شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید اوایل هفته گذشته سفری دو روزه به مناطقی از سرباز بلوچستان داشتند و طی این سفر ضمن شرکت در مراسم‎های دانش‎آموختگی طلاب علوم دینی، با مردم این مناطق دیدار کردند.

 مولانا عبدالحمید صبح شنبه 10 خرداد 1393  به روستای پادیگ کوه‎ون  رفتند و در مراسم دانش‎آموختگی طلاب مدرسه دینی منبع‎العلوم کوه‎ون، یادگار علمی حضرت مولانا محمد عمر سربازی رحمه الله، که با حضور علمای شاخصی همچون مولانا عبدالرحمان چابهاری، امام جمعه اهل‎سنت چابهار، مولانا محمدیوسف حسین‎پور، مدیر حوزه علمیه عین‎العلوم گُشت، مولانا محمدعثمان، مدیر حوزه علمیه مدینة‎العلوم خاش، مولانا محمدکریم صالح، از فعالان عرصه دعوت و تبلیغ، و مولانا حافظ احمد گوهرکوهی برگزار شد، شرکت کردند. شامگاه این روز روستای “چروک گربن” در منطقه کشکور سرباز حضور یافتند تا مراسم دانش‎آموختگی چند تن از طالبات مدرسةالبنات حضرت خدیجةالکبری رضی الله عنها با حضور ایشان رنگ و بوی دیگر به خود گیرد. در ادامه ظهر روز یکشنبه 11 خرداد مردم خونگرم بخش آشار از توابع شهرستان مهرستان پذیرای شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید بودند و شامگاه این روز روستای “هاشم‏‎آباد” سرباز واقع در 20 کیلومتری شهرستان راسک حضور مولانا عبدالحمید و هیئت همراه ایشان را به خود دید.
آنچه در پی می‏‎آید گزارش بیانات حضرت شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در این مراسم‏‎های معنوی و ایمانی است.

 مولانا عبدالحمید در مراسم دانش‎آموختگی طلاب منبع‎العلوم کوه‎ون: تقوا یک محور محکم و اساسی و یک مسئله کلیدی در اسلام است
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در مراسم دانش‎آموختگی طلاب مدرسه دینی منبع‎العلوم کوه‎ون بر ضرورت تقوا و پرهیزگاری در تمام زمینه‎ها تاکید نموده و از تقوا به عنوان “محور محکم و اساسی و مسأله‎ای کلیدی در اسلام” یاد کردند.
مولانا عبدالحمید، که صبح شنبه 10 خرداد 1393 به روستای پادیگ کوه‎ون رفته بودند تا در مراسم دانش‎آموختگی طلاب مدرسه دینی منبع‎العلوم، یادگار علمی حضرت مولانا محمد عمر سربازی رحمه الله، شرکت کنند، طی سخنانی با تلاوت آیه مبارکه «یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله حق تقاته و لاتموتن إلا و أنتم مسلمون» به بیان مباحث علمی پیرامون تقوا و خداترسی پرداختند.
ایشان با تاکید بر اینکه “تقوا یک محور مهم و اساسی و یک مسئله کلیدی در اسلام است” اظهار داشتند: الله تعالی بزرگترین نیاز بشر را هدایت به صراط مستقیم دانسته و این موضوع را در نخستین سورۀ قرآن مجید، یعنی سوره فاتحه، بیان کرده است. قرآن برای رفع این نیاز بشر نازل شده و از سوره بقره تا پایان قرآن تبیین صراط مستقیم است. بدین ترتیب تمام قرآن در راستای صراط مستقیم و تشریح آن است.
ایشان ادامه دادند: الله تعالی برای تبیین صراط مستقیم در ابتدای سوره مبارکه بقره می‏فرماید: «ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین» در این کتاب هیچ ریب و شکی وجود ندارد و این کتاب هدایتی است برای متقیان. قرآن هدایت و راهنما است برای آنانی که از محرمات، از شرک، از کارهای ناپسند و لایعنی پرهیز می‎کنند. الله تعالی در ادامه به بیان این نکته می‎پردازد که متقین چه کسانی هستند و چه صفاتی دارند. بنابراین می‎فرماید: «الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاة و مما رزقناهم ینفقون» کسانی که ایمان به غیب دارند، نماز را اقامه می‎کنند و از آنچه ما به آنان روزی داده‏ایم انفاق می‏کنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کردند: از روند بحث‎های قرآن مجید چنین معلوم می‎شود که از قرآن تنها کسانی بهره می‏گیرند که تقوا داشته باشند. یعنی قرآن را ظاهرا و باطنا کسانی می‏فهمند که تقوا داشته باشند. انسان بی‏تقوا ممکن است ظاهر قرآن را بداند اما باطن قرآن را هیچ‎گاه درک نمی‏کند. به همین ترتیب هر اندازه تقوا و پرهیزگاری انسان بیشتر باشد میزان فهم و درک او از قرآن بیشتر می‎شود. شکی در این نیست که پی بردن به مراد و رمز و راز قرآن بدون تقوا ممکن نیست.
