مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان، با تلاوت آیه «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَلاَ تَتَّبِعُواْ أَهْوَاء قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَأَضَلُّواْ كَثِيرًا وَضَلُّواْ عَن سَوَاء السَّبِيلِ» [مائده: 77] با اشاره به ایام وفات حضرت فاطمه زهرا رضی الله عنها، ضمن بیان برخی از صفات و خصوصیات بارز این شخصیت بزرگ و نمونه، میانه روی و اعتدال را از مهمترین ویژگیهای دین اسلام عنوان کرد و اهانت به ادیان و مذاهب را در هیچ دین و آیینی جایز ندانست.
ایشان ابتدا گفت: رسول اکرم صلی الله علیه وسلم چهار دختر داشت؛ (حضرت رقیه، ام کلثوم، زینب و فاطمه- رضی الله عنهن-) حضرات رقیه و ام کلثوم، یکی پس از وفات دیگری، در نکاح حضرت عثمان رضی الله عنه درآمدند، که بعد از وفات هر دو دختر، پیامبر فرمود: اگر دختر دیگری می داشتم در نکاح عثمان درمی آوردم. حضرت زینب در نکاح  ابی العاص بود، که آنحضرت صلی الله علیه و سلم از ابی العاص رضایت داشت و از اینکه ابی العاص به وعده خود مبنی بر رسانیدن حضرت زینب از مکه به مدینه وفا کرده بود، خرسند بود. حضرت فاطمه زهرا رضی الله عنها، در 15 سالگی در ازدواج حضرت علی رضی الله عنه درآمد.
مولانا عبدالحمید در ادامه به توصیف حضرت فاطمه رضی الله عنها پرداخت و گفت: حضرت فاطمه هم از لحاظ خلقت و هم از لحاظ اخلاق با آنحضرت صلی الله علیه وسلم مشابهت زیادی داشت. آنحضرت صلی الله علیه وسلم همه دختران خود را دوست داشت، اما با حضرت فاطمه محبت خاص و ویژه ای داشت. در صحیح بخاری روایتی آمده است که آنحضرت صلی الله علیه و سلم حضرت فاطمه را سیدۀ زنان بهشتی و حضرات حسن و حسین رضی الله عنهما را سردار جوانان بهشت معرفی کردند. همچنین حدیث دیگری در کتب حدیث با روایت حضرت عائشه رضی الله عنها آمده است که روزی آنحضرت صلی الله علیه وسلم در مرض الوفات، حضرت فاطمه را خواست و دو بار در گوش ایشان چیزی گفت که در مرتبه اول حضرت فاطمه گریه کرد، اما بار دوم که پیامبر در گوش ایشان چیزی فرمود، خندید. حضرت عائشه می فرماید: من بعد از وفات آنحضرت صلی الله علیه و سلم از فاطمه علت را جویا شدم. ایشان فرمود: بار اول که گریه کردم، پیامبر فرمود: این آخرین لحظات زندگی من است و من در همین مریضی وفات می کنم. اما بار دوم که خندیدم، پیامبر در گوش من فرمود که تو اولین کسی هستی که به من ملحق می شوی. و در روایت دیگری آمده است که پیامبر در گوش ایشان فرمود: آیا راضی نیستی که سیدۀ زنان بهسشتی باشی؟ لذا در کتب و منابع اهل سنت مناقب و فضایل صحابه و اهل بیت به تفصیل ذکر شده است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: متاسفانه امروزه بسیاری از مسلمانان در دنیا دچار افراط و تفریط هستند و این در حالیست که اسلام دین میانه روی و اعتدال است.
