مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان، ضمن تلاوت آیه «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [انعام:153] به جایگاه دین اسلام و اهمیت آن برای مسلمانان اشاره کرد و این دین را دین اخوت و برابری و دین کرامت و مکارم اخلاقی دانست.
امام جمعه اهل سنت زاهدان، متصف شدن مسلمانان به ” دین حنیف” را یکی از بزرگترین احسانات الهی عنوان کرد و گفت: یکی از بزرگترین نعمتهای الهی بر مسلمانان این است که ما را به دین حنیف و دین ابراهیمی راهنمایی کرده است؛ «قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِّلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» [انعام:161] الله تعالی ملت مسلمانان را به دین حنیف و دین ابراهیمی راهنمایی کرده است؛ دینی که کاملا معتدل و به دور از افراط و تفریط است، دینی که الله تعالی از آن با تعابیر “صراط مستقیم” و “أمة وسطا” و دین پسندیده یاد می کند؛ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا» [مائده: 3] دین اسلام دینی است که الله تعالی آن را برای تمام انسانها با انواع فرهنگ‏ها و زبان‏ها و اقشار مختلف، برگزیده است.
ایشان در ادامه افزود: اسلام دین اخوت و برابری و دین کرامت و مکارم اخلاقی است. تنها ملاک برتری از دیدگاه اسلام، تقوا و خداترسی است؛ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» [حجرات: 13] مدار و معیار برتری در این دین بر تقواست، البته انسانی که متقی باشد هرگز خود را از دیگران برتر نمی داند؛ کسی که خود را از دیگران برتر و بالاتر بداند، او هرگز با تقوا نیست، بلکه گرفتار خودخواهی و خود بینی است.
مولانا عبدالحمید در ادامه به بیان گوشه ای از تواضع و فروتنی پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم پرداخت و گفت: آنحضرت صلی الله علیه وسلم به حدی تواضع داشتند که نه در منزل و نه در مسجد و مجامع عمومی، برای خودشان برتری قایل نبودند. در مسجد با بقیه مسلمانان در یک محفل می نشست به طوری که اگر کسی از بیرون می آمد، تشخیص نمی داد که در بین این جمع رسول خدا صلی الله علیه وسلم کدام است. غلام‏ها و پیرزنان دست آنحضرت صلی الله علیه وسلم را می گرفتند و مسايل خود را مطرح می کردند؛ گاهی اوقات اتفاق می افتاد که آنحضرت صلی الله علیه وسلم با فردی در حال صحبت بود و برای ادای نماز اقامه می شد و صحابه منتظر بودند، اما آنحضرت صلی الله علیه وسلم با کمال متانت و صبوری، سخنان آن فرد را گوش می کرد و سپس برای اقامه نماز تشریف می برد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم حرف مردم را گوش کرده و به سخنان آنها توجه می فرمود، با آنها یکسان برخورد کرده و تفاوتی بین آنها قایل نبود. دستور شریعت و سنت نیز همین است. برخورد آنحضرت صلی الله علیه وسلم با مردم آنگونه بود که هر فرد این گمان را می برد که آنحضرت صلی الله علیه وسلم با او بیش از دیگران محبت دارد.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: الله تعالی چنان دین و معنویتی را به ما عنایت کرده است که این معنویت ما را می سازد و به قرب خدا می رساند؛ لذا فضیلت و برتری به اعتبار همین دین است. هر اندازه که این دین در زندگی افراد وجود داشته باشد، به همان اندازه نزد خدا ارزش و جایگاه پیدا می کنند. اگر چه متاسفانه امروزه ملاک برتری نزد مردم بر مادیات و مادی‏گرایی است؛ امروزه هر کشوری که از لحاظ صنعت و تکنولوژی در سطح بالاتری قرار دارد، احساس برتری کرده و خود را قدرت برتر می داند. در عصر مادیات ملاک برتری بر محور مادیات دور می زند، در حالی که همه اینها فضایل جزئی و ناپایداری هستند. بلکه قدرت برتر از آنِ کسی است که از سلاح ایمان و ارتباط با الله و از اخلاق و کردار نیک برخوردار است. قدرت معنوی از آنِ کسی است که در نیمه های شب، زمانی که الله تعالی ندا می دهد که آیا کسی هست که طالب مغفرت و رحمت و توبه باشد و من توبه و مغفرت او را قبول کنم؟ به دعا و ناله و زاری و نیایش می پردازد.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: قدرت و نیرویی را که الله تعالی در اخلاص و تقوا و دعا و دیانت گذاشته است، در بمب اتم نگذاشته است. دعا و تضرع سحر با اخلاص و سوز و گداز بندگان خداست که سرنوشت جوامع و ملتها را عوض می کند. این دعا و تضرع مخلصانه سیدالمرسلین و مجاهده و قربانی مالی و جانی و تحمل مشقات در راه الله تعالی بود که تخت و تاج قیصر و کسری را سرنگون کرد و تاریکی ها را در هم شکست و ایمان و نور را در ایران و روم به ارمغان آورد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان بخش اول سخنان خود “عمل به اقتضای ایمان” را ملاک برتری مسلمانان دانست و خاطرنشان کرد: اگر انسان مسلمان و مومن، مسلمان و مومن واقعی باشد، بر جاده پیروزی و موفق قرار دارد؛ «وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ» [آل عمران: 139] اگر مومن به اقتضای ایمان عمل کند و با الله تعالی رابطه داشته باشد و بر نمازهای پنجگانه با خشوع و خضوع پایبندی داشته و مسیر قرآن و سنت را برگزیند، این مومن قدرت برتر است و الله تعالی او را از انواع مشکلات و مصایب نجات می دهد.

