مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ» [بقره:152] آغاز کرد و مطالبی در موضوع ذکر الهی و درود بر آنحضرت صلی الله علیه و سلم ایراد کرد.

ایشان در ابتدای سخنان خود گفت: الله تعالی قبل از آیه تلاوت شده، مسایل مختلفی از جمله، تغییر قبله، بعثت آنحضرت صلی الله علیه و سلم و نزول قرآن را ذکر می کند و در ادامه می فرماید که ای بندگان! من را یاد کنید تا من نیز شما را یاد کنم و نیز شکر نعمتهای من را به جا آورید و کفران نعمت نکنید.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از سرمایه های بزرگ انسان، ذکر و یاد الله تعالی است. قرآن عظیم الشأن هیچ عبادتی را به اندازه “ذکر الهی” مورد تاکید قرار نداده است. قرآن در مورد ذکر توصیه کرده که به کثرت این عبادت را انجام دهید، در حالی که در مورد نماز، انفاق و دیگر عبادات از چنین تعابیری استفاده نکرده است.
ایشان در ادمه افزود: یکی از وظایف زبان، که الله تعالی آن را به ما ارزانی داشته است، ذکر الله تعالی است. لذا باید با زبان و قلب و تفکر در نعمتهای الهی، الله تعالی را ذکر کنیم؛ الله تعالی این عمل را بسیار می پسندد و می فرماید: «فاذکرونی أذکرکم» شما مرا یاد کنید، من هم شما را یاد می کنم. اگر برای ذکر، ثواب دیگری غیر از اینکه الله تعالی فرد ذاکر را یاد می کند، نمی بود، هیمن یک چیز هم کافی بود. در حدیث آمده است که اگر بنده ای من را در مجلسی یاد کند، من او را در بین مجلس ملائکه یاد می کنم. چه مقام و درجه ای از این بالاتر است که الله تعالی با آن عظمتش نام فردی را در نزد ملائکه خویش مورد تذکره قرار دهد.
مولانا عبدالحمید اخلاص در ذکر را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: ذکر باید با اخلاص و فقط برای رضای الله تعالی باشد و ذکر ریایی گناه است. نکته ای که مایه تاسف است این است که زندگی ما انسانها در حال سپری شدن است اما ما در ذکر الله تعالی کوتاهی می کنیم، در حالی که در قرآن و حدیث نسبت به ذکر الهی بسیار تاکید و تشویق صورت گرفته است. حضرت ابوهریره رضی الله عنه می فرماید: اگر کسی روزی صد بار ذکر «سبحان الله و بحمده» را بخواند، الله تعالی گناهان او را اگر به اندازه کف دریا هم باشد، معاف می کند و در روز قیامت با عملی حاضر می شود که دیگران از آن عمل برخوردار نیستند، مگر افرادی که مانند او یا بیشتر از او این ذکر را انجام داده باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان یادآور شد: ذکر خدا انسان را از آفات، گناه، عذابهای آسمانی، جهنم و تمام مصیبتها نجات می دهد؛ لذا در هر کاری که مشغول هستید به ذکر الله تعالی مشغول باشید. کسی که دست به گناه می زند، او در واقع در آن لحظه از ذکر الله تعالی غافل بوده و خدا را فراموش کرده است. یکی از صحابه در محضر آنحضرت صلی الله علیه وسلم عرض کرد: ای رسول خدا! چیزی به من بیاموزید که در آن ثواب زیاد باشد. آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمود: در هر حال با ذکر الله تعالی رطب اللسان باش. قرآن کریم نیز به همین نکته تصریح دارد آنجا که می فرماید: «فإذا قضیتم الصلوة فاذکروا الله قیاما و قعودا و علی جنوبکم». آنحضرت صلی الله علیه وسلم در همه حالات به ذکر الله تعالی مشغول بودند. الله تعالی در ادامۀ آیه می فرماید: «واشکروا لی و لاتکفرون» شکر نعمتهای من را به جا آورید. لذا ما باید شکر نعمتهایی که الله تعالی به ما عنایت فرموده است را با اطاعت و فرمانبرداری از الله تعالی و با تقوا و پرهیز از گناه به جا آوریم.
مولانا عبدالحمید در ادامه به بیان مطالبی پیرامون درود بر آنحضرت صلی الله علیه و سلم پرداخت و گفت: ما باید همانطور که ذکر الله تعالی را انجام می دهیم، بر آنحضرت صلی الله علیه و سلم نیز درود بفرستیم. در حدیث آمده است که هر کس یک بار بر آنحضرت صلی الله علیه و سلم درود بفرستد، الله تعالی ده رحمت بر او نازل می کند، ده نیکی برایش می نویسد و ده گناه از او معاف می کند. قرآن کریم به صراحت می فرماید: «إن الله و ملائکته یصلون علی النبی یا أیها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما». در حدیثی دیگر آمده است که بسیار بدبخت و بدنصیب است فردی که در نزد او نام آنحضرت صلی الله علیه و سلم گرفته شود و او درود نفرستد. لذا برای شادی روح آنحضرت صلی الله علیه و سلم، به کثرت درود بفرستیم. کسی که به آنحضرت صلی الله علیه و سلم درود می فرستد، رابطه او با الله تعالی و با رسول الله صلی الله علیه و سلم بیشتر می شود.
ایشان در ادامه افزود: درود بر آنحضرت صلی الله علیه و سلم منافع بسیار زیادی را در پی دارد. الله تعالی به وسیله درود، آفات و بلاها را دفع می کند و مشکلات و گرفتاریها را حل می فرماید. لذا ما باید با ذکر و درود و ادای نماز، البته با حضور قلب، با الله تعالی ارتباط برقرار کنیم. حضور قلب در هنگام نماز و دیگر عبادات بسیار مهم است، اما جای افسوس است که ما نماز را در حالی ادا می کنیم که قلب ما به چیزهای دیگر، از جمله مسایل دنیوی، مشغول است. ذکر، تلاوت، نماز و… باید با اخلاص و حضور قلب انجام گیرند. لذا خود و مجالس خود را با ذکر الله تعالی و درود بر آنحضرت صلی الله علیه و سلم معطر کنید.

{phocadownload view=fileplay|id=5|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=5|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1857 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 2 اردیبهشت, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©