وی افزود: مثلا برخی از مسلمانان به طور کلی تصوف و عرفان را رد می کنند و آن را خرافات می دانند. این گروه به راه افراط رفته اند و گروهی دیگر تصوف و عرفان را به دکان تبدیل کرده به مردم تعویذ می دهند، در حالی که عرفان این نیست که فردی برای مردم تعویذ تجویز کند و یا برای درمان درد مردم ورد بخواند. عرفان به معنای پیروی از سنت، قرآن و شریعت است. تصوف به معنای خودسازی و عمل به سنت سیدالمرسلین صلی الله علیه وسلم است. تصوف آن است که انسان همواره به یاد خدا و اصلاح انسانهای دیگر باشد. عده ای به نام تصوف اعمال خلاف شرع انجام داده، دهل می زنند، می رقصند و حتی با ادعای کرامت به خود کارد می زنند. هر عملی که بر خلاف عادت از انسان سر بزند کرامت نیست.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: پیروی از سنت و شریعت دلیل بزرگی انسان است. کتابهای شیخ عبدالقادر گیلانی که یکی از بزرگترین عرفای اسلامی و یکی از اولیا است نیز بر این موضوع تصریح دارند. شیخ احمد سرهندی که به مجدد الف ثانی نیز شهرت دارد دارای هیچگونه عملی که خارج از عادت بشری باشد نبوده است. ممکن است افرادی به شیوه هایی بتوانند کارهای خارق العاده ای انجام دهند. هندوها که مسلمان نیستند گاهی کارهایی انجام می دهند که حتی اروپائیان را متحیر می کنند، اما نمی توان نام اینگونه اعمال را کرامت گذاشت. کرامت در  اخلاص و اتکا به خداوند معنا پیدا می کند.
مولانا عبدالحمید افزود: متاسفانه عده ای به نام تصوف خرافات را در جامعه رواج داده اند. اهل تصوف و عرفان واقعی از اینگونه خرافات بدورند. استمداد و استغاثه از غیر خدا تصوف نیست. تصوف در توحید است. اهل تصوف و عرفان واقعی غرق در توحید و خداشناسی و پیروی سنت و شریعت و عشق به خدا و رسول هستند. پوشیدن عبای دراز و بستن عمامه بلند و جن گیری به معنای تصوف نیست.
وی گفت: در بسیاری مسایل دیگر نیز افراط و تفریط وجود دارد. خداوند در قرآن به اهل کتاب هشدار دادند که در ” ای اهل کتاب در دینتان غلو (زیاده روی و افراط) نکنید.” انسان نباید در محبت خود نسبت به پیامبران، صحابه و اهل بیت افراط کند. خداوند به نصارا هشدار می دهد که حضرت عیسی بنده و رسول خداست و نه فرزند خداست و نه خود خدا. به یهود نیز هشدار می دهد که حضرت عزیر فرزند خدا نیست، اما متاسفانه اهل کتاب در دینشان غلو کردند. خداوند از مسلمانان می خواهد که به راه افراط و تفریط نروند و در مسیر اعتدال و میانه روی حرکت کنند. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند در تعریف و تمجید از من آنگونه مبالغه نکنید که مسیحیان در حق حضرت عیسی یا یهودیان در حق عزیر کردند و آنان را خدا یا فرزند خدا لقب دادند. بنابراین پیامبر گرامی اسلام هر چند شایسته تعریف هستند اما نباید صفات الهی را که مختص خدا هستند برای ایشان قایل شویم. پیامبر بنده و رسول خداست و این چیزی است که قرآن درباره ایشان می فرماید. هیچ کس نباید صفات ویژه خداوند مانند علم غیب بر بندگان وی قایل شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: انبیا و صحابه و اهل بیت پیامبر بندگان مقرب و محبوب خدا هستند، اما در هر صورت بنده و نیازمند خدا هستند. صحابه و اهل بیت پیامبر با یکدیگر پیوند بسیار نزدیکی داشته اند. اهل بیت نیز صحابه پیامبر بوده اند که با آن حضرت در حالت ایمان ملاقات کرده اند. نه عقل می پذیرد و نه گفتار مستندی وجود دارد که کسی جرات کند به حضرت زهرا اهانتی روا بدارد. جایگاه حضرت زهرا بگونه ای نبود که مسلمان یا غیر مسلمانی جرات اهانت به ایشان را داشته باشد و جایگاه حضرت علی نیز که به شیر خدا معروف بود آنگونه نبود که کسی به ناموس ایشان اهانت و تعرضی کند. حضرت عمر که در سخت ترین شرایط در زمان هجرت و در جنگهای سختی مانند احد و بدر برای لحظه ای پیامبر را رها نکرد و همراه وی بود امکان ندارد که به فرزند ایشان کوچکترین اهانتی روا داشته باشد. از ساحت بزرگ حضرت زهرا، حضرت علی و حضرت عمر به دور است که چیزهایی را به آنان نسبت دهیم که نه عقل آن را بپذیرد و نه نقلی مستند و معتبر درباره آن وجود داشته باشد. صحابه و اهل بیت با هم بودند و ما نباید آنان را از یکدیگر جدا کنیم. حضرت ابوبکر و حضرت عمر به رشته داری و خویشاوندی با پیامبر افتخار می کردند.