ایشان در ادامه به تفسیر و تشریح آیه مبارکه‏ای که در ابتدای سخنان‏شان تلاوت کرده بودند پرداختند و بیان داشتند: خداوند متعال نمی‎فرماید شما تقوا داشته باشید، بلکه می‎فرماید شما حق تقوا را رعایت کنید. اگر شما حق تقوا را رعایت کنید مسلمان می‏میرید. تقوا محور سعادت و پناه‎گاه مهم شماست. در ادامه خداوند متعال مؤمنان را به اتحاد و همبستگی فرا می‎خواند و از تفرقه و دودستگی برحذر می‎دارد. بنابراین ما باید از تفرقه و تشتت پرهیز کنیم. درگیری‎های فامیلی، طایفه‎ای، مذهبی و گرایشی همه مردودند و اسلام از همه آنها ما را برحذر می‎دارد. اختلاف خطرناک است. آبرو و حیثیت انسان را از بین می‎برد، اما راه اتحاد و همبستگی چیست؟ خداوند متعال در ادامه می‌فرماید: «ولتکن منکم أمة یدعون إلی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر» آری، دعوت به سوی خیرات و نیکی‏ها راه اتحاد است. اگر شما دعوت به سوی خیرات را ترک کنید سست و نابود می‎شوید.
ایشان در فراز دیگری از سخنانشان با بیان اینکه تقوا مایه نجات است به آیه مبارکه «یا أیهاالذین آمنوا إن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا» اشاره کردند و گفتند: خداوند متعال در این آیه می‎فرماید؛ اگر شما تقوا را رعایت کنید به شما بصیرت عطا می‏شود تا فرق حق و باطل را بدانید. در واقع فهم قرآن، فهم سنت و تمام احکام نورانی دین اسلام نصیب کسی می‏شود که تقوا داشته باشد. ترس از خدا به ما بینش صحیح و بصیرت عنایت می‏کند و چشم قلب و چشمان ظاهری ما را تیز و پرنور می‎کند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: قدرتمندترین سلاح محمد رسول الله صلی الله علیه و سلم، حضرت ابوبکر صدیق، حضرت عمر فاروق و سایر صحابه رضوان الله علیهم اجمعین تقوا بود. بالاترین دستاورد آنان تقوا و خداترسی بود. الله تعالی در قرآن مجید می‎فرماید: «و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب» بنابراین اگر شما تقوا داشته باشید الله تعالی شما را از تمام تنگناها خارج می‎کند و فراخی در رزق و روزی هم به شما عنایت می‎کند.
ایشان خطاب به جمع باشکوه مردم که از روستاهای اطراف خود را به مدرسه دینی منبع‏العلوم کوه‎ون رسانده بودند تاکید کردند: حقوق‎العباد به ویژه حقوق زنان را رعایت کنید زیرا کسانی که حقوق‎الناس را زیر پا می‎گذارند از مسیر تقوا خارج‎اند. همچنین آنانی که حقوق‎الله را ضایع می‎کنند، نماز نمی‎خوانند و به سایر احکام دین بی‏توجهی می‎کنند از مسیر تقوا خارج هستند. رعایت حقوق حیوانات نیز در مسیر تقوا است. همچنین پرهیز از لغویات و بیهودگی‎ها در مسیر تقوا است؛ سخنی بگوئیم که در آن نفع و سودی باشد.
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه بیان داشتند: پرهیزگاری در واقع یک لباس است. ما دو نوع لباس داریم؛ یکی همین لباس ظاهری که آن را می‎پوشیم و یکی لباس تقوا و پرهیزگاری است. لباس ظاهری را همه دارند. مهم لباس تقواست که اگر ما توانستیم آن را حاصل کنیم یقینا از آتش جهنم نجات پیدا می‎کنیم و به هلاکت نمی‎رسیم. در واقع تقوا مهمترین عامل نجات از آفت‎های دنیا و آخرت است.

