مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به سالروز ولادت پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- ضمن برشمردن گوشه ای از برکات ولادت این پیامبر الهی بر جهان بشری، از ولادت آن حضرت-صلی الله علیه وسلم- به عنوان نقطه امید انسانیت برای رسیدن به هدایت و مکارم اخلاقی یاد کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تلاوت آیه «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ» [جمعه:2] خاطرنشان کرد: ولادت رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- تنها ولادت یک انسان من حیث انسان بودن نیست، بلکه ولادت یک انسان استثنایی با دستاورد بسیار مهم است. ولادت امام المرسلین و المتقین محمد امین صلی الله علیه وسلم در حقیقت ولادت ایمان و مکارم اخلاقی است؛ ولادت دین اسلام و تولد نوع بشریت است؛ زیرا ارزش انسان با عملکرد درست و عقیده صحیح و منش خوب است. اگر انسان مسئولیت ها و تعهدات خویش را به خوبی درک کند، وجودش سراسر رحمت شده و مفید قرار می گیرد و در این صورت است که انسان به انسانیت حقیقی نائل می آید؛ اما در غیر این صورت انسان در ظاهر انسان می نماید ولی در باطن حیوان بشمار می آید، آنگونه که خداوند فرموده «أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» [اعراف: 179] یعنی اگر انسان در مسیر صحیح حرکت نکند و راه و روش غلط را اختیار کند و اخلاق و رفتار انسانی را در خود پیاده نکند گر چه در ظاهر و شکل انسان است اما در باطن به حیوان تبدیل شده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه همین مطلب با بیان اینکه “ولادت آنحضرت- صلی الله علیه وسلم- ولادت نور و روشنایی بود” اذعان داشت: ولادت پیامبر ولادت نوع بشر بود، زیرا پیامبر- صلی الله علیه وسلم- هنگامی چشم به جهان گشود که انسان از نظر اخلاقی بسیار افت کرده بود و همه کسانی که در اندیشه اصلاح بشریت بودند از بازگشت انسان به مکارم اخلاقی قطع امید نموده بودند. اما با تولد پیامبر- صلی الله علیه وسلم- این ناامیدی ها به امیدواری تبدیل شد. پیامبر- صلی الله علیه وسلم- زمانی متولد شد که دنیا در تاریکی شرک و بت پرستی و سقوط اخلاق نیک فرو رفته بود؛ بشر از لحاظ اعتقادی و عملی در مسیر اشتباه قرار داشت و شیطان و نفس امّاره راهنمای انسان در تمام عرصه ها شده بود؛ روزنۀ امیدی از روشنایی و هدایت برای بشر وجود نداشت. در این احوال بود که پیامبر- صلی الله علیه وسلم- متولد شد، که خداوند آن را اینگونه توصیف می نماید: «قَدْ جَاءكُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُّبِينٌ» [مائده: 15]
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: خداوند آنحضرت- صلی الله علیه وسلم- را نور هدایت و علم قرار دادند. پیامبر- صلی الله علیه وسلم- گر چه از نوع بشر و فرزند عبدالله و از قبیلۀ قریش بود، اما ایشان نوری از جانب پروردگار برای هدایت بشر قرار گرفت. لذا ولادت ایشان، ولادت نور علم و اخلاق و هدایت بود. ولادت پیامبر- صلی الله علیه وسلم- یک اتفاق ناهنگام نبود، بلکه تصمیم و ارادۀ از پیش تعیین شدۀ پروردگار بود تا آخرین پیامبر را برای هدایت بشر به راه راست بفرستد و انسان را از تاریکی ها خارج کند و انسان را انسانِ واقعی بسازد؛ و همین گونه هم شد؛ با تولد پیامبر- صلی الله علیه وسلم- همه آتشکده ها خاموش شد و بتخانه ها فرو ریخت و جهل از میان رفت. پیامبر- صلی الله علیه وسلم- در جزیرة العرب به دنیا آمد که مرکز جهل در آن زمان بود و اختلاف، بت پرستی و شرک به معنی واقعی در آنجا وجود داشت. اما با تولد پیامبر اکرم – صلی الله علیه وسلم-، این مرشد و راهمای بزرگ، امیدی نو و جدید برای جهانیان پیدا شد که بشر را به راه درست هدایت می کرد. گر چه در گذشته انبیاء برای اقوام و مناطق خاصی مبعوث می شدند، اما این بار خداوند متعال اراده کرد که برای همه بشریت یک مرشد بزرگ بفرستد تا انسان را تا قیامت به راه صحیح راهنمایی کند.