مولانا عبدالحمید افزود: اختلاف نظر حضرت فاطمه با ابوبکر صدیق بر سر میراث پیامبر مسئله ای شخصی نبود، بلکه با استناد به حدیثی از پیامبر که اموال خود را وقف جامعه اسلامی کرده بودند حضرت ابوبکر اختلاف نظری جزئی با حضرت زهرا پیدا کرد و این اختلاف دیدگاه نیز ادامه نیافت. خانواده حضرت ابوبکر از بیماری تا ارتحال حضرت فاطمه در کنار ایشان بودند. و آنگونه که عده ای مطرح می کنند قهری میان این بزرگواران وجود نداشته است. ازواج مطهرات و دختران پیامبر صلی الله علیه وسلم همه جزو اهل بیت هستند. باور اهل سنت بر این است که باید بر اساس قرآن و احادیث نبوی با صحابه و اهل بیت محبت داشته باشیم و بالاترین درجه محبت پیروی از سیره صحابه و اهل بیت و محبتی توام با عمل باشد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: صحابه و اهل بیت با یکدیگر پیوند و ارتباط نزدیک و محبت آمیزی داشتند و مسلمانان نباید پس از آنان با یکدیگر اختلاف داشته باشند و با یکدیگر نزاع کنند. شیعه و سنی هر دو در دایره اسلام هستند و باید اخوت و برادری اسلامی را رعایت کنند. در فقه اهل سنت عزاداری وجود ندارد اما ما به مقدسات برادران اهل تشیع احترام می گذاریم. اما انتظار داریم که به اعتقادات و بزرگان ما اهانت نکنند. ما نیز اهانت به هیچ مسلمانی را جایز نمی دانیم. اهانت به صحابه و یاران با وفای آنحضرت صلی الله علیه وسلم که مورد احترام بیش از یک میلیارد مسلمان اهل سنت هستند، درست نیست. ما با برادران شیعه هم برادری میهنی و هم برادری اسلامی داریم و انتظار داریم که حرمت صحابه در نظام اسلامی و در رسانه ها و مراسمها حفظ شود.
مولانا عبدالحمید گفت: همانگونه که رهبر انقلاب فتوا دادند که اهانت به حضرت عایشه رضی الله عنها و ازواج مطهرات حرام است، از مراجع قم نیز انتظار داریم که از پیروان و مقلدین خود بخواهند که در مراسمشان به صحابه و یاران پیامبر اهانت نکنند. اهانت در هیچ دین و آئینی روا نیست. اهانت نفی برادری و اخوت اسلامی و انسانی است. شیعه و سنی باید در همه جای دنیا به حقوق و آزادی یکدیگر احترام بگذارند و از کینه و عداوت بپرهیزند. در روز قیامت هر انسانی مسئول پاسخگویی به اعمال خود است و هیچ کس را به خاطر اعمال دیگران بازخواست نمی کنند. اخوت و برادری زمانی معنا دارد که به یکدیگر احترام بگذاریم و به اعتقادات یکدیگر اهانت نکنیم. و از مسئولین می خواهیم به حقوق و آزادی اهل سنت در همه جای ایران و حق عبادت خداوند احترام بگذارند.
مولانا عبدالحميد در پايان سخنان خود، فرارسيدن روز شوراهای اسلامی، روز معلم و روز جهانی كارگر را به آنان تبريك گفت و از زحمات همه آنها تشکر نمود.

{phocadownload view=fileplay|id=8|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=8|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1615 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 10 اردیبهشت, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©