هشدار مولانا عبدالحمید به افراد موهن به علمای ربانی
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان به شخصیت و جایگاه مرحوم مولانا محمد عمر سربازی رحمه الله اشاره کردند و گفتند: وقتی ما به این قریۀ مبارکه؛ جایی که درس‎گاه عارف بالله حضرت مولانا محمد عمر رحمه الله بوده است، پا می‎گذاریم بوی اخلاص و آرامش را استشمام می‎کنیم. ما همواره در طول سال منتظریم که چه زمانی مراسم پایان سال مدرسه دینی کوه‎ون برگزار می‎شود تا خودمان را به این روستای مبارک برسانیم. حضرت مولانا محمد عمر رحمه الله شخصیتی بودند که پایه علمی و عرفانی‎شان والا بود و الله تعالی به ایشان هم علم ظاهر و هم علم باطن عنایت کرده بود. ایشان شخصیتی بودند که همه مردم جایگاه ایشان را پذیرفته بودند. همه اذعان داشتند که مولانا عالمی مخلص، ربانی، باتقوا و متبع سنت و شریعت است. جایگاه حضرت مولانا در قلب همه ماست و من از اینجا هشدار می‎دهم به همه آنانی که گاهی به این علما اهانت می‎کنند، به رسانه‎هایی که این چنین شخصیت‎هایی را مورد حمله قرار می‎دهند. اینها بدانند که اهانت به چنین علمایی اهانت به همه مردم است. کسانی که به مولانا عبدالعزیز، مولانا محمد عمر و سایر علما توهین می‎کنند بدانند که در میان مردم ما جایگاهی ندارند.
ایشان در ادامه افزودند: در کتاب‎های حضرت مولانا محمد عمر رحمه الله کلمات و اصطلاحاتی است که این افراد از درک و فهم آنها عاجزند. کسی که چیزی را متوجه نمی‎شود باید به یک عالم مراجعه کند و از او در مورد آن موضوع بپرسد.
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید تاکید کردند: من با صراحت می‎گویم مهمترین نکته‏ای که باعث شد من حضرت مولانا محمدعمر رحمه الله را خیلی دوست داشته باشم این است که ایشان متبع و پیرو سنت و شریعت بود؛ این مهمترین عامل بود. بعد از آن عرفان و تصوف بود. بعد از آن مسند ذکر ایشان بود. مولانا محمد عمر خادم شریعت و خادم سنت بوده و بر ادای سنت خیلی حساس بود. حتی یک سنت عادی از ایشان ترک نمی‎شد. اینها همه علمای متشرع و متبع سنت بوده‎اند. اگر کسی کلام این بزرگان را متوجه نشده تعبیرات آنان را درک نمی‎کند نزد کسانی برود که می‎دانند و درک می‎کنند. باید سخن ما به اندازه فهم و درک عموم مردم باشد.
مولانا عبدالحمید در آخرین بخش از سخنان خود در مراسم دانش آموختگی طلاب مدرسه دینی منبع العلوم کوه‎ون خطاب به علمای حاضر خاطرنشان کردند: به من اجازه بدهید و از من نرنجید تا مسئله مهمی را مطرح کنم. من تاکید می‌کنم که باید کلام ما به اندازه درک و فهم مردم باشد. بعضی از علما می گویند ما باید هر آنچه در کتاب و سنت آمده را برای مردم بیان کنیم، درحالی‎که اینگونه نیست، بلکه باید به میزان آمادگی و سطح فهم ودرک مردم با آنان سخن گفت. حضرت علی رضی الله عنه نیز می‎فرماید شما به اندازه درک و فهم عموم مردم سخن بگویید و به بیان مسائل بپردازید. وقتی سخن ما یا مسئله‎ای که بیان می‎کنیم فراتر از درک و فهم عموم مردم باشد ممکن است آنها در همان نشست علنا ما را تکذیب کنند.