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان خود تعالیم پیامبر اسلام را “تعالیمی بی نظیر” توصیف کرد و گفت: پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- تعالیمی آورد که هیچ نظیری برای آن نمی توان یافت. کتابی به بشرعرضه نمود که خلاصه تمام کتاب‏های آسمانی قبل را در بر داشت. این کتاب همه کتاب‏های آسمانی را تأئید می کند، زیرا تمام خوبی های آن کتاب‏ها در قرآن موجود است.

قرآن و سنت دلایل حقانیت اسلام هستند
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه “قرآن کتابی است که تا قیامت از تحریف و تغییر مصون خواهد ماند” خاطرنشان کرد: خداوند حفاظت از قرآن را بر عهده گرفته و تا قیامت آن را معجزه پیامبر – صلی الله علیه وسلم- و دلیل حقانیت اسلام قرار داده است. لذا امروز نیز معجزه آنحضرت – صلی الله علیه وسلم- یعنی قرآن عظیم الشأن زنده و موجود است. اگر امروز از ما دلیلی برای حقانیت دین اسلام خواسته شود ما قران را مطرح می کنیم. همانطور که قرآن از آغاز نزول، بشر را برای آوردن یک سوره و یا یک آیه مانند قرآن به مبارزه طلبیده است، ما نیز یهود و نصاری و کسانی که در اسلام شک دارند را امروز به همین مطلب فرا می خوانیم و از آنها می خواهیم تمام اعوان خود را از متخصصان و ادیبان زبان عرب جمع کنند و یک سوره مانند قرآن بیاورند و اگر نتوانستند چنین کنند به آنها می گوئیم «فاتقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة»؛ از آتشی که هیزم آن انسان‏ها و سنگ‏ها هستند بترسید.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: سنت و احادیث گهربار آنحضرت- صلی الله علیه وسلم-، که نمونه عملی قرآن مجید هستند و توسط صحابه کرام ثبت و ضبط شدند و در اختیار ما قرار گرفتند، نیز دلیل واضحی بر حقانیت دین اسلام به شمار می آیند. ما امروز از دیگر ملّت‏ها می خواهیم که به عنوان نمونه از انبیاء و رهبرانی که ادعای پیروی از آنها را دارند ذخیره ای از زندگی آنها ارائه دهند که تمام لحظات زندگی آنها را در بر گرفته باشد. در حالی که تمام لحظات زندگی پیامبر- صلی الله علیه وسلم- چه در خانه و مسجد به عبادت مشغول بودند و چه هنگامی که در جنگ‏ها مثل بدر، احد، حنین، فتح مکه، تبوک و دیگر نبردها در مقابل کفار لشکر اسلام را فرماندهی می کردند، همه و همه توسط ازواج مطهرات و صحابه کرام ثبت و ضبط شده و امروز در اختیار مسلمانان قرار دارد.

عادت‏های پیامبر- صلی الله علیه وسلم- برخاسته از فطرت‏های ممتاز و در مسیر انسانیت واقعی است
ایشان در ادامه، عادت‏های پیامبر اسلام – صلی الله علیه وسلم- را برخاسته از فطرت‏های ممتاز بشری و در مسیر انسانیت واقعی توصیف نمود و گفت: همان طور که عبادت‏های پیامبر- صلی الله علیه وسلم- برای ما نقل شده اند، عادت‏های آنحضرت- صلی الله علیه وسلم- منجمله لباس پوشیدن، غذا خوردن، استراحت کردن و دیگر عادتهای ایشان در اختیار ما قرار گرفته اند و از آنجا که پیامبر – صلی الله علیه وسلم- محبوب پروردگار بود، عادت‏های ایشان نیز مورد پسند الله تعالی بوده و در مسیر فطرت قرار داشتند. و اگر ما این عادت‏ها را الگوی خویش قرار داده و از آنها پیروی کنیم مایۀ سربلندی و سعادت ما خواهند شد.

