شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنانشان در همایش دانش آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان با اشاره به برخی موارد اجماعی جامعه اهل سنت ایران، “تاکید بر اخوت و برادری” را از جمله آنها عنوان کردند و در عین حال خواستار تحقق وعده های رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب شدند.

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در جمع باشکوه بالغ بر صد هزار نفری بیست و سومین همایش دانش آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان، ابتدا پیرامون اهداف و جایگاه این همایش اظهار داشتند: همایش دانش آموختگی دارالعلوم زاهدان از روی اغراض سیاسی برگزار نمی شود، بلکه این همایش مایه رحمت برای نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران، اعم از شیعه و سنی بوده و در راستای خیرخواهی امت اسلامی برگزار می شود، زیرا ما دنبال امت واحده هستیم و اندیشه و فکر ما آن است که جهان اسلام نیاز به آرامش دارد و مسلمانان باید با یکدیگر متحد شوند.
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن تاکید بر توجه مذاهب اسلامی به مشترکات، خاطرنشان کردند: همه فرقه ها و مذاهب اسلامی در اسلام با یکدیگر مشترک هستند. اسلام ما را دور هم جمع کرده است. شیعه و سنی مشترکات بسیار زیادی با یکدیگر دارند؛ لذا نباید با یکدیگر اختلاف نمایند. قرآن کریم حتی به اهل کتاب توصیه کرده و خطاب به آنها می فرماید: «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا» یعنی ای اهل کتاب بیایید و بر روی مساله توحید که با مسلمانان مشترک هستید، دور همدیگر جمع شوید. وقتی طبق توصیه قرآن کریم مسلمانان می توانند با اهل کتاب در مسایلی وحدت داشته باشند، مذاهب و فرق اسلامی، بویژه شیعه و سنی به طریق اولی باید با یکدیگر وحدت و تفاهم داشته باشند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه سخنانشان به تشریح مواضع و دیدگاههای جامعه اهل سنت ایران در برخی موارد اشاره کردند و در این خصوص چهار مسأله مهم که اهل سنت ایران بر آنها اجماع دارند را یادآور شده و گفتند: وحدت و برادری شیعه و سنی مورد اجماع اهل سنت ایران بوده و ریشه اسلامی دارد و اقشار مختلف جامعه اهل سنت ایران این مسأله را قبول دارند. بین برادران شیعه و سنی باید اخوت و برادری وجود داشته باشد و این اخوت و برادری باید حفظ شود. وحدت کشورهای اروپایی و غربی از قبیل اتحادیه اروپا و غیره، وحدتی سیاسی است، اما وحدت مسلمانان با یکدیگر، اسلامی بوده و ریشه ای قرآنی دارد.
ایشان افزودند: جامعه اهل سنت ایران بر این مسأله نیز اجماع دارند که قانون اساسی کشورمان، با وجود کمبودهایی که دارد و با رفراندوم قابل اصلاح هستند، از بهترین قوانین جهان محسوب شده و بر اساس قوانین اسلامی تنظیم شده است. همچنین نظام جمهوری اسلامی ایران مورد قبول و حمایت جامعه اهل سنت ایران می باشد؛ شرکت اهل سنت در انتخابات مختلف دلیل بر این است که نظام را قبول دارند. جامعه اهل سنت ایران به مقام معظم رهبری احترام خاصی قائل بوده و از دستورات ایشان تبعیت می کند.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه “رأی به دکتر روحانی، رأی به اجرای قانون اساسی و رفع تبعیض بود” اظهار داشتند: جامعه اهل سنت ایران با اتحاد، انسجام و اجماع نسبی در دوران انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر بسزایی در انتخاب دکتر روحانی داشتند. رأی به دکتر روحانی در واقع رأی به اجرای قانون اساسی و رفع تبعیض بود؛ یعنی جلوی قانون گریزی و اعمال سلیقه ها گرفته شده و قانون اجرا شود. خواسته جامعه اهل سنت در دوران انتخابات نیز همین بود که جناب آقای دکتر روحانی اگر پیرزو شدند بتوانند تبعیض را برطرف کرده و آزادی‎های مذهبی، سیاسی، آزادی بیان و قلم و انواع آزادی‎های قانونی را اجرا نموده و از اهل سنت در امور استخدام‎های کشور استفاده کرده و آنها را در اداره کشور مشارکت دهند. اینها خواسته ها و مطالبات قانونی جامعه اهل سنت ایران بوده و به هیچ وجه زیاده خواهی نیست، بلکه تحقق این خواسته ها به نفع نظام جمهوری اسلامی و به نفع شیعه و سنی و اخوت و وحدت ملی است. درخواست ما آن است که دولت تدبیر و امید در تحقق وعده‎هایی که به اقوام و مذاهب داده است وفا نماید. جامعه اهل سنت نیز همان‎طور که در گذشته در زمینه اخوت و وحدت ملی تاثیرگذار بوده است، در آینده نیز تأثیرگذار خواهد بود.
ایشان بر لزوم “پیگیری مطالبات از راه گفتمان” تاکید کردند و گفتند: جامعه اهل سنت ایران بر این مسأله اتفاق نظر و اجماع دارند که خواسته ها و مطالبات خود را از طریق قانونی و از راه گفتمان پیگیری نماید. برای رسیدن به حقوق قانونی خویش با قتل، ترور، راه‎بندانی، خشونت و تکفیر مخالف بوده و آن را مردود می داند. ما حتی معتقدیم که برای احقاق حقوق خود به زندان هم می رویم و آن را تحمل می کنیم، ولی اعتقادی به قتل و کشتار و خشونت نداریم. همه علمای اهل سنت در سطح استان و کشور بر مخالفت با خشونت تاکید داشته و اتفاق نظر دارند. لذا توصیه و پیام خیرخواهانه بنده به همه کسانی که در داخل و خارج از کشور هستند این است که سلاح را کنار بگذارند و خواسته های خود را از راه گفتمان مطالبه نمایند. در این استان نیز، با توجه به مرزهای ناامنی که وجود دارد، تلاش مردم استان همین است که امنیت را حفظ نمایند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه یادآور شدند: ما بین بلوچ، فارس، سیستانی، شیعه و سنی و اقوام و مذاهب مختلف هیچ تفاوتی قائل نیستیم. برای ما اگر یک بلوچ، سیستانی، شیعه یا سنی‎ای را بکشند، تفاوتی ندارد. ما معتقدیم که کشتن انسانها خطای بزرگی است، زیرا جان و مال و آبروی همه انسانها محترم است. ما معتقدیم شیعه و سنی با یکدیگر برادر هستند و مطمئنیم که این تفکر و اعتقاد ما درست و صحیح است.
مولانا عبدالحمید “آزادی‏های مذهبی و تعلیمی” را مورد اشاره و تاکید قرار داده و اظهار داشتند: با توجه به اینکه برادران اهل سنت در کشور  پهناور ایران و در کلان شهرها متفرق هستند و نیاز به تعلیم و اقامه نماز دارند، لذا تعلیم فرزندان ما در کشور باید از آزادی کامل و قانونی برخوردار باشد. همچنین جامعه اهل سنت در زمینه اقامه نماز در سطح کشور باید آزادی داشته باشد. توصیه بنده به اهل سنت ایران آن است که با حفظ اخوت و برادری و دوری از اختلاف برانگیزی نمازهای‎شان را اقامه کنند و قانون اساسی این اجازه را به آنها داده است، لذا مخالفتی با آنها نخواهد شد.

