مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ مِنَّا فَضْلًا يَا جِبَالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَالطَّيْرَ وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ*أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَقَدِّرْ فِي السَّرْدِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» آغاز کرد و تلاش برای روزی حلال را از دستورات اسلام و لازمه داشتن دینی سالم و کامل دانست.
ایشان در این موضوع خاطرنشان کرد: دنیایی که در آن زندگی می کنیم، دنیای تلاش و زحمت و مجاهده است و الله تعالی سعادت دنیا و آخرت انسان را در تلاش و کوشش قرار داده است. اگر انسان می خواهد در دنیا با عزت و سربلندی زندگی کند و زندگی او توأم با موفقیت باشد و همچنین انسان اگر عزت آخرت را می خواهد، رسیدن به این دو مورد بدون مجاهده و تلاش امکان پذیر نیست، قرآن کریم نیز به همین نکته تصریح دارد و می فرماید: «وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى*وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى» رسیدن به بهشت و نعمتهای اخروی بدون مجاهده و عبادت ممکن نیست.
مولانا عبدالحمید با اشاره به اینکه انبیای الهی- علیهم السلام- نیز همانطور که برای آخرت خود مجاهده و عبادت می کردند، برای امرار معاش خود نیز تلاش می نمودند، خاطرنشان کرد: پیامبران الهی برای امرار معاش خود، از دسترنج خودشان کسب در آمد می کردند، آنحضرت صلی الله علیه وسلم زمین کشاورزی در اختیار داشت و زحمت می کشید. تمام اولیاء الله و صالحین زحمت می کشیدند ومنتظر رسیدن روزی مجانی نبودند. حضرت موسی علیه السلام- چندین سال به چوپانی مشغول بود. حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه از راه پارچه فروشی و بزازی امرا معاش می نمود. حضرت علی رضی الله عنه با آن مقام شامخ برای امرار معاش خود از چاه یک یهودی آب می کشید. خلاصه اینکه صحابه کرام هر کاری که برای کسب درآمد و هزینه خانواده برایشان فراهم می شد، از انجام آن کار استنکاف نمی ورزیدند و به کار و تلاش مشغول می شدند.
ایشان “استغنا” را یکی از موارد مهم در زندگی انسان عنوان کرد و گفت: داشتن استغنا و بی نیازی بسیار مهم است، انسان غنی و ثروتمند کسی نیست که پول و دارایی زیادی در اختیار دارد، بلکه بزرگترین ثروتمند کسی است که از آنچه در نزد مردم است، مستغنی باشد و نیازهای خود را از طریق تلاش و کوشش برآورده نماید. اینکه انسان فقط در مسجد به ذکر و نوافل مشغول باشد و تلاش و کوشش برای امرار معاش را کنار بگذارد، مغایر با دستورات و تعالیم اسلام است.  توصیه و تعلیم اسلام این است که هم برای دنیا و هم برای آخرت باید تلاش نمود.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان زنان جامعه اسلامی را نیز به تاسی ازحضرت عائشه، حضرت خدیجه و حضرت فاطمه- رضی الله عنهن- در انجام کارهای منزل توصیه کرد و گفت: زنان جامعه ما باید از حضرت فاطمه رضی الله عنها تأسی بجویند که ایشان شخصا کارهای منزل را انجام می داد به طوری که از شدت کار، دستهای مبارکش تاول زده بودند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن تاکید بر ساده زیستی و اجتناب از زندگی با تکلف، خاطرنشان کرد: رسول اکرم صلی الله علیه وسلم دارای زندگی ساده و بدون تکلف بود. ساده زیستی آنحضرت صلی الله علیه وسلم در حدی بود که وقتی در سفر هجرت به همراه حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه به مدینه منوره رسید، ابتدا مسلمانان نتوانستند تشخیص دهند که کدامیک از این دو نفر، پیامبر است و کدامیک ابوبکر. حضرت عمر رضی الله عنه می فرماید: من یکبار به منزل آنحضرت صلی الله علیه وسلم وارد شدم و دیدم که در منزل ایشان چند عدد پوست است که آنحضرت صلی الله علیه وسلم از راه فروش آنها امرار معاش می کرد.
مولانا عبدالحمید داشتن زندگی سالم و درآمد حلال را لازمه دیانت سالم و حفاظت دین عنوان کرد و گفت: اسلام، مخالف هر نوع تنبلی و تن پروری است، زیرا کسی که درآمد سالمی نداشته باشد، دینش در معرض خطر قرار می گیرد، بسیاری از کسانی که دست به گروگانگیری و سرقت و راهزنی می زنند و یا به فساد کشیده می شوند، به خاطر نداشتن درآمد است، اگر کسی درآمد سالمی داشته باشد، نیازی به انجام کارهای خلاف شریعت نیست.
ایشان در ادامه با استناد به آیه تلاوت شده در ابتدای خطبه خاطرنشان کرد: حضرت داود- علیه السلام- از راه ساختن زره امرار معاش می کرد و الله تعالی آهن را برای حضرت داود نرم کرده و دستور داد که زره جنگی بسازد و از این راه امرار معاش نماید. الله تعالی در مورد حضرت سلیمان نیز می فرماید: « وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ وَأَسَلْنَا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ» ما چشمه ای از مس را برای او جاری کردیم. و حضرت سلیمان از راه فروختن مس، امرار معاش می کرد.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: رسیدن به بهشت بدون مجاهده امکان پذیر نیست، الله تعالی به تلاش در راه خدا و عمل صالح دستور داده است. دنیا محلی است که ما برای آخرت خودمان تلاش کنیم. دنیا اسباب و وسیله است که انسان از طریق این اسباب، بندگی و عبادت الله را انجام دهد. دین کامل از روزی پاک و حلال حاصل می شود.
ایشان در پایان همگان را به تعلیم و فراگیری علم و مطالعه کتب مفید توصیه کرد و فراگیری حداقل علم را در نزد الله تعالی بسیار با ارزش دانست.

چاپ

1652 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 دی, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©