ایشان در ادامه به تشریح تصوف بر مبنای شریعت پرداخته و اظهار داشتند: تصوف یک راه و روش درست و حق است. و همه ما به آن باور داریم. اما متأسفانه افراط و تفریط در بیان آن سبب شده که برخی به انکار آن بپردازند. برخی نیز به آن خرافاتی افزوده‎اند، به طوری که مردم وقتی این خرافات را مشاهده می‎کنند اصل تصوف را انکار می کنند. در حالی که تصوف راه درستی بوده و در مسیر سنت و شریعت است. متصوف وقتی پایبند مسائل شرعی باشد یک متصوف واقعی خواهد بود. مفتی محمد شفیع رحمه الله در مورد تصوف جملۀ زیبای دارند و می‎فرمایند تصوف در اینکه ما از الله غافل نباشیم خلاصه می شود و چیز دیگری نیست. بزرگان تصوف واژه‎ها و اصطلاحاتی دارند که برای خودشان قابل درک بوده و عموم مردم قادر به درک کامل آنها نیستند. تصوف واقعی یعنی اخلاص، تزکیه و اصلاح نفس. برخی متأسفانه از تصوف چیز دیگری ساخته و سبب شده‎اند که برخی ادعا کنند تصوف چیزی اضافه بر شریعت است، درحالی‎که اینگونه نیست.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: وقتی شما از بزرگان تعریف می‎کنید تعریف شما باید به گونه‎ای باشد که برای مردم قابل فهم باشد. همچنین اگر از خدا، رسول الله صلی الله علیه و سلم و صحابه تعریف کرده یا سخن می‎گویید به گونه‎ای سخن بگویید که برای عموم مردم قابل درک و فهم باشد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان بر لزوم اجتناب از اهانت به علما و بزرگان تاکید کردند و افزودند: بار دیگر به کسانی که علیه علمای صالح گذشته کلمات سخیفی به کار می‎برند و به این بزرگان بی‎احترامی و اهانت می‎کنند هشدار می‎دهم که این کار شما در واقع توهین به اعتقادات مردم است. به یاد داشته باشید که قرآن کریم فرموده شما نسبت به گذشتگان خود بغض نداشته باشید، بلکه از آنان به نیکی یاد کرده و برای آنان دعا کنید.


شیخ‎الاسلام در روستای “چروک گربن” منطقه کشکور سرباز
شامگاه شنبه مورخه 11 خرداد 93 شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در روستای “چروک گربن” منطقه کشکور سرباز حضور یافتند تا در مراسم دانش‎آموختگی طالبات مدرسة‎البنات حضرت خدیجة‎الکبری این روستا شرکت کنند و برای صدها تن از مردمی که از روستای اطراف گردهم آمده بودند به ایراد سخن بپردازند. منطقه تاریخی کشکور سرباز خاستگاه بسیاری از بزرگان دینی فرهنگی بلوچستان همچون مولانا عبدالله سلامی، مولانا عطامحمد پدربزرگ مولانا نذیراحمد سلامی، و مولانا حافظ بشیراحمد بوده است. در روستای چروک گربن مدرسه دینی فاروقیه هم فعال بود و علمای این منطقه بحمدلله از اتحاد و انسجام و همدلی تحسین برانگیزی برخوردار بودند.
در مراسم دانش‎آموختگی طالبات مدرسة‎البنات این روستا شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین پور حافظ محمد کریم صالح مهندس اربابی نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و حافظ محمد طیب اسماعیل زهی به ایراد سخن پرداختند.

 شیخ‎الاسلام در روستای چروک گربن: همه دنیا برای بشر و بشر برای عبادت خدا آفریده شده است
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید سخنان خود در این مراسم را با تلاوت آیه 6 سوره مبارکه تحریم آغاز کرد و در ادامه به بیان مطالبی در مورد اوضاع بشر و به ویژه مسلمانان در دنیای امروز پرداختند.
ایشان با بیان اینکه “امروز سردرگمی عجیبی بشریت را گرفتار خود کرده است” خاطرنشان کردند: اگر نگاهی به اوضاع بشریت در دنیای امروز داشته باشیم درمی‎یابیم که انسانیت هدف از آفرینش خود را از یاد برده است. نمی‎داند که رسالت و مقصد زندگی او چیست و برای چه هدفی به دنیا آمده است. انسان‎ها گمان می‎کنند که آمده‎اند تا دنیا را زیبا بسازند، شهر بسازند و زمین‎ها را آباد کنند، بخورند و بنوشند و از نعمت‎های دنیا استفاده کنند. به همین سبب است که می‎بینیم در دنیای غرب اعلام می‎شود که هیچ کس نباید جلوی انسان را بگیرد، بلکه باید به انسان آزادی داده شود تا هر چه دلش می‎خواهد انجام دهد. لذا می‎بینیم که انسان از دایره انسانیت خارج شده و انسانیت خود را از یاد برده است، به طوری که گروه‎هایی راه می‎افتند و از همجنس‎گرایی دفاع می‎کنند. درحالی‎که ما در حیوانات هم نمی‎بینیم که یک حیوان نر با حیوان نر دیگری جفت شود.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: قدر و ارزش دین اسلام را انسان زمانی می‌داند که به اروپا و آمریکا سفر کند و ببیند آنجا بشر چگونه از نظر اخلاقی سقوط کرده است. متاسفانه در بلاد اسلامی هم اگر دقت کنیم می‎بینیم که مسلمانان از همین تفکرات متأثر شده‎اند؛ مسلمانان نسبت به دین بی تفاوت شده‎اند و گمان می‎کنند در این دنیا کسی موفق است که از نعمت‎های دنیا بیشتر بهره‎مند باشد.