ایشان در بخشی از سخنانشان پیامی هم به علما و مردم استان‎های کردستان و گلستان داشتند و خاطرنشان کردند: پیام بنده به جامعه اهل سنت کردستان و گلستان، بویژه علمای این دو استان، آن است که برای تعلیم و آموزش دینی خواهران برنامه ریزی داشته باشند. ریشه بسیاری از مشکلات امروزه جامعه ما به ضعف تعلیم و آموزش دینی برمی گردد. خواهران و زنان ما باید در حکومتی که حکومت دینی است، تعلیمات و آموزش‎های دینی خویش را فرابگیرند و ما حاضریم در این مورد به علمای این دو دیار مشورت و پیشنهاد بدهیم.

مولانا عبدالحمید در پایان بر لزوم حفظ حرمت علمای فریقین (شیعه و سنی) تاکید کردند و در این خصوص اظهار داشتند: حرمت علمای فریقین (شیعه و سنی) باید حفظ شود و کسی به علما توهین نکند. توهین به یک عالم، در واقع توهین به تمام علماست. ما به علمای شیعه احترام خاصی قائلیم. همچنین حرمت مذاهب و مقدسات مذاهب باید حفظ شود و کسی به دیگری توهین نکند. حفظ اخوت و برادری در رعایت حفظ حرمت مقدسات است.

چاپ

1600 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 10 خرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©