شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید شب گذشته در مراسم ختم قرآن مجید مسجد مکی زاهدان، با اشاره به نزدیک شدن عید سعید فطر، بر لزوم برگزاری آزادانه نماز عید اهل‌سنت به‌ویژه در کلان‌شهرها تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به نقل از سنی‌آنلاین، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در این مراسم که شامگاه دوشنبه 14 تیر در زاهدان برگزار شد، دغدغه‌ی جامعه اهل‌سنت را در خصوص برگزاری نماز عید در برخی کلان‌شهرها مطرح کردند و گفتند: عید سعید فطر نزدیک است و در بعضی مناطق دغدغه‌هایی در مورد برگزاری نماز عید موجود است. توصیه ما به مسئولین امر و بزرگان مملکت آن است که نباید هیچ‌گونه ممانعتی در خصوص نماز عید وجود داشته باشد.
ایشان افزودند: ما مشترکات زیادی با هم داریم و باید به آنها چنگ بزنیم و مسایل اختلافی مذاهب و تفاوت‌های فقهی هر مذهب را به پیروان این مذاهب واگذار کنیم. شریعت اسلام و قانون اساسی حق برگزاری آزادانه نماز را به ما داده است و این آزادی‌ها باید مراعات شوند.
ایشان خاطرنشان کردند: انتظار داریم در کشوری که عزیزان شیعه‌ی ما در اکثریت هستند بگذارند برادران اهل‌سنت، به‌ویژه در نمازخانه‌ها و منازل نمازهای‌شان را به‌طور آزادانه اقامه کنند. در کشور روسیه و کشورهایی که قبلا نظام کمونیستی داشته‌اند ادیان و مذاهب آزادی دارند و مردم در خیابان‌ها و پارک‌ها نماز می‌خوانند. در کشور ما که یک نظام دینی و اسلامی است انتظار آزادی بیشتری است. این آزادی‌ها به خیر صلاح شیعه و سنی و مملکت است. ما نسبت به نظام و عزیزان شیعه‌ دلسوز و خیرخواه هستیم.
عالِم برجسته‌ی اهل‌سنت کشور تصریح کردند: ما اعلام می‌کنیم اگر برادران شیعه‌ی ما نماز بخوانند ما نه‌تنها درب مساجدمان را برای‌شان باز می‌کنیم، بلکه اگر نیاز داشته باشند درب منازل‌مان را هم برای‌شان باز خواهیم کرد.
ایشان در پایان افزودند: مناسب نیست در کشور ما، به‌ویژه در شرایط حساس کنونی که وقتی عده‌ای می‌خواهند نماز بخوانند عده‌ای دیگر بیایند و مانع نماز آنان شوند و بگویند گناه ترک نماز شما بر گردن ما باشد. اینها شایسته کشور ما نیست. ما نمی‌خواهیم کسی اسم بزرگان و شخصیت‌های ما و عزیزان شیعه ما را بگیرد که اجازه برگزاری نماز را نمی‌دهند. ما نمی‌توانیم این را برداشت کنیم، زیرا ما با آنان احساس اخوت و برادری و هم‌وطنی می‌کنیم.

چاپ

2564 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 15 تیر, 1395


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©