ایشان تاکید کردند: کسی که احکام اسلام را ضایع می‎کند و با این حال مدعی است که هدف زندگی را تشخیص داده و خدا را شناخته و دوست هم دارد یقینا در این ادعای خود دروغ می‎گوید. امروزه بسیاری از مسلمانان ادعای دوستی با خدا را مطرح می‎کنند اما نماز نمی‎خوانند. این افراد اگر خود را با آب زمزم بشویند و سوگند هم یاد کنند حرف و ادعایشان پذیرفته نمی‎شود.
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در پاسخ به این سوال که بشر چرا و برای چه هدفی خلق شده است؟ بیان داشتند: وقتی به قرآن کریم مراجعه کنیم می‎بینیم که قرآن به صراحت بیان می‎کند که همه ما برای عبادت خدا به دنیا آمده‎ایم. آمده ایم تا فقط او را عبادت کنیم و معرفت او را حاصل نماییم. تمام امکانات و نعمت‎های دنیا در جهت همین هدف و مقصد در اختیار ما قرار گرفته است. تمام آنچه در دنیا می‎بینیم در اختیار ماست تا ما به این هدف برسیم و با آرامش زندگی کرده و به بندگی و عبادت خداوند متعال بپردازیم. همه دنیا برای بشر و بشر برای خدا و عبادت او آفریده شده است. اما جای حسرت و افسوس است که آرزوهای طولانی دنیا در دل‎های ما رخنه کرده و قلب‎ها خالی از محبت الله تعالی هستند، درحالی‎که  هدف از خلقت و آفرینش ما معرفت، شناخت و عبادت پروردگار است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: وقتی عصر صحابه کرام رضی الله عنهم را مورد بررسی قرار می‎دهیم می‎بینیم که آنها چگونه هدف از آفرینش خود را تشخیص داده و با الله تعالی عشق می‎ورزیدند. در واقع ایمان کامل آن بزرگواران به آنان ارزش داده بود. اخلاق و کردار آنان محمدی بود. بر همین اساس دنیا در برابر آنان تسلیم شد. صحابه با زور شمشیر اسلام را در دنیا گسترش ندادند، بلکه مردم ایران و روم آن زمان به اختیار خودشان این دین الهی را پذیرفتند؛ آنها وقتی اخلاق و صفات صحابه را مشاهده کرده و حریت و آزادگی خود را در دین اسلام یافتند بلافاصله به اسلام گرویدند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: عزت و شرافت انسان در مادیات دنیا نیست. مادیات دنیا انسان را بی‎ارزش می‎کند. خداوند متعال می‎خواهد انسان به سوی بالا عروج پیدا کند و ارزشمند شود، اما دنیا و مادی‎گرایان می‎خواهند انسان سقوط کند. اگر انسان متوجه هدف زندگی خود شود چنان ارزش پیدا می‎کند که اگر تمام کوه‎های دنیا به جواهر تبدیل شوند با ایمان او برابری نمی‎کنند، چون همۀ این جواهرات فانی‎اند اما ایمان صحیح یک انسان در قبر هم با او همراه بوده و او را نجات می‎دهد.
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در آخرین بخش از سخنان خود خطاب به جمع باشکوه حاضر در روستای چروک گربن خاطرنشان کردند: بدانید که خداوند سرمایه عظیمی به شما عنایت کرده است، این سرمایه را قدر بدانید و به فکر نسل آینده باشید. ما باید در زمینۀ فراگیری علوم دینی و دانشگاهی فرزندان خود برنامه‎ریزی کنیم. فراگیری این علوم بسیار حیاتی و مهم است.

صبح روز یکشنبه 12 خرداد 93  شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید و هیئت همراه ایشان روستای چروک گربن را به مقصد بخش آشار از توابع شهرستان مهرستان ترک کردند و قبل از ظهر این روز در جمع مردم مهربان و خونگرم این بخش حضور یافتند. مراسم دانش‎آموختگی 16 نفر از طالبات مدرسة‎البنات حضرت عایشه صدیقه آشار با حضور مولانا عبدالصمد کریم زایی، امام جمعه محترم مسجد فاطمة‎الزهرا ایرانشهر، و پارسایی، فرماندار شهرستان مهرستان و چند تن از علمای منطقه در حال برگزاری بود.
