مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه های این هفته نماز جمعه، پس از تلاوت آیات 153 تا 157 سوره مبارکه بقره، هدف قیام امام حسین رضی الله عنه را مقابله با ظلم و بی عدالتی عنوان کرد و قیامهای مردمی در خاورمیانه را الگو گرفته از قیام امام حسین و دیگر حق طلبان تاریخ دانست.

ایشان خاطرنشان کرد: دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، دنیای امتحان و آزمایش است. بررسی قرآن و سیرت بیانگر این مطلب است که الله تعالی در طول تاریخ، همواره بندگانش را مورد آزمایش قرار داده است. هر انسانی -اعم از زن، مرد، پیر و جوان- را مطابق با موقعیتی که در آن قرار داشته و دارد، و به اندازه ایمانش، مورد امتحان قرار می دهد؛ یکی را با صحت و سلامتی و دیگری را با مریضی؛ یکی را با فقر و دیگری را با ثروت و سرمایه.
مولانا عبدالحمید در ادامه به بیان برخی امتحانات الهی در حق انبیا پرداخت و گفت: الله تعالی، حضرت ابراهیم علیه السلام را با انواع امتحانات آزمایش کرد و حضرت ابراهیم نیز با ایمان و اعتقادی که به الله تعالی داشت، خود را برای هر نوع امتحانی آماده کرده بود؛ یک روز دشمنان او را در آتش انداختند، اما آتش او را نسوزاند؛ یک روز خواست تا فرزندش را در راه الله تعالی قربانی نماید، اما با حکم الله تعالی، کارد گلوی اسماعیل را نبرید؛ روزی دیگر زن و فرزندش را در بیابانی خشک و بی آب گذاشت و رفت. خلاصه اینکه حضرت ابراهیم علیه السلام، در تمامی امتحانات الهی سربلند بیرون آمد.
خداوند متعال حضرت موسی علیه السلام را توسط فرعون مورد آزمایش قرار داد؛ فرعونی که در نهایت غرور و تکبر قرار داشت و خود را خدای برتر می دانست. حضرت موسی در این آزمایش موفق شد و فرعونی که در مقابل موسی ایستاد، ناکام شده و تا قیامت درس عبرتی برای تمام جهانیان قرار گرفت.
ایشان ادامه داد: الله تعالی حضرت محمد- صلی الله علیه و سلم- را با ابوجهل و ابولهب و امثال اینها آزمایش کرد. مشرکین و کفار مکه به طرق متعدد آنحضرت صلی الله علیه وسلم را مورد اذیت و آزار قرار دادند، تا جایی که قصد کشتن آنحضرت را داشتند که الله تعالی ایشان را نجات داده و دستور هجرت از مکه به مدینه صادر شد، و هجرت به مدینه نیز سختیها و مشقات زیادی را به همراه داشت. در مدینه نیز آنحضرت و مسلمانان با منافقینی همچون عبدالله بن ابی دچار بودند که از پشت خنجر می زدند. مکر و حیله منافقین در مدینه به جایی رسید که به همسر پاک و مطهر آنحضرت صلی الله علیه وسلم نیز تهمت زدند. لذا همه اینها امتحانات و آزمایشاتی بودند که آنحضرت صلی الله علیه وسلم با آنها دست و پنجه نرم کرد.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزود: صحابه آنحضرت نیز از جانب الله تعالی انواع امتحانات و آزمایشات را متحمل شدند؛ در غزوه بدر، احد و دیگر غزوات و در واقعه هجرت و بسیاری دیگر از وقایع، صحابه مورد آزمایش قرار گرفتند. در دوران صحابه، قیصر و کسری (امپراطوری روم و ایران) به قصد نابودی اسلام به صحنه آمدند، اما صحابه در مقابل این دو قدرت بزرگ استقامت کرده و به پیروزی رسیدند و از این امتحان و آزمایش الهی سربلند بیرون آمدند.
لذا الله تعالی همواره در زندگی اهل ایمان و بندگان صالح و مخلص خود مشکلات و آزمیشات می آورد، اما اهل ایمان باید آمادگی مواجهه با مشکلات را داشته و در مقابل آنها از خودشان صبر و استقامت نشان دهند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنانش، حضرت حسین رضی الله عنه را نمونه بارزی از اهل ایمان معرفی کرد و خاطرنشان نمود: حضرت حسین رضی الله عنه که تربیت یافته رسول الله- صلی الله علیه وسلم-، حضرت علی و حضرت فاطمه – رضی الله عنهما- بود، انواع آزمایشات و امتحانات را در زندگی خویش متحمل شد. اهل بیت آنحضرت صلی الله علیه وسلم، بعد از وفات آنحضرت با خلفای راشدین همکاری کردند، و زمانی که حکومت اسلامی در اختیار حضرت حسن رضی الله عنه قرار داشت، سرزمینهای اسلامی دو قسمت بود، که حضرت حسن رضی الله عنه، با فراست، آینده نگری و سعه صدری که از رسول اکرم و حضرت علی و فاطمه به ارث برده بود، به منظور جلوگیری از جنگ و خونریزی در بین مسلمانان، حکومت را به حضرت معاویه رضی الله عنه واگذار کرد. اما بعد از حضرت معاویه، زمام امور مسلمین در دست یزید افتاد. یزید انسانی نالایق و ناتوانی بود و قدرت و شایستگی اداره مملکت را نداشت. او استانداران و والیانی که دارای تجربه بودند، را عزل کرده و افراد بی تجربه و نالایقی همچون خودش را بر سر کار آورد. وقتی حضرت حسین رضی الله عنه مشاهده کرد که دستاورد جدش- رسول الله صلی الله علیه و سلم- و خلفای راشدین و خلافت اسلامی در حال به تاراج رفتن است، نالایقی عام شده و افرادی همچون یزید بر سر قدرت قرار دارند که شایستگی اداره حکومت را ندارند، به فکر افتاد تا در راستای اجرای عدالت گام برداشته و خلافت اسلامی را احیا کند، و بی تردید امام حسین در آن زمان لایق ترین فرد و توانمندترین مدیر برای تصدی خلافت اسلامی بود. لذا برای این منظور خواست تا از مردم بیعت بگیرد که مردم کوفه ابتدا با ایشان اعلام بیعت کردند و با این وعده که ایشان را حمایت می کنند از حضرت حسین دعوت کردند تا قیام نماید. اما وقتی امام حسین قیام کرد، مردم کوفه وقتی منافع خود را که وابسته به حکومت بود، در خطر دیدند، بی وفایی کردند و در کنار صاحبان قدرت ایستادند و امام حسین را رها کردند.
مولانا عبدالحمید از واقعه کربلا و شهادت امام حسین به عنوان واقعه ای بسیار دلخراش یاد کرد و گفت: در صحرای کربلا واقعه بسیار دلخراش و جانسوزی رخ داد. در این واقعه کسانی که به قدرت و مال و منال دنیا ایمان آورده بودند و مسلمان نما بودند، با امام حسین جنگیدند و ایشان را به شهادت رساندند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: امام حسین و یارانش در این امتحان الهی سربلند شدند. آنان جام شهادت را نوشیدند و به ملاقات پروردگار رفتند، اما یزید و یزیدیان و کسانی که دستشان را به خون امام حسین و یارانش آغشته کردند، به عذاب الهی مبتلا شدند؛ آنها رسوا شدند و مورد نفرین و ملامت دنیا قرار گرفتند؛ حکومت یزید بیش از 4 سال دوام نیاورد و پس از اینکه به مریضی مهلکی مبتلا شد از دنیا رفت، و همه کسانی که به هر نحوی در شهادت حضرت حسین نقش داشتند به عذاب الله تعالی گرفتار شدند.

