم. نباید اجازه دهیم که در میان ما اختلاف و درگیری ایجاد شود و افرادی کشته شوند. نکته دوم اینکه برای حفظ امنیت منطقه تلاش نیز کنید. نباید در هیچ شرایطی امنیت منطقه مورد مخاطره قرار گرفته و ناامنی ایجاد شود. امروز مسئولان محلی مثل جناب پارسایی، فرماندار محترم شما، از میان خود شما انتخاب میشوند. این بهترین فرصت است و ما باید حداکثر استفاده را از این فرصت ببریم. لذا هوشیار باشیم که کسانی هستند که اتفاقات کوچک را بزرگ جلوه میدهند و از کاه، کوه میسازند. در شرایطی که برخی شلیک یک گلوله را در منطقۀ ما به انفجار بمب تعبیر میکنند باید بسیار هوشیار باشیم.
سخنرانی مولانا عبدالحمید در روستای هاشمآباد
روستای هاشمآباد واقع در 20 کیلومتری شهرستان راسک محل برگزاری آخرین مراسمی بود که حضرت شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در آن شرکت کردند.
در این مراسم که، شامگاه یکشنبه 12 خرداد به مناسبت دانشآموختگی چند تن از طالبات مدرسةالبنات حضرت خدیجةالکبری رضی الله عنها برگزار شد، علمایی همچون مولانا عبدالواحد ملازاده، مدیر داخلی مدرسه دینی عزیزیه انزاء، مولانا عبدالواحد بزرگزاده، مولانا فضلالرحمن کوهی، مولانا حافظ محمد کریم صالح و حافظ محمد اسلام ملازاده حضور داشتند.
مولانا عبدالحمید در جمع مردم روستای هاشمآباد: باید بساط شیطان از میان ما برچیده شود
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید سخنان خود در این مراسم را با تلاوت آیه مبارکه «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ» [حدید:16] آغاز کردند و گفتند: در واقع تمام آیات قرآن مجید برای ما پیام دارند. این کتاب تا قیامت کتاب خدا و راهنمای فردی و اجتماعی ماست. قرآن آخرین پیام و کلام خداست؛ همان کلام عظیمی که اگر بر کوهی نازل می شد آن کوه پاره پاره و متلاشی میشد. قرآن در آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» به ما توصیه میکند که وضیعت خود را مورد بررسی قرار دهید. هر کس بنگرد که برای فردا چه آماده کرده است. حال آیا ما به این دستور خدا عمل کردهایم؟ آیا شده من و شما تنها بنشینیم و از خود در این باره بپرسیم؟ مغرور شدهایم به اینکه حج رفتهایم، نماز خواندهایم و فلان عبادت را انجام دادهایم، اما به این نمیاندیشیم که آیا نماز، حج و سایر اعمال ما مورد قبول قرار گرفتهاند یا نه؟ بندگان خاص خدا آنانی هستند که وقتی عملی انجام میدهند گریه میکنند که آیا عمل ما مورد قبول خداوند متعال قرار گرفته یا خیر.
ایشان در ادامه تاکید کردند: خداوند متعال علما را با عمل، تقوا و خداترسی میبخشد؛ با همان اعمالی که سایر مردم را میبخشد. لذا علما به علم و معلومات خود غرّه نشوند و بدانند اگر آنان از مسیر حق منحرف شوند خداوند به شدت آنان را مؤاخذه خواهد کرد. نگویید ما فلان عمل را انجام دادهایم. الله تعالی خوب میداند که ما چه کردهایم. افسوس که عمر به پایان رسیده و ما هنوز ذخیرهای برای آخرت آماده نکردهایم و وقت ما با ذکر و یاد خدا و تعلق و ارتباط با خدا صرف نشده است. کسی که مشتاق بهشت است نباید شبها تا صبح بخوابد. کسی که حافظ قرآن است نباید تا صبح بخوابد او باید در پاسی از شب بیدار شود و تا صبح قرآن را در نماز بخواند. متاسفانه فکر آخرت نیست.
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به آیهای که در ابتدای سخنانشان تلاوت کردند، اظهار داشتند: در آیهای که ابتدای سخنان خودم تلاوت کردم خداوند متعال به همین نکته اشاره میکند و میفرماید آیا وقت آن نرسیده که بندگان به سوی خدا برگردند. قرآن کریم مسلمانان را مورد خطاب قرار می دهد که آیا وقت آن نرسیده که به آخرت فکر کرده و برای آن آمادگی حاصل کنید. متاسفانه هنوز بسیاری از ما به ارتکاب گناه مشغول بوده و به غفلت مبتلا هستیم. به راستی چه زمانی ما به سوی خدا رجوع خواهیم کرد؟
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: من و شما عذاب جهنم را ندیدهایم که اینگونه راحت و آسوده خاطر نشستهایم. روزهای سختی در پیش داریم. آن حالاتی که در قرآن مجید ذکر آن آمده همه در پیشاند و ما باید آنها را تجربه کنیم. شیطان اجازه نمیدهد ما زندگی خود را متحول کنیم، اما بدانیم که کید شیطان در برابر انسانهای مخلص و باخدا بسیار ضعیف و ناکارآمد است.
ایشان خطاب به جمع حاضر ادامه دادند: مواظب باشید و بیدار شوید. من نمیگویم مشغول کسب و کار نباشید، بلکه سخن من این است که در عین مشغولیت با کسب و کار، از یاد خدا غافل نشوید. چنان مشغول کار نشوید که نماز شما قضا شود و توفیق عمل از شما سلب گردد. بندۀ واقعی خدا کسی است که خدا را بندگی میکند و به عبادت خدا میپردازد. انسانی که حلال و حرام نمیداند و اموال مردم را می دزدد، رباخواری میکند و حقوق مردم را ضایع میکند بندۀ خدا نیست، بلکه بندۀ مخلوق و بندۀ مال و منافع است.
مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کردند: قرآن همه مسلمانان را گوشزد میکند که برای فردای قیامت چه ذخیره کردهاید؟ به آخرت خود بیندیشید و هر چه زودتر توبه کنید. لذا ما باید به طرف خدا برگردیم و زندگی خود را متحول کنیم. باید بساط شیطان از میان برچیده شود و همه ما تنها خدا را بندگی کنیم.