در پایان این مراسم معنوی، مولانا عبدالحمید نیز به ایراد سخن پرداختند.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در جمع مردم آشار: مسلمان واقعی باشیم
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان سخنان خود در این مراسم نورانی را با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه یونس آغاز کردند و گفتند: امروز در دنیا نعمت‎های الله تعالی بسیار فراوان است؛ الله تعالی آن‎قدر نعمت در اختیار ما انسان‎ها قرار داده که حتی قابل شمارش نیستند. بسیاری از مردم دنیا دل به نعمت‎های مادی بسته‎اند. برخی به داشتن پول و ساختمان و باغ‎های پر از میوه و گروهی دیگر به پست و مقام و ریاست شادمان هستند.
ایشان افزودند: اگر اوضاع اروپا را بررسی کنید می‎بینید که نعمت‎های مادی پروردگار در آن دیار موج می‎زند و تمام فکر و ذکر مردم آنجا دنیاست. اروپایی‎ها افتخار می‎کنند که ثروت‎های کلانی در اختیار دارند و در عرصه صنعت و تکنولوژی پیشرفت‎های چشمگیری داشته‎اند، خداوند متعال به قدری آنان را گرفتار دنیا کرده که جز دنیا فکر و غم دیگری ندارند و هیچ احساس نیازی به دین و قرآن و معنویت نمی‎کنند، غافل از اینکه باارزش‎ترین نعمت پروردگار چیزی جز دین و کتاب و کلام خدا نیست؛ کتابی که از ابتدا تا انتهای آن خداوند متعال بهترین عملکرد و اخلاق را به انسان‎ها تعلیم داده است. این کتاب همان ایمانی را به ما تعلیم داده است که تمام نعمت‎های این کره خاکی با ذره‎ای از آن برابری نمی‎کنند.
مولانا عبدالحمید خطاب جمع حاضر ادامه دادند: مهمترین سرمایه شما ایمان و اعمال صالح است. تمام دارایی‎های دنیا با کردار و اخلاق نیک برابری نمی‎کند. خداوند متعال به ملت مسلمان خداوند سرمایه‎ای عنایت کرده که اروپا و جهان غرب از آن محروم‎اند؛ همان ثروتی که اگر زندگی ما در مسیر آن قرار گیرد نه تنها در آخرت بلکه در دنیا هم کامیاب خواهیم شد و دنیا مسخر ما خواهد شد. وقتی مسلمانان در برابر خدا سر تسلیم فرود آورند تمام قدرتمندان دنیا در برابر آنها سر تسلیم فرود خواهند آورد. کسانی که از خدا فرمان می‎برند دنیا در برابر آنها عاجز و تسلیم است. مسلمانان از زمانی که از خدا و کتاب خدا فاصله گرفتند تجزیه شدند و با مشکلات گرفتار آمدند و این وضیعت همچنان ادامه دارد تا اینکه امت اسلامی دوباره به قرآن و سنت برگشته و رضایت خداوند متعال را حاصل کند.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: اگر ما احکام دین را در زندگی خود پیاده کنیم و به الله تعالی رجوع نماییم همان قدرتی را حاصل می‎کنیم که مستحکم‎ترین و والاترین نعمت است. جای افسوس است که مسلمانان از قرآن و تعالیم زیبای آن‎حضرت صلی الله علیه و سلم غافل هستند. اگر این تعالیم در زندگی ما بیایند زندگی ما متحول خواهد شد. اگر مسلمانان امروزی به احکام دین عمل می‏‎کردند آمریکا و اسرائیل نمی‎توانست فلسطین را از ما بگیرد. علت اینکه امروز دنیا به ما زور می‎گوید آن‎ست که فقط نام اسلام با ما همراه است و ما به آن عمل نمی‎کنیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به مردم آشار اظهار داشتند: حضور علما در منطقه شما نشان از آن دارد که خداوند متعال می‎خواهد شما را بیدار کند. الله تعالی می‎خواهد بار دیگر دین در زندگی من و شما جاری شود. وقتی الله تعالی بخواهد نعمتی به کسی عنایت کند در او طلب ایجاد می‎کند. لذا باید در ما طلب دین ایجاد شود و باید گناهان را در زندگی خود نابود کنیم. همۀ ما تلاش کنیم که مسائل دین را تا حد نیاز فرا بگیریم.
ایشان همچنین خطاب به خواهران حاضر در مراسم نیز خاطرنشان کردند: برای زن هیچ شرفی بالاتر از علم و دین نیست. جواهرات و لباس‎های زیبا فنا می‎شوند. لذا دل به مادیات دنیا ندهید و به خدا دل بدهید. قرآن خدا را یاد بگیرید. پوشش اسلامی را رعایت کنید. این لباسی که خداوند متعال به شما عنایت کرده برای شما شرف و عزت است. در پوشش و لباس و در اخلاق و عملکرد خودتان حضرت فاطمه و عایشه رضی الله عنهما را الگو قرار دهید.

شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مرزی بودن منطقه اظهار داشتند: توصیه من به همه مردم آن‎ست که کالاهای مفید وارد کنند و از وارد کردن مواد مخدر بپرهیزند. ما نباید کالاهایی وارد کنیم که به مردم ضرر می‎رسانند. إن شاءالله در آینده بازارچه‎های مرزی در منطقه فعال می‎شوند و برای شما اشتغال ایجاد خواهد شد.

ایشان همچنین با اشاره به سفر اخیر دکتر روحانی به استان سیستان و بلوچستان یادآور شدند: الحمدلله فضای کنونی کشور فضای بسیار خوبی است. چند وقت پیش که رئیس محترم جمهور به استان ما آمد طرح‎های ملی بزرگی تصویب شد؛ طرح‎هایی که إن شاءالله در منطقه تحول ایجاد می‎کنند. تصمیم به ساخت کارخانه‎های بزرگی گرفته شده که نزدیک به هزار نفر در هر یک از آنها می‎توانند مشغول کار شوند. در ایرانشهر و چابهار کارخانه پتروشیمی خواهیم داشت. فعال شدن بازارچه‎های مرزی نیز از دیگر طرح‎هایی است که إن شاءالله به زودی اجرایی خواهند شد. دولت هیچ نوع مضایقه‎ای نمی‎کند و از انجام فعالیت‎هایی که به نفع شماست دریغ نخواهد کرد.
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن ابراز خرسندی از بومی بودن مسئولان استانی، گفتند: الحمدلله می‎بینید که امروزه مسئولان شما از خود شما هستند. اگر مسئولان بومی باشند هم برای دولت بهتر خدمت می‎کنند و هم با دلسوزی بیشتری به نفع مردم کار می‎کنند.

ایشان در پایان بر “حفظ وحدت و امنیت” تاکید کردند و خاطرنشان کردند: من در پایان توجه شما را به دو نکته بسیار مهم جلب می‏کنم؛ نکته اول اینکه برای وحدت تلاش کنیم. ما باید با یکدیگر وحدت و همدلی و انسجام داشته باشیم. امروز دشمنان ما هدفشان این است که مسلمانان را به جان هم بیندازند. بنابراین باید از اختلاف تنفر داشته باشیم. نباید اجازه دهیم که در میان ما اختلاف و درگیری ایجاد شود و افرادی کشته شوند. نکته دوم اینکه برای حفظ امنیت منطقه تلاش نیز کنید. نباید در هیچ شرایطی امنیت منطقه مورد مخاطره قرار گرفته و ناامنی ایجاد شود. امروز مسئولان محلی مثل جناب پارسایی، فرماندار محترم شما، از میان خود شما انتخاب می‎شوند. این بهترین فرصت است و ما باید حداکثر استفاده را از این فرصت ببریم. لذا هوشیار باشیم که کسانی هستند که اتفاقات کوچک را بزرگ جلوه می‎دهند و از کاه، کوه می‎سازند. در شرایطی که برخی شلیک یک گلوله را در منطقۀ ما به انفجار بمب تعبیر می‎کنند باید بسیار هوشیار باشیم.

سخنرانی مولانا عبدالحمید در روستای هاشم‎آباد
روستای هاشم‎آباد واقع در 20 کیلومتری شهرستان راسک محل برگزاری آخرین مراسمی بود که حضرت شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در آن شرکت کردند.
 در این مراسم که، شامگاه یکشنبه 12 خرداد به مناسبت دانش‎آموختگی چند تن از طالبات مدرسة‌البنات حضرت خدیجة‎الکبری رضی الله عنها برگزار شد، علمایی همچون مولانا عبدالواحد ملازاده، مدیر داخلی مدرسه دینی عزیزیه انزاء، مولانا عبدالواحد بزرگزاده، مولانا فضل‎الرحمن کوهی، مولانا حافظ محمد کریم صالح و حافظ محمد اسلام ملازاده حضور داشتند.