ایشان در ادامه سخنان خود، قرآن مجید را معجزه ماندگار پیامبر- صلی الله علیه وسلم- معرفی نمود و اذعان داشت: اگر امروز خداوند با ما سخن نمی گوید قرآن پیش روی ماست و با ما سخن می گوید. قرآن فقط برای از بین بردن جاهلیت زمان پیامبر نبوده بلکه قرآن آمده تا جهالت را در تمام زمان ها و تا قیامت از میان بردارد. قرآن همیشگی و در هر زمان تازه و به روز است. به همین خاطر است که هر گاه قرآن را با جان و دل تلاوت می کنیم گمان می بریم قرآن دارد تازه نازل می شود. لذا ما باید قرآن را بیاموزیم و به زیبایی آن را تلاوت کنیم، زیرا خداوند متعال یکی از وظایف مهم پیامبر – صلی الله علیه وسلم- را تلاوت قران بیان کرده و فرموده: «یتلو علیهم آیاته» از این آیه چنین برمی آید که نجات بشریت در تلاوت آیات قرآن مجید قرار دارد و تلاوت قرآن برای هدایت بشر کافی است. لذا پیر و جوان، زنان و مردان باید قرآن را بیاموزند و به صورت مداوم تلاوت کنند.

ایشان در ادامه افزود: پیامبر- صلی الله علیه وسلم- چنان علم و دانشی برای بشریت به ارمغان آوردند که روشنی آن تمام جهان را در بر گرفت و همه به آن احساس نیاز کرده و آن را فرا گرفتند. لذا مشاهده می کنیم هر رهبری در جهان که به ملت خود علم و دانش هدیه کرده در دنیا پیشرفت و ترقی حاصل کرده است و از آنجا که خداوند در قرآن فرموده «ما فرطنا فیه من شیء» یعنی تمام آنچه برای هدایت بشر است در قرآن و احادیث پیامبر- صلی الله علیه وسلم- موجود هستند، لذا تمام شیفتگان علم و کسانی که در محضر پیامبر – صلی الله علیه وسلم- زانو زدند به خاطر علم و دانشی بود که ایشان آوردند، و در پرتو آن توانستند علم روز و ادارۀ دنیای خود را نیز بیاموزند و شیوۀ صحیح حکومتداری را به جهانیان نشان دهند و سیاست صحیح و ساده، نه سیاست مکارانه، را به حکام بیاموزند. پیامبر – صلی الله علیه وسلم- با وجود اینکه در رأس حکومت قرار داشت و کسانی که گرد ایشان بودند چنان شیفتۀ ایشان بودند که حاضر بودند مال و جان و فرزندان خود را فدای آنحضرت – صلی الله علیه وسلم- کنند، اما پیامبر- صلی الله علیه وسلم- با وجود همه اینها به دنیا هیچ توجهی نشان نمی داد و یک روز سیر و یک روز در گرسنگی به سر می برد. نیازهای امت و جامعه اسلامی را به نیازهای خود و فرزندانش ترجیح می داد. لذا بعد از وفات خویش چیزی از ثروت دنیا باقی نگذاشت. خلفای راشدین نیز چنین بودند؛ آنها وقتی سیرت آنحضرت- صلی الله علیه وسلم- را از نزدیک مشاهده کردند و کامیابی خود را در آن دانستند آن را الگوی خود قرار دادند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان بخش اول سخنان خود گفت: این سه وظیفه مهم آنحضرت – صلی الله علیه وسلم- تا امروز موجود هستند و هر مرشد و راهنما یا سرپرست خانواده ای می خواهد جامعه و یا اعضای خانوادۀ خود را به سعادت دنیا و آخرت برساند باید این وظایف را در زندگی خود، جامعه و اعضای خانوادۀ خود پیاده کند.