مجلس جدید باید قانونمند حرکت کند و بر اجرای آزادی‏های قانونی نظارت داشته باشد

مولانا عبدالحمید، در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه حضور مردم در صحنه انتخابات به معنای نبود مشکلات در کشور نیست، “نظارت بر اجرای آزادی‏های قانونی” را از مهمترین وظایف مجلس جدید دانست.
ایشان با اشاره به برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته (12 اسفند) از حضور مردم زاهدان در پای صندوق‏های رأی و همچنین از مجریانی که در صیانت آرای مردم تلاش کرده و امانتداری را رعایت نموده اند قدردانی و برای همه آنها (مردم و مجریان) دعای خیر کرد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: مجلس جدید باید سعی کند تا قانون‏مند حرکت کند؛ نمایندگان مجلس و نیز وزرایی که از سوی این مجلس انتخاب می شوند، باید با دید ملی به مسایل توجه نمایند. نمایندگانی که انتخاب شده اند باید فارغ از هر حزب و جناحی، خود را متعلق به همه ملت بدانند و در فکر همه ملت ایران، مذاهب، قومیت‏ها و فرق باشند و به مشکلات همه آنها رسیدگی کنند، در این صورت است که این مجلس مورد رضای الهی و نیز مورد حمایت بیشتر مردم قرار خواهد گرفت.
ایشان در ادامه تاکید کرد: مردم با حضور خود در صحنه انتخابات، وظیفه خود را انجام دادند، اما انتظار آن است که مجلس و نمایندگان هم بتوانند به وظیفه خودشان به طور صحیح و درست عمل کنند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: حضور مردم در صحنه انتخابات به معنای این نیست که مردم نارضایتی و مشکل ندارند، بلکه حضور مردم در صحنه انتخابات، نشانه درایت و بینش سیاسی آنهاست، اما مردم مشکلات دارند. لذا مجلس و مسئولین نباید از حضور ملت اینگونه برداشت کنند که این ملت با هیچگونه مشکلی مواجه نیست.
مولانا عبدالحمید “تحمیل تحریم‏ها بر کشور”، “قانون گریزی” و “اعمال سلیقه” را از جمله مشکلات اساسی ملت عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات سنگینی که متاسفانه قدرتها بر ملت ایران تحمیل کرده اند، “تحریم” است که مردم با مشکلات اقتصادی سنگینی روبه رو هستند. یکی دیگر از مشکلاتی که ملت با آن مواجه است “اعمال سلیقه” و “قانون گریزی” است؛ برخی از کسانی که دارای قدرت هستند، به جای اینکه قانون را محور قرار دهند، خودمحور بوده و اعمال سلیقه می کنند. لذا مجلس که وظیفه نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد، باید نظارت داشته باشد که در برخی جاها، مخصوصا حاشیه کشور و مناطق مرزی اعمال سلیقه صورت نگیرد.
ایشان “نظارت بر آزادی‏های قانونی” را از دیگر وظایف مجلس عنوان کرد و گفت: مجلس باید بر آزادی‏های قانونی نظارت داشته باشد تا این آزادی‏ها به ملت داده شود و از اعمال سلیقه جلوگیری شود تا رضایت مردم حاصل شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: وحدت ملی و انسجام اسلامی در صورتی بدست می آید و پایدار می ماند که قانون اجرا شده و عدالت اجرا شود و نیز مجلس و مجریان قانون به وظایف خودشان به طور صحیح و درست عمل کنند.

چاپ

1637 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 20 اسفند, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©