مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دوم خطبه های جمعه این هفته اهل سنت زاهدان، به شایعات اخیر در مورد حمله به ایران و تهدیدات برخی قدرتها در این موضوع اشاره کرد و گفت: ما گمان نمی کنیم که آمریکا و اسرائیل، یا هر قدرت دیگری که باشد، بخواهد چنین اشتباهی بکند. اما آنها باید بدانند که ملت ایران که هشت سال را در جنگ سپری نموده است، ملتی جنگ آزموده است.
ایشان ادامه داد: ملت ایران، ملت بی تجربه ای نیست که با کوچکترین تهدید از سوی دشمن، جا بزند و دستپاچه شود، بلکه ملت با شهامت و شجاعی است و از هیچ تهدیدی هراس به دل راه نمی دهد.
مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کرد: راه حل اختلاف در خشونت نیست و تجربه جنگهای گذشته این موضوع را به خوبی نشان داده است. جنگ و خشونت جز ویرانی و کشتار نتیجه ای در بر ندارد، لذا بهتر است اختلافات از طریق گفتگو، مذاکره و گفتمان حل و فصل شوند.

شناخت خدا و تصحیح اخلاق بزرگترین نشانه بالندگی جامعه بشری است
مولانا عبدالحمید، در بخش نخست خطبه های جمعه این هفته اهل سنت زاهدان پس از تلاوت آیه «وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ» [آل عمران:163]  با بیان نعمتهای الهی، “نعمت هدایت” را بزرگترین و مهمترین نعمت خداوندی بر بندگان دانست و شناخت خدا و تصحیح اخلاق و عمل را از نشانه های بارز رشد و بالندگی جامعه بشری عنوان کرد.
ایشان در  این زمینه خاطرنشان کرد: اگر انسانها از تمام نعمتها برخوردار باشند، اما از نعمت هدایت بی نصیب باشند، آنها در واقع از یک نعمت بزرگ و پایدار محروم بوده و دارا بودن دیگر نعمتها، هیچ سودی برای آنها در بر نخواهد داشت. نعمت هدایت چنان نعمت بزرگ و مهمی است که مسلمانان در هر رکعت از نماز، با خواندن «اهدنا الصراط المستقیم» آن را از الله تعالی مسألت می کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه هدایت دارای معانی و مفاهیم بسیار گسترده و وسیعی است، “شناخت رب العالمین” را از اولین مراحل هدایت عنوان کرد و گفت: اگر کسی به وجود الله تعالی معترف باشد، اما نسبت به صفات الله تعالی شناخت نداشته و با خدا شریک قرار دهد، چنین شناخت و هدایتی نیز مورد قبول خداوند متعال نیست، لذا اقرار به توحید و وحدانیت الهی و اینکه نفع و ضرر همه در قدرت الهی است بسیار مهم و اساسی است. اینکه انسان قدرت و عظمت الله را بشناسد، اما نسبت به وحدانیت الهی ناآگاه بوده و در عبادت خدا، پیامبران، ملائکه، اولیاء الله و حجر و شجر را شریک قرار دهد، این اعتقاد به هیچ وجه مورد قبول و پسند الله تعالی نیست.
ایشان ادامه داد: قرآن عظیم الشأن نیز به همین مطلب تصریح دارد و می فرماید: «وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ» معبود شما، یکی است که لایق عبادت و بندگی است و بنده باید فقط در مقابل او به رکوع و سجده رفته و کرنش نماید. قرآن می فرماید، همه موجودات مخلوق و محتاج و نیازمند هستند و تنها یک معبود است که خالق و بی نیاز است؛ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ*اللَّهُ الصَّمَدُ*لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ*وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ» اولین ویژگی الله تعالی “واحد و لاشریک” بودن اوست، ویژگی دوم پروردگار “الصمد” بی نیاز بودن است؛ الله تعالی به هیچ کسی نیاز ندارد و تمام موجودات و مخلوقات برای خلقت و بقای زندگی خویش محتاج رب العالمین هستند. رسول اکرم صلی الله علیه وسلم که بزرگترین زاهد و عارف بالله هستند در دعاهای خودشان می فرمایند: «اللهم لاتکلنی إلی نفسی طرفة عین» بارالها، مرا به اندازه یک چشم به هم زدن هم به خودم وامگذار.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه بیان صفات الهی افزود: الله تعالی ذاتی قادر و مقتدر است که بر همه چیز قادر است و هیچ چیزی در زمین و آسمانها از دایره علم و قدرت او خارج نیست، او بر ریزترین ذرات و موجودات بیناست. عظمت و بزرگی صفات الهی در حدی است که از دایره عقل و درک انسانها بالاتر است، صفات الهی نهایت و انتهایی ندارند.
الله تعالی هیچ مثل و مانند و مشابهی ندارد و درعالم هیچ موجودی نیست که انسان بتواند الله را با او یا او را با الله تشبیه دهد.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: شناخت عظمت، یگانگی و وحدانیت الهی از مهمترین مواردی است که قرآن عظیم الشأن به آن پرداخته است. قرآن عظیم الشأن بیشتر از طریق دلایل عقلی از قبیل خلقت زمین و آسمان و آنچه در این دو موجود است و نیز انواع نعمتهایی که در زمین وجود داشته و میلیاردها انسان و موجود از آنها ارتزاق می کنند و… برای بیان شناخت عظمت و یگانگی الله تعالی بهره می جوید.
ایشان در ادامه تفکر انسان در وجود خودش را یکی دیگر از راههای شناخت الهی عنوان کرد و گفت: وجود انسان یک جهان کوچکی است که تفکر در خلقت جهان وجودی انسان فرد را به عظمت و وحدانیت الله تعالی می رساند. اگر انسان در پیچیدگی‏هایی که در وجود اوست به خوبی نگاه کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهد، از ظرافتهایی که در خلقت وجود انسان به کار رفته، معتجب می شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان شناخت عظمت الهی را بزرگترین پیشرفت و بالندگی بشر دانست و تاکید کرد: شناخت و معرفت الهی و تصحیح اخلاق و عمل و توکل به الله تعالی مهمترین نشانه رشد و بالندگی جامعه بشری است. قرآن کریم در توصیف مومنین می فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» [الانفال:2] مومن واقعی وقتی نام الله در مقابلش گرفته می شود، تکان می خورد و از الله می ترسد، بر خلاف بعضی افراد که وقتی نام خدا در مقابلشان گرفته شود و به آنها گفته شود که از خدا بترسید، آنها بیشتر جرأت پیدا کرده و دست به اذیت و آزار می زنند، این گروه از افراد در واقع به خدا ایمان نداشته و خدانشناس هستند، یکی از خصوصیات مومنین آن است که وقتی آیات قرآن تلاوت می شود، ایمانش تقویت شده و متحول می گردد، زیرا از نشانه های آیات قرآن تقویت ایمان و جلا بخشیدن ایمان است.
مولانا عبدالحمید در پایان بخش اول سخنان خود خاطرنشان کرد: شجاعت بی نظیر صحابه و مسلمانان صدر اسلام نتیجه اعتقاد آنها به وحدانیت الهی و یقین آنها به صفات الله تعالی بود.

چاپ

1629 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 دی, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©