وحدت با شعار و آرزو محقق نمی شود
مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنان خود با اشاره به آغاز هفته وحدت، با بیان اینکه “توسعه و پیشرفت کشورها و شکوفایی ملت‏ها در گرو اتحاد و انسجام است”، تحقق وحدت با شعار و آرزو را غیرممکن دانست.
ایشان در ادامه افزود: دشمن تلاش می کند تا از تنوع قومی، مذهبی و افکار و اندیشه های مختلف که در اسلام وجود دارد برای ایجاد تفرقه استفاده کند و از طریق اختلافات مرزی و جغرافیایی اهداف خود را پیش ببرد؛ اما ملت‏های هوشمند، بافرهنگ و توسعه یافته هرگز تن به اختلاف نمی دهند. تفرقه و درگیری و آب به آسیاب دشمن ریختن نشانه درماندگی و عقب ماندگی برخی ملت‏هاست.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: توسعه و پیشرفت کشورها و شکوفایی ملتها در گرو اتحاد و انسجام آنهاست. حتی کشورهایی که در مناطق دیگر اقدام به توطئه و ایجاد تفرقه و اختلاف می کنند در درون خود وحدت را موجب توسعه و پیشرفت می دانند و در میان خود اتحادیه تشکیل داده اند. سازمان ناتو که بسیاری از کشورهای دنیا را در چارچوبی نظامی و دفاعی با هم متحد کرده است و اتحادیه اروپا که کشورهای اروپایی را به هم متصل کرده و اتحادیه های دیگر همه در راستای منافع کشورها ایجاد شده اند. مسلمانان نیز برای اعتلا و سربلندی خود باید با هم متحد باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: وحدت با شعار و آرزو محقق نمی شود. تکرار شعار وحدت و موعظه برای اتحاد مسلمانان تا زمانی که پشتوانه عملی نداشته باشد سودی نخواهد داشت. وحدت زمانی محقق می شود که ما در عمل در کنار یکدیگر قرار بگیریم و نگاه همه ما نسبت به یکدیگر عادلانه و یکسان باشد.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان اظهار داشت: درخواست جامعه اهل سنت ایران از رهبران و مسئولان نظام، مراجع عالیقدر شیعه و دستگاههای دولتی این است که نگاه آنان نسبت به همه شهروندان و از جمله اهل سنت نگاهی یکسان باشد و تبعیض و تفاوتی میان شیعه و سنی وجود نداشته باشد؛ و در استخدام‏ها و واگذاری مسئولیت‏ها تفاوتی میان شیعه و سنی قائل نشوند.
مولانا عبدالحمید افزود: همه ما با هر مذهب و دیدگاهی درون دایره اسلام قرار داریم و عزت ایران و اسلام را می خواهیم. استحکام نظام جمهوری اسلامی و پایداری انقلاب با اجرای عدالت میسر است. همانگونه که مهمان گرامی ما جناب حجت الاسلام تسخیری فرمودند هر نظامی حتی یک نظام دینی زمانی می تواند پایدار باشد که عدالت را به درستی برقرار کند و صدای مردم را بشنود. پیام اهل سنت به عنوان شهروندان ایران اسلامی، که خواهان وحدت و امنیت ملی هستند، این است که باید نگاهها تغییر کرده و یکسان باشند و آزادی‏های مذهبی مصرح در قانون اساسی حفظ شوند. زمانی که شیعه و سنی در ایران به اتحاد واقعی برسند می توانیم برای سایر ملت‏های مسلمان نیز الگوی عملی باشیم؛ و این اتحاد با برقراری عدالت و یکسان نگری قابل تحقق است.

{phocadownload view=fileplay|id=53|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=53|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1079 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 بهمن, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©