مولانا عبدالحمید در جمع مردم روستای هاشم‎آباد: باید بساط شیطان از میان ما برچیده شود
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید سخنان خود در این مراسم را با تلاوت آیه مبارکه «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ» [حدید:16] آغاز کردند و گفتند: در واقع تمام آیات قرآن مجید برای ما پیام دارند. این کتاب تا قیامت کتاب خدا و راهنمای فردی و اجتماعی ماست. قرآن آخرین پیام و کلام خداست؛ همان کلام عظیمی که اگر بر کوهی نازل می شد آن کوه پاره پاره و متلاشی می‎شد. قرآن در آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» به ما توصیه می‎کند که وضیعت خود را مورد بررسی قرار دهید. هر کس بنگرد که برای فردا چه آماده کرده است. حال آیا ما به این دستور خدا عمل کرده‎ایم؟ آیا شده من و شما تنها بنشینیم و از خود در این باره بپرسیم؟ مغرور شده‎ایم به اینکه حج رفته‏‎ایم، نماز خوانده‎ایم و فلان عبادت را انجام داده‏ایم، اما به این نمی‎اندیشیم که آیا نماز، حج و سایر اعمال ما مورد قبول قرار گرفته‎اند یا نه؟ بندگان خاص خدا آنانی هستند که وقتی عملی انجام می‎دهند گریه می‎کنند که آیا عمل ما مورد قبول خداوند متعال قرار گرفته یا خیر.
ایشان در ادامه تاکید کردند: خداوند متعال علما را با عمل، تقوا و خداترسی می‎بخشد؛ با همان اعمالی که سایر مردم را می‎بخشد. لذا علما به علم و معلومات خود غرّه نشوند و بدانند اگر آنان از مسیر حق منحرف شوند خداوند به شدت آنان را مؤاخذه خواهد کرد. نگویید ما فلان عمل را انجام داده‎ایم. الله تعالی خوب می‎داند که ما چه کرده‎ایم. افسوس که عمر به پایان رسیده و ما هنوز ذخیره‎ای برای آخرت آماده نکرده‏ایم و وقت ما با ذکر و یاد خدا و تعلق و ارتباط با خدا صرف نشده است. کسی که مشتاق بهشت است نباید شب‎ها تا صبح بخوابد. کسی که حافظ قرآن است نباید تا صبح بخوابد او باید در پاسی از شب بیدار شود و تا صبح قرآن را در نماز بخواند. متاسفانه فکر آخرت نیست.
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به آیه‌‎ای که در ابتدای سخنانشان تلاوت کردند، اظهار داشتند: در آیه‎ای که ابتدای سخنان خودم تلاوت کردم خداوند متعال به همین نکته اشاره می‎کند و می‎فرماید آیا وقت آن نرسیده که بندگان به سوی خدا برگردند. قرآن کریم مسلمانان را مورد خطاب قرار می دهد که آیا وقت آن نرسیده که به آخرت فکر کرده و برای آن آمادگی حاصل کنید. متاسفانه هنوز بسیاری از ما به ارتکاب گناه مشغول بوده و به غفلت مبتلا هستیم. به راستی چه زمانی ما به سوی خدا رجوع خواهیم کرد؟
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: من و شما عذاب جهنم را ندیده‎ایم که اینگونه راحت و آسوده خاطر نشسته‎ایم. روزهای سختی در پیش داریم. آن حالاتی که در قرآن مجید ذکر آن آمده همه در پیش‎اند و ما باید آنها را تجربه کنیم. شیطان اجازه نمی‎دهد ما زندگی خود را متحول کنیم، اما بدانیم که کید شیطان در برابر انسان‎های مخلص و باخدا بسیار ضعیف و ناکارآمد است.
ایشان خطاب به جمع حاضر ادامه دادند: مواظب باشید و بیدار شوید. من نمی‎گویم مشغول کسب و کار نباشید، بلکه سخن من این است که در عین مشغولیت با کسب و کار، از یاد خدا غافل نشوید. چنان مشغول کار نشوید که نماز شما قضا شود و توفیق عمل از شما سلب گردد. بندۀ واقعی خدا کسی است که خدا را بندگی می‎کند و به عبادت خدا می‎پردازد. انسانی که حلال و حرام نمی‎داند و اموال مردم را می دزدد، رباخواری می‎کند و حقوق مردم را ضایع می‎کند بندۀ خدا نیست، بلکه بندۀ مخلوق و بندۀ مال و منافع است.
 مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کردند: قرآن همه مسلمانان را گوشزد می‎کند که برای فردای قیامت چه ذخیره کرده‎اید؟ به آخرت خود بیندیشید و هر چه زودتر توبه کنید. لذا ما باید به طرف خدا برگردیم و زندگی خود را متحول کنیم. باید بساط شیطان از میان برچیده شود و همه ما تنها خدا را بندگی کنیم.

چاپ

1824 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 18 خرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©