مولانا عبدالحمید در مراسم افتتاحیه شعبۀ فقهی بانک انصار:

سیستم بانکداری ما باید مطابق شریعت اسلام باشد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم افتتاحیه «اولین شعبۀ فقهی بانک انصار» که صبح شنبه 16 بهمن 1394 در سالن آمفی تئاتر شعبه مرکزی بانک انصار سیستان‌وبلوچستان برگزار شد، بر ضرورت تطبیق سیستم بانکداری کشور با شریعت اسلام تاکید کردند.
مولانا عبدالحمید در این مراسم که با حضور آیت‌الله سلیمانی، امام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام موسویان، دبیر شورای فقهی بانک مرکزی، چند تن از علمای شیعه و سنی، شماری از مسئولین بانک انصار و جمعی از فرماندهان سپاه منطقه برگزار شد، اظهار داشتند: برای اجرای مسائل فقهی و شرعی نباید کوچک‌ترین تردیدی به‌خود راه دهیم، زیرا خداوند متعال وعده داده است که وقتی انسان قدمی در جهت رضایت پروردگار و خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان بر‌دارد، او را یاری خواهد کرد و این وعدۀ پروردگار بر حق است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: دین مبین اسلام به‌عنوان آخرین دین الهی، در تمام شئونات و مسایل منجمله در زمینۀ اقتصادی و بانکداری برای مسلمانان برنامه، راهکار و راهنمایی دارد. البته از آنجایی که تاکنون دستورات اسلام در زمینۀ بانکداری اجرایی نشده‌اند، پیاده کردن آنها در ابتدای امر نیاز به زحمت و تلاش دارد.
ایشان اظهار داشتند: سیستم بانکداری فعلی در دنیا یک سیستم غربی است، اما امید است این اقدام بانک انصار سرآغازی باشد برای اجرای بانکداری اسلامی در کشور. با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی یک نظام دینی است، در همه بانک‌ها انگیزۀ اسلامی شدن وجود دارد و مسئولین بانک‌های کشور دوست دارند و تلاش می‌کنند اسلامی عمل کنند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان به اتفاق‌نظر حرمت ربا در مذهب شیعه و سنی اشاره کردند و گفتند: در مسأله ربا بین اهل‌سنت و شیعه اختلافی وجود دارد؛ با همان شدتی که علمای اهل‌سنت در مورد حرمت ربا سخن می‌گویند و آن را گناه می‌دانند، علمای شیعه نیز به همان اندازه آن را حرام و ناجایز می‌دانند.
ایشان خاطرنشان کردند: امروزه در بعضی از کشورها مانند پاکستان و قطر سیستم بانکداری اسلامی تجربه شده است و الحمدلله موفقیت‌آمیز هم بوده است. ما نیز امیدواریم شاهد روزی باشیم که کلیۀ سیستم بانکی ما مطابق فقه و شریعت اسلام باشد.
ایشان در ادامه خطاب به دست‌اندرکاران بانک انصار گفتند: با توجه به اینکه بانک انصار منتسب به سپاه پاسداران است و این نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی است، شایسته است در تجربه‌کردن عملی بانکداری اسلامی پیش‌قدم باشد.
مولانا عبدالحمید همچنین مدیر امور شعب بانک انصار سیستان‌وبلوچستان را مورد خطاب قرار دادند و گفتند: درخواست بنده از جناب آقای احمدی و سایر همکاران ایشان آن است که با سعه صدر و اطمینان ‌خاطر در راستای رعایت شرایط فقهی گام بردارند.

چاپ

1765 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 19 بهمن, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©