امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های این هفته، ضمن تلاوت آیۀ «وَاتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ» [بقره:281] با بیان اینکه همه انسانها روزی در بارگاه الهی حاضر خواهند شد، از زندگی دنیا به عنوان فرصتی برای آمادگی آخرت یاد کرد.

ایشان با اشاره به اینکه قرآن و دین اسلام و همچنین پیامبر اسلام حضرت محمد- صلی الله علیه وسلم- و امت ایشان آخرین دین و پیامبر هستند، خاطرنشان کرد: دنیا با دین اسلام به پایان خواهد رسید، لذا دین و امت جدیدی از جانب خداوند نخواهد آمد. پیام‏های قرآن و اسلام آخرین پیام‏های پروردگار برای نجات بشریت هستند. این پیام‏ها از جانب آن ذاتی هستند که ما را خلق کرده و روزی می دهد. خداوند به طور مستقیم انسان را مورد خطاب قرار داده و می فرماید: «یا أیها الناس اذکرو نعمت الله علیکم هل من خالق غیر الله یرزقکم من السماء و الارض».
مولانا عبدالحمید در ادامه افزود: خداوند متعال به وسیله قرآن به تمام بشریت هشدار داده که انسان در مسیر خود به سوی آخرت گذرگاه‏های سختی را پیش رو دارد. لذا باید مواظب باشیم و برای مشکلاتی که در مسیر داریم آمادگی کامل داشته باشیم. مرگ و سختی‏های آن پیش روی ما هستند، فرشته مرگ در انتظار ماست تا ما را به ملاقات پروردگار ببرد. حساب و کتاب و پرسش و پاسخ را در مسیر خود داریم. وقتی عمر به پایان می رسد و فرشته موت روح انسان را قبض می کند و به بارگاه الهی حاضر می کند، در این حال خداوند متعال یا از بنده اعلام رضایت و خشنودی می کند یا عدم رضایت خویش را از وی اعلام می کند. پس انسان یا با خشم و قهر خداوند روبرو می شود، یا با رحمت الهی و روح و ریحان پذیرایی می شود. خداوند متعال هشدار داده که بیدار و مواظب باشید و از خدای عزوجل بترسید و خصوصا از آن روزی بهراسید که به سوی پروردگار باز می گردید.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: مسلمان باید مسئولیت پذیر بوده و وظایف و مسئولیت‏هایی را که اسلام برایش مقرر کرده، درست انجام دهد؛ به تعهدات خود عمل کرده و از منکرات و معاصی که در مسیر او قرار دارند به شدت بپرهیزد، زیرا روزی به سوی الله تعالی باز می گردد. لذا حق مظلومان را ضایع نکنید؛ پا بر گردن کسی نگذارید؛ حق زن و فرزند را ضایع نکنید؛ حق یتیم و انسان‏های ضعیف و ناتوان که قدرت دفاع از حق‏شان را ندارند، را ضایع نکنید. خون مردم را نریزید و مال آنها را نخورید؛ بر مردم اجحاف و ظلم روا ندارید و بدانید خدا بالای سر شما است و همه چیز را می بیند و می داند و فرشتگان اعمال شما را ثبت و ضبط می کنند.
ایشان در ادامه اظهار داشت: خداوند هشدار داده است که ای انسانها! مواظب این سفر سخت باشید و قبر و حساب و کتاب و آن عذاب‏های که برای نافرمانان آماده شده اند را فراموش نکنید. در مسیر شما آتش جهنم و عذاب‏های الهی و همچنین رضایت‏مندی و بهشت و باغ‏های آن موجودند. لذا مواظب باشید که با قهر و غضب الهی مواجه نشوید. خداوند بر کسی خشم و غضب می کند که زندگی را با بی پروایی سپری نموده و به مسئولیت‏ها و فرایض خود توجه نکند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان بر لزوم استفاده از اوقات زندگی تاکید کرد و گفت: احکام الهی را صحیح انجام دهید؛ با اعتقاد صحیح خدا را ملاقات کنید. نماز را به جا آورده و زکات اموال‏تان را بپردازید. فرصت زندگی را از دست ندهید و از آن صحیح استفاده کنید و با بندگان الله نیکی کرده و به آنها خیر برسانید. شب‏های طولانی زمستان را کاملا به خواب و غفلت سپری نکنید، بلکه از آن در عبادت و بندگی خداوند استفاده کنید. همچنین تمام روز را در کارهای شخصی و مادی صرف نکنید، بلکه برای آخرت توشه و ذخیره ای آماده سازید. از این سرمایه ای که خداوند در اختیار شما گذاشته است ذخیره ای بردارید تا دست خالی به بارگاه الهی حاضر نشوید، زیرا برای کسی که دست خالی و بدون توشه به ملاقات پروردگار برود هیچ بهره ای وجود ندارد. خداوند می فرماید «أولم نعمرکم ما یتذکر فیه من یتذکر و جاءکم النذیر» آیا من به شما آن‏قدر فرصت ندادم که در آن فکر کنید و به یاد الله مشغول شوید. اما متاسفانه انسان به جای اینکه به ذکر خدا مشغول شود و یا سکوت اختیار کند، وقت خود را در سخنان بیهوده تلف می کند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به حالات روحانی و معنوی انسان‏های نیک بعد از موت اشاره کرد و گفت: انسانهای نیکوکار در هنگام موت مورد بشارت و خوش‏خبری فرشتگان الهی قرار می گیرند. خداوند متعال خطاب به آنها می فرماید: «یا أیتها النفس المطمئنة ارجعی إلی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی». خوشا به حال کسانی که هنگام موت فرشتگان به آن‏ها مژده و خوش خبری می دهند که ای انسانی که از گناه نفرت داشتی و با اطاعت و فرمان‏برداری پروردگار اطمینان و آرامش حاصل می کردی، پس به سوی خدا بازگرد که خداوند از تو راضی است و تو نیز از خداوند راضی هستی. امروز همراه بندگان صالح و دوستان خدا به بهشت داخل شو. خداوند متعال در قرآن از این گروه از افراد صالح و نیکوکار چنین یاد می کند: « إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ*نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ» [فصلت: 30-31] آنانی که «ربنا الله» گفتند و تا دم مرگ استقامت ورزیدند و از گناه و معصیت پرهیز کردند، در لحظه آخر، فرشتگان بر آنها نازل می شوند و به آنها مژده می دهند که هیچ هراس و غم و اندوهی برای شما نیست؛ خرسند و خوشحال باشید به بهشتی که شما صاحبان صبر و استقامت وعده داده شده اید. خداوند خطاب به این نیکوکاران می فرماید «نحن أولیاؤکم فی الحیوة الدنیا و فی الآخرة»، ما در دنیا و آخرت دوست و کارساز شما هستیم. لذا موفق و کامیاب آن انسانی است که خاتمه اش با ایمان باشد و خداوند از او راضی شود.
مولانا عبدالحمید در پایان خاطرنشان کرد: زندگی دنیا ناپایدار است و همه انسان‏ها باید طعم مرگ را بچشند، اما مهم این است که در چه حالی می میریم و از دنیا رحلت می کنیم و با چه حالتی خدا را ملاقات می کنیم؟ این پرسشی است که همیشه باید از خود بپرسیم تا فرصت را غنیمت بشماریم و برای آخرت عمل انجام دهیم.

{phocadownload view=fileplay|id=49|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=49|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1816 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 9 دی, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©