امام حسین متعلق به تمام عالم اسلام است
مولانا عبدالحمید در ادامه با بیان این نکته که “امام حسین متعلق به یک گروه و مذهب خاصی نیست” تاکید کرد: امام حسین متعلق به تمام عالم اسلام است و همه مسلمانان و فرقه های اسلامی به ایشان اعتقاد داشته و ایشان را نمونه و الگوی خود می دانند. مسلمانان از قیام حضرت حسین بر این امر دلیل می گیرند که وقتی ظلم و استبداد و دیکتاتوری بیداد کند و دستاوردهای اسلامی ضایع می شود، در مقابل حاکمی که خود را مسلمان می داند، اما در مسیر اسلام نیست و حرف مردمش را گوش نمی کند و دست به ظلم می زند، قیام در مقابل او جایز است، و قیامهایی که امروزه در خاورمیانه در مقابل حکام ظالم و مستبد و خونخوار، که حکومت را ارث پدری خودشان می دانند، و بر گرده مردم مسلط شده و حاضر نیستند که حرف منطقی و عاقلانه را گوش کنند، الگو گرفته از قیام امام حسین رضی الله عنه و دیگر حق طلبان جهان است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان صحابه و اهل بیت را سرمایه های اسلام دانست و خاطرنشان کرد: محبت آنحضرت و صحابه و اهل بیت در قلب ما جای دارد و ما به این بزرگواران عشق می ورزیم. صحابه و اهل بیت سرمایه اسلام و الگوی ما هستند. بسیاری احساس می کنند که جامعه اهل سنت نسبت به شهادت امام حسین بی تفاوت است، در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست، بلکه ما نیز به شدت ناراحتیم و آرزو می کنیم که ای کاش ما نیز در دوران امام حسین می بودیم و به ندای امام حسین که فرمود: «هل من ناصر ینصرنی» لبیک گفته و ایشان را نصرت و یاری می کردیم. اما جامعه اهل سنت از لحاظ فقهی و اعتقادی، معتقد به عزاداری نیست و عزاداری را بیش از سه روز جایز نمی داند و سالگرد شهادت و ولادت نیز در فقه اهل سنت وجود ندارد، زیرا در سیرت پیامبر و خلفای راشدین نیامده که آنها برای کسی مراسم سالگرد گرفته باشند. همچنین پوشیدن لباس سیاه نیز در فقه اهل سنت جایگاهی ندارد. لذا محبت نسبت به اهل بیت و صحابه در اعماق قلوب ما جا دارد و جزو اعتقادات ماست.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود با بیان اینکه تعالیم و دستورات قرآن و سنت، مسلمانان را بر توسل به “صبر” و “نماز” در وقت مصیبت تاکید کرده است، همگان را نسبت به تلاوت قرآن و ذکر الله تعالی و نیز گرفتن روزه در ماه محرم، به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا، توصیه نمود.

چاپ

1704 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 دی, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©