دوازدهمین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم در بین شرکت کنندگانی از مناطق مختلف سنی نشین کشور، طی روزهای سه شنبه (24 بهمن1391) تا پنج شنبه (26 بهمن) به میزبانی دارالعلوم زاهدان در مسجد جامع مکی برگزار شد که شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم اختتامیه این مسابقات به ایراد سخن پرداخت.

مولانا عبدالحمید در ابتدای سخنان خود در اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری مسابقات، به ویژه هیئت محترم داوران، هدف و انگیزه اصلی برگزاری این مسابقات را “رضایت پروردگار” و “انس با قرآن و بار معنوی آن” دانست و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در این مسابقات جوایز ارزشمندی برای برندگان در نظر گرفته نشده است، اما شرکت گسترده حافظان و قاریان از مناطق دور و نزدیک، نشانگر عشق و محبت این عزیزان نسبت به قرآن و انگیزه معنوی و خدمت به نشر قرآن در وجود این افراد است.
مولانا عبدالحمید در ادامه با تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ*قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ» [یونس: 57-58] قرآن مجید و دین اسلام را فضل الهی و مایه خرسندی امت اسلامی معرفی نمود و گفت: ما با هیچ زبانی نمی توانیم شکر این نعمت را به جای آوریم که الله تعالی ما را وارث دین اسلام و وارث قرآن عظیم الشأن و تعلیم و سنت‏های سیدالمرسلین گردانیده است. ما به نسبتی که با دین و قرآن و سنت داریم افتخار کرده و آن را با تمام دنیا عوض نمی کنیم.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان وسیستان و بلوچستان اذعان داشت:
– اگر تمام زر و زور و مادیات دنیا را در اختیار ما بگذارند، معتقدیم که تمام این چیزها در مقابل نعمت قرآن هیچ و بی ارزش هستند.
– اگر مردم دنیا افتخارات خود و اجدادشان را در صحنه آورده و مطرح کنند، ما با دین اسلام، قرآن عظیم الشأن و تعلیم زیبای سید و آقای خود (حضرت محمد امین- صلی الله علیه وسلم-) به میدان می آییم.
– اگر مردم دنیا با اشعار و نظم و نثر و کتاب‏های خود به صحنه بیایند، ما قرآن عظیم الشأن را برداشته و به صحنه می آییم.
– اگر مردم دنیا با صداها و نواهای زیبای خود به صحنه بیایند، ما با صدای زیبای قرآن که توسط قاریان به صورت زیبا و دلنشین تلاوت می شوند، به صحنه می آییم و حاضریم که با آنها مقابله کنیم تا دنیا در این مورد به قضاوت بنشیند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کرد: قرآن عظیم الشأن کتابی است که برای همیشه ماندگار است و هرگز منسوخ نخواهد شد، بلکه تمام کتاب‏های پیشین را منسوخ کرده است. خداوند متعال در آیه ای که تلاوت شد به همین موضوع اشاره دارد که مردم باید به این نعمت بزرگ خوشحال و خرسند باشند.
مولانا عبدالحمید بر “تلاوت مداوم آیات قرآن” تاکید و توصیه کرد و گفت: حفاظ و قاریان و عموم مردم باید به کثرت قرآن را تلاوت نمایند. حافظان، آیات قرآن را در نمازها و نوافل بخوانند. قاریان محترم نیز تلاوت قرآن با صدای زیبا را فقط در محافل و جلسات رسمی منحصر نکنند، بلکه در تنهایی و در بین مردم نیز تلاوت کنند و آیات قرآن را با صدای زیبا و دلنشین به گوش مردم برسانند. خداوند متعال و فرشتگان الهی از صدای زیبای قاریانی که قرآن را برای رضای خدا تلاوت می کنند، خشنود می شوند.
ایشان “اخلاص در تلاوت قرآن” را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: قرآن “کتاب الله” است و باید تلاوت، تعلیم و تعلّم آن برای خدا انجام گیرد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به پیشرفت‏های قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اشاره کرد و گفت: بحمدالله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور عزیزمان ایران پیشرفت‏های شایانی در زمینه علوم قرآنی، به ویژه در زمینه قرائت و تجوید قرآن، صورت گرفته است، تا جائی که امروزه حتی سربازان در حالت نظام وظیفه برنامه تلاوت دارند و همچنین قاریان کشور ما با قاریان طراز اول مصری به رقابت می پردازند و کشور ایران، پس از این کشور (مصر) در رتبه دوم جهان قرار دارد، در حالی که در زمان رژیم ستم‏شاهی قاریان این دو کشور قابل مقایسه با یکدیگر نبودند. اما با وجود این هنوز نیاز به سعی و تلاش مضاعف و بیشتری است.
مولانا عبدالحمید قرآن را “مایۀ شرف و عزت” مسلمانان عنوان کرد و افزود: چنانکه در حدیث آمده است، قرآن عظیم الشأن شرف امت اسلامی است. لذا تنها راه رسیدن به عزت و نجات از توطئه و دسیسه دشمنان اسلام رجوع به قرآن و عمل به دستورات قرآن است. امروزه شرایط دنیا با شرایط گذشته متفاوت است؛ امروزه از طریق ماهواره و اینترنت علیه اسلام و در جهت نشر عقاید باطله و نشر فساد و فحشا و بی بندوباری و اندیشه های نادرست و غلط فعالیت‏های گسترده ای صورت می گیرد، و تنها راه مقابله با این موارد نشر قرآن و تعلیمات گهربار حضرت محمد مصطفی- صلی الله علیه وسلم- است.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در پایان سخنان خود در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم بر اهمیت برگزاری چنین مسابقاتی تاکید کرد و خاطرنشان نمود: بنده معتقدم که از این قبیل مسابقات بیشتر برگزار شوند. اگر در مورد برگزاری مسابقات سراسری در بعضی مناطق حساسیت موجود است، مسابقات به صورت محلی، شهرستانی و استانی برگزار شود.

گفتنی است در مراسم افتتاحیه این مسابقات نیز مولانا عبدالحمید طی سخنانی کوتاه، ضمن عرض خیرمقدم خدمت تمام شرکت کنندگان، به ویژه افرادی که از استان‏های مختلف کشور جهت شرکت در این مسابقات حضور یافتند، برگزاری چنین مسابقاتی را “سبب جلب رحمت‏های الهی” و “از مصادیق واقعی آیه «فاستبقوا الخیرات»” عنوان کرد.

 

{phocadownload view=fileplay|id=57|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=57|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1008 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 30